Campa font?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Campa font?

Post by Sönke » 04 Aug 2008 10:50

Är det någon där ute som sitter på Campas font eller som vet var man kan ladda ner den?
Alltså inte loggan utan själva fonten.
Image

FTF&M

Post by FTF&M » 04 Aug 2008 11:22

...detta ska bli intressant

Aron
Posts: 191
Joined: 16 Jun 2008 23:32
Location: Stockholm

Post by Aron » 04 Aug 2008 12:13

Jag är väldigt "typsnittsbevandrad", men jag har faktiskt aldrig sett den som font. Risken är nog stor att den aldrig blivit digitaliserad. Ska hålla ögonen öppna!

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 04 Aug 2008 12:25

Milano fixed, http://www.milanofixed.com/, har ju samma typsnitt.
Dock är det troligt att dom har använt photoshop eller likn.

User avatar
0x000003
Posts: 68
Joined: 08 May 2008 15:51
Location: Malmö

Post by 0x000003 » 04 Aug 2008 12:29

Jag, som tidigare nördat ner mig i typografi, har aldrig sett det som typsnitt och har stora föraningar om att det inte har funnits något typsnitt. Äldre (och ibland även nya) logotyper brukar generllt sett vara ritade och inte satta i ett typsnitt. Anledningen till missförstånd beror nog på CocaCola-typsnitt och liknande som ju är "fan-gjorda" forstättningar på logotypen eftersom varken "campagnolo" eller "cocacola" innehåller alfabetets alla bokstäver och övriga tecken. Sen är det ju klart att med skripter ("skrivstils"-typsnitt) hänger bokstäverna ihop på sätt som är beroende på två bokstävers kombination och som inte egentligen på något enkelt sätt går att använda i typsnitt, titta där o och l hänger ihop t.ex. eller swooshen efter sista o:et. (hoppas jag inte lät som en meschersmitter nu... försökte vara lite pedagogisk :))

Bortsätt ifrån alla dessa tråkiga problem kan jag rekomendera finurliga WhatTheFont?! där du kan ladda upp / länka en bild och få förslag på möjliga typsnitt! (Inte säkert att det fungerar här dock...)

Ett annat tips är att kika på gamla reklam/förpacknings-typsnitt från 20-50-talet och se om du hittar något som närmar sig campas!

Lycka till med sticker eller vad det kan bli för något fint!
"That guy wasn't pedaling when he went down the hill on his fixed gear, he is such a coaster."

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 04 Aug 2008 12:47

Har svårt att tänka mig att det typsnittet skulle finnas, och att det skulle vara till salu. Trade marks som det och t.ex. Pepsi blått och Bianchi grönt är ju paxade. Borde dock finnas en uppsjö av extremt liknande varianter...
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
mr fredo
Posts: 200
Joined: 17 May 2008 10:18
Location: Stockholm

Post by mr fredo » 04 Aug 2008 13:16

Är inte alls lika insatt, men fick lite tips från en ad-kompis om att vissa tecken stämmer bra överens med BF FionaScript och Dream Lover som du hittar på

http://www.myfonts.com/fonts/brassfonts/fiona-script och

http://www.myfonts.com/fonts/typeart/dream-lover

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Post by Sönke » 04 Aug 2008 15:12

Tack för hjälpen! Har hittat en gratisfont som i alla fall påminde om Campas. Tyvärr inte orginalet men det va inte nödvändigt till det jag skulle använda den till ändå.
Om någon råkar stöta på den så är jag ändå intresserad.

Post Reply