"Livslångt idrottande ger sensationella resultat"

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Telefonplan
Posts: 448
Joined: 24 Jan 2008 08:50
Location: Hägerstensåsen

"Livslångt idrottande ger sensationella resultat"

Post by Telefonplan » 21 Sep 2010 08:38

"Nu presenteras de första resultaten från undersökningen. De visar att maximal syreupptagningsförmåga är dubbelt så stor hos aktiva äldre män som hos jämnåriga män som inte tränar. Resultaten för de aktiva åldringarna är jämförbara med värden för 40-50 år yngre män som inte uthållighetstränar. Analyser av muskelprover på molekyl- och cellnivå visar en profil som liknar den man ser hos yngre. "

http://www.miun.se/Mittuniversitetet/Re ... -resultat/

Jag som trott att kroppen sakta bryts ner efter 30-40 årsåldern, men icke.
Pensionen kommer bli en fantastisk period i livet, cykla, dricka kaffe, hänga med skrumpna cykelkompisar, köra RvR och TdR, vara en av de få levande som sett Hommus kopparmärr innan den började ärga, sitta på Mbargo o dricka äppelöl... lite som nu, fast på heltid :)

/Mattias

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: "Livslångt idrottande ger sensationella resultat"

Post by Fredde » 21 Sep 2010 08:47

Prognosen ser ju perfekt ut. Dessutom kommer man hunnit jobba fram en jävulsk elefanthud i häcken.

Det enda jag oroar mig för är var man ska få plats med alla cyklar! :)

/Fredde

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: "Livslångt idrottande ger sensationella resultat"

Post by kajli » 21 Sep 2010 09:58

Jag såg igår en gammal skäggig gubbe komma rullandes på en rätt läcker Mercx-ram precis utanför kontoret vid globen. Han såg stark och pigg ut när han fortfarande rullandes slängde benet över bakhjulet och balanserademed kroppen på ena sidan cykeln när han svängde runt för att parkera utanför nordea-kontoret.

"sådär glad och pigg ska jag också vara när jag är 60+" tänkte jag. 8)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: "Livslångt idrottande ger sensationella resultat"

Post by Ronny » 21 Sep 2010 15:49

Låter som de refererar till de som kommer från tävlingsbakgrund.
Мясо это убийство

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: "Livslångt idrottande ger sensationella resultat"

Post by 48/16 magnus » 22 Sep 2010 22:58

Telefonplan wrote:.........., cykla, dricka kaffe...... cykelkompisar....... RvR och TdR, .......... Hommus kopparmärr ........ Mbargo o dricka äppelöl... ....:)
Låter ju grymt bra! om 21 år är "snygg martin" lika gammal som jag är nu, då nöjer jag mig inte med en tredje plats på RvR ! Och dom som har "tävligsbakgrund" har inte mycket att komma med det är vi som har tävlingskarriären framför oss som är dom stora vinnarna. Vi har det roliga kvar och kommer ha vår formtopp när dom andra börjar lukta ostbåge :wink:

/M

Post Reply