Vätternrundan 2011

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Vätternrundan 2011

Post by ana » 28 Jun 2011 21:23

Var det någon annan än jag och Pirre The trucker som körde fixed?

User avatar
jonis
Posts: 137
Joined: 15 Apr 2009 08:17
Location: Kungsholmen

Re: Vätternrundan 2011

Post by jonis » 29 Jun 2011 08:33

fjonk wrote: ... Pista Malmø:s vätternrunda som slutade på 9h och 18min!
Var skoj att cykla med er, måste säga att det var skönt att vila lite efter varje backe, när jag väntade på att ni skulle komma ikapp. Har ni inte backar i skåne? :D

// Rosa sadeln (som tackar för en bra tur, kul att cykla med er)

EDIT: La till en smiley
adam akal adam

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Vätternrundan 2011

Post by NKDMS » 29 Jun 2011 08:35

fjonk wrote:Lite bilder från Pista Malmø:s vätternrunda som slutade på 9h och 18min!
Snyggt jobbat!
FISTASTHLM

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Vätternrundan 2011

Post by klasolsson » 29 Jun 2011 13:35

Jaha, dags att krypa till korset. Jag körde VR 2011 med förhoppningen att ta mig i mål på under 10 timmar. Det hela började bra, vi (jag och fem cyklister från Pista Malmoe) lämnade Motala och kom ganska fort in i ett bra flyt och hade ett gott tempo.

Efter lite drygt tre mil tappade jag lite efter en växling och fick kämpa själv lite i motvinden innan jag blev upplockad av en jagande klunga som släppte av mig med de andra. När jag väl kom ifatt insåg jag att vi bara var fem totalt. Viggen hade lämnat oss nån mil bakom med ömmande fötter och bakdel. Lärdom Viggen?

Hur som, första stopp Gränna/Gyllene Uttern eller vad det heter efter lite dryga 8 mil. Benen kändes ganska bra och vattnet och saltgurkan satt som ett smäck. Vi hade hållit bra tempo men låg ca tio minuter efter utsatt måltid, motvinden hade satt sitt obarmhärtiga spår på snittfarten.

Efter lite drygt en mil efter pausen kommer typ två uppförsbackar på raken med en liten platt emellan. Här tappade jag rygg på klungan och i min iver att jaga ikapp drog jag på mig mjölksyra upp över öronen. Vänster lår började krampa och en meters glapp blev fort två, tre, tio, tjugo...loppet var kört. Jag visste att de inte skulle vänta en andra gång. När jag kom över krönet på andra backen såg jag siste mans rygg flera hundra meter bort. Fail. SUB 10 goodbye.

Jag rullade vidare mot Jönköping och passade på att maxa på 64.7 nedför branta backen. I Jerusalem var det inget stopp inplanerat men magen ville annat. Köttbullar och mos är bra bukfylla och skulle jag kunna ta mig igenom resterande 19 mil för egen maskin utan klunga behövdes all mat jag kunde få.
När jag satt där och mumsade mamma Scan funderade jag på att bryta men va fan, jag har inte cyklat 11 mil för att bryta!

Resterande sträcka mot målet i Motala körde jag mestadels solo, nån grupp passerade som jag hakade på men de vek alltid av i alla depåer så jag körde nog kanske 15 mil helt solo mellan Jerusalem och Motown Motala.

Med ca två mil kvar fick jag äntligen draghjälp av en dyngstark tjej på en svingammal Monark. Vi hjälptes åt att dra men med ca 6km kvar drog jag ifrån och från det att jag kom ut på stora vägen lassade jag på och höll 40+ hela vägen in till målet. Spurtade ifrån en vass jävel på kokkoshoj och gled in på 12:22. Jag var i mål, jag klarade det!

Måste säga att det var sjukt starkt av Pista-gänget att köra på 9:18, grattis! Efter loppet ville jag bara slänga hojen i Vättern, lite samma känsla hade jag i Hjo. Nu såhär lite dryga veckan efter drömmer jag om att glida över mållinjen på en tid under tio timmar. Nästa år kanske?

// Hepp Hepp

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Vätternrundan 2011

Post by Viggen » 30 Jun 2011 21:19

klasolsson wrote:Jaha, dags att krypa till korset.....

Viggen hade lämnat oss nån mil bakom med ömmande fötter och bakdel. Lärdom Viggen?

Nu såhär lite dryga veckan efter drömmer jag om att glida över mållinjen på en tid under tio timmar. Nästa år kanske?

// Hepp Hepp
Eftersom Klas så vackert bjuder upp til dans kan jag ju göra annat än att dela med mig av mitt mislyckande! För det är precis vad det var.

Vi rullade upp till Motala via "The Pista-Bus Experience" som ni säkert sett i en tråd nära er. Installerade oss i vårt mäjestätiskt mäktiga torp i Varv dryga milen utanför Motala, peppen var hög och alla var glada och på topp. Vi tryckte pasta som idioter och hade ett par goda timmars sömn innan reveljen gick vid 4.

Upp och äta mer pasta och ha den sjukaste jävla frukosten någonsin, har aldrig sett Patch i mer högform än då. Det finns inte ord för att beskriva ordvitseriet och den glada stämningen som rådde. Lite sent ute drog vi till starten och Patch som startade två grupper före oss hann med typ 3minuters marginal. Detta var nog ett ganska dåligt drag från min sida skulle det senare visa sig. Det är liksom inte riktigt läge att gå ut och hetscykla så tidigt och dessutom innan själva starten..

Jaja iväg kom vi och Klas tittade till oss och uppmärksammade oss på kedjerassel och anant härligt han tänkte bjuda på under dagen. Vi gick ut rätt hårt i början och det rådde en ganska så rejäl motvind redan från start och en Cykloteket snubbe låg hela tiden längst fram och hetsade den som drog, oklokt att gå med honom men det spritter ju i benen i början. Personligen gick vi ut alldeles för hårt. Efter en förning glider jag ut för att släppa upp folk och lägga mig på sista rullen. Lagom till att jag hamnat längst bak märker jag att tempot vridits upp i krokarna av 38-40 och jag som frihjular orkar helt enkelt inte ensam ta mig upp på hjul igen. 10 meter blir 20 blir 30 osv. Jag har hamnat i dödsmansland, ingen klunga bakom och jag ser hur Pista+Klas vänder sig om lite lätt i sadeln för att kolla efter mig. Lagom till det händer kommer en ensam ryttare ikapp mig och erbjuder sig att hjälpa mig tillbaks på rullen. Tack! Trodde jag ja.. Även hans tempo är för högt för min ovarma kropp och ben, jag vet ju med mig att jag brukar vara död i 4-5 mil när vi cyklar långt. Det tar helt enkelt en stund att bli varm för min del. Det är knappast någon bra grej i det här sammanhanget.

Jag bli avhängd av killen som ska hjälpa mig upp och ligger ute och skvalpar runt knappa 30 ett bra tag innan jag hittar en sjuhelvetes ryckig dansk klunga som cyklar i allt mellan 23 och 34, tänker att jaja jag kanske kommer ikapp. Efter första depån stannar jag och kollar telefonen, försöker få tag på Klas+Pista utan framgång och inser att jag antagligen är själv resterande 26 mil, lagom uppmuntrande. Här vinkar jag också hej till Pjocke som rullar förbi mig när jag står med luren i näven.

Upp på stålhästen igen för i mål ska jag ta mig tänker jag. Då börjar det, den molande värken/krampen från Baal's tronrum! I min enfald och dumhet har jag såklart bytt pedaler och skor alldeles för nära inpå Vättern. Dom är inte incyklade och jag är inte heller incyklad. Mina sinnessjukt snabba och helt euro-mässiga Sidi pjuck tar nu sakta men säkert kål på mig. Inte nog med det så är den där jävla Regal:en som jag körde 20 mil på helgen innan VR den här dagen obönhörligt hård och obekväm. Så dum man kan bli.

Nåväl jag ligger där och såsar på en blåsig landsväg och har ont så in i helvete i enbart högerfoten, vänster mår fint bara fint. Orken är det heller inget fel på, jag är mätt torr och i övrigt vid god vigör. Lagom till Gränna får jag häng på någon småhetsig grupp på 6 pers och vi ligger i 40-45 in styva sista milen mot Gränna. När jag träffar "pavén" genom Gränna håller jag på att gå av på mitten av smärta. Samtidigt får jag tag på Klas+Pista och det visar sig att dom inte är så långt före mig utan bara i depån i Gränna. Dom frågar om dom ska vänta. Jag säger åt dom att jag antagligen kommer bryta snart. Delvis för att det är sant och delvis för att jag inte vill pajja deras sub 10 stasning. Så jag skickar iväg dom och säger att dom ska köra utan mig.

Jag kommer till slut till depån och är ungefär 2 millisekunder från att sätta mig i tältet för cyklister som brutit. Istället sätter jag mig på en gräsmatta och förbannar min idioti och äter en banan och annat smått och tänker att två mil till Jönköping det borde väl gå?

Jo det gick, men sen klev jag av. Smärtan blev totalt outhärdlig, för att inte tala om den psykiska påfrestningen att veta att men blev ifråncyklad efter knappt 3 mil och sen vara ensam resten av dagen. Både i högerfoten och i röven. Klockan 09:50-ish tog VR slut för min del. 10:00 satte jag mig på en buss tillbaks till Motala och ringde flickvännen och berättade att jag brutit lät det rulla ett par bittra tårar längs kinderna. Ledsen för att jag inte pallade, ledsen för att jag hade ont, ledsen för att jag inte är trött, ledsen över att jag hängdes av och fick köra själv.

Det var och är fortfarande bittert. Men jag vill försöka igen, då med en sadel jag vet att jag pallar och ett par väl inkörda skor+pedaler. Kanske dom där äggvisparna jag kört i snart 2 år samt mina mtb-mockasiner. (Behöver jag ens säga att jag redan plockat av dom nya pedalerna och satt tillbaks visparna och bytt sadel inför RA(a)S?). Jag får fortfarande ont av Sidi skorna (cyklade dom senast igår), antingen är jag klen, ovan eller har monterat klossarna taskigt. Kanske ska formgjuta en sula till dom och se om det hjälper.

Nästa år var det Klas!
/Var god häckla eller bara begrunda detta rookie-misstag eder XviggenX

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Vätternrundan 2011

Post by pjocke » 01 Jul 2011 10:20

Jag har sluddrat lite om min runda på min blogg: http://vegociped.se/2011/06/avrapportering/

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Vätternrundan 2011

Post by tropfrog » 01 Jul 2011 11:43

Jag körde på 9:32 med Hisingens cykelklubb. För första gången njöt jag hela vägen runt och hade inte en enda dipp i humöret. Med facit i hand så har jag aldrig varit så stark och borde satsat på sub 9 i stället.

Viggen: Det finns olika klossar till de skorna. Jag tror du får ont för att du har de fasta klossarna. För vissa funkar inte det och man måste köpa klossar med mer flex i. Lycka till nästa år.

MVH
Magnus

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Vätternrundan 2011

Post by jp » 01 Jul 2011 16:05

Först var jag jättenöjd men ju mer tiden går börjar jag störa mig på att vi inte kom under 9.. Fjuttiga arton minuter och så hade det låtit så himla mycke snyggare, vi skulle pressat mycket hårdare ner till Jönköping. :(
Image

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vätternrundan 2011

Post by olebole » 01 Jul 2011 17:04

jp wrote:Först var jag jättenöjd men ju mer tiden går börjar jag störa mig på att vi inte kom under 9.. Fjuttiga arton minuter och så hade det låtit så himla mycke snyggare, vi skulle pressat mycket hårdare ner till Jönköping. :(
+1 :twisted:

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Vätternrundan 2011

Post by jp » 01 Jul 2011 17:33

olebole wrote: +1 :twisted:
Vill minnas jag lobbade för höjjning men det va visst nån som ville slappa o ta igen tiden i medvinden istället.. ;)
Image

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vätternrundan 2011

Post by olebole » 01 Jul 2011 22:09

jp wrote:
olebole wrote: +1 :twisted:
Vill minnas jag lobbade för höjjning men det va visst nån som ville slappa o ta igen tiden i medvinden istället.. ;)
Jag tar på mig rollen som fegisen som inte vågade tänka längre än sub10-målet. Men nu måste ju du hänga med och agera pannben för mig på en sub8 satsning!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Vätternrundan 2011

Post by Andye » 01 Jul 2011 22:33

olebole wrote:
jp wrote:
olebole wrote: +1 :twisted:
Vill minnas jag lobbade för höjjning men det va visst nån som ville slappa o ta igen tiden i medvinden istället.. ;)
Jag tar på mig rollen som fegisen som inte vågade tänka längre än sub10-målet. Men nu måste ju du hänga med och agera pannben för mig på en sub8 satsning!
Sub8 satsning nästa år låter som en bra plan.. eller så satsar man på att köra ex Tour of Jämtland istället med 1800 höjdmetrar istället och får kolla på något annat än en stor sjö och galna gudstalibaner ..
--------->>><<<<--------------

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Vätternrundan 2011

Post by svennelainen » 02 Jul 2011 21:59

Skit i Vättern, den är inte som den var.

Efter ett intressant, fantastiskt kul och riktigt givande samtal med ett f.d. proffs, som har kört Störkepröven på makalösa 13.15(!!!) började en gammal tanke bubbla upp igen - Jotunheimen Rundt. När jag sa det sa han bara "Ioooouu, den här hård".

Mitt problem är min högerfot, den är kaputt sen 8 år efter en bilolycka. Men va faaaeeen, det går nog... Kom igen Andy-Pandy-Puff, vågar vi?.. :)

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: Vätternrundan 2011

Post by Pirre The Trucker » 06 Jul 2011 19:17

ana wrote:Var det någon annan än jag och Pirre The trucker som körde fixed?
Tjena kompis! Du är ju inne på fel forum och skriver ju!


EDIT: Oops! Det var ju rätt forum... :roll:
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

User avatar
linush
Posts: 111
Joined: 13 Apr 2010 16:28
Location: Malmö

Re: Vätternrundan 2011

Post by linush » 07 Jul 2011 12:55

pierre: Vad cyklade ni på för tid med fixed?

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Vätternrundan 2011

Post by ana » 07 Jul 2011 13:37

Både jag och Pirre höll ihop hela rundan och körde in på 14:14. Vi missade tyvärr Lasagnen i Karlsborg så energin var heelt borta på slutet. :)

Det var segt att hitta folk att köra med när man körde fixed, var det nedför blev man frånrullad, var det uppför flög man förbi folk.

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: Vätternrundan 2011

Post by Pirre The Trucker » 07 Jul 2011 17:01

Lasagnen var väl i Hjo som vi missade?
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Vätternrundan 2011

Post by ana » 07 Jul 2011 19:03

Ja, du ser! Jag har ingen koll på lasagnen! :|

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Vätternrundan 2011

Post by Bompet » 08 Jul 2011 15:32

Viggen wrote:Jag får fortfarande ont av Sidi skorna
Kör du med Sidi orginal sulan? (Den blåa) Isf: Byt ut! Den är helt värdelös och jag tror bara de följer med skorna för att reklamavdelningen skall få ytterligare ett ställe att klämma dit Sidi loggan. Överlag borde ju någon säga till vem som nu är ansvarig för marknadskommunikation och form på Sidi att det fan är dags att kamma sig. Årets Nibali-käkar-sko-sallad-giro-reklam-film är ju värre än Pozzato-gömmer-ballen-bakom-dojorna från förra året.

Jag trivs bra med mina Sidi (Har både SRS Dragon 2 (mtb) och Ergo 2 (lvg)). Passar mina smala fötter superbra. Men med original-sulan är de obrukbara. Jag kör med sulor från Time i mina Sidi.
Image

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Vätternrundan 2011

Post by Patch » 08 Jul 2011 17:46

Cykelcity har specialized body geometry sulor också som ska tydligen vara the shit.

Sidireklamen är så löjligt bra :)
Image

Post Reply