Shimano Dura-Ace AX

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 20 Mar 2011 20:58

Vi går igång om och om igen...

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Linkert » 20 Mar 2011 22:20

Noobvarning här!
Hur lyder legenden för Shimano Dura-Ace AX som gör att det finns sådant kultintresse och separat specialspecialtråd för dessa prylar? :oops:

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 24 Mar 2011 23:57

Linkert wrote:Noobvarning här!
Hur lyder legenden för Shimano Dura-Ace AX som gör att det finns sådant kultintresse och separat specialspecialtråd för dessa prylar? :oops:
Supersnygg grupp (framförallt bromsarna) och samtidigt det enda rätta till de supersnygga aero-ramarna som kom i början av 80-talet.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 24 Mar 2011 23:57

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... SS:US:1123

Kan denna tänkas passa även på en stålracer?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 25 Mar 2011 08:01

Rokkoko wrote:
Linkert wrote:Noobvarning här!
Hur lyder legenden för Shimano Dura-Ace AX som gör att det finns sådant kultintresse och separat specialspecialtråd för dessa prylar? :oops:
Framförallt så var den gruppen så långt före sin egen tid och innehöll en hel del nymodigheter! Gruppen jobbades fram av Shimano för att vara så aerodynamisk som möjligt långt innan man började limma kokos i allsköns mjuka/kantiga/hårda former. Man slängde på prylarna på stålramar i ovala "air"-rör som Tange Aero, Reynolds 531 Speedstream eller liknande. Vanligt var att Miyata producerade en ljust metallicblå ram som många europeiska märken och andra märken köpte in brandade om, som mig egen Norta och den Jan Janssen som dykt upp i tråden. Växlarna var de första från Shimano som innehöll indexering, alltså fasta lägen, men in i reglagen utan i själva växeln. Rätt revolutionerande om du frågar mig!

Sen så fungerar grejerna dessutom väldigt bra, min egen Norta med komplett 600-AX-grupp växlar som aldrig förr och är riktigt skön att cykla på, 600 och Dura Ace skiljer sig på ett par punkter men är i stort sett jämförbara. 600 är 6-växlad och har annorlunda bromsar mot Dura Ace som är 7-växlad, och mer "framtidssäker" pga Shimano fortfarande gör 7-delade kassetter till deras moderna Hyperglide system, 600-AX kan inte utnyttja en 7-delad kassett till fullo men jag ämnar att pröva inom kort då mina "finhjul" är på tub med "fel" nav, Shimano 600-tricolor, och 7-delad kassett.

Det stora MEN:et är ju Shimano roliga påhitt Dyna Drive som är en 1" gänga på pedalerna med specialdesignade pedaler utan pedalaxlar som skulle ge cyklisten en lägre och mer aerodynamisk position och effektivare tramp. Sen var man ju fast vid dessa pedaler om man inte ägde/köpte de adaptrar som konverterade till normal 9/16" gänga som Shimano tillverkade. Det är ju lite ja jobbigt såhär i efterhand. Dom där adaptrarna växer inte på träd längre... (Jag hade tur som fiskade upp ett par förra veckan så nu kommer min aeroraket få moderna pedaler!). Men jag håller på att få fram en fin ritning som man kan lämna till en modern plåt/stål firma och kankse producera upp ett 20-30tal om folk skulle vara intresserade av att köpa till sig ett par. Annars kastar jag väl ut dom på bukten.

Sen kan man inte bortse från att gruppen innehåller de absolut snyggaste bromsarna som någonsin konstruerats i cykelhistorian och en styrstam gjuten av Nitto att dö för! Nu har jag inte kört med så hemskt mycket bromsar men i min bok biter dom bra om man har vettiga bromsgummin också, vilka också är svåra att hitta nufördars ;) (du märker vart det barkar va?).

Du borde sätta dig och kika igenom hela tråden och kolla Shimano katalogen från -82 som finns hos Sheldon, sen kan du tro att du blir biten av aerodjävulen också!
Var god läs: http://www.sheldonbrown.com/shimano1982/
Sen att her Armstark tydligen använde DAAX-bromsarna på sina tempohojar framt till runt 2000 säger ju en del om prylarnas kvalite.

Rokkokko: Det borde med all rimlighet passa, alla äldre ramar körde ju 1" styrrör när det begav sig. Bid away och nu tycker jag att andra i tråden håller sig borta från detta fynd!

TILLÄGG: Jag vill se mer bilder på era byggen för bövelen!
Plussar på med en bild, mitt inre matchy match monster väcks till liv! Vid dist-guden så snyggt:
Image

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 25 Mar 2011 09:42

Jäklar vad snyggt! Fler bilder på den där?

Då går jag för headsetet. :-)

Sitter ju själv och väntar på att en riktigt fin ram ska dyka upp så det är inte så kul att se några bilder från mig än. Har det mesta jag behöver utom ram, pedaler och headset. Edit: Behöver också krans (helst original) och snabbkopplingar.

Är ute efter en 53-54 cm ram ifall ni undrar.
Last edited by Rokkoko on 25 Mar 2011 10:58, edited 1 time in total.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 25 Mar 2011 10:54

Rokkoko wrote:Jäklar vad snyggt! Fler bilder på den där?

Då går jag för headsetet. :-)

Sitter ju själv och väntar på att en riktigt fin ram ska dyka upp så det är inte så kul att se några bilder från mig än. Har det mesta jag behöver utom ram, pedaler och headset.

Är ute efter en 53-54 cm ram ifall ni undrar.
Mer bilder var det! Pantograferade baxväxlar <3
Image
Älskar hur dom jobbat med det gröna och blå ihop på alla komponenter.
Image
Image
alla tagna härifrån:
http://autobus.cyclingnews.com/tech.php ... -ace_di208

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 25 Mar 2011 11:00

Galet snyggt! Skulle gärna se bilder på hela den hojen.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 25 Mar 2011 11:14

Jag med, men mina ninja-google skillz räcker inte till här. Det måste finnas bilder någonstans på en dator hos cyclingnews men inte några publicerade..

User avatar
Flazzh
Posts: 627
Joined: 08 Jul 2010 20:25
Location: Lund

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Flazzh » 25 Mar 2011 20:27

Okej nu söker jag efter ett par Nos eller nya bromskabel hölj som kan matcha den blå Shimano 600ax/DA/AX färgen, någon som något tips?

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 25 Mar 2011 20:30


User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 26 Mar 2011 11:07

Nu ka du ju bygga din egna aero-ram i rätt storlek! Bara köra ;)
Eller så kallar du på Chrobin/Tegnér.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 27 Mar 2011 20:10

Njae, hoppas att någon annan ropar hem rören. Har inte riktigt skillsen för att greja det där.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 27 Mar 2011 20:14


User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Teodor » 29 Mar 2011 23:38

Köptips för den som saknar högerveven: http://www.blocket.se/stockholm/Shimano ... ?ca=15&w=3

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Jonatan F » 31 Mar 2011 07:44

På tal om aerorör...
Vet någon något om gafflarna i Nishikis aerocykel? Är de utbytbara eller är det ytterligare en omöjlig standard i samlingen?
Image
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 31 Mar 2011 12:51

Jonatan F wrote:På tal om aerorör...
Vet någon något om gafflarna i Nishikis aerocykel? Är de utbytbara eller är det ytterligare en omöjlig standard i samlingen?
[img]nishiki-aeropro.jpg[/img]
Fan, jag hade ju skrivit ett långt och utförligt fint svar som försvann i ett php-error :((
Kort svar: Standrad 1" gaffel som alla gamla rätzerz, men är med reservation för att den kan ha JIS-standard på styrlagret och då har crown racen en annan dimension än ISO. Hittar du bara ramen kan du byta mot en modern/"ny" gaffel av ISO eller JIS typ gaffelröret är andå 1" så kör hårt!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by klasolsson » 31 Mar 2011 13:07

Viggen wrote:
Jonatan F wrote:På tal om aerorör...
Vet någon något om gafflarna i Nishikis aerocykel? Är de utbytbara eller är det ytterligare en omöjlig standard i samlingen?
[img]nishiki-aeropro.jpg[/img]
Kort svar: Standrad 1" gaffel som alla gamla rätzerz, men är med reservation för att den kan ha JIS-standard på styrlagret och då har crown racen en annan dimension än ISO. Hittar du bara ramen kan du byta mot en modern/"ny" gaffel av ISO eller JIS typ gaffelröret är andå 1" så kör hårt!
+dimensionen på gaffelröret på ramen.

Innerdiameter, gaffelrör:
JIS: 30.0mm
ISO: 30.2mm

Var det inte du som tryckte ISO-lagerbanor i din JIS-ram Viggen?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 31 Mar 2011 13:31

klasolsson wrote: +dimensionen på gaffelröret på ramen.

Innerdiameter, gaffelrör:
JIS: 30.0mm
ISO: 30.2mm

Var det inte du som tryckte ISO-lagerbanor i din JIS-ram Viggen?
Visst var det jag som gjorde det, hittills funkar allt helt perfekt. Jag menar godset, muffarna och ramen är tjockt nog för att trycka ner 0.2 extra milimeter. Sen var ju min ram begagnad och då är ju dimensionerna inte precis som dom var när dom var nya. Det gjorde väl sitt till också.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 16 Apr 2011 12:36

Smutt! Fick den för en trehundring inkl. frakt.

Image

Post Reply