Historiska bilder
Re: Historiska bilder
Intressant tråd. Den där DBS-broschyren har jag nere i källaren nånstans med en hög annan vintagifierad mtb-memorabilia.
automobiliana.blogspot.com
Re: Historiska bilder
Velodrom i Malmö. Från runt sekelskiftet. Tittar man på en förstoring så står det "Klubbhus M.V.K" på byggnaden. Malmö Velociped Klubb? Dags för Pista Malmö/ Malmö Velodromsällskap att göra lite arkivdykning...
- Karateklubben
- Posts: 318
- Joined: 24 May 2012 10:24
- Location: Karateklubben
Re: Historiska bilder
Kungliga!Ronny wrote:Antilopstyre och Rattstyre.......
Re: Historiska bilder
DBS hade en choppermodell med vxl spak. Det var min högsta önskan att få en sådan men mina föräldrar ansåg den vara farlig efter en del olyckor där grabbarna drog i paketet i spaken. Nu är jag tacksam för deras beslut.Karateklubben wrote:Kungliga!Ronny wrote:Antilopstyre och Rattstyre.......
Мясо это убийство
Sv: Historiska bilder
Minns att nån på min gata hade en liknande, växelspaken hade friläge.
Re: Historiska bilder
Visst fanns det fler märken med samma look? Jag hade en orange med svart limpsadel, aphängarstyre, sissybar och lite fyrkantig växelspak på dubbla tunna överrör. Tre interna växlar (torpedonav?) och friläge i . Sen fanns det en annan modell som grabben ett hus bort hade med en mer "organiskt" formad växelspak och, vad jag minns, enkelt överrrör. Man jag kan minnas fel, ska se om jag kan hitta nån bild på min. Jäklar vad nöjd jag var, det minns jag iaf
Brist på riktning kan inte kompenseras med ökad hastighet
Re: Historiska bilder
Jag fick en cykel med automatvxl. Hatade aset för den tyngre växeln slog i vid en viss kadens så när man skulle trampa på uppför slog det tvärstopp och man fick slita task.
Мясо это убийство
Re: Historiska bilder
Fick inte heller en cykel med fet växelspak och friläge eftersom det skulle vara så farligt. Det blev duomatic och röd limpasadel med glitter. En annan väldigt viktig komponent vid den tiden var kombinationslås. Vänster, vänster, höger, höger, upp...
Tidigt cykelmek:
Tidigt cykelmek:
Re: Historiska bilder
fick du cykla i träskor? det var extremt förbjudet hos oss. jobbigt för det tar ju flera sekunder att snöra på sig sina lejon. jag hade en dbs-cruiser med limpa men vanligt styre och inga växlar. innan dess en intersport som förra sommaren såg ut såhär:
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Historiska bilder
Jag hade en klasskompis som hade typ en sån intersport-cruiser när jag gick i mellanstadiet. Jag var galet avundsjuk trots att jag hade en rätt flott Trek mtb i aluminium. Tyckte små hjul, limpsadel och lagom patina var mycket coolare.
Re: Historiska bilder
chrobin wrote:
superbump, men vad är detta för ett special shamal?
@fistasthlm
Re: Historiska bilder
Custombygge och frågan är om de kände av några problem med ett standard shamal vid bankörning?bankiren wrote:chrobin wrote:
superbump, men vad är detta för ett special shamal?
Väldigt förvånande när shamal på lvg tål mer stryk än de flesta hjul.
Мясо это убийство
Re: Historiska bilder
Vem är cyklisten? Ser lite ut som en ung, slank Hugo Chavez...
Re: Historiska bilder
klasolsson wrote:ArvidSvensson wrote:^^^ Någon som vet någonting om den där spännande böjda styrstammen som skymtar bakom armen?Indurain wrote: ...
Michael Hübner
...
http://www.campafreak.com/GDR_cycling_b ... eirin.html
Den stammen är så fruktansvärt het. Omnomnom!
F‡$†Λ $†HŁΜ
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
Re: Historiska bilder
^
Ingen som jobbar på en mekanisk verkstad som kan tillverka en sådan stam ?
Ingen som jobbar på en mekanisk verkstad som kan tillverka en sådan stam ?
Rule #242 - More is good ... all is better.
Sv: Historiska bilder
Hur fäster den i gaffelröret?
Re: Sv: Historiska bilder
Underifrån om jag inte har helt fel.RZ-1 wrote:Hur fäster den i gaffelröret?