skaffa fixed gear cykel?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Davidlindsten
Posts: 4
Joined: 07 Sep 2010 19:40

skaffa fixed gear cykel?

Post by Davidlindsten » 07 Sep 2010 19:44

Jag e sugen på att skaffa en fixed cykel men jag har ingen aning om vart man ska börja, vill inte lägga mer än max 4000 och den får inte väga för mycket. Ska vara skön att cykla på också och inte jätteframåtlutad.

Är det bättre att köpa en komplett någonstans ifrån eller är det bättre att bygga ihop själv?

Tack på förhand

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: skaffa fixed gear cykel?

Post by fjonk » 07 Sep 2010 19:57

Hej David och välkommen!

Innan anstormningen av forumrävar kommer och ber dig söka, hänvisar jag dig till tråden som ligger klibbad högst upp! Många har tidigare ställt samma fråga och därför har vi sammanställt detta där! Hoppas du hittar vad du letar efter!

Svaret på din andra fråga är lite individuellt. Gillar man att meka, har tid och plats. Go for it! Jag ställde själv mig samma fråga för ca ett år sedan, men efter mycket funderande blev det en Bianchi Pista som jag är supernöjd med! Man kan alltid byta ut grejer på en standardcykel för att göra den personlig. Nu när jag är mer inne i svängen (no pun intended ;) ) så bestämde jag mig för att bygga en cykel åt min flickvän. Och när man känner sig manad är det att rekommendera! Man lär sig sjukt mycket och har väldigt kul i processen.

Lycka till!

Philip

Davidlindsten
Posts: 4
Joined: 07 Sep 2010 19:40

Re: skaffa fixed gear cykel?

Post by Davidlindsten » 07 Sep 2010 20:52

Tack för svaret! Ska söka i forumet, har redan försökt lite och jag ska fortsätta men om nån skulle kunna svara på ett par frågor bara för att vara snäll hade det varit jättesnällt :)

Vad är det för skillnad i känsla på olika ramar, t.ex om jag skulle köpa nått färdig byggt på childstore för 3 tusen eller typ nån gammal peaugot?

Vad är det som bestämmer vilken vinkel jag kommer sitta i?

Ungefär hur lång tid tar det att bygga en om man ligger i som fan och har alla delar?

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: skaffa fixed gear cykel?

Post by Hampan » 07 Sep 2010 21:10

Allt det du frågar efter är högst personligt, och sådana saker som man måste lära sig den hårda vägen. Men några riktmärken finns väl alltid, typ man får oftast vad man betalar för o.s.v. Det gäller oftast ramar iallafall, billigt, vare sig det är en gammal DBS-konvert eller en väljfärgpåalltför1500spänn, är oftast lite tungt och trögt eller inte hållbart. Men material är bara tycke och smak, vissa tycker alu., andra stål, nån kolfiber och en annan titan, smak och erfarenhet.
Vinkeln bestäms av cykelns komponenter i förhållande till varandra och till dig, det går knappt att säga det på något annat sätt.
Att bygga en cykel tar allt från en eftermiddag till ett halvår, också beroende på tusen variabler...
Tja, hoppas att mitt intetsägande svar iallafall var till någon hjälp!

Välkommen till forumet förresten!
Last edited by Hampan on 07 Sep 2010 21:12, edited 1 time in total.
_____________
Fista STHLM

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: skaffa fixed gear cykel?

Post by fjonk » 07 Sep 2010 21:12

Låter bra! Forumet är en outtömlig källa på information, glöm inte att kolla Mekfrågor delen.

Det är något man kan gå väldigt djup på och varierar så mycket modell från modell. Beror helt på vilka delar och om du söker på varje modell (även gammal som ny) kommer du få många åsikter om den, både här och på google.

Sittpositionen bestäms av ramens geometri, inställningar på sadel och styre, samt vilken sadel och styre man har. Finns måna olika typer beroende på vad man ät ute efter. Tex bredare sadel+riserstyre=upprätt och bekvämt.

Beror på där också. För mig tar det kanske ett par veckor beroende på hur snabbt man skakar fram delar och hur petig man är med att det ska vara rätt prylar.

Kan säga att en cykel ny för 3000 inte är någon höjdare om man jämför med en gammal helt okej landsvägshoj. Många riktigt billiga nya cyklar är chinaskit som man ska se upp för, men det har olika betydelse beroende på hur intresserad man är. Vill man mest ha en fräsig cykel som kallas "fixie" fungerar de bra. Men vill man ha något roligare är det oftast även mer pengar som ska till. That's my five cents.

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: skaffa fixed gear cykel?

Post by Hampan » 07 Sep 2010 21:19

Smurf! (Säger man va? När man svarar samma sak samtidigt... :D fast iofs. med lite olika ord, jaja. )
_____________
Fista STHLM

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: skaffa fixed gear cykel?

Post by fjonk » 07 Sep 2010 21:32

Hampan wrote:Smurf! (Säger man va? När man svarar samma sak samtidigt... :D fast iofs. med lite olika ord, jaja. )
Haha, japp! Nära nog! ;)

Davidlindsten
Posts: 4
Joined: 07 Sep 2010 19:40

Re: skaffa fixed gear cykel?

Post by Davidlindsten » 07 Sep 2010 22:28

ok jag fattar, jag är sugen på nån som man kan cykla mer som en vanlig cykel, har kass rygg så jag vill inte ligga helt framåtlutad. Typ om jag köper en bianchi pista eller nått sånt som alla rekommenderar, går det att göra så man blir mer upprätt på en sånn cykel också?

User avatar
torgny
Posts: 75
Joined: 20 Mar 2009 21:42
Location: 414 Majera
Contact:

Re: skaffa fixed gear cykel?

Post by torgny » 07 Sep 2010 22:46

Davidlindsten wrote:Typ om jag köper en bianchi pista eller nått sånt som alla rekommenderar, går det att göra så man blir mer upprätt på en sånn cykel också?


Vänd på bockastyret?

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: skaffa fixed gear cykel?

Post by Rokkoko » 07 Sep 2010 22:50

Funkar ju att köra ett riser-styre även om det inte är lika snyggt estetiskt.

Image

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: skaffa fixed gear cykel?

Post by boon » 07 Sep 2010 22:51

Image
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply