Basso ram - krockad -kass ?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
alvinstraight
Posts: 224
Joined: 13 Aug 2010 07:38

Basso ram - krockad -kass ?

Post by alvinstraight » 20 Sep 2010 19:05

Behöver lite hjälp från er med lite mer erfarenhet av ramar:

Köpte en Basso loto columbus slx ram på ebay förra veckan. Den såg fin ut, ganska mycket patina, men jag hade tänkt att använda den så det var inget jag störde mig på. Men, lyckades idag med hjälp av Gustav (fixedgear.se räv) luska ut att den antagligen blivit frontalkrockad. Undre röret har en utbuktning i form av en ring som inte syns, men som känns, ganska nära infästningen i styrröret. På ovanröret finns vissa sprickor i lacken som tyder på att stålet "sträckts" ut lite. Med andra ord så verkar det som att undre delen av styrröret fått sig en smäll framifrån. Gaffeln ser helt ok ut.

Image

På bilden kan man se sprickbildningen i lacken på både över- och underröret.

Så till frågorna:

Är ramen oanvändbar ? Eller rent av livsfarlig ?
Tänker dels på huruvida geometrin påverkas negativt, men också risken för att ramen kollapsar. Jag upplever inte ramen som sne, och jag kan inte heller se med blotta ögat att ramen påverkats.

Undrar eftersom jag funder på om det bara är att skicka tillbaka den, eller om den fortfarande är möjlig att använda ( och jag skall försöka få en partial refund).

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Basso ram - krockad -kass ?

Post by Ronny » 21 Sep 2010 08:49

Jag skulle bli riktigt förbannad om en säljare skickar mig något som är skadat.
Är inte en förlåtande själ i dessa fall utan ska ha pengar tillbaka resolut. Sen nu om ramen är säker att cykla på det vet jag inte. Personligen skulle jag aldrig använda mig av en skadad ram under någon form av cykling. Tackade nej till en Tommasini i max rör pga. den hade en liten buckla på toppröret.
Мясо это убийство

User avatar
alvinstraight
Posts: 224
Joined: 13 Aug 2010 07:38

Re: Basso ram - krockad -kass ?

Post by alvinstraight » 21 Sep 2010 17:11

Ok. Tack för rådet!
Den får åka tillbaka dit den kom ifrån helt enkelt.
Tråkigt bara, jag som var så pepp på att börja bygga italiensk racer.

Post Reply