Snabba hjul

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Snabba hjul

Post by euskadi » 08 Oct 2010 00:31

Ronny wrote:När man läser sådant här är det som man tror att man knappt kan ta sig fram pga. det vidriga luftmotståndet man får med par hederliga lågprofilsfälgar och 32ekers.
Visst är det lite prylbögeri över det hela när man i grunden behöver hålla ett högt snitt för att ens dra nytta av högprofilsfälgar som också är svåra i vind. I princip hjul som lämpar sig främst för snabba linjelopp eller tempo (träning).
Att ens rekommendera svindyra hjul till en normal cyklist sen refererar till eliten vad de kör på visar bristande omdöme. En vanlig "average" cyklist kan inte ens dra de slutsatser om hjul som en elitutövare gör. Ska man envisas att testa högprofilshjul köp kina carbon den vikten som de dras med är en petitess i sammanhanget om man vill testa och köra snabbt.
om du hade läst hela inläggen över så ser du att det även rekommenderas lågprofil bland alla förslag? det är även olika höjder på carbonfälgarna som nämns (iaf bland de som jag rekommenderade). alla är inte livsfarliga i kantvind enbart för att det är carbon.

vill man tolka det som att 'man inte kan ta sig fram på hederliga lågprofilsfägar' så får man givetvis göra det. Det är dock ingen korrekt tolkning.

priset ligger ungefär på vad en finare stålram kostar på ebay. jag vet, för jag sålde en ram och använde pengarna (ca 800usd) till ett av hjulparen som näms i inläggen tidigare. tror faktiskt jag fick lite över t.o.m. samtliga hjul går att hitta billigt på ebay och köp/sälj forum.

...å andra sidan har de flesta, dyrare - eller något fler saker än vad som egentligen behövs?

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Snabba hjul

Post by 48/16 magnus » 08 Oct 2010 15:45

Ronny wrote:åsiktsrasism har jag tyvärr inte mycket till över för...
:roll:

/M

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Snabba hjul

Post by pjocke » 08 Oct 2010 19:29

olebole wrote:Jag köpte 50mm höga kolfiberfälgar från Kina via Ebay och kombinerade dessa med ett par circus monkey-nav som jag också hittade på Ebay. Dettsa tillsammans med DT Comp-ekrar resulterade i ett par finfina hjul på drygt 1300gr för ca 3000kr!
Låter som ett rätt bra aeroalternativ till apdyrt finkol. Får man komma och klämma nån dag?

User avatar
Telefonplan
Posts: 448
Joined: 24 Jan 2008 08:50
Location: Hägerstensåsen

Re: Snabba hjul

Post by Telefonplan » 25 Oct 2010 07:09

Här hittade jag en kortare digital version om ämnet "snabba hjul" som avhandlas i flera nummer av Bicycle Quarterly:

http://janheine.wordpress.com/2010/10/1 ... -pressure/

/Mattias

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Snabba hjul

Post by Alex » 25 Oct 2010 07:28

Telefonplan wrote:Här hittade jag en kortare digital version om ämnet "snabba hjul" som avhandlas i flera nummer av Bicycle Quarterly:

http://janheine.wordpress.com/2010/10/1 ... -pressure/

/Mattias
Mycket intressant artikel, tack!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Snabba hjul

Post by Ronny » 25 Oct 2010 09:03

Det där med rullmotstånd och galningar som gillar övertryck i däcken har varit uppe på tapeten tidigare. Ganska skoj nu att se att Limmared/UFO snubbarnas gamla tester/teorier från 80-talet var att lita på. Alltså att sänka trycket på ojämt dåligt underlag. Själv kör jag med så lågt tryck i tuben att man utan bekymmer kan trycka in däcket med fingerkraft.
Мясо это убийство

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Snabba hjul

Post by Jonatan F » 25 Oct 2010 09:08

Ronny wrote:Det där med rullmotstånd och galningar som gillar övertryck i däcken har varit uppe på tapeten tidigare. Ganska skoj nu att se att Limmared/UFO snubbarnas gamla tester/teorier från 80-talet var att lita på. Alltså att sänka trycket på ojämt dåligt underlag. Själv kör jag med så lågt tryck i tuben att man utan bekymmer kan trycka in däcket med fingerkraft.
Trycka in till fälgen eller trycka in alls?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Snabba hjul

Post by Ronny » 25 Oct 2010 21:18

Jonatan F wrote:
Ronny wrote:Det där med rullmotstånd och galningar som gillar övertryck i däcken har varit uppe på tapeten tidigare. Ganska skoj nu att se att Limmared/UFO snubbarnas gamla tester/teorier från 80-talet var att lita på. Alltså att sänka trycket på ojämt dåligt underlag. Själv kör jag med så lågt tryck i tuben att man utan bekymmer kan trycka in däcket med fingerkraft.
Trycka in till fälgen eller trycka in alls?
Svårt att visualisera men ett tubdäck får inte deformas in till fälgen så klart utan ungefär som en styv bröstvårta ska det kännas som.
Jag bryr jag mig inte om manometern utan litar helt på fingertoppkänslan. Vid tempo kör jag lite hårdare pga. däcksvalet men även där inget galet övertryck.
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Snabba hjul

Post by ArvidSvensson » 25 Oct 2010 21:38

Ronny wrote:
Jonatan F wrote:...
Trycka in till fälgen eller trycka in alls?
Svårt att visualisera men ett tubdäck får inte deformas in till fälgen så klart utan ungefär som en styv bröstvårta ska det kännas som.
Jag bryr jag mig inte om manometern utan litar helt på fingertoppkänslan. Vid tempo kör jag lite hårdare pga. däcksvalet men även där inget galet övertryck.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Snabba hjul

Post by euskadi » 25 Oct 2010 21:55

stämmer. jag tror jag skrev lite om detta längre upp, eller i nån annan tråd. (hoppas alla läser mina intressanta inlägg, skriver ut och sätter in i en pärm... !!! :wink:

om man är extrem nogrann med sina förberedelser så väljer man däcktryck efter egen vikt samt efter vägval som ronny påpekar. Notera att vägval skiftar ofta men även totalvikt. (ibland 2 flaskor + jacka, 2 bananer. andra rundor tar man med färre saker).
..detta är att jaga (tio)tusendelar och kanske inget man själv skulle orka hålla på att göra

lufttrycket har även att göra med bredden av däck. 22-24mm är bättre lämpat för män, jämfört med 19- 21mm som många tror är snabbare. smala däck borde ju däremot istället, enl vissa tester, vara bäst lämpat för junior, dam, barn....

detta är dock lite väl nördigt att vara såhär noga tycker jag. Man kan undra hur stor vinst man får ut av det? Det är gissningsvis mycket marginellt om nån frågar mig.

Men detta har ändå gjort att jag kommit på mig själv ofta försöka leta efter 23mm och aldrig pumpa över 8bar.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Snabba hjul

Post by Ronny » 27 Oct 2010 09:37

euskadi wrote:stämmer. jag tror jag skrev lite om detta längre upp, eller i nån annan tråd. (hoppas alla läser mina intressanta inlägg, skriver ut och sätter in i en pärm... !!! :wink:

om man är extrem nogrann med sina förberedelser så väljer man däcktryck efter egen vikt samt efter vägval som ronny påpekar. Notera att vägval skiftar ofta men även totalvikt. (ibland 2 flaskor + jacka, 2 bananer. andra rundor tar man med färre saker).
..detta är att jaga (tio)tusendelar och kanske inget man själv skulle orka hålla på att göra

lufttrycket har även att göra med bredden av däck. 22-24mm är bättre lämpat för män, jämfört med 19- 21mm som många tror är snabbare. smala däck borde ju däremot istället, enl vissa tester, vara bäst lämpat för junior, dam, barn....

detta är dock lite väl nördigt att vara såhär noga tycker jag. Man kan undra hur stor vinst man får ut av det? Det är gissningsvis mycket marginellt om nån frågar mig.

Men detta har ändå gjort att jag kommit på mig själv ofta försöka leta efter 23mm och aldrig pumpa över 8bar.
Bra att du tar upp bredden för det är något jag är tveksam till om fördelarna med smala däck ner mot 19mm vid tempo. Problemet är det samma oavsett om jag nu kör på mina retrotempos eller vanlig linjecykel med så smala däck. Det är att cykeln vill spåra och är svårare att hålla på linje vilket ger tidsförlust.
Märkte av det även förr på mina tempocyklar och nu när jag kört med dubbla diskar så märks det betydligt mer. Det känns som cykeln balanserar på en egg och vill antingen dra åt endera sida. Vissa däck är mer problematiska som Continental podium som definitivt gör att man får hålla i styret i nästintill kramp...
Continental tempo 19 ger en bättre vägkänsla men inte optimala köregenskaper.
Vissa saker förstärks förstås med dubbla diskar men ger trots det en bra fingervisning om nackdelarna med "för" smala däck.
Мясо это убийство

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Snabba hjul

Post by Jonatan F » 11 Oct 2011 09:11

Drar upp den här gamla tråden för nu har jag faktiskt en stålcykel med modern grupp på g. Det ska dock bli min beatercykel, regn, vinter, osv, alltså inga högprofilcocoshjul. Dels läste jag i en annons att shimanohjulen kan ta 8/9/10-delat och eftersom jag kör 8-delat vore det underbart! Kan det verkligen stämma?

Om det gör det, vad tror ni om dessa hjul? Eller finns det bättre förslag? 0-3000 kr. Gärna lite högre profil än gamla arya/mavic-hjulen från 80talet.

Mavic Aksium 1000kr
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=42069
Image

Pro Lite Luciano 1700kr
Image
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=29088

Fulcrum Racing 7
http://www.wiggle.co.uk/fulcrum-racing- ... lset/#more
Image


Ursäkta att jag postar över hela forumet om mina hjul men många projekt i luften och alla behöver hjul!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Snabba hjul

Post by Indurain » 11 Oct 2011 10:25

Fulcrum racing 7 , helt klart, köp!
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Snabba hjul

Post by Jonatan F » 11 Oct 2011 12:37

Funkar det med 8-delat?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Snabba hjul

Post by Håkan » 11 Oct 2011 12:41

Jonatan F wrote:Funkar det med 8-delat?
Det står nog här:
http://www.fulcrumwheels.com/en/collect ... u/racing-7
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Snabba hjul

Post by Jonatan F » 11 Oct 2011 12:49

Sheldon var inte mycket hjälp men nu har jag hittat att det verkar funka om man får till shiftningen bra (10-speedhjul överlag).

Någon som vet något? Lite osäker på om reglagen vs. spacing. vs. endlägen på växeln funkar... hmm... ska maila och fråga men ni får gärna svara här!


Referens:
http://www.cyclechat.net/topic/43839-ca ... speed-hub/
A few years ago, Shimano made a small number of wheels which were 10sp only : a few Ultegra & Dura Ace wheels with an aluminium freehub - 105, Tiagra, current Ultegra & DA, anything Shimano with a steel or titanium freehub are fine.
There are also some aftermarket Shimano-10sp-only wheels, but they're fairly unusual, the vast majority of Shimano-fit wheels are 8/9/10sp-compatible.

A 10sp cassette is narrower than 9sp or 8sp, so it's 10sp which needs the spacer.

When you remove your 10sp cassette, you should find a thin spacer (aka big washer about 1.something mm thick) behind it.
Take that off and put your 8sp cassette on without it.

If you're lucky, depending quite how the axle is spaced, you may find your rear mech is correctly adjusted and you can just swap-in the wheel without any adjustment.
If not lucky, should just be a few turns of the adjuster and maybe the top or bottom limit screws.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Snabba hjul

Post by viktor » 11 Oct 2011 13:03

Vad är det för grupp du ska köra?
Själv kör jag sjudelad shimano 400 ex på dura ace nav som är gjorda för 8-9delat. Vet inte om det är en allmän fix men jag slängde på distanser längst in på navet och då funkade det fint för mig.
Körde med distanser till tracknav (för att finjustera kedjelinjen) från velosolo och det var samma diameter som shimanos frihjulsbody, så nemas problemas.
Fulmek är din bäste vän men det har ju du koll på :D
Har även pressat in 130mm navet i bakgaffeln som är 126mm :wink:.

Nu få någon gärna rätta mig om jag har fel för jag är ute i okänt områd men borde inte detta med att spaca innanför kassetten funka för det mesta?
kedjeföraren sitter ju på kedjestaget och kassetten hamnar ju relativt den på samma ställe, det som förskjuts är ju kassetten i förhållande till hjulets centrum.

Edit: Kan det skilja i hur mycket utrymmet det finns mellan gaffeländen och början på kassetten?
/Viktor

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Snabba hjul

Post by Jonatan F » 11 Oct 2011 14:41

viktor wrote:Vad är det för grupp du ska köra?
Själv kör jag sjudelad shimano 400 ex på dura ace nav som är gjorda för 8-9delat. Vet inte om det är en allmän fix men jag slängde på distanser längst in på navet och då funkade det fint för mig.
Körde med distanser till tracknav (för att finjustera kedjelinjen) från velosolo och det var samma diameter som shimanos frihjulsbody, så nemas problemas.
Fulmek är din bäste vän men det har ju du koll på :D
Har även pressat in 130mm navet i bakgaffeln som är 126mm :wink:.

Nu få någon gärna rätta mig om jag har fel för jag är ute i okänt områd men borde inte detta med att spaca innanför kassetten funka för det mesta?
kedjeföraren sitter ju på kedjestaget och kassetten hamnar ju relativt den på samma ställe, det som förskjuts är ju kassetten i förhållande till hjulets centrum.

Edit: Kan det skilja i hur mycket utrymmet det finns mellan gaffeländen och början på kassetten?
Shimano Ultrega, ett par år gammal, och noname shimano 8speed bockstyrehandtag (reglage vid tumme och pekfinger)

hehe, fulmek är den snålest bästa vän! :)

Det gamla 8-delade hjulet passar iaf i gaffeln utan några problem så då borde väll det nya göra det... nog bäst att dubbelkolla måtten dock...

Jo, det är ju det som är problemet. Men det borde inte göra så mkt (bara att justera stämskruvarna) så länge inte avståndet mellan kransarna är olika. Då blir ju indexeringen i handtagen fel...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Snabba hjul

Post by rallykalle » 11 Nov 2014 10:36

Behöver ett alternativ till mina 50 mm kina-hjul på mina Cervélo. Min största invändning är att de tar för mycket sidvind när det blåser i vilket inte är så roligt. Problemet är det vanliga, skall vara snyggt och bra samtidigt. Jag funderar på mack-nav, lågfläns samt kokos-fälgar från e-bay på 38 mm, eller bör man gå ned till 20 mm? 2o 4 fram och 24 h bak. Tub eller kanttråd? Någon som har någon annan idé eller invändning?
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Jonathan
Posts: 333
Joined: 29 Jan 2010 22:44
Location: Umeå

Re: Snabba hjul

Post by Jonathan » 11 Nov 2014 20:24

Min rekommendation om du inte måste bygga ditt eget hjul är Mavic Ellipse. Helt spikraka efter hur mycket skit som helst och sjukt snygga. Dom är även lagom profil, inget extremt och inte "tråkigt" låga. Bästa cykelköpet jag gjort, långa vägar.

Post Reply