Barnstol som monteras på topprören.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Barnstol som monteras på topprören.

Post by TJ Mackey » 03 Oct 2010 22:40

Hej.
Sitter och googlar lite om en barnstol jag såg i Köpenhamn. Ser lite ut som skål med två ben. Den monterades på toppröret och var tillverkad i någon slags plast, typ som en futuristisk artefakt från 50-60-talets danska formgivare. Hur som helst, jag blev grymt peppad på en sådan men vet inte var jag kan finna dem. Finns det någon som vet; 1. Är de säkra för barnen? 2. Var finner jag dem? Fotbromsnav känns som en självklarhet dessutom.

Fridens

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by kakan » 04 Oct 2010 07:18

Har för mig att jag sett en sådan i ny tappning. Borde vara lika säkert som en över bakhjulet.

Jag har sett lite olika fulmeklösningar.
Mange montera sadeln på toppröret.
Arvid hadde sin avkomma på tempopinnen.

Borde finnas. Köpe lösning, vissa har ju mer än ett barn.
Tackar
_Kakan

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by Viggen » 04 Oct 2010 07:41

Jag vet en kille från Pista Malmø som kör på den här lösningen på sin Vivalo, den monteras helt enkelt på sadelröret och är jävligt schysst som jag förstår det!
http://www.britax.se/cykelsitsar/jockey-comfort
Image

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by efredrikson » 04 Oct 2010 08:19

Hej!
Jag har kört med en sån, har för mej att den heter BULLDOG och tillverkas i nån form av emaljerad plåt. Den kändes ju inte direkt säker men som den svensk jag är kompletterade jag med bälte. Den ger mindre luftmotstånd än en sån där pakethållarvariant och den var relativt lätt att ta bort när man lämnat på dagis och skulle iväg till arbete eller annat. Den har ett fäste på toppröret som monteras och som kan sitta hela tiden utan att det gör så mycket. Om man inte ska långa sträckor tycker jag att den var bra, man har bra kontakt med barnet också.
Köpte min i köpenhamn för ca 300, fanns i svart o vitt. Borde kunna köpas via nätet på nåt sätt.
Erik
there can be only one

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by Busken » 04 Oct 2010 08:33

bobbike har en variant som är lite mer "safe" men mindre snygg
http://www.bobike.nl/products/en/bobike ... u=m9____m2" onclick="window.open(this.href);return false;

ang säkerheten så är det väl något av en diskussionsfråga, några hävdar att det är bäst att ha ungarna fram där man kan ha kontakt med dom. Andra hävdar att det är farligast eftersom att de flesta olyckor på cykel sker frontalt.

User avatar
Jon_S
Posts: 133
Joined: 22 Apr 2010 14:43
Location: Karlstad
Contact:

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by Jon_S » 04 Oct 2010 09:10

Vi hade en liknande som Viggen postade när våra kids var små. Det som är det bästa med de som man fäster på sadelröret är att de blir mjukt fjädrade iom att de inte sitter fast i pakethållaren som har en förmåga att bli så stötiga. Så de är mycket bekvämare för barnet om man skulle cykla en längre sträcka
SOLAFIX

BLB


User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by TJ Mackey » 04 Oct 2010 10:27

Finfin respons, känns bra att det finns ett gäng föräldrar här på fg. Ska se över detta, men tar gärna emot fler råd och tips.

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by Jonas414 » 04 Oct 2010 11:18

TJ om du vill kolla på hur Bulldog-stolen ser ut, så finns den på Veloform här i gbg. Om nu inte pundaren som hivade in en gatsten i skyltfönstret stal alla!

matti
Posts: 44
Joined: 16 May 2008 10:41
Location: sthlm

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by matti » 04 Oct 2010 11:23

Jag kör med en Britax Sleepy, barnet kan sova lite bekvämare i den när man kan vinkla ner ryggstödet. Funkar finfint.
Image

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by martsson » 04 Oct 2010 13:01

Kul att det finns fler föräldrar på forumet, och att det är så snyggt med barnsadel! Har inte vågat sätta barnsadel på min fixie ännu (eller inte fått för min dotters mamma...) Vad har ni för erfarenheter av att cykla fixie med barn?

User avatar
Jon_S
Posts: 133
Joined: 22 Apr 2010 14:43
Location: Karlstad
Contact:

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by Jon_S » 04 Oct 2010 14:17

Jag hade inte fixie när mina kids var så små så de satt i barnstol, nu cyklar de med mig istället, lättare att skidda utan stol bakpå =)
SOLAFIX

BLB

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by TJ Mackey » 04 Oct 2010 17:34

Ja just det, Jonas, det är klart att han har en sådan. Han säljer väl dessutom christiania-bikes va? Den har också dykt upp som en bubblare i dagarna. Sorgligt att han ska behöva råka ut för sådant knas. Får ta vägen förbi honom i helgen. Det ser ju som att matti cyklar fastnav, med extra boms monterad, det eller ett fotbromsnav kanske det får bli när det är dags.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by Muffat Stål » 04 Oct 2010 17:53

Har inget barn men kom direkt att tänka på den här, en Colnago pista med barnstol - kan det bli finare?

Image
The thigh's the limit

User avatar
Slangen
Posts: 346
Joined: 31 May 2009 08:09
Location: ENSKEDE
Contact:

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by Slangen » 05 Oct 2010 22:52

http://www.bonanza.as/shop/hoestsaede-hvid-m-6701p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.billigecykler.dk/TILBEH%C3%9 ... ESLAG.html" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Posts: 44
Joined: 16 May 2008 10:41
Location: sthlm

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by matti » 06 Oct 2010 01:13

TJ Mackey wrote:Det ser ju som att matti cyklar fastnav, med extra boms monterad, det eller ett fotbromsnav kanske det får bli när det är dags.
nix, den är inte fixerad. Fram och bakbroms och frihjul har jag, tyckte det kändes lite säkrare =)

Gustavo
Posts: 246
Joined: 25 Apr 2008 19:09
Location: Sthlm

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by Gustavo » 06 Oct 2010 09:15

Bra Matti!
Äntligen någon här bland alla hockeyfarsor som bryr sig mer om sitt barn än om sina cyklar. (nu kommer man få rejält med skit.. haha)

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by martsson » 06 Oct 2010 22:33

Jag skulle gladeligen slänga alla mina älskade hojar på tippen om det vore för min dotter. Men det är kul att se att man kan slippa skaffa en trist gubbhoj bara för att man blivit förälder. Jag cyklar frihjul med barnstolen. Men är det verkligen så mycket farligare att cykla fixerat? Jag var intresserad av andras erfarenheter.

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by scand » 07 Oct 2010 06:57

Har man plats/råd så är en ordentlig cargobike grejen.

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Barnstol som monteras på topprören.

Post by efredrikson » 07 Oct 2010 07:07

Hittade till slut en bild på min gamla crescent. Det var mitt första bygge och nu ser jag mest allt som var fel på den...
men stolen ser ut såhäriallafall:
http://www.fixedgeargallery.com/2009/ma ... rikson.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
there can be only one

Post Reply