Låna ut din cykel till filminspelning!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
den starkare
Posts: 4
Joined: 15 Oct 2010 09:28

Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by den starkare » 18 Oct 2010 09:39

Skulle behöva en stilig fixed gear till filminspelning! Preliminära datum för scenen är den 13 och 17 november. Dramatiska institutet is the host. Kommer att ske på söder. Har du cykeln som skulle passa som smäcken? Hör i sådana fall jättegärna av dig till mig! /Rebecka (Scenograf, Den Starkare)

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by efredrikson » 18 Oct 2010 11:05

hur mycket pengar betalas ut?
there can be only one

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by limitedlizard » 18 Oct 2010 11:25

efredrikson wrote:hur mycket pengar betalas ut?
Lägg av tönt! :evil:
Har du inte råd att låna ut din cykel kanske du borde leta efter ett jobb istället för att sitta här och skriva.

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by efredrikson » 18 Oct 2010 14:56

vidare undrar jag om ni har nån försäkring ifall min cykel skulle skadas under inspelningen
there can be only one

Läderlappen
Posts: 65
Joined: 08 Oct 2009 12:07
Location: Göteborg

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by Läderlappen » 18 Oct 2010 15:40

David_gbg wrote:
efredrikson wrote:hur mycket pengar betalas ut?
Lägg av tönt! :evil:
Har du inte råd att låna ut din cykel kanske du borde leta efter ett jobb istället för att sitta här och skriva.
Så tråkigt med sådana här kommentarer.

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by pettermagnus » 18 Oct 2010 15:52

lånade en cykel från sson/ilikebike till en fotografering i våras kolla in och kontakta dem där är tipset!

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by limitedlizard » 18 Oct 2010 15:57

Läderlappen wrote:
David_gbg wrote:
efredrikson wrote:hur mycket pengar betalas ut?
Lägg av tönt! :evil:
Har du inte råd att låna ut din cykel kanske du borde leta efter ett jobb istället för att sitta här och skriva.
Så tråkigt med sådana här kommentarer.
Men för fan, jag är så jävla trött på folk som tror de ska kunna få en massa betalt bara för att de lånar ut sin sketna cykel i några timmar. Det är samma sak varje gång någon kommer och snällt frågar om det finns någon cykelintresserad som kan göra en tjänst.

Ställ upp och hjälp en medmänniska om du har möjlighet och gör inte allt bara för egen vinning!

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by dtb » 18 Oct 2010 16:27

frågan är fri eller vad säger man.

nu återgår jag till mitt chipsätande :D

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by Indurain » 18 Oct 2010 16:41

efredrikson wrote:hur mycket pengar betalas ut?
En enkel fråga, inget att bli upprörd över.

berätta lite mer hur cykeln ska användas.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by atomlab » 18 Oct 2010 17:02

Med tanke på att man skall låna ut en cykel som kostar kanske 20-30.000 för att någon skall tjäna pengar på den så tycker jag inte att frågan är obefogad.

Om man resonerar som du så bör ju allt vara gratis?

Det är en fråga som är ytterst OT och bör tas i en annan tråd.
Men en som verkligen är aktuell är den efredrikson ställde. Finns det någon ansvars försäkring som bolaget har tecknat som betalar ut fullvärdet på cykeln/delarna?
Det är ganska så väsentligt ifall man lånar ut en cykel som är NOS och delarna har ett marknadsvärde och inte ett andrahandsvärde.
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by Fredde » 18 Oct 2010 17:11

Låna = Gratis
Hyra = Pengar

Eftersom personen i fråga inte har en fixed kan man ju anta att cykeln är mer i form av rekvisita än att den har en huvudroll och att någon kommer kötta runt med den på stan.

Jag tycker det vore roligt att hjälpa till men man vill ju veta lite mer hur cykeln kommer framställas, som cool? som töntig? som vad?

Tänk om man lånar ut cykeln och sen är det någon stekig hipster som åker runt och skiddar med den, nä det går ju inte för sig.

/Fredde

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by carlhenrik » 18 Oct 2010 17:38

atomlab wrote:Med tanke på att man skall låna ut en cykel som kostar kanske 20-30.000 för att någon skall tjäna pengar på den så tycker jag inte att frågan är obefogad.
Du måste inte låna ut ett skit. Är din cykel ömtålig, skit i det. Eller tänker du att det kanske kan betala så mycket pengar att det blir värt det? Hur mycket skulle det då vara?

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by atomlab » 18 Oct 2010 17:59

carlhenrik wrote:
atomlab wrote:Med tanke på att man skall låna ut en cykel som kostar kanske 20-30.000 för att någon skall tjäna pengar på den så tycker jag inte att frågan är obefogad.
Du måste inte låna ut ett skit. Är din cykel ömtålig, skit i det. Eller tänker du att det kanske kan betala så mycket pengar att det blir värt det? Hur mycket skulle det då vara?

Du missförstår mig. Jag vet att jag får göra vad jag vill med min cykel.
Och jag ville bara ge min bild över vad jag tycker. Inget konstige med det va?

Sedan så tycker jag personligen att om någon skall låna en sak för att spela in en film eller vad det nu kan vara och det bringar en inkomst till någon. Nu är detta till en högskola. Men ändå.
Om en annan spelar in en film i syfte att tjäna pengar så är det väl inte heller mer märkvärdigt att jag som bidrar till inkomsten också får en del utav det? Skit i cykeln utan tänk på vad som helst. Generator till inspelningen.

Summan kan bara den personen som lånar ut sin produkt bestämma.

Och sedan om du ser till ersättning utav en skadad produkt. Jag vet att en inspelningsplats är oftas provisorisk. Och att en lampa som ramlar omkull eller något annat som då bringar en skada på din utlånade sak. Skall inte det heller ersättas?

Nu blir det mycket om och ifall. Men det skall likförbannas tänkas på. Och det säger jag inte bara till utlånaren. Utan även till lånaren.

Jag lånar gärna ut MIN cykel gratis. Men om något händer så vill jag veta vad som händer med min utlånade sak. Är det verkligen en sådan konstig fråga?
Image

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by aeiouy » 18 Oct 2010 18:05

Haha.. jävla idioter. Samma diskussion dök ju upp senast när det var Kobra som var i farten? Så fort det vankas mediautrymme får folk hybris och blir samtidigt, paradoxalt nog, griniga/giriga/rädda för Säpo/kissenödiga.

Fan, lös problemet istället för att hitta mer problem. I och med titeln på tråden samt texten i den kan det ju ganska lätt konstateras att det är ett lån det handlar om, rimligtvis utgår det kanske en burgare på donken och en biobiljett. Känner du att marginalnyttan du känner dig berättigad till infinner sig kring en ersättning på runt 5 lök och en drulleförsäkring för att visa upp din jävla 8inch eller blocketshoppade låtsas-CX så skit i det helt enkelt.

Och nej, jag är tyvärr inte intresserad själv :)
Lycka till iaf Rebecka! Ett tips kan vara, med tanke på rådande stämning här, att du förklarar lite mer vad cykeln skall användas till osv. Lite mer information helt enkelt.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by carlhenrik » 18 Oct 2010 18:37

aeiouy wrote:Lycka till iaf Rebecka! Ett tips kan vara, med tanke på rådande stämning här, att du förklarar lite mer vad cykeln skall användas till osv. Lite mer information helt enkelt.
Eller som nån nämnde, snacka direkt med Tobbe på SSON. Han hjälper antagligen till utan knorr, om han har en passande cykel tillgänglig.

atomlab> Om du driver ett företag som hyr ut generatorer, ljus eller cyklar, tycker jag naturligtvis du ska ha betalt. Gör du inte det, men känner att du vill ha ekonomisk ersättning för att hjälpa till, tycker jag du ska cykla vidare.

Ang skada så är väl den risken ytterst liten? Antagligen mindre än om du låser den i stan i 15 min. Är det en stort orosmoment för dig, hoppa det här så slipper du magsår.

chrobin

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by chrobin » 18 Oct 2010 18:45

Vad är det för typ av snygg fixie du är ute efter? Klassik eller lite nyare hipster stil?
Om det är till nya Åsa Nisse filmen så kan jag låna ut en pack hoj :wink:

/ ChR

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by mantono » 18 Oct 2010 18:58

Hade varit kul att kunna hjälpa till men min cykel är nog inte så värst stilig. Hoppas ni hittar något ändå.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by Jonatan F » 18 Oct 2010 19:30

Jag hade varit stolt över att ha med min cykel på film... men så bor jag ju inte i Svennywood heller...

Ni hade fått låna min ful-fix om jag inte bott i fel ände av grushögen...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by Indurain » 18 Oct 2010 20:51

Jag kan låna ut min vattenrörs fransyska om det krisar...
Rule #242 - More is good ... all is better.

cykelbaronen
Posts: 59
Joined: 22 Apr 2010 19:37

Re: Låna ut din cykel till filminspelning!

Post by cykelbaronen » 18 Oct 2010 20:58

heltklart roligaste tråden på länge ..

Post Reply