Snabba hjul

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Snabba hjul

Post by euskadi » 05 Oct 2010 23:05

Alex wrote:kinafiber blir det!
vad ska man tänka på i fiberdjungeln? finns det någon tillverkare/modell man ska passa sig för eller leta efter?

om du måste ha kolfiber så är det väl ZIPP eller REYNOLDS som jag kan rekommendera av egen erfarenhet. Dessa märken får alltid bra betyg och används av både proffs och slappismotionär. så du kan vara relativt lugn att inte köpa grisen i säcken...

mina 303or var de bästa allroundhjul jag haft!! nuvarande Reynolds är väldigt stryktåliga och styva för att vara så sjukt lätta. dessutom väldigt kvicka i kurvor och igångdrag.
kinafälgar som är höga och låter snabbt är ofta ganska sega vid igångdrag. jag använder mina 60mm i dagsläget på crossen. Inte så snabba som zipp eller reynolds eftersom kinafälgar alltid är tunga. ska man tävla där det händer lite och inte bara nöta mil i samma tempo tror jag det är en fördel att välja ca 30mm eller max 40mm. sverige har inga backar som är avgörande så några klättrarhjul behövs inte heller

däremot är jag inte säker på att kolfiber är bäst...
personligen skulle jag köra mavic reflex eller ambrosio crono fälgar ihop med ett grymt navpar. dt swiss 240 kanske.? billigt och väldigt bra!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Snabba hjul

Post by euskadi » 05 Oct 2010 23:25

atomlab wrote:Absolut inte.
Och det från folk som kört Zipp. Extreme, FSA, Dura Ace, Mavic so on med dom bästa hjulen....

Och tänk nu på att det är ett set som du kan få för 10k på ebay...
Det är STEALTH FCC jag syftar på.

hmm ok vill inte lägga mig i er debatt men av de märkena du räknade upp känns bara zipp acceptabelt. resten är inget jag skulle vilja köpa som speciellt 'snabba hjul'. vissa är hållbara kanske,men inte snabba.

ok kan bara säga att FSA anses långsamma (dessutom sjukt tunga överlag), räknas som lite bugdethjul bland elitåkare.

Dura ace är tåliga och pålitliga men anses inte heller tyvärr speciellt snabba i jämförelse med zipp och reynolds. däremot är de överlag mycket bra hjul! givetvis är de värda att köpa för den skull

Xtreme har jag själv ett par av och enligt alla recensioner jag läste om min modell av hjulen (nano) så är de skit. Själv fick jag byta en eker efter 1månad . då var de fortfarande helt nya. väldigt sköra hjul och det företaget konkade förra året? figurerade sällan i toppen av tester. Inte direkt världes stiffaste hjul i spurter. däremot inte sagt att alla deras hjul är skit. finns säkert bra där med (det är kanske dessa du syftar på gissar jag). jag gillar f.ö att de kör med sapim racing spokes. de är bladed spokes som ändå är lätta OCH aero.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Snabba hjul

Post by atomlab » 06 Oct 2010 06:11

Självklart är det så som du säger.
Och jag namedropade lite olika hjul snabbt från huvudet men fick inte med dom dyraste. Jag betvivlar inte mina vänners kunskap om cyklar och jag vet att dom vet vad dom pratar om.
Image

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Snabba hjul

Post by Bompet » 06 Oct 2010 10:41

euskadi wrote: däremot är jag inte säker på att kolfiber är bäst...
personligen skulle jag köra mavic reflex eller ambrosio crono fälgar ihop med ett grymt navpar. dt swiss 240 kanske.? billigt och väldigt bra!
+1 på det. Jag byggde nyss ett snabb-hjulpar på Ambrosio Crono + Shimano 600 EX 32h + Sapim Laser + Alu nipplar. Sjukt nöjd, hjulen känns väldigt kvicka, responsiva och styva. Paret vägde in på 1360g (utan snabbkoppling och däck). Naven är väl iofs inte de lättaste/lämpligaste för högfart, men dom var NOS och matchade resten av gruppen, så jag kunde inte låta bli. Med ett par DT Swiss 240 skulle du skava av ytterligare drygt 100 gram. Tror det skulle bli ett par väldigt vassa hjul...
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Snabba hjul

Post by Fredde » 06 Oct 2010 11:00

Jag skulle nog satsat på färre än 32 ekrar fram. Visst fälgen blir lite tyngre men ekrarna lättare och mer aero.

He he köra med gamla hårda däck var en rätt skön pryl. :)

/fredde

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Snabba hjul

Post by Ronny » 06 Oct 2010 17:47

När man läser sådant här är det som man tror att man knappt kan ta sig fram pga. det vidriga luftmotståndet man får med par hederliga lågprofilsfälgar och 32ekers.
Visst är det lite prylbögeri över det hela när man i grunden behöver hålla ett högt snitt för att ens dra nytta av högprofilsfälgar som också är svåra i vind. I princip hjul som lämpar sig främst för snabba linjelopp eller tempo (träning).
Att ens rekommendera svindyra hjul till en normal cyklist sen refererar till eliten vad de kör på visar bristande omdöme. En vanlig "average" cyklist kan inte ens dra de slutsatser om hjul som en elitutövare gör. Ska man envisas att testa högprofilshjul köp kina carbon den vikten som de dras med är en petitess i sammanhanget om man vill testa och köra snabbt.
Мясо это убийство

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Snabba hjul

Post by 48/16 magnus » 06 Oct 2010 20:36

Ronny wrote:.... bristande omdöme...
Det är ju ingen som behöver någonting egentligen.
Men eftersom jag tycker det är kul men cyklar så gillar jag både när folk skaffar sig onödigt dyra snabba hjul och onödigt konstiga ryska ramar och dischjul.
Det är bara olika intressen som jag tycker vi ska uppmuntra :wink:

/M

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Snabba hjul

Post by Ronny » 06 Oct 2010 20:41

48/16 magnus wrote:
Ronny wrote:.... bristande omdöme...
Det är ju ingen som behöver någonting egentligen.
Men eftersom jag tycker det är kul men cyklar så gillar jag både när folk skaffar sig onödigt dyra snabba hjul och onödigt konstiga ryska ramar och dischjul.
Det är bara olika intressen som jag tycker vi ska uppmuntra :wink:

/M
Precis som jag tycker en del kan snutta vidare på sitt vin på något vernisage istället för att försöka säger något om cykling :wink:
Мясо это убийство

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Snabba hjul

Post by 48/16 magnus » 06 Oct 2010 21:25

Ronny wrote: Precis som jag tycker en del kan snutta vidare på sitt vin på något vernisage istället för att försöka säger något om cykling :wink:
Det är ju stor del av befolkningen som inte bryr sig om konst vet vi ju. Men det är förvånansvärt många konstnärer som är cykel intresserade (det är sant) jag har ingen förklaring till varför. Dom har förstås inte precis ditt "rätta" intresse, men ändå :wink:

/M

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Snabba hjul

Post by Otto » 07 Oct 2010 09:37

Cykeleliten vs. Konsteliten - Samma skrot och korn.

Marqs
Posts: 14
Joined: 26 May 2010 10:25

Re: Snabba hjul

Post by Marqs » 07 Oct 2010 14:19

Lite kinacarbon skulle inte sitta fel. Men hur mycket jobb är det att bygga ihop ett par hjul för en hjulbyggarnovis? speciellt då högprofils carbonhjul.
Bytt några trasiga ekrar nån gång men thats it. Finns alltid LBS alternativet men dom säljer nog hellre sina Zipp 808 dom har på lager än att bygga kinahjul åt mig =)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Snabba hjul

Post by Ronny » 07 Oct 2010 17:07

Otto wrote:Cykeleliten vs. Konsteliten - Samma skrot och korn.
Må så vara Otto men åsiktsrasism har jag tyvärr inte mycket till över för...
Мясо это убийство

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Snabba hjul

Post by Batman » 07 Oct 2010 18:01

Frågan är hur många cyklister som är konstintresserade.... :wink:
WarHeadCouriers

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Snabba hjul

Post by Fredde » 07 Oct 2010 19:32

Marqs wrote:Lite kinacarbon skulle inte sitta fel. Men hur mycket jobb är det att bygga ihop ett par hjul för en hjulbyggarnovis? speciellt då högprofils carbonhjul.
Bytt några trasiga ekrar nån gång men thats it. Finns alltid LBS alternativet men dom säljer nog hellre sina Zipp 808 dom har på lager än att bygga kinahjul åt mig =)
Det är klart pilligare eftersom det är längre från nippeln till fälgbanan på ett par högprofils än på en lågprofilsfälg. Jag hade gjort typ tio vanliga hjul innan jag gjorde mina högprofils hjul. En tensiometer är rätt bra att ha.

/Fredde

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Snabba hjul

Post by Bratt » 07 Oct 2010 20:54

Så vi som bor i den blåsiga södern, borde vi satsa 38mm och 325g/fälg eller 50mm och 420g/fälg? Vikt mot aerodynamik?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Snabba hjul

Post by Fredde » 07 Oct 2010 21:08

Bratt wrote:Så vi som bor i den blåsiga södern, borde vi satsa 38mm och 325g/fälg eller 50mm och 420g/fälg? Vikt mot aerodynamik?
Är det 12mm mer kolfiber som gör den 100 gr tyngre eller är den styvare? Asså är det samma fälg i olika modeller?

/Fredde

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Snabba hjul

Post by Bratt » 07 Oct 2010 21:20

Fredde wrote:
Bratt wrote:Så vi som bor i den blåsiga södern, borde vi satsa 38mm och 325g/fälg eller 50mm och 420g/fälg? Vikt mot aerodynamik?
Är det 12mm mer kolfiber som gör den 100 gr tyngre eller är den styvare? Asså är det samma fälg i olika modeller?

/Fredde
Ja säg de du...
http://cgi.ebay.com/50mm-Pair-Brand-New ... 1591wt_881
http://cgi.ebay.com/38mm-Brand-New-Full ... 1558wt_881

edit: så hur gör man om man inte vill att hela adressen ska synas när man lägger upp en länk?

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Snabba hjul

Post by olebole » 07 Oct 2010 21:26

Bratt wrote:Så vi som bor i den blåsiga södern, borde vi satsa 38mm och 325g/fälg eller 50mm och 420g/fälg? Vikt mot aerodynamik?
Jag tog 50mm som i verkligheten vägde 370gr styck. Man får se till att hålla i sig bara!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Snabba hjul

Post by Bratt » 07 Oct 2010 21:30

olebole wrote:
Bratt wrote:Så vi som bor i den blåsiga södern, borde vi satsa 38mm och 325g/fälg eller 50mm och 420g/fälg? Vikt mot aerodynamik?
Jag tog 50mm som i verkligheten vägde 370gr styck. Man får se till att hålla i sig bara!
Aha 50 it is! men det kan vänta till våren och hårdträningen inför Vättern.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Snabba hjul

Post by Fredde » 07 Oct 2010 21:35

Bratt wrote:
Fredde wrote:
Bratt wrote:Så vi som bor i den blåsiga södern, borde vi satsa 38mm och 325g/fälg eller 50mm och 420g/fälg? Vikt mot aerodynamik?
Är det 12mm mer kolfiber som gör den 100 gr tyngre eller är den styvare? Asså är det samma fälg i olika modeller?

/Fredde
Ja säg de du...
Ja det lär ju vara samma fälgbana på dem. Hade det verkligen skiljt 100gr hade jag hellre valt de lättare men är det som i Oleboles fall så gjorde han nog ett smart val, mina 50mm är en riktig favvo och de funkar lika bra på allt. :)

Men va vet jag, jag är varken konstnär eller cykelelit! :)

/Fredde

Post Reply