Vinterträning

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vinterträning

Post by Busken » 18 Oct 2010 23:02

Otto wrote:*mys*
http://club.kometbicycles.se/#post373
Obs! Det är vatten i vinflaskan.
Men det är vin i vattenflaskorna, jag vet nog allt hur ni arbetar!

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vinterträning

Post by olebole » 20 Oct 2010 14:28

euskadi wrote:
olebole wrote:Någon som har tips på bra cykelrelaterade övningar på gymet? Euskadi?

för att svara på frågan:

ja massor. det finns dock två huvudövingar som alla uthållighetsidrottare(cyklister, löpare, skidåkare osv) gör, och det är följande:

MARKLYFT / DEADLIFT sök på youtube hur man utför
KNÄBÖJ / SQUAT sök på youtube hur man utför

lyft med skivstång. lär dig teknik och kör lätt i början. när du sedan kan utföra dessa övningar så påbörjar du meningsfull träning.
vill du läsa massa träningslära med anatomi om muskler, nervsystem och uthållighetsträning/styrka blablabla så kan du givetvis göra det. annars kan jag sammanfatta det hela med en mening - Lyft få reps och tungt!
---
i vinter blir det några pass löpning/vecka varvat med cirkelträning (crossfit) + tung styrketräning (olympiska lyft, marklyft, knäböj, kettlebell blablabla. kolla gärna min blogg som är nån form utav träningsdagbok.

jag följer inget direkt program men kollar dagligen: crossfitendurance.com som jag rekommenderar.

Jo marklyft kommer jag nog försöka sikta in mig på att få med en del i vinterns schema.
Anatomi och nervsystem läser jag i skolan så jag är så illa tvungen att lära mig :)


Löpning kommer jag också köra en del med minst ett hårt intervallpass + ett distanspass i veckan!


Sen självklart cykla ute om vädret tillåter!

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vinterträning

Post by olebole » 15 Nov 2010 16:08

olebole wrote:
euskadi wrote:
olebole wrote:Någon som har tips på bra cykelrelaterade övningar på gymet? Euskadi?

för att svara på frågan:

ja massor. det finns dock två huvudövingar som alla uthållighetsidrottare(cyklister, löpare, skidåkare osv) gör, och det är följande:

MARKLYFT / DEADLIFT sök på youtube hur man utför
KNÄBÖJ / SQUAT sök på youtube hur man utför

lyft med skivstång. lär dig teknik och kör lätt i början. när du sedan kan utföra dessa övningar så påbörjar du meningsfull träning.
vill du läsa massa träningslära med anatomi om muskler, nervsystem och uthållighetsträning/styrka blablabla så kan du givetvis göra det. annars kan jag sammanfatta det hela med en mening - Lyft få reps och tungt!
---
i vinter blir det några pass löpning/vecka varvat med cirkelträning (crossfit) + tung styrketräning (olympiska lyft, marklyft, knäböj, kettlebell blablabla. kolla gärna min blogg som är nån form utav träningsdagbok.

jag följer inget direkt program men kollar dagligen: crossfitendurance.com som jag rekommenderar.
Mitt egna svammel om allt för höga ambitioner...

Uppar med en kompletterande fråga som någon kanske kan göra mig visare på. Hur många gånger i veckan är det vettigt att köra benpass i gymmet. Borde väl räcka gott med ett?

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Vinterträning

Post by kaffeaffe » 15 Nov 2010 19:25

Jag håller igång med varpa, stångstötning, fotsex och dvärgkastning.

Utöver det så har jag gjort i ordning fixedcrossen med låg utväxling (44:19), skärmar och dubbdäck.

Jag pendel- och transportcykla så mycket jag bara kan. Sen framemot vårvinter tänker jag köra en ett eller par långrundor per vecka varvat med med tabata-intervaller på motionscykel.

Dessutom två gympass per vecka för större delen av kroppen med få reps.
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Vinterträning

Post by Muffat Stål » 15 Nov 2010 20:51

olebole wrote:
Uppar med en kompletterande fråga som någon kanske kan göra mig visare på. Hur många gånger i veckan är det vettigt att köra benpass i gymmet. Borde väl räcka gott med ett?
Det 'räcker' nog med ett men är man hyggligt tränad är det värt att köra mer. Jag försöker med två benpass. Får man bara tillräckligt med vila och mat så funkar det bra!
The thigh's the limit

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vinterträning

Post by euskadi » 16 Nov 2010 00:51

^^^ kan absolut stämma men egentligen omöjligt att svara på. det beror på vad du vill få ut och vilken nivå du ligger på? berätta gärna vad du tränar 'inför' samt hur du tränar i övrigt? vilken nivå ligger du på just nu? blablablablabla.


är man otränad spelar det mindre roll hur man tränar. det viktiga är att man tränar
(enbart innebandy 1gång/v kommer att hjälpa cyklingen om man tidigare varit slappis). Då bygger även vardagsmotions som att cykla runt på stan kondis.

(off topic)
är man fett tränad så är det viktigare med inriktning och program osv. då förstör exempelvis vardagsmotion mer än den gör nytta eftersom vilan mellan passen spelar större roll.

men som muffat stål säger, så 2ggr är kanske nåt du bör fundera över

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Vinterträning

Post by Jonatan F » 04 Dec 2010 18:38

Fredde wrote:
Jonatan F wrote: Funderar på att skaffa en fin-lampa.
Rätta takter Jonatan!

Kolla in deal-extreme. Fina priser, gratis leverans och helt okej prylar. För en 500ing har du ett helt okej framlyse som även funkar i skogen. Sen kan man komplettera upp med fler lampor om man behöver.

/Fredde
Hmm, menar du något i stil med den här? Funderar på att beställa en som julklapp (och såklart en adapter för att kunna ladda)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44459" onclick="window.open(this.href);return false;
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Vinterträning

Post by Indurain » 04 Dec 2010 18:59

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44459" onclick="window.open(this.href);return false;

Precis!, köp
Rule #242 - More is good ... all is better.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vinterträning

Post by Fredde » 04 Dec 2010 23:01

Jonatan F wrote:
Hmm, menar du något i stil med den här? Funderar på att beställa en som julklapp (och såklart en adapter för att kunna ladda)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44459" onclick="window.open(this.href);return false;
Precis!

Mitt batteri-pack gav upp efter några månader hade dock tvättat cykeln med batteripacket på och det sitter lite elektronik där i så jag får skylla mig själv.

I övrigt funkar lampan hur bra som helst.

Den länken du la upp visar även ett uppdaterat batteripack! :)

/Fredde

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Vinterträning

Post by Jonatan F » 05 Dec 2010 01:57

Tack! :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

diskonto
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2008 16:20

Re: Vinterträning

Post by diskonto » 05 Dec 2010 10:56

Kan rekommendera nämnda CrossFit som vinterträning - kul, utmanande och ett bra tillfälle att bygga upp den där supportmuskulaturen vi alla behöver oavsett säsongsidrott.

Bor ni i Uppsala med omnejd så kom ner till mitt gym och testa: http://www.crossfituppsala.se

/Martin

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Vinterträning

Post by perp » 05 Dec 2010 12:07

det där såg faktiskt riktigt kul ut disko :)

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Vinterträning

Post by 48/16 magnus » 05 Dec 2010 12:31

Jag kan avslöja att Andye och Euskadi kör med PT den här vintern. Så i vår vet vi vilka två det är som vi ska punktmarkera när det är race. :wink:

/M

Post Reply