bästa fabriksfixien?!
-
- Posts: 129
- Joined: 12 Jul 2010 08:39
- Location: Tyresö, sthlm
bästa fabriksfixien?!
Vilken är enl dig den bästa fixien att köpa?
Kategorier: racer/trick/cx
Motivera med hänsyn till material, komponenter, utseende, kvalite, prisvärdhet, coolhet etc.
Vill inte ha gnäll om sök etc utan jag vill skapa en tråd renodlad för fabriks-fixies nu.
Game on!
Kategorier: racer/trick/cx
Motivera med hänsyn till material, komponenter, utseende, kvalite, prisvärdhet, coolhet etc.
Vill inte ha gnäll om sök etc utan jag vill skapa en tråd renodlad för fabriks-fixies nu.
Game on!
Re: bästa fabriksfixien?!
Den här är en av de snyggaste iallafall.
http://bikereviews.com/2009/10/colnago-super/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bikereviews.com/2009/10/colnago-super/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 129
- Joined: 12 Jul 2010 08:39
- Location: Tyresö, sthlm
Re: bästa fabriksfixien?!
wooooosh den var fin! tråkig bakgrund bara hehe.
Re: bästa fabriksfixien?!
Helt okej!
http://www.racycles.com/product.aspx?catid=5,923,1025" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.racycles.com/product.aspx?catid=5,923,1025" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: bästa fabriksfixien?!
Håller med. Vem fan valde den där färgsättningen?olebole wrote:Fy tusan vad Pinarellon och Colnagon såg ut.
Re: bästa fabriksfixien?!
ingen fixed utan racer, själv tycker jag att bästa ramen är CANNONDALE CAAD modellerna från 5 och framåt. detta med hänsynt till följande:
pris: sjukt billig ram. (billigast är ebay)
kvalité: (styvhet/snabbhet/comfort) får fortfarande bra recensioner jämfört med många (de flesta?) carbonramar som är dubbelt så dyra.
utseende: snygg! (tycker iaf jag)
dessutom blir hela cykeln väldigt lätt ihop med HOLLOWGRAM vevar, EC90 gaffel.
pris: sjukt billig ram. (billigast är ebay)
kvalité: (styvhet/snabbhet/comfort) får fortfarande bra recensioner jämfört med många (de flesta?) carbonramar som är dubbelt så dyra.
utseende: snygg! (tycker iaf jag)
dessutom blir hela cykeln väldigt lätt ihop med HOLLOWGRAM vevar, EC90 gaffel.
Re: bästa fabriksfixien?!
CAAD 5 finns även i track-version.euskadi wrote:ingen fixed utan racer, själv tycker jag att bästa ramen är CANNONDALE CAAD modellerna från 5 och framåt. detta med hänsynt till följande
/Fredde
Re: bästa fabriksfixien?!
Den där colnagon är inte mycket att hänga i hjulgranen! Komponenterna och finishen står över huvudtaget inte i motsvarighet till priset! Det sitter tektrobromsar på, sugino messenger vevar och klinga samt billiga formula/novatech nav på, cykeln SER billig ut.
Själv har jag valt att investera i en on-one il pompino. Billig, bra och praktisk men ful, tung och tråkig.
Skulle jag köpa en färdig fixie för gatubruk skulle det nog bli en fuji track/feather/classic. Fuji har sålt dom där cyklarna i åratal och det är många av mina kollegor som budar på dom. Inte rolig, inte snygg, inte helt praktiskt, inte lätt. Men billig och av god kvalle.
Jag skulle även vilja slå ett slag för fabriks fixien från Peak, den som Hommus designande! Den verkar i mitt tycke som en robust och prisvärd cykel, hade jag bott i sverige hade jag nog valt en sån framför en fuji feather...
Själv har jag valt att investera i en on-one il pompino. Billig, bra och praktisk men ful, tung och tråkig.
Skulle jag köpa en färdig fixie för gatubruk skulle det nog bli en fuji track/feather/classic. Fuji har sålt dom där cyklarna i åratal och det är många av mina kollegor som budar på dom. Inte rolig, inte snygg, inte helt praktiskt, inte lätt. Men billig och av god kvalle.
Jag skulle även vilja slå ett slag för fabriks fixien från Peak, den som Hommus designande! Den verkar i mitt tycke som en robust och prisvärd cykel, hade jag bott i sverige hade jag nog valt en sån framför en fuji feather...
Re: bästa fabriksfixien?!
Charge plug? . Jävligt prisvärd för 319 pund komplett. Ramen ska tydligen vara mer eller mindre oförstörbar. Ok komponenter för priset. Tar feta däck. Relativt snygg förutom gaffelvinkeln. Lite för tung men ok som pendelhoj. Köpte en nyss som jag tänkte slänga dubb på i vinter. (obs inte min på bilden)
-
- Posts: 28
- Joined: 09 Sep 2010 10:01
- Location: Jönköping
Re: bästa fabriksfixien?!
Kör själv på en Kona Paddy Wagon av 2010 års modell vilken jag är mycket nöjd med. Den är kanske lite tung men finishen och helhetsintrycket av cykeln är (för mig) mycket bra. Nu i slutet på 2010 kan man få bra pris dessutom då även 2011:orna har börjat säljas.
http://www.konaworld.co/bike.cfm?content=paddywagon
http://www.konaworld.co/bike.cfm?content=paddywagon
The strong must protect the sweet.
-
- Posts: 129
- Joined: 12 Jul 2010 08:39
- Location: Tyresö, sthlm
Re: bästa fabriksfixien?!
Ja det finns många schyssta jonnar där ute, många fula också. Men chargen, är dom bra? Nån som testat ordentligt? Nån som kör felt breed? Eller nån som testat langster steel? Eller how about eight-inch scrambler? Hur funkar det att skidda med de cyklar som har den där lite mer sluttande topprör? Känns som de har mer avslappnad körställning. Men å andra sidan ser de ju lite långsammare ut också...
Kom på en till, all-city nature boy. Wooosh!
Kom på en till, all-city nature boy. Wooosh!
-
- Posts: 129
- Joined: 12 Jul 2010 08:39
- Location: Tyresö, sthlm
Re: bästa fabriksfixien?!
euskadi wrote:ingen fixed utan racer, själv tycker jag att bästa ramen är CANNONDALE CAAD modellerna från 5 och framåt. detta med hänsynt till följande:
pris: sjukt billig ram. (billigast är ebay)
kvalité: (styvhet/snabbhet/comfort) får fortfarande bra recensioner jämfört med många (de flesta?) carbonramar som är dubbelt så dyra.
utseende: snygg! (tycker iaf jag)
dessutom blir hela cykeln väldigt lätt ihop med HOLLOWGRAM vevar, EC90 gaffel.
Helt ok me racer också. Ja caad9 ex e ruggit snygg! Eller canyon-hojjarna...!
Re: bästa fabriksfixien?!
jag kör själv en fuji classic track som första fixie. Har iofs byt ut en hel del komponenter (pedalerna tex var ett skämt). Men tycker den funkar helt okej!
Re: bästa fabriksfixien?!
Tester av chargen
http://www.roadcyclinguk.com/commuting- ... /2599.html
http://www.cyclingweekly.co.uk/tech/bik ... bikes.html
http://www.lfgss.com/thread2648.html
http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... g-07-20542
Kan återkomma med omdömme när jag fått min.
http://www.roadcyclinguk.com/commuting- ... /2599.html
http://www.cyclingweekly.co.uk/tech/bik ... bikes.html
http://www.lfgss.com/thread2648.html
http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... g-07-20542
Kan återkomma med omdömme när jag fått min.
Re: bästa fabriksfixien?!
Chargen är INTE bra, låt oss bli eniga om detta. En cykel som kommer utan monterade lager i baknavet från fabrik är aldrig bra!freddesvanstrom wrote:Ja det finns många schyssta jonnar där ute, många fula också. Men chargen, är dom bra? Nån som testat ordentligt? Nån som kör felt breed? Eller nån som testat langster steel? Eller how about eight-inch scrambler? Hur funkar det att skidda med de cyklar som har den där lite mer sluttande topprör? Känns som de har mer avslappnad körställning. Men å andra sidan ser de ju lite långsammare ut också...
Kom på en till, all-city nature boy. Wooosh!
Langsters stålmodell är det också en massa bud som kör på här i stan, den får således åt minstonde en tumme upp. Det sitter förnuftiga delar på och den är stilren och klassisk.
All citys natureboy är ju ingen fixie, det är ju en SS cross. Det är något helt annat!
Hur det känns att skidda på en cykel har inte så mycket med toppröret att göra som det har med axelavståndet att göra. Lång cykel är mer svårskiddad, kort cykel mer lättskiddad. Ett sluttande sadelrör har man allt som oftast efter som att det möjliggör ett kortare sadelrör vilket betyder att man får det som kallas för compact geometri. Det innebär att ramarna blir mer "flexibla" storleksmässigt, alltså att fler typer av åkare kan passa varje ram, det betyder också att ramarna kan göras mindre. En mindre ram är attraktivt eftersom att det ger en styvare ram och det gillar ju dom flesta.
Re: bästa fabriksfixien?!
"Chargen är INTE bra, låt oss bli eniga om detta. En cykel som kommer utan monterade lager i baknavet från fabrik är aldrig bra!"
Care to utveckla?. Har efter en massa googlande inte lyckats hitta något om det och det låter onekligen inte bra om jag ska surfa runt i slasket med den i vinter. Den jag beställt är specad med Formula TH-51 bak. Allt jag lyckats hitta tyder på att det är en tung, BILLIG, stabil hoj som förhoppningsvis funkar i slasket.
Care to utveckla?. Har efter en massa googlande inte lyckats hitta något om det och det låter onekligen inte bra om jag ska surfa runt i slasket med den i vinter. Den jag beställt är specad med Formula TH-51 bak. Allt jag lyckats hitta tyder på att det är en tung, BILLIG, stabil hoj som förhoppningsvis funkar i slasket.
-
- Posts: 129
- Joined: 12 Jul 2010 08:39
- Location: Tyresö, sthlm
Re: bästa fabriksfixien?!
Jag att nature boy är ss cx, men den är fin som satan ändå! Ok tack för kursen i ramgeometri, hade jag ingen aning om.
Re: bästa fabriksfixien?!
Jag ber om ursäkt, var lite trött igår. blandade ihop den med create. Chargen är nog precis som du säger, stabil, tung och slaskvänlig. Createn är ju INTE det...AND.ers wrote:"Chargen är INTE bra, låt oss bli eniga om detta. En cykel som kommer utan monterade lager i baknavet från fabrik är aldrig bra!"
Care to utveckla?. Har efter en massa googlande inte lyckats hitta något om det och det låter onekligen inte bra om jag ska surfa runt i slasket med den i vinter. Den jag beställt är specad med Formula TH-51 bak. Allt jag lyckats hitta tyder på att det är en tung, BILLIG, stabil hoj som förhoppningsvis funkar i slasket.
Re: bästa fabriksfixien?!
Colnagolänken säger att den ska likna vintage, headset och noll rake skvallrar väl om motsatsen? Jag väntar på en Fuji classic track nu, verkar som att de flesta shops i England slutat exportera den vidare, får även vänta till söutet av december på leverans:(
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.