JIS axel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Flapp
Posts: 8
Joined: 25 Aug 2010 21:54

JIS axel

Post by Flapp » 25 Aug 2010 22:02

Jag håller på att sätta ihop en fixie på en gammal Peugeot ram och har stött på ett problem. Vevarmarna som satt på med ISO vill jag inte använda och dom jag vill använda har JIS. Så min fråga är:

Vart kan jag hitta en lös vevaxel med JIS fattning som passar mitt franska vevlager med lösa kulor?

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: JIS axel

Post by Rokkoko » 25 Aug 2010 22:05

Är det inte enklare att bara köpa ett nytt vevlager?

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: JIS axel

Post by carlhenrik » 25 Aug 2010 22:32

Ska du köpa nytt vevlager så är VeloOrange det bästa/billigaste, tror jag. De har flera olika längder. Frakten går på $13, $28 eller $34, beroende på hur snabbt du vill ha det.

http://www.velo-orange.com/grcrufrthbob.html" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: JIS axel

Post by Rokkoko » 25 Aug 2010 22:40

Själv satte jag i ett vanligt enkelt integrerat Shimano-vevlager i min gamla Peugeot-ram som jag tänkte bygga om. Hade det liggande men bör väl kosta runt 200:-. Rätta mig om jag har fel, men alla Shimano är väl JIS?

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: JIS axel

Post by wellpapp » 25 Aug 2010 22:55

Rokkoko wrote:Själv satte jag i ett vanligt enkelt integrerat Shimano-vevlager i min gamla Peugeot-ram som jag tänkte bygga om. Hade det liggande men bör väl kosta runt 200:-. Rätta mig om jag har fel, men alla Shimano är väl JIS?
Corectomundo!
...bortsett deras keirinprylar...
SOLAFIX

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: JIS axel

Post by tropfrog » 26 Aug 2010 06:10

Rokkoko wrote:Själv satte jag i ett vanligt enkelt integrerat Shimano-vevlager i min gamla Peugeot-ram som jag tänkte bygga om. Hade det liggande men bör väl kosta runt 200:-. Rätta mig om jag har fel, men alla Shimano är väl JIS?
Kan det stämma att Shimano har integrerade vevlager för franska gängor?? Jag har letat som en tok utan att hitta. Velo-orange verkar vara de enda som har sådanna. Sen finns det ett gäng lösningar med koppar från bla phil woods och sist men inte minst gänglösa lager.

MVH
Magnus

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: JIS axel

Post by klasolsson » 26 Aug 2010 07:06

carlhenrik wrote:Ska du köpa nytt vevlager så är VeloOrange det bästa/billigaste, tror jag. De har flera olika längder. Frakten går på $13, $28 eller $34, beroende på hur snabbt du vill ha det.

http://www.velo-orange.com/grcrufrthbob.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller så köper du det från England:

http://www.freshtripe.co.uk/Freshtripe/Drivetrain.html

Ingen tull och billigare frakt.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: JIS axel

Post by Rokkoko » 26 Aug 2010 09:05

Ledsen om jag förvirrade till det, men min Peugeot har engelska gängor.

Lästips:

http://cyclespeugeot.com/Threading.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"In general if you have a 70's model Peugeot it will have French threading. Bikes produced around 1980 and later will have either French or Swiss threading and bikes produced in the early to mid eighties will have Swiss or British threading. Peugeots 1981 U.K. catalog clearly states a '35X1 thread L.H. fixed cup' indicating Swiss threading. By 1986 all bikes were built with British threading. Check the cup on the crankset side for a stamping, some are marked while others are not. Swiss cups can be identified by a 'ring' on the outer circumference of the cup or a 'gold' coloring."

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Re: JIS axel

Post by v_klav » 26 Aug 2010 11:10

Ok, jag kanske inte kommer med nåt vettigt här men om det är en gammal peugeot som ska konverteras till fixed och det inte är något direkt fel på det gamla vevlagret skulle jag montera på JIS-vevarna på ISO-tappen. Enda skillnaden mellan dem är att JIS-tappen är lite större, vilket skulle resultera i att vevarna kommer att monteras längre in på ISO-axeln. Detta är såklart inget alternativ om JIS-vevarna hamnar så långt in att de tar i lagerkoppen på vevlagret. Men om inte det inträffar brukar JIS vev på ISO tapp kunna resultera i en bättre kedjelina på conversions. Speciellt om vevarna är designade för 2/3 delat och du tänker montera din framklinga på yttersta positionen.

Flapp
Posts: 8
Joined: 25 Aug 2010 21:54

Re: JIS axel

Post by Flapp » 26 Aug 2010 16:21

Tack för länktipsen. Blev ett VeloOrange.

Post Reply