Historiska bilder

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
cumulus
Posts: 17
Joined: 20 Dec 2012 17:05
Location: Estocolmo

Re: Historiska bilder

Post by cumulus » 27 Jan 2013 19:11

Intressant tråd. Den där DBS-broschyren har jag nere i källaren nånstans med en hög annan vintagifierad mtb-memorabilia.
automobiliana.blogspot.com

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Historiska bilder

Post by Bompet » 28 Jan 2013 16:42

Image
Velodrom i Malmö. Från runt sekelskiftet. Tittar man på en förstoring så står det "Klubbhus M.V.K" på byggnaden. Malmö Velociped Klubb? Dags för Pista Malmö/ Malmö Velodromsällskap att göra lite arkivdykning...
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Historiska bilder

Post by Ronny » 28 Jan 2013 19:25

^Ser ut som dubbla diskhjul borta på banan.

Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
Karateklubben
Posts: 318
Joined: 24 May 2012 10:24
Location: Karateklubben

Re: Historiska bilder

Post by Karateklubben » 29 Jan 2013 08:51

Ronny wrote:Antilopstyre och Rattstyre.......
Kungliga!
Image
Reality bites fiction by far!

http://www.fistasthlm.com

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Historiska bilder

Post by Ronny » 29 Jan 2013 11:20

Karateklubben wrote:
Ronny wrote:Antilopstyre och Rattstyre.......
Kungliga!
Image
DBS hade en choppermodell med vxl spak. Det var min högsta önskan att få en sådan men mina föräldrar ansåg den vara farlig efter en del olyckor där grabbarna drog i paketet i spaken. Nu är jag tacksam för deras beslut.
Мясо это убийство

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Historiska bilder

Post by RZ-1 » 29 Jan 2013 11:34

Minns att nån på min gata hade en liknande, växelspaken hade friläge.

User avatar
forkylt
Posts: 94
Joined: 25 Oct 2011 09:31

Re: Historiska bilder

Post by forkylt » 29 Jan 2013 12:33

Visst fanns det fler märken med samma look? Jag hade en orange med svart limpsadel, aphängarstyre, sissybar och lite fyrkantig växelspak på dubbla tunna överrör. Tre interna växlar (torpedonav?) och friläge i . Sen fanns det en annan modell som grabben ett hus bort hade med en mer "organiskt" formad växelspak och, vad jag minns, enkelt överrrör. Man jag kan minnas fel, ska se om jag kan hitta nån bild på min. Jäklar vad nöjd jag var, det minns jag iaf :D
Brist på riktning kan inte kompenseras med ökad hastighet

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Historiska bilder

Post by Ronny » 29 Jan 2013 16:22

Jag fick en cykel med automatvxl. Hatade aset för den tyngre växeln slog i vid en viss kadens så när man skulle trampa på uppför slog det tvärstopp och man fick slita task.
Мясо это убийство

johohoan
Posts: 140
Joined: 02 Oct 2009 21:19
Location: GBG

Re: Historiska bilder

Post by johohoan » 29 Jan 2013 20:23

Fick inte heller en cykel med fet växelspak och friläge eftersom det skulle vara så farligt. Det blev duomatic och röd limpasadel med glitter. En annan väldigt viktig komponent vid den tiden var kombinationslås. Vänster, vänster, höger, höger, upp...

Tidigt cykelmek:
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Historiska bilder

Post by abacaxi » 29 Jan 2013 20:47

fick du cykla i träskor? det var extremt förbjudet hos oss. jobbigt för det tar ju flera sekunder att snöra på sig sina lejon. jag hade en dbs-cruiser med limpa men vanligt styre och inga växlar. innan dess en intersport som förra sommaren såg ut såhär:

Image
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Historiska bilder

Post by ravelax » 29 Jan 2013 21:04

Jag hade en klasskompis som hade typ en sån intersport-cruiser när jag gick i mellanstadiet. Jag var galet avundsjuk trots att jag hade en rätt flott Trek mtb i aluminium. Tyckte små hjul, limpsadel och lagom patina var mycket coolare.

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Historiska bilder

Post by bankiren » 30 Jan 2013 01:27

chrobin wrote:Image

superbump, men vad är detta för ett special shamal?
@fistasthlm

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Historiska bilder

Post by Ronny » 30 Jan 2013 08:35

bankiren wrote:
chrobin wrote:Image

superbump, men vad är detta för ett special shamal?
Custombygge och frågan är om de kände av några problem med ett standard shamal vid bankörning?
Väldigt förvånande när shamal på lvg tål mer stryk än de flesta hjul.
Мясо это убийство

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Historiska bilder

Post by ravelax » 30 Jan 2013 12:23

Vem är cyklisten? Ser lite ut som en ung, slank Hugo Chavez... :?

zimboslice
Posts: 108
Joined: 01 Jul 2012 14:43
Location: stockholm

Re: Historiska bilder

Post by zimboslice » 30 Jan 2013 15:50

Image

User avatar
forkylt
Posts: 94
Joined: 25 Oct 2011 09:31

Historiska bilder

Post by forkylt » 30 Jan 2013 16:21

He could'nt
Brist på riktning kan inte kompenseras med ökad hastighet

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Historiska bilder

Post by Huliganen » 30 Jan 2013 16:31

klasolsson wrote:
ArvidSvensson wrote:
Indurain wrote: ...
Michael Hübner
Image
...
^^^ Någon som vet någonting om den där spännande böjda styrstammen som skymtar bakom armen?
Image

http://www.campafreak.com/GDR_cycling_b ... eirin.html

Den stammen är så fruktansvärt het. Omnomnom!
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Historiska bilder

Post by Indurain » 30 Jan 2013 17:29

^
Ingen som jobbar på en mekanisk verkstad som kan tillverka en sådan stam ?
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Historiska bilder

Post by RZ-1 » 30 Jan 2013 17:55

Hur fäster den i gaffelröret?

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Sv: Historiska bilder

Post by måns » 30 Jan 2013 18:39

RZ-1 wrote:Hur fäster den i gaffelröret?
Underifrån om jag inte har helt fel.

Post Reply