Fuji Track Pro (bromsfästen)?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Fuji Track Pro (bromsfästen)?

Post by Fixerad » 29 Jul 2008 23:58

Efter att ha letat i stort sett konstant i en månad har jag med största sannolikhet beslutat mig för att strunta i att bygga ihop en egen cykel och köpa en färdig track bike. Trots allt, varför betala mer för sämre? Det lutar åt en Fuji Track Pro, även om jag hade föredragit en Felt TK2 om det inte vore för att den är för dyr och att i stort sett ingen känner till den (med andra ord; få återförsäljare).

Eftersom jag tänker använda min track bike som träningsredskap (och inte enbart leksak) känns det allt annat än säkert att åka utan bromsar. Tydligen har Fuji Track Pro haft hål i gaffeln för frambroms, men dessa har av någon idiotisk anledning täppts igen under senaste året. Frågan är om någon har erfarenhet av att borra hål i i en Fuji Pro eller liknande? Fastän det tydligen ska gå, då en hel del har gjort det på sina Fujis, kan jag inte påstå att jag är skicklig nog att ge mig på en karbongaffel.

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 30 Jul 2008 06:22

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att borra för bromsar. Vill bara tipsa om att det även finns bromsar som du kan fästa med en klämma på ramen. Nu kommer jag inte ihåg var man kan köpa sådana bromsar, men de brukar kallas typ "clamp-on brakes" på engelska. Någon annan forummedlem kanske kan tipsa om butiker?

hejdå

Post by hejdå » 30 Jul 2008 07:22

http://www.benscycle.net/index.php?main ... b3aeb18093

de kallas också før keirin brakes kolla hær: http://www.google.com/search?hl=da&q=ke ... C3%B8g&lr= så får du nog en del info också

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 30 Jul 2008 17:23

tror inte fästena för en keirinbroms passar på en aerokarbongaffel...

står ju till och med round blade fork i beskrivningen

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 30 Jul 2008 17:35

Det finns fästen för "ovala" gafflar, men jag vet inte om de går runt en aero-gaffel. Med Googling borde väl det reda ut sig. Vi ska inte heller glömma bort trådskaparens ursprungliga fråga; om någon har erfarenhet av att borra egna hål.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 30 Jul 2008 18:42

Aldrig borrat en gaffel. Och eftersom jag inte heller vill testa samt att båda mina knän är trasiga, så köpte jag ett Dia-Compe-set i Amerikat. This brake attachment system is designed for steel fork use. Please do not use it on carbon fiber fork, aluminum fork and other thin wall tubing forks kan man läsa på det lilla papper som medföljer. Men jag tror EAI gör/köper in set för montering, medelst plattor, bak. Kan kanske va nått!

Lite OT, men apropå karbongafflar:
Image

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 31 Jul 2008 01:13

Jag måste säga att era svar är till mer än belåtenhet, att jag inte tänkt på "clip-on"-brakes innan. Dock är gaffeln en så kallad "Straight Blade Integrated Carbon", vilket tydligen inte ska passa dessa bromsar, eller? Gäller det både för Dia-Compe och Keirin-bromsarna?

På tal om bilden med bruten gaffel: Jag har varit med om precis samma sak, vilket resulterade i åtta stygn i hakan. Haha, ganska intressant sammanträffande detta. :wink:

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 31 Jul 2008 07:53

carlhenrik wrote:Aldrig borrat en gaffel. Och eftersom jag inte heller vill testa samt att båda mina knän är trasiga, så köpte jag ett Dia-Compe-set i Amerikat. This brake attachment system is designed for steel fork use. Please do not use it on carbon fiber fork, aluminum fork and other thin wall tubing forks kan man läsa på det lilla papper som medföljer. Men jag tror EAI gör/köper in set för montering, medelst plattor, bak. Kan kanske va nått!

Lite OT, men apropå karbongafflar:
Image
Så det går om man matchar skosulan och fram-deep-V-fälgen! :twisted:

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 31 Jul 2008 08:38

Fixerad wrote:Gäller det både för Dia-Compe och Keirin-bromsarna?
Det är samma sak, tror jag.
snarkus wrote:Så det går om man matchar skosulan och fram-deep-V-fälgen! :twisted:
Ja, haha. Fast han verkar glad ändå!
Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 31 Jul 2008 08:44

carlhenrik wrote:Ja, haha. Fast han verkar glad ändå!
Image
Mer OT, men vad är grejen med lilla nyckelbandet a la badhusnyckel? Inte första jag sett...

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 31 Jul 2008 09:36

pean wrote:
carlhenrik wrote:Ja, haha. Fast han verkar glad ändå!
Image
Mer OT, men vad är grejen med lilla nyckelbandet a la badhusnyckel? Inte första jag sett...
Han är kanske triatlet så det är nog en badhusnyckel.

User avatar
0x000003
Posts: 68
Joined: 08 May 2008 15:51
Location: Malmö

Post by 0x000003 » 31 Jul 2008 10:22

Handledsband till nyckeln har jag förstått som för att slippa sticka ner handen i fickan för att leta efter nyckeln till sitt kryptonite lås man har runt midjan eftersom man är så snabb och levererar sju paket i timmen och därför behöver använda nyckeln 14 ggr per timme (!), då blir det hela solklart? :)

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 31 Jul 2008 10:25

0x000003 wrote:Handledsband till nyckeln har jag förstått som för att slippa sticka ner handen i fickan för att leta efter nyckeln till sitt kryptonite lås man har runt midjan eftersom man är så snabb och levererar sju paket i timmen och därför behöver använda nyckeln 14 ggr per timme (!), då blir det hela solklart? :)
Sweet. Ett till fakenger-attribut. Ska anammas omgående förstås.

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 01 Aug 2008 12:52

carlhenrik wrote:
Fixerad wrote:Gäller det både för Dia-Compe och Keirin-bromsarna?
Det är samma sak, tror jag.
Jag tänkte nänmligen på att det finns två bromsar, där den ena kallas Keirin och den andra Dia-Compe. (?)

http://www.benscycle.net/index.php?main ... b3aeb18093

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 01 Aug 2008 13:38

Fixerad wrote:
carlhenrik wrote:
Fixerad wrote:Gäller det både för Dia-Compe och Keirin-bromsarna?
Det är samma sak, tror jag.
Jag tänkte nänmligen på att det finns två bromsar, där den ena kallas Keirin och den andra Dia-Compe. (?)
Sorry att jag var lite otydlig.. Dia-Compe är namnet på tillverkaren och Keirin är benämningen på sättet att montera med hjälp av en platta och klämmor. Om du kollar på de färgglada, så är det bara själva bromsen, medan Keirin Brake Kit är ett helt set.

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 01 Aug 2008 13:51

carlhenrik wrote:
Fixerad wrote:
carlhenrik wrote:
Fixerad wrote:Gäller det både för Dia-Compe och Keirin-bromsarna?
Det är samma sak, tror jag.
Jag tänkte nänmligen på att det finns två bromsar, där den ena kallas Keirin och den andra Dia-Compe. (?)
Sorry att jag var lite otydlig.. Dia-Compe är namnet på tillverkaren och Keirin är benämningen på sättet att montera med hjälp av en platta och klämmor. Om du kollar på de färgglada, så är det bara själva bromsen, medan Keirin Brake Kit är ett helt set.
Tack för förklaringen, nu är jag med. Well, då får jag ta det som att det blir jävligt krångligt att installera bromsar på en Fuji Track Pro. Det får nog bli en IRO Mark V Pro, så har jag skiten färdig åtminstone. Förhållandevis billig är den också.

Post Reply