Ny del för projekt i forumet?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply

Bör det finnas en separat "Projekt"-del i forumet?

Poll ended at 12 Aug 2008 11:47

Ja, det hade varit sjukt trevligt och bra!
35
78%
Nej, det behövs inte en separat del.
9
20%
Vet inte / blankröst
1
2%
 
Total votes: 45

User avatar
0x000003
Posts: 68
Joined: 08 May 2008 15:51
Location: Malmö

Ny del för projekt i forumet?

Post by 0x000003 » 02 Aug 2008 11:47

Efter att ha läst speedmans trevliga japan-berättelse, startat upp ett lite udda projekt och hjälpt en bekant med att snabbfixa en gammal crescent kom jag att tänka på hur trevligt det hade varit med en särskild avdelning (så som "Forum" "Köp/sälj" och "resetips") för projekt.

Tanken är alltså att en tråd i denna del kan börja med t.ex. en gammal hoj, en nyinköpt japansk ram, stålrör etc. för att sedan uppdateras under byggets gång. Många trevliga bilder och beskrivning av vad som händer med projektet och ev. skisser, inspiration m.m.

Tror att det skulle kunna bli ett trevligt ställe, en slags forum-baserad långvarig workshop, där man kan komma med tips, synpunkter, applåder och diskutera gemensamma problem/lösningar. Det har ju redan varit en del trådar av detta slaget om jag inte mins fel, men hade det inte varit trevligt med en speciell plats som också uppmuntrar till detta?
"That guy wasn't pedaling when he went down the hill on his fixed gear, he is such a coaster."

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 02 Aug 2008 14:20

Hej, har precis hittat hit, och det första som slog mig var hur få kategorier det fanns. Det hade varit toppen med lite mer struktur tycker jag!

För övrigt så måste jag säga att det är ruskigt intressant att följa folks projekt, hoppas kunna lägga upp ett eget så småningom! :)

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 02 Aug 2008 15:35

Ja tack! Då har man ju en anledning att posta sjukt mycket bilder utan dåligt samvete på sina evighetsprojekt!

hejdå

Post by hejdå » 03 Aug 2008 09:12

bilder är väl alltid positivt att posta i trådar, det gillas nog av alla. Jag röstar nog tyvärr nej eftersom att jag är av uppfattningen att ett allt för förgrenat forum har en tendens till att bli tråkigt. Jag skulle dock inte tacka nej till en "Jag behöver hjälp!" del, där man kunde lägga upp guider till hur man löser olika problem, vilka nätbutiker som har bra service och ok frakt osv. Alla dessa frågor om att hitta ett billigt bakhjul eller om hur man byter ett vevparti är faktiskt ganska tröttsamma i längden...

edit. okej att jag låter som en sur-gubbe nu men jag menar bara att det är roligare att logga in på forumet och läsa tex speedmans japan historia än om någon som blir skickad till sheldon....

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 03 Aug 2008 10:01

Byggtrådar är roliga och trådar med bilder är också alltid roliga. SimonBusk är inne på ett bra spår och jag tycker att en kategori kort och gott kan innehålla både bygg-trådar och hjälp-trådar - om man nu vill hålla antalet kategorier vill säga, jag ser ingen nackdel att ha fler kategorier då det bara underlättar att hitta trådar (och jag surfar egentligen bara på "Nya inlägg sedan ditt senaste besök").

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 06 Aug 2008 14:16

Min uppfattning om struktur är att om man höftar till det t.ex. med ytterligare ett par trevliga kategorier så blir det inte bra. I alla fall inte ur ett strukturellt perspektiv.

Vad blir kvar i kategorin FORUM?

Nybörjardelen var bra just nu när många har basicfrågor.
Restips kan bli bra, men behöver mer kött på benen innan dess.

Innan det uppdelas mer så tycker jag nån smart rackare kan komma med ideer om en helhet med en lista kategorier som innefattar alla tänkbara trådar.

Forumet är ju eg. väldigt överskådligt. Vi är ju inte så många än...

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 10 Oct 2008 12:44

Vad hände med den här iden egentligen? sitter och plöjer igenom hela forumet i racer fart och saknar just en kategori för projekt. och omröstningen pekar ju på att en klar majoritet var för en sån del, så vad hände sedan?

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 10 Oct 2008 12:51

Det blev typ "Nybörjar"-forumet istället för en byggdel. Men det funkar ungefär likadant i praktiken eftersom det är mestadels mek-trådar. Lite dum titel kanske, känns som att man inte vill posta t.ex. en byggtråd där, om den inte innehåller "nybörjarfrågor" ...

Vad gäller reko nätbutiker o. dyl. så finns det en klistrad tråd i Köp & sälj.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 10 Oct 2008 14:18

Vore ju asnice med en tråd per hojprojekt! :)

Och en för tävlingar / räjs / lopp / träningar

/fredde

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 10 Oct 2008 15:54

Jag tycker att alla kan få sitt eget underforum så att vi håller isär vem som postar vad. Jag är moderator på ett forum med 100 000 medlemmar, där har det gått hysteri i underforumshetsen (fler än 200), vilket innebär att jag får sitta flera timmar i veckan och flytta en massa trådar som är felplacerade. Visst, det är ett mycket större forum än det här, men på fixedgear postas det färre inlägg per dygn än det sker i ett underforum på det forum jag talar om.

Keep it simple! :)

hejdå

Post by hejdå » 10 Oct 2008 16:10

svennelainen wrote:Jag tycker att alla kan få sitt eget underforum så att vi håller isär vem som postar vad. Jag är moderator på ett forum med 100 000 medlemmar, där har det gått hysteri i underforumshetsen (fler än 200), vilket innebär att jag får sitta flera timmar i veckan och flytta en massa trådar som är felplacerade. Visst, det är ett mycket större forum än det här, men på fixedgear postas det färre inlägg per dygn än det sker i ett underforum på det forum jag talar om.

Keep it simple! :)
Flashback?

fan, jag måste verkligen sluta posta sånna här onödiga inlägg...

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 10 Oct 2008 16:16

SimonBusk wrote:
Flashback?

fan, jag måste verkligen sluta posta sånna här onödiga inlägg...
Jag hatar Flashback.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 10 Oct 2008 16:31

Är tveksam till massa med underforum. har själv varit moderator på två utländska forum som är betydligt större och bråkigare...ett jäkla slit att hålla på med att flytta om som svenne sa. Strukturen här är enkel och få medlemmar och ännu färre som postar tycker jag nog att än är det för tidigt att börja dela upp. Så svårt är det väl inte att söka på det här småmysiga forumet?

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 10 Oct 2008 18:51

Grejen är att jag tror att en underdel med byggen kan samla en jäkla massa inspiration och kunskap/erfarenhet på ett ställe. Något som underlättar för nästa generation mekare. Och hur söker man för att hitta alla trådar om hemmabyggesprojekt? Men givetvis är det ju en fråga för moderatorerna att ta hand om i slutändan.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 10 Oct 2008 20:27

Problemet med underforum är att varje post bara kan ligga i ett underforum. En postning borde istället kunna taggas med vad den handlar om, t.ex "köp&sälg" och "restips" eller vad postaren nu väljer att hitta på för taggning (postaren kan hitta på egna taggar). En moderator behöver då bara bedömma taggarna. Dessutom kan läsarna välja att se varje tag eller grupper av taggar som underforum.

FAQ:
Q: Jag hajjar inte vad du snackar om Arvid. Kan du förklara bättre?
A: Tänk dig att du ska strukturera dina mp3-filer i olika kataloger. Hur ska du strukturera dem? En variant är att dela upp dem enligt gruppens namn och sedan gruppens album och sedan varje låt under respektive album. Men vad händer med samligsalbum? Samma låtar på flera ställen. Illa. Och vad händer när man inspirerats av filmen/boken "High Fidelity" och man istället vill se sin musiksamlig utifrån skivbolagsperspektiv eller bandmedlemmarnas riktiga efternamn. Problem!

Q: Jag hajjar fortfarande inte det fina med taggar. Har du bättre exempel?
A: Jajjamensan! Fundera på varför t.ex. flickr eller blogger eller youtube är tag-baserade.

Q: Hajjar inte ändå. Vad gör jag nu?
A: Du är hopplös. Rösta ja till flera underforum eftersom du inte ser några problem med det.

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 10 Oct 2008 21:09

ArvidSvensson wrote:Problemet med underforum är att varje post bara kan ligga i ett underforum. En postning borde istället kunna taggas med vad den handlar om, t.ex "köp&sälg" och "restips" eller vad postaren nu väljer att hitta på för taggning (postaren kan hitta på egna taggar). En moderator behöver då bara bedömma taggarna. Dessutom kan läsarna välja att se varje tag eller grupper av taggar som underforum.
Jovisst, taggar är tufft, men hur ofta funkar det i ett forum? Äh. strunt samma egentligen. Tyckte bara att hemmabyggen/mek känns som en minst lika stor del av grejen som köp och sälj, men som sagt. det gör detsamma. Postar mina projekt i den allmäna forum delen och taggar dem lite snyggt i stället.

User avatar
0range
Posts: 162
Joined: 29 May 2008 08:35
Location: Bagaregården

Post by 0range » 10 Oct 2008 21:29

Snälla... inga mer underforum.

User avatar
Martin B
Posts: 119
Joined: 11 Feb 2008 20:09
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin B » 10 Oct 2008 23:59

Jag håller med: Keep it simple!

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 15 Oct 2008 20:52

Arvids alternativ är otroligt mycket bättre. taggar funkar riktigt bra.

Post Reply