Historiska bilder
Re: Historiska bilder
Ingen historisk bild men cykeln har en ordentlig historia bakom sig.
Håkan Persson som tillsammans med sin bror är grundare utav CykelCity var tidigare i sin karriär proffscyklist. När han skulle ta sig hem från sin sista tävling så bestämde han och hans fru sig för att åka inom Eddy Merckx fabriken i Belgien där ca. 30-40 pers jobbade med att bygga cyklar i Eddyss namn. Han träffade Eddy och fick en ram (den på bilden) specialbyggd åt sig med hans namn (sitter på fulsidan) ingraverat.
Gruppen som är en gammal Campagnolo 50th (?) Anniversary Super Record (aldrig körd, bara monterad. Det finns också en historia om hur den kom till Håkan men jag kommer inte ihåg den så det får kanske bli en annan gång.
Jag ursäktar mig för den hemska bilden.
Håkan Persson som tillsammans med sin bror är grundare utav CykelCity var tidigare i sin karriär proffscyklist. När han skulle ta sig hem från sin sista tävling så bestämde han och hans fru sig för att åka inom Eddy Merckx fabriken i Belgien där ca. 30-40 pers jobbade med att bygga cyklar i Eddyss namn. Han träffade Eddy och fick en ram (den på bilden) specialbyggd åt sig med hans namn (sitter på fulsidan) ingraverat.
Gruppen som är en gammal Campagnolo 50th (?) Anniversary Super Record (aldrig körd, bara monterad. Det finns också en historia om hur den kom till Håkan men jag kommer inte ihåg den så det får kanske bli en annan gång.
Jag ursäktar mig för den hemska bilden.
Re: Historiska bilder
Håkan - en legendar. Som hade tålamod med en envis j-la arkitektstudent och svarade på frågor i oändlighet. Som delade med sig. Där stod man 1985-6 och glodde med gapande mun. Håkan visste att jag inte hade pengar och lärde ut saker för att jag skulle kunna göra dem själv istället. Till slut hade jag råd att beställa en Concorde Astore. Vart gick man med sina surt förvärvade slantar - jo, till den som varit så schysst rakt igenom tidigare (en lärdom en del handlare borde ta till sig). Utan Håkan - hade jag nog inte hållit på med cyklar. Och inte hängt här 28 år senare...Kiliam wrote:Ingen historisk bild men cykeln har en ordentlig historia bakom sig.
Håkan Persson som tillsammans med sin bror är grundare utav CykelCity var tidigare i sin karriär proffscyklist. När han skulle ta sig hem från sin sista tävling så bestämde han och hans fru sig för att åka inom Eddy Merckx fabriken i Belgien där ca. 30-40 pers jobbade med att bygga cyklar i Eddyss namn. Han träffade Eddy och fick en ram (den på bilden) specialbyggd åt sig med hans namn (sitter på fulsidan) ingraverat.
Gruppen som är en gammal Campagnolo 50th (?) Anniversary Super Record (aldrig körd, bara monterad. Det finns också en historia om hur den kom till Håkan men jag kommer inte ihåg den så det får kanske bli en annan gång.
Jag ursäktar mig för den hemska bilden.
Grön våg för grå man...
- tsarpjotyr
- Posts: 376
- Joined: 20 Sep 2012 10:53
- Location: Gbg 413
Re: Historiska bilder
Kör han med första generationens SPD? Alla andra verkar ju rocka korgar.
EDIT: Första generationens look-pedaler.
EDIT: Första generationens look-pedaler.
Last edited by tsarpjotyr on 17 Apr 2013 13:18, edited 1 time in total.
Från Norrbotten till Göteborg
Re: Historiska bilder
Precis, första Lookpedalerna.
Re: Historiska bilder
LOOK och La Vie Claire (en kedja av hälsokostbutiker) ägdes båda av magnaten Bernad Tapie. Ett av hans huvudsyften med att skapa La Vie Claire cykelteamet var att marknadsföra LOOKs produkter. LOOK anses som det första företag som skapade ett kommersiellt tillgängligt "clipless" pedalsystem. Så att Bernard Hinault kör med LOOK pedaler 1985 är allt annat än en tillfällighet.
Bernard Tapei är för övrigt en väldig fascinerande man. Läs lite om honom om ni inte gjort det.
EDIT: Tror nån marknadsavdelningen på LOOK gråter när du kallar dem för SPD. SPD är Shimanos pedalsystem.
Bernard Tapei är för övrigt en väldig fascinerande man. Läs lite om honom om ni inte gjort det.
EDIT: Tror nån marknadsavdelningen på LOOK gråter när du kallar dem för SPD. SPD är Shimanos pedalsystem.
Last edited by Bompet on 17 Apr 2013 11:53, edited 1 time in total.
Historiska bilder
Shit, måste varit en jävla fördel!
Re: Historiska bilder
Nja, det gjorde nog inte egentligen så stor skillnad...
...dessutom lär inte skorna då varit anpassade för de egenheter som Lookpedaler har gentemot klossar och remmar - som att skons ovandel själv ska ta hela belastningen i "draget".
...dessutom lär inte skorna då varit anpassade för de egenheter som Lookpedaler har gentemot klossar och remmar - som att skons ovandel själv ska ta hela belastningen i "draget".
Re: Historiska bilder
Velocipedtjuven "le voleur de bicyclettes" från 1905 finns på SVT öppetarkiv. Sänk musiken bara
http://www.oppetarkiv.se/video/1094425/ ... tt-3-av-21
http://www.oppetarkiv.se/video/1094425/ ... tt-3-av-21