Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
slayerwen
Posts: 6
Joined: 14 Sep 2010 11:43

Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by slayerwen » 18 Sep 2010 12:08

Tänkte bygga om en Monark ultra lyx till fixed gear. Vad behöver jag köpa för delar? Går den att bygga om till fixed gear änns? Dena cykeln är en original cykel från tidigt 70-tal är det något samlarvärde på en sådan här?

Så här der cykeln ut:
Image

Går de att bygga om den till singel-speed?

Så här ser hjulupphängningen ut:
Image

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by tropfrog » 18 Sep 2010 13:18

Visst går den att konvertera. Många här skulle nog säga att det inte är lönt, för att det kostar och det blir en ganska så tråkig cykel.

Jag tror inte att en sådan cykel har särskillt stort samlarvärde, men jagt kan ha fel. Det finns säkert någon retrotaliban på forumet som kan kommentera värdet.

Köp ett par hyffsade hjul och försök att bygga resten på sådant som redan sitter på cykeln. När du tröttnar på den så har du hjulen kvar till nästa cykel.

Skulle du vilja avyttra hjulen som sitter på idag kan du skicka mig ett pm.

MVH
Magnus

User avatar
dagba72
Posts: 156
Joined: 13 Jul 2009 12:46
Location: Linköping

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by dagba72 » 18 Sep 2010 14:55

Hej slayerwen!
Jag har gjort såhär med min Monark ultra lyx Image.
Jag har aldrig övervägt att fixera den, detta eftersom att den är ganska tung och har vevar som inte riktigt lämpar sig för att köra fixed med, jag litar inte heller på styrstammens hållbarhet. Istället satte jag ihop en enkel korg, ekrade i ett nav med bromsnav i en standardfälg (700c, till skillnad från 27" som du förmodligen har) och skärmar från en gammal Crescent, vips hade jag en shoppinghoj.
Om du vill använda den så föreslår jag att du kör den som single speed, bara att skruva bort växelförare och reglage. bromsar sitter ju redan på.
ha de bra,
Dag

Anton83
Posts: 91
Joined: 27 Apr 2009 15:09

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by Anton83 » 18 Sep 2010 15:08

Nice! Var fick du tag i korgen?

User avatar
dagba72
Posts: 156
Joined: 13 Jul 2009 12:46
Location: Linköping

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by dagba72 » 18 Sep 2010 15:16

Anton83 wrote:Nice! Var fick du tag i korgen?
Tack! Korgen köpte jag för en femma på andrahandsaffär, tror den är avsedd för en kyl eller något. Ställningen som går ner till framnavet är köpt i England, finns på många cykelaffärer där, har dock inte sett några i Sverige. Fästet till styret är gjort av tre metallängder som bockats och borrats för att fästas på korg och styre. Mycket billgare än Wald, dock en del pill.

slayerwen
Posts: 6
Joined: 14 Sep 2010 11:43

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by slayerwen » 21 Sep 2010 12:22

Så det är ingen bra ram att bygga fixed gear av? Vad ska man ha för någon?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by Jonatan F » 21 Sep 2010 15:09

Någon som inte har sådant här vevparti:
Image
Eller:
Image
Utan något mer i den här stilen:
Image
Image

Kan fixa bättre bilder om det krävs?
Sedan bör det inte finnas några sådana här bromsar,
Image
Inget fastsvetsat lås, inga skärmar (som inte är ditsatta i efterhand) ingen pakethållare, inga reflexer någon stans utom på sadelstolpen.

Ser du föresten skillnaden på dessa? Det är kvalitet och skräp, man lär sig ganska fort :)
Image
Image

Edit: Bara massa lånade bilder, vill någon att jag ska ta bort eller om du vill du ha bättre så hojta så tar jag egna. Sedan kan man alltid kolla olika forum och kolla på vilka cyklar skruter med, de är ofta dyra, och sedan se vad som är gemensamt för dem, jag kan bara beskriva det som något i geometrin...

Edit2:
Tubdäck är bra!
Image (limmas på en slät fälg)
Kanttråd är mindre bra
Image
(Klassiskt vanligt däck)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by Indurain » 21 Sep 2010 15:33

Märkligt val av ram & komponenter till en cykel som kallas "ultra lyx", vattenrör och faubervevar är inte någonting jag ascossierar med ultra lyx.
Rule #242 - More is good ... all is better.

Eliasn1
Posts: 149
Joined: 22 Aug 2010 22:09
Location: GBG

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by Eliasn1 » 21 Sep 2010 15:34

Indurain wrote:Märkligt val av ram & komponenter till en cykel som kallas "ultra lyx", vattenrör och faubervevar är inte någonting jag ascossierar med ultra lyx.
Exakt vad är vattenrör?

Kan ju passa på att hijacka tråden när vi ändå är inne på ämnet, har kollat på denna:

Image

Skulle den kunna fungera, eller är peugeot något man ska akta sig för?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by Jonatan F » 21 Sep 2010 17:11

Rör som är tunga och obehandlade.
Cykelrör av bättre kvalitet görs tunnare där de inte svetsas för minskad vikt. Vattenrör/gaspipe = tunga ostyva skitrör i ramen
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by Rokkoko » 22 Sep 2010 09:17

Eliasn1 wrote:Skulle den kunna fungera, eller är peugeot något man ska akta sig för?
Inget man ska akta sig för, men man bör vara medveten om att Peugeot ofta har lite speciella dimensioner (ex. sadelstolpe) och ibland även franska gängor i exempelvis styrlager.

slayerwen
Posts: 6
Joined: 14 Sep 2010 11:43

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by slayerwen » 27 Sep 2010 11:50

Indurain wrote:Märkligt val av ram & komponenter till en cykel som kallas "ultra lyx", vattenrör och faubervevar är inte någonting jag ascossierar med ultra lyx.
Jag tror det inte är några vatten rör. cykeln är mycket lätt :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by Jonatan F » 27 Sep 2010 19:09

viket betyder hur många kilo? :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

logear
Posts: 164
Joined: 09 Nov 2009 23:04
Location: GBG

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by logear » 28 Sep 2010 10:18

Jonatan F wrote:Någon som inte har sådant här vevparti:
Image

eftersom det är min cykel vill jag fylla i att den typen av vevparti med kilbultar inte behöver vara ett problem. Det går faktiskt att byta vevaxel och på så sätt få moderna prylar att funka. Men det kanske kräver lite mer arbete och lust att hitta lösningar.. Jag skulle oroa mig mer för franskgängat i så fall..

Kan dock utfärda en lätt varning för ralegh de har en egen gänga..
________________________
Putsar och skruvar på en:
Raleigh Grand prix
http://fixed.dusten.se/

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by tropfrog » 28 Sep 2010 11:30

Det är ganska så lätt att känna igen cyklar av vattenrör. Då man använder billiga rör så använder man oftast den billigaste tillverkningsmetoden, dvs svetsar ramen.

Om man använder dyra reducerade och härdade rör så går det inte att svetsa, för då fördärvas rören av värmen, då måste man använda muffar och hård/ silverlödda. Därmed kan man säga att svetsade ramar alltid är av tunga flexiga rör. Jag vet inte om några cyklar tillverkades med dåliga rör och muffar för att öka värdet på cykeln, men det förvånar mig inte. Då är det inte lika lätt att säga att muffade ramar alltid är bra på samma sätt som man kan säga att svetsade ramar alltid är dåliga.

Att du upplever en cykel som lätt innebär bara att du aldrig har känt på en lätt cykel. Om man är van vid cyklar med tex stöd, skärmar och pakethållare så kommer alla cyklar utan dessa attiraljer att verka lätta. Så även om man mest är van vid mountainbikes (som förövrigt inte har något egentligt existensberättigande på asfalt som är helt fel terräng för dem).

Även om du upplever cykeln som lätt och är nöjd med det så kommer du inte ifrån flexigheten i cykeln. Först när du köper en vettig ram så kommer du att förstå hur värdelös den var. Om du då räknar samman vad du lagt på cykeln kommer bokslutet vara att du gjort av med mycket pengar i onödan på något som inte är tillräcklig kvalité.

Mitt förslag är att sätta på ett tvåväxlat duomaticnav och använda cykeln som slit och släng/fyllecykel. En som går att ställa ifrån sig utan att vara orolig för att den försvinner.

MVH
Magnus

slayerwen
Posts: 6
Joined: 14 Sep 2010 11:43

Re: Behöver hjälp och bra råd till min Monark ultra lyx

Post by slayerwen » 29 Sep 2010 09:44

tropfrog wrote:Det är ganska så lätt att känna igen cyklar av vattenrör. Då man använder billiga rör så använder man oftast den billigaste tillverkningsmetoden, dvs svetsar ramen.

Om man använder dyra reducerade och härdade rör så går det inte att svetsa, för då fördärvas rören av värmen, då måste man använda muffar och hård/ silverlödda. Därmed kan man säga att svetsade ramar alltid är av tunga flexiga rör. Jag vet inte om några cyklar tillverkades med dåliga rör och muffar för att öka värdet på cykeln, men det förvånar mig inte. Då är det inte lika lätt att säga att muffade ramar alltid är bra på samma sätt som man kan säga att svetsade ramar alltid är dåliga.

Att du upplever en cykel som lätt innebär bara att du aldrig har känt på en lätt cykel. Om man är van vid cyklar med tex stöd, skärmar och pakethållare så kommer alla cyklar utan dessa attiraljer att verka lätta. Så även om man mest är van vid mountainbikes (som förövrigt inte har något egentligt existensberättigande på asfalt som är helt fel terräng för dem).

Även om du upplever cykeln som lätt och är nöjd med det så kommer du inte ifrån flexigheten i cykeln. Först när du köper en vettig ram så kommer du att förstå hur värdelös den var. Om du då räknar samman vad du lagt på cykeln kommer bokslutet vara att du gjort av med mycket pengar i onödan på något som inte är tillräcklig kvalité.

Mitt förslag är att sätta på ett tvåväxlat duomaticnav och använda cykeln som slit och släng/fyllecykel. En som går att ställa ifrån sig utan att vara orolig för att den försvinner.

MVH
Magnus
Tackar för bra svar. Jag får försöka hitta en annan ram. cykel grejer är så dyrt :?

Post Reply