YouTube och andra "filmer"

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
JoLi
Posts: 104
Joined: 02 Jun 2010 20:21
Location: Boulder, CO

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by JoLi » 17 Apr 2011 20:49

Viggen wrote:
JoLi wrote:Ja Tripple Rush var kul!

Sätter USA i perspektiv till Sverige. I USA är du tvungen att ta ett jobb för att överleva, i Sverige tar du ett jobb för att ha något att göra.
Jag vet inte riktigt vilken jävla verklighet du lever i men inte fan överlever du utan jobb i Sverige. Någon form av logik tack.
Har du bott i USA? Känner du till deras verklighet? Jag bodde där i 7 år.

Jag känner till ett flertal i USA med tre jobb för att betala levnadsomkostnader, i Sverige tar socialen hand om dig om A-kassan löpt ut. Du behöver inte ens ett jobb för att betala levnadsomkostnaderna i detta land. Så de så. Behöver jag utveckla?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by Jonatan F » 17 Apr 2011 21:22

Sorry viggen, no probs att leva här utan jobb (vad det verkar). Det är väll bara en fråga om standard. Gränsen för extrem fattigdom är när man lever på under 1$/dag (har jag för mig) - 210 kr/månad. Mer än många 12åringar får i månadspeng... Alltså överlever man utan problem i Sverige. Frågan är bara standarden....

(För att dra ot ännu längre - är det inte ibland lite väl slappt? Nu kanske jag är en dum och okunnig tonnåring - ok jag är en dum och okunning tonåring - men jag har kompisar som har tagit studenten och som tar ett, två eller tre friår och lever på bidrag och softar. Inte ok enligt mig. Har funderat över om man inte borde dra ner på bidragen för de kapabla? Jag menar de har föräldrar som utan problem skulle kunna mata dem, de har absolut möjligheter att få jobb men de ids inte. Sedan ska såklart (!!!) de som inte klarar sig utan få bidrag, tycker bara illa om att de som klarar sig får mer bidrag. Sorry om jag upprör med min naivism?)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by Viggen » 17 Apr 2011 21:50

Nej jag har inte bott där men har släkt där. Jag är väl medveten om avsaknaden av sociala skyddsnät i USA, men det betyder inte att du i Sverige tar ett jobb för att "fördriva tiden". Har själv en flickvän som dubbel/trippeljobbat efter gymnasiet för att överleva, trots att hon bodde hemma. Inte allas föräldrar i Sverige är så snälla att dom pröjsar allt, eller ens något, för sina barn. Söker man socialbidrag och får avslag med anledningen till att man har "för rika föräldrar" men som inte vill betala ditt underhåll när du är över 18 kan du inte hänga på någon Soc-arbetare och gråta för att få pengar. Det är inte så troligt att du lotsas genom livet av Soc+A-kassan som sätter mat på bordet och tak över ditt huvud utan motprestation om du är arbetsför. Tror du det så här du en rätt skev bild av det numer lite mer nedmonterade svenska välfärdssystemet. Det finns människor Sverige som trippeljobbar för att överleva så den situationen är inte unik för USA på något sätt. Men visst att arbetsklimatet i USA skiljer sig från Sverige men tro inte att vi är på väg någon annanstans än åt det hållet vad det lider. Jag misstänker att alla vi 3, Joli jonatan & jag, som skriver här i denna frågan inte tillhör någon av de minoritetsgrupper som inte har så lätt att få bidrag eller jobb som vi "riktiga svenskar" har så egentligen kan vi enbart knipa käft och vara lyckligt lottade över att vi aldrig kommer behöva känna på hur det är att slita som timanställd för ett bemanningsföretag och aldrig veta hur stor månadens lön blir förrän dagen kommer. För det är vi för överkvalificerade för att få göra.

Och Jonatan, visst att man kan smyga runt på bidrag ett par år för länge här i Sverige men att sedan dra slutsatsen att man inte behöver ett jobb för att få inkomst utan för att ha något att göra om Joli skriver är att dra slutsatserna lite väl långt, för i ärlighetens namn fungerar det inte så. Dina polare lever ju inte lagligt på bidrag om man säger så utan sysslar med något som brukar kallas för bidragsfusk.

Nog med OT-rant.

JoLi
Posts: 104
Joined: 02 Jun 2010 20:21
Location: Boulder, CO

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by JoLi » 17 Apr 2011 21:57

Men det är klart att vissa i Skåne tror att det är som Sydsvenskan en gång stipulerade: "Har du sett Malmö så har du sett världen". Dock ej specifikt menat dig Viggen.

Skit samma, klippet var bra. I min mening för att det också visar USA i en ganska rättvis bild, speciellt vad avser arkitekten-turned-messenger. Hur många arkitekter skulle blivit bud i Sverige mån tro...

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by Viggen » 17 Apr 2011 22:12

Antagligen en pakistansk arkitekt som flyttat till Sverige om man ska vara fördomsfull ;), men visst är det talande för hur snabbt allt kan försvinna om man har otur i dagens samhälle.

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by oskarwallin » 17 Apr 2011 23:37

Inte behöver man åka till USA för att träffa människor som är överkvalificerade för sina jobb, oavsett etnicitet? Inte just arkitekter kanske,eftersom antalet utbildningsplatser är begränsade, men många andra akademiker.
Jonathan, naturligtvis går det att överleva på en dollar om dagen, men det var nog inte det varken killen i NY eller Joli menade. Ska man betala hyra, mat och glasögon till sina kids på soc-pengar har man det ganska knapert. Är man arbetslös är man dessutom skyldig att flytta varsomhelst inom landet där man blir erbjuden ett jobb. Flytta familjen till Kiruna för ett städjobb, eller inga pengar alls.

För att tala om klippet, var det inte märkligt hur mycket bilarna tutade hela tiden? Nu har jag ju inte varit i NY, men de kör väl inte runt och tutar så fort de ser en cykel? Berättarrösten var ju lite störig också...

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by Prince of the rodeo » 18 Apr 2011 07:29

Eller så gör man som Rick Ross

Image

Holm
Posts: 75
Joined: 28 Dec 2010 22:50
Location: Lkpg Valla

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by Holm » 18 Apr 2011 12:32

Prince of the rodeo wrote:Eller så gör man som Rick Ross
Hahahaha. Min dag är gjord! :lol:

_axel
Posts: 32
Joined: 18 Mar 2010 18:17

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by _axel » 18 Apr 2011 12:49


User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by fjonk » 18 Apr 2011 20:04



Mys

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by Viggen » 18 Apr 2011 20:48

Från det ena till det andra, här har vi en Canon 7D i 2000fps (ja det är rätt antal nollor), inte världens roligaste cykling men häng med till 30 sek in... Behöver jag ens säga att ni måste se den i HD? Dock inte kameran som filmar i 2000fps utan det är tydligen post process, men kvalitén är störd.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by Bratt » 18 Apr 2011 23:33



edit: vi försöker igen
Last edited by Bratt on 19 Apr 2011 20:41, edited 1 time in total.

Shostakovich
Posts: 15
Joined: 10 Jul 2010 10:12

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by Shostakovich » 19 Apr 2011 20:07

http://www.43bikes.com/mpg/M%20Python%2 ... airman.mpg

De flesta har väl redan sett denna film, men en gång till kan väl inte skada :D

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by Muffat Stål » 19 Apr 2011 22:03

Viggen wrote:Från det ena till det andra, här har vi en Canon 7D i 2000fps (ja det är rätt antal nollor), inte världens roligaste cykling men häng med till 30 sek in... Behöver jag ens säga att ni måste se den i HD? Dock inte kameran som filmar i 2000fps utan det är tydligen post process, men kvalitén är störd.
Men nu blir jag lite fundersam. Antingen är det 2000 eller inte. 7d gör 60 som max. Är snön animerad i "2000" och pålagd eller är de där 2000 interpolerade ur de 60 som fanns från början? I så fall är ju skillnade inte så stor, jag menar att sakta ner 60 istället för 30 (eller 25)? Fint hur som!
The thigh's the limit

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by klasolsson » 20 Apr 2011 07:20

fjonk wrote:

Mys
Den var supermysig tycker jag!

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by Martin Lang » 20 Apr 2011 21:12

Muffat Stål wrote:
Viggen wrote:Från det ena till det andra, här har vi en Canon 7D i 2000fps (ja det är rätt antal nollor), inte världens roligaste cykling men häng med till 30 sek in... Behöver jag ens säga att ni måste se den i HD? Dock inte kameran som filmar i 2000fps utan det är tydligen post process, men kvalitén är störd.
Men nu blir jag lite fundersam. Antingen är det 2000 eller inte. 7d gör 60 som max. Är snön animerad i "2000" och pålagd eller är de där 2000 interpolerade ur de 60 som fanns från början? I så fall är ju skillnade inte så stor, jag menar att sakta ner 60 istället för 30 (eller 25)? Fint hur som!
Allt som ska likna 2000fps är plåtat i 60fps (filmen spelas upp i 30/25fps?) sen interpolerat med Twixtor i AE ner till "2000fps". Himlen är "konstgjord" såklart. Sen är "snön" (regnet) tillagt med Particular 2. Mycket post men när det funkar som bäst i mån av pengar så att säga.
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by calavera » 21 Apr 2011 16:06


User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by ivo » 21 Apr 2011 17:53

klasolsson wrote:
fjonk wrote:

Mys
Den var supermysig tycker jag!
Håller med, riktigt fin. Lite Wes Anderson-känsla över den.
SOLAFIX

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by TJ Mackey » 21 Apr 2011 18:02

ivo wrote:
klasolsson wrote:
fjonk wrote:

Mys
Den var supermysig tycker jag!
Håller med, riktigt fin. Lite Wes Anderson-känsla över den.
Tänkte precis samma sak faktiskt. Fin.

gerk
Posts: 28
Joined: 03 Jun 2009 17:53
Location: Göteborg

Re: YouTube och andra "filmer"

Post by gerk » 22 Apr 2011 07:51

Någon som hittat Triple Rush episode 2..??

Post Reply