Cykelmatematik

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Cykelmatematik

Post by rallykalle » 14 Sep 2010 14:26

När jag byggde min första cykel hade jag ett fasligt sjå att få någon ordning på hur långa vevarmar man bör ha, då alla hade olika uppfattning om detta. Det mest intressanta för mig var om långa vevarmar verkligen var ett problem genom att man skulle slå i tramporna i kurvorna. Min tanke var att det måste bero på mer än just vevarmarnas längd. För att reda ut detta en gång för alla för mig själv började jag räkna lite på detta och kom fram till följande:

Om
x=måttet mellan mark och mitten av vevlagret då cykeln står i 90 graders vinkel mot marken
y=längden mellan mitten av vevarmsbulten till mitten av pedalinfästningen
och
z=måttet från ytterkanten av pedalen till cykelns centrallinje (eller vad det kan tänkas heta)
så ger denna formel räkningarna för maximalt nedlägg vid plan mark:
Image

Där alfa är vinkeln mellan mark och sadelrör och N är den största möjliga vinkeln som cykeln kan lutas räknat från då cykeln står rakt upp.

När jag och mina kollegor kontrollerade mina teoretiska resultat praktiskt så stämde det väl, med en avvikelse på runt 4% vilket nog kan hänvisas till mätfel då vi inte hade särskilt imponerande mätinstrument.

-Rallykalle
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Cykelmatematik

Post by Busken » 14 Sep 2010 16:47

Jag är en stark motståndare till matematik! Jag tror inte på det! I mina ögon är matematik som religion, det fungerar bara om man själv tror på det.

Låt mig ta några exempel

En matematiker säger "ahaaa... minus och minus blir plus i matematikens värld"
Jag säger: "Håll snattran din charlatan, i verkligheten så blir det ÄNNU MER MINUS!"
Då brukar matematikern svara något i still med "...men om man" och där säger det PANG så har han min knytnäve i plytet och sina tjockbottnade glasögon går i två medans jag highfivar polarna och med en härligt manlig glädje utropar "KUKEN!"

Exempel två!
En matematiker säger "mmm... i matematikens värld är 0.9 i all oändlighet faktiskt 1"
Jag svarar: "hah ja om man är dum kanske! i verkligheten är det 0.9 i all oändlighet! hahahahahaha! loooooooser!"

så, nu har jag bevisat att matematik bara är buffel och båg. Nu är jag nöjd och glad. Hej då!

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: Cykelmatematik

Post by Jonas.F » 14 Sep 2010 16:58

Busken wrote:två medans jag highfivar polarna och med en härligt manlig glädje utropar "KUKEN!"
ahahahahahha +1
We are 138

hannesbannes
Posts: 94
Joined: 01 Jun 2010 22:09
Location: Malmø

Re: Cykelmatematik

Post by hannesbannes » 14 Sep 2010 19:33

Cykelmatematik < Buskmatematik

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Cykelmatematik

Post by perp » 14 Sep 2010 20:09

rallykalle wrote:cykelmatematik
..i ett euklidiskt universum kanske..
bara för du tror att dina linjer är parallela betyder inte att de är det!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Icke-euklidisk_geometri" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Cykelmatematik

Post by Viggen » 14 Sep 2010 20:32

hannesbannes wrote:Cykelmatematik < Buskmatematik
+1!

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Cykelmatematik

Post by Sur » 14 Sep 2010 20:54

Presis! Orka tenka! +!1!
Hardy - Bruce and Walker

chrobin

Re: Cykelmatematik

Post by chrobin » 14 Sep 2010 23:10

Simon Busk, du kommer bli en fantastisk fadersfigur nån dag. På riktigt!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Cykelmatematik

Post by Ronny » 15 Sep 2010 08:57

[quote="rallykalle"][/quote]

Jo vevarmslängden är något individuellt och vilken gren av cykling man ska ägna sig åt. Är även en stor skillnad på sk. "vanliga" cyklister och de som sysslar med prestanda-cykling på lite högre nivå och som känner sig själv lite bättre än gemenen cyklist.
Det är väl blott på fastnav som kurvtagningsförmågan blir lite mer intressant och då för de som kör på gatan. Annars är det väl flera faktorer som spelar in som avstånd till vevlagerhylsan från marken, bredden på densamma, Q-faktor och inte minst pedalerna. Finns flera ex. på pedaler från 80-talet som var konstruerade för att kunna "klippa" kurvorna lite mer åt roadracingstilen.
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykelmatematik

Post by ArvidSvensson » 15 Sep 2010 12:10

Ronny wrote:...
Det är väl blott på fastnav som kurvtagningsförmågan blir lite mer intressant och då för de som kör på gatan.
...
Nja, det är i låg fart på velodromen det spelar roll. Jag har bara slagit pedalerna i marken vid ett fåtal tillfällen; en gång i Faludromen (högerpedalen) och några gånger har jag slagit i trottoarkanter/refuger på gatan. Jag har aldrig slagit i själva gatan. Man måste cykla väldigt fort i en kurva på gatan för att lägga cykeln lika djupt som den ligger mot underlaget i låg fart på velodromen (51 grader i Falun). Jag brukar cykla tokfort öster ut på Odengatan och svänga 90 grader höger söderut på Sveavägen. Tajt kurva alltså. Där har jag aldrig slagit i men någon av mina "low riders".

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Cykelmatematik

Post by rallykalle » 15 Sep 2010 12:38

Ja, det vore så klart på sin plats att påpeka att detta är eukledisk geometri som det bygger på.

Sedan så är det väl heller inte ett stort problem med att lägga ner cykeln i kurvor, eftersom man skall ligga i rätt mycket för att slå i trampan. Men det var väl egentligen för att jag inte kunde bärga mig som jag räknade på det. Har man en hjärna som är stor nog för både teori och praktik kan det lätt bli så ibland.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Cykelmatematik

Post by snarkus » 15 Sep 2010 14:20

Jag har dragit i pedalen på racern några gånger, fast inte så hårt att jag gått i backen utan det har bara skrapat till. Man ska lägga ner rätt bra för att det ska hända dock.
En kompis drog i pedalen på en tävling i helgen som gick och kraschade och bröt nyckelbenet.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Cykelmatematik

Post by Busken » 15 Sep 2010 15:31

snarkus wrote:Jag har dragit i pedalen på racern några gånger, fast inte så hårt att jag gått i backen utan det har bara skrapat till. Man ska lägga ner rätt bra för att det ska hända dock.
En kompis drog i pedalen på en tävling i helgen som gick och kraschade och bröt nyckelbenet.
Det där förstår man, inga problem. Ett enkelt, trevligt språk. Snarken använder sig av ord som finns och som han inte hittar på i studen, BRA!
rallykalle wrote:Ja, det vore så klart på sin plats att påpeka att detta är eukledisk geometri som det bygger på.

Sedan så är det väl heller inte ett stort problem med att lägga ner cykeln i kurvor, eftersom man skall ligga i rätt mycket för att slå i trampan. Men det var väl egentligen för att jag inte kunde bärga mig som jag räknade på det. Har man en hjärna som är stor nog för både teori och praktik kan det lätt bli så ibland.
Här har vi en text som INTE går att förstå, här finner vi en författare som uppenbarligen TROR att han är så smart att han kan hitta på nya ord och att gemene man sedan skall förstå vad han snackar om. Eukemkelektisk Geomanstyk? JAG FÖRSTÅR INTE MATEMETIK!

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Cykelmatematik

Post by rallykalle » 15 Sep 2010 16:28

Busken wrote:
snarkus wrote:Jag har dragit i pedalen på racern några gånger, fast inte så hårt att jag gått i backen utan det har bara skrapat till. Man ska lägga ner rätt bra för att det ska hända dock.
En kompis drog i pedalen på en tävling i helgen som gick och kraschade och bröt nyckelbenet.
Det där förstår man, inga problem. Ett enkelt, trevligt språk. Snarken använder sig av ord som finns och som han inte hittar på i studen, BRA!
rallykalle wrote:Ja, det vore så klart på sin plats att påpeka att detta är eukledisk geometri som det bygger på.

Sedan så är det väl heller inte ett stort problem med att lägga ner cykeln i kurvor, eftersom man skall ligga i rätt mycket för att slå i trampan. Men det var väl egentligen för att jag inte kunde bärga mig som jag räknade på det. Har man en hjärna som är stor nog för både teori och praktik kan det lätt bli så ibland.
Här har vi en text som INTE går att förstå, här finner vi en författare som uppenbarligen TROR att han är så smart att han kan hitta på nya ord och att gemene man sedan skall förstå vad han snackar om. Eukemkelektisk Geomanstyk? JAG FÖRSTÅR INTE MATEMETIK!
Och jag förstår mig inte på ditt tvångsmässiga beteende att läsa och kommentera allt du inte förstår.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Cykelmatematik

Post by olebole » 15 Sep 2010 16:42

Hihi, snacka lite blod med busken så blir han tyst!



Fast å andra sidan vill man ju att han ska snacka på, kör hårt simon! :twisted:

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Cykelmatematik

Post by dtb » 15 Sep 2010 17:04

kan inte för allt i världen förstå varför man blir irriterad då man läser första inlägget.

inte för att jag helt hänger med heller men det är väl så det är. det ska finnas en av varje sort i guds hage.

vad jag tycker är intressantare är asROMA vs Bayern München ikväll. så min fråga till trådskaparen är. vilket lag vinner. kan du räkna ut det.
personligen så tror jag på ROMA och hoppas.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Cykelmatematik

Post by rallykalle » 15 Sep 2010 17:20

Det tycks mig som att min hjärna har en stor svaghet när det kommer till räkningar om just Roma. Jag får alltid fram att dom vinner, men det visar sig tyvärr att det är en väldigt hög felprocent på just de räkningarna. Men oavsett var mina räkningar säger så leder mig hjärtat att säga att det inte finns någon tvekan om att Roma står som segrare ikväll.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Cykelmatematik

Post by Ronny » 15 Sep 2010 17:30

ArvidSvensson wrote:
Ronny wrote:...
Det är väl blott på fastnav som kurvtagningsförmågan blir lite mer intressant och då för de som kör på gatan.
...
Nja, det är i låg fart på velodromen det spelar roll. Jag har bara slagit pedalerna i marken vid ett fåtal tillfällen; en gång i Faludromen (högerpedalen) och några gånger har jag slagit i trottoarkanter/refuger på gatan. Jag har aldrig slagit i själva gatan. Man måste cykla väldigt fort i en kurva på gatan för att lägga cykeln lika djupt som den ligger mot underlaget i låg fart på velodromen (51 grader i Falun). Jag brukar cykla tokfort öster ut på Odengatan och svänga 90 grader höger söderut på Sveavägen. Tajt kurva alltså. Där har jag aldrig slagit i men någon av mina "low riders".
Så du menar att fixiebratsen har tagit steget från de oändliga wannabietrådarna om vevarmslängd kontra ratio och corning clearance? Numera trackstandar de på det riktigt och bekymrar sig mer om lutningen på velodromen.
Närmar man sig 40km/h så är det inga problem att lägga ner cykeln riktigt djupt.
Men som snarkus sa inom tävlingssammanhang inget ovanligt med pedaler som drar i. Fast få tar sådana risker under träning. Kolla in äldre pedaler för clips som ofta har skador pga. detta.
Мясо это убийство

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Cykelmatematik

Post by kakan » 15 Sep 2010 17:54

Fasen har inte kollat den här tråden med tro om at den handlar om matematik något jag är kass på.
men det vis sig att den handlade lite om matematik men också:

Busken ilska av någon konstig anledning
DTB kommer in och säger något diplomatiskt och pratar sen om fotboll
...Ronny kommer och berättar om den gamla goda tiden då den inte var hippt att cykla.

fin tråd :)
Tackar
_Kakan

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykelmatematik

Post by ArvidSvensson » 15 Sep 2010 18:44

Ronny wrote:
ArvidSvensson wrote:
Ronny wrote:...
Det är väl blott på fastnav som kurvtagningsförmågan blir lite mer intressant och då för de som kör på gatan.
...
Nja, det är i låg fart på velodromen det spelar roll. Jag har bara slagit pedalerna i marken vid ett fåtal tillfällen; en gång i Faludromen (högerpedalen) och några gånger har jag slagit i trottoarkanter/refuger på gatan. Jag har aldrig slagit i själva gatan. Man måste cykla väldigt fort i en kurva på gatan för att lägga cykeln lika djupt som den ligger mot underlaget i låg fart på velodromen (51 grader i Falun). Jag brukar cykla tokfort öster ut på Odengatan och svänga 90 grader höger söderut på Sveavägen. Tajt kurva alltså. Där har jag aldrig slagit i men någon av mina "low riders".
Så du menar att fixiebratsen har tagit steget från de oändliga wannabietrådarna om vevarmslängd kontra ratio och corning clearance? Numera trackstandar de på det riktigt och bekymrar sig mer om lutningen på velodromen.
Närmar man sig 40km/h så är det inga problem att lägga ner cykeln riktigt djupt.
Men som snarkus sa inom tävlingssammanhang inget ovanligt med pedaler som drar i. Fast få tar sådana risker under träning. Kolla in äldre pedaler för clips som ofta har skador pga. detta.
Vad jag menar är att det är bara är ett problem om man jagar pokaler i skarpa kurvor eller i snigelfart i Faludromen. Hipsters kan inte cykla tokfort så det måste alltså vara i velodromen hipsters har problemet.

[ironi]Jag tvivlar inte en sekund på att du Ronny har skrapmärken på dina samtliga pedaler efter allt hårt cyklande som får stålramar att bli sladdriga.[/ironi]

Post Reply