Brallor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
hejdå

Post by hejdå » 30 Dec 2008 11:48

johndoe wrote:ok...gammal tråd...men jag tänkte höra vad ni har för brallor nu på vintern? har ni speciella vinter-bibs eller kör ni nån hemgjord lösning?
Nu är jag inte världsmästare på cykelkläder, men vintern och hur man håller sig varm vid idrottande utomhus på vintern är något jag känner hyfsat bekant med efter uppväxt åren i en friluftsivrande familj. Du ställs ett gäng problem, väta, kyla, cirkulation, andningförmåga och bekvämlighet. Hade jag haft cash så finns det en mängd goretex varianter att köpa, men nu har jag inte det. Underställ som andas och lager på lager, undvik syntet och håll dig till ull så blir du varm. Min getup just nu är faktiskt bibsen, understället och dickies shorts om jag ska ut och kötta. Men så är det ju inte vinter här nere, har inte ens varit minus ännu...

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 30 Dec 2008 12:15

Jag är ju året runt pendlare och jag kör med underställ från Icebreaker i Merino-ull och Dickies eller jeans,, brukar räcka ner till -10 någonstans och därefter går jag in på ryska arméns vinterställ :D

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 30 Dec 2008 13:15

johndoe wrote:ok...gammal tråd...men jag tänkte höra vad ni har för brallor nu på vintern? har ni speciella vinter-bibs eller kör ni nån hemgjord lösning?
Jag kör med en slags hemgjord, lager på lager, variant...

1. Bibs som går ner över knäna. SuperRoubaix material (ungefär som Fleece) och blöja

2. Underställsbrallor (Craft) som är tejpade med Leukosilk (en slags textiltejp för avancerade sår, finns på Apoteket) över knäna och smalbenen för att blockera vinden...lossnar inte så lätt och är mkt följsam.

3. Ett par lycra tights från Stadium över hela härligheten. Värmer och ger en viss estetisk balans.

(4. ett par vanliga shorts åker på ibland oxo om jag ska röra mig bland vanliga människor i staden)

...funkar förvånanstvärt bra, (på LVG ca 3.5 timmar ner till nollan cirkus. Har även kört med denna variant på MtB runt -5 i c 3 timmar utan större problem.) andas bra och är mkt flexibelt.

Framförallt så är det knäna som tar mkt vind och man vill ju undvika att köra med kalla knän så det har hänt att jag kört med knävärmare mellan lager 2 och 3.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 30 Dec 2008 14:54

grymma tips! tack alla!
körde idag med nånslags mishmash av allting: ull-underställs tröja, windstopper-långa tights/långkalsonger, benvärmare, dickies-shorts, fotbollsstrumpor, windstopper-strumpor, windstopper-väst, cykeltröja och en ulltröja ovanpå allt....haha...funka kanon!
Last edited by Jonas414 on 30 Dec 2008 14:55, edited 1 time in total.

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Post by mojhoj » 30 Dec 2008 14:55

-2 / +5 - ett par handskar
-5 / -2 - två vantar
< -5 - tre vantar

Post Reply