Styrfylla

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
fabbel
Posts: 28
Joined: 25 Jul 2010 13:55

Styrfylla

Post by fabbel » 18 Aug 2010 23:19

Hejsan, nu när det börjar dyka upp fler trådar om cykelstölder börjar iallafall jag bli möjlig över att ta cykeln ifall det ska drickas alkoholhaltigadrycker eller annat kvällsfuffens. Nu när jag är den nyblivne ägaren till några andra forummedlemars gamla conti så vill man ju helst inte få den snodd.
Så hur gör ni med era cyklar om ni tar med dom ut för en sväg på stan? Eller skiter ni bara i den och låter den vila hemma ?


/ fabbel

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Styrfylla

Post by Indurain » 18 Aug 2010 23:26

Du behöver en fyllecykel, alltså en sliten crescent/monark/dbs/rex, som ser förjävlig ut, men har en väl fungerande drivlina, till det köper du ett abus granit x plus eller liknande, då kommer cykeln att stå kvar när du vinglar ut efter krogbesöket.
Last edited by Indurain on 18 Aug 2010 23:28, edited 1 time in total.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Styrfylla

Post by måns » 18 Aug 2010 23:28

Styrfylla är ett helvete som jag själv fått erfara då jag var galet nära att paja ett knä totalt förra året efter en kräftskiva. Mitt tips är: Lämna hojen hemma om du planerar att kröka mer än bara ett par öl efter jobbet eller liknande.

En biverkning av att vara lite lullig kan ju även vara att omdömet brister något vilket kan leda till att du antingen låser hojen sjukt slarvigt alternativt nojar sönder över hur du ska göra och slänger upp den på ett lastbilsflak som morgonen efter är borta.. :mrgreen:

/m

fabbel
Posts: 28
Joined: 25 Jul 2010 13:55

Re: Styrfylla

Post by fabbel » 18 Aug 2010 23:31

Har funderat på en fyllecykel, har någon någonting till salu så snälla hojta till ! :)

Måns: jo jag har mina erfarenheter utav det där, men samtidigt är det otroligt skönt att rulla långsamt hemmåt på sommarkvällen som iofs känns ganska så slut.

User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Re: Styrfylla

Post by långan » 19 Aug 2010 04:47

långan wrote:- Sår på knogar, handflata, armbåge, knä och höft efter fyllevurpa i natt
- Punka på framhjulet
- Den nya lindan skavdes sönder
+ Den nya lindan skavdes sönder och inte det nya styret
- Jag visste inte var cykeln var när jag vaknade
+ Cykeln stod låst i cykelskjulet utanför huset
+ Det var en rolig kväll igår
Denna gången gick det inte särskilt fort alls. En annan gång fick jag och en annan polare höra i efterhand hur vi hade cyklat "jävligt fort" mitt i natten genom stan. Lite obehagligt eftersom jag inte minns det själv och därför misstänker att jag egentligen nog borde ha gått.
Så nästa gång blir det inte en cykel utan bromsar med smala däck, snabb design och 48x15 utväxling till krogen för min del.

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Styrfylla

Post by Kj » 19 Aug 2010 06:37

Har precis byggt mig en "fyllecykel" på en gammal skiten crescentram som jag fick av en kollega. Eftersom jag inte litar på min bromseteknik (ännu mindre på fyllan hehe) fick det bli ett fotbromsat baknav.
Totalt gick bygget på 500:- så det är inte hela världen om den skulle bli stulen.
Behöver dock en cykelkorg som klara tyngre laster, om någon har en liggande så hojta till!

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Re: Styrfylla

Post by gaisan » 19 Aug 2010 07:26

Själv har jag märkt att jag väldigt ogärna cyklar på min tänkta fyllehoj då det är en gammal gubbcykel och inte alls speciellt rolig att cykla på.
Det är alltid min andrafixie som används för att forsla mig till stadens diverse vattenhål. Borde helt klart montera på ett par bromsar och kanske även byta till singlespeed.

Hur som helst, gör inte fyllehojen för tråkig för då kommer den inte användas ändå.

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Re: Styrfylla

Post by styggavargen » 19 Aug 2010 08:12

Styrfylla är är olagligt och därför rätt blåst att diskutera.......

ankaret
Posts: 46
Joined: 21 Apr 2009 14:00
Location: Eskilstuna

Re: Styrfylla

Post by ankaret » 19 Aug 2010 09:03

måns wrote:Mitt tips är: Lämna hojen hemma om du planerar att kröka mer än bara ett par öl efter jobbet eller liknande.
Kan bara hålla med på den punkten!
Jag ramlade på min cykel efter en blöt kväll med kollegorna för ett par år sedan. Detta resulterade i hjärnskakning, framtänderna genom överläppen och div. skrubbsår. Efter detta tänker jag mig för innan jag bestämmer mig för att ta cykeln om jag ska på krogen...
.:: Go! Speedracer Go! ::.

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Styrfylla

Post by Linkert » 19 Aug 2010 09:19

Den enda gången jag skulle säga att jag verkligen genuint och engagerat ramlat med cykeln var just på fyllan.

Suttit vid en trevlig sjö, grillat, bärsat och rökt någon cigg eller två (inte van tobaksrökare därav nickokick). Sen bar det hemåt, mörkt som fan, uppförsbacke i form av grusbacke med trädrötter.. Var så seg/svag/full/mätt att jag inte pallade att trampa upp för backen, hamnade i ett stilla läge och fick inte ur fötterna från clipsen och välte åt sidan ner i ett dike.

Cykeln klarade sig fint förutom lite skrap på styrlindan som var dagsfärsk.. Jag hade skrapsår i ena handen och på vänster sida av höften och knät, samt ont i axeln.

Skaffa dig en råtta till cykel om du ska fyllecykla, man är fan inte i rätt läge att cykla då man är full.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Styrfylla

Post by pjocke » 19 Aug 2010 09:28

Jag har efter att ha genomfört ett antal vansinnesturer på fyllan bestämt mig för att lämna cykeln hemma när jag ska ut och supa. Det är ganska tråkigt att gå, men det vore ännu tråkigare att cykla och göra illa sig eller någon annan bara för att man är för packad för att iakta försiktighet.

fabbel
Posts: 28
Joined: 25 Jul 2010 13:55

Re: Styrfylla

Post by fabbel » 19 Aug 2010 15:13

Nu kanske jag formulerade extremt dåligt det jag tänkte på mest var väl hur ofta ni vågar låsa cyklarna ute om ni kanske ska på bio eller vad som helst, vad använder ni för lås om ni gör det. ?

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Styrfylla

Post by kajli » 19 Aug 2010 15:53

styggavargen wrote:Styrfylla är är olagligt och därför rätt blåst att diskutera.......
Har för mig att Happy trilskades om detta bra länge innan man kom fram till att det inte finns någon promillegräns som gäller, och att det man kan åka dit för är vårdslöshet i trafik. Däremot betyder inte det att man kan strunta i polisen om de säger åt dig att det är bättre att du leder hem cykeln.

Så "styrfylla" är inget som är olagligt i sig.

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Styrfylla

Post by perp » 19 Aug 2010 17:27

kajli wrote:
Har för mig att Happy trilskades om detta bra länge innan man kom fram till att det inte finns någon promillegräns som gäller, och att det man kan åka dit för är vårdslöshet i trafik. Däremot betyder inte det att man kan strunta i polisen om de säger åt dig att det är bättre att du leder hem cykeln.

Så "styrfylla" är inget som är olagligt i sig.
nja om du cyklar så är du väl en trafikant och blir av med körkortet om du får blåsa, men jag har aldrig hört talas om någon som åkt dit

sen att man inte får diskutera något bara för det är olagligt låter ju sjukt pk, om du skulle råna någon, vem skulle du råna och hur skulle du gå till väga?

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Styrfylla

Post by Andye » 19 Aug 2010 18:01

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article220827.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
--------->>><<<<--------------

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Styrfylla

Post by carlhenrik » 19 Aug 2010 18:22

En person på cykel räknas som fotgängare, såvida inte cykeln har motor, när det kommer till alkohol. Fast man kan ju bli av med körkortet även om man promenerar full.. Dock ska det nog till ett par tillfällen med omhändertagande innan de tar kortet.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Styrfylla

Post by Busken » 19 Aug 2010 19:24

men vem bryr sig om det är olagligt eller inte!? Inte jag i alla fall!
Jag känner mig så löjlig när jag cyklar på min budcykel i civila kläder. Det är en cykel som kräver ett visst mått av spandex. Så jag lämnar den hemma. De få gånger jag rör mig utanför nörrebro brukar jag cykla på en gammel damcykel som man kan lämna olåst om man vill... eller så har jag kryptinite mini lås och stora kedjan med och jobbcykeln...

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Styrfylla

Post by carlhenrik » 19 Aug 2010 19:57

Busken wrote:men vem bryr sig om det är olagligt eller inte!? Inte jag i alla fall!
Gäller det även bil? Eller är det för att det inte kan ge sex månaders fängelse som du inte bryr dig?

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Styrfylla

Post by Bubblan » 19 Aug 2010 20:13

fabbel wrote:Nu kanske jag formulerade extremt dåligt det jag tänkte på mest var väl hur ofta ni vågar låsa cyklarna ute om ni kanske ska på bio eller vad som helst, vad använder ni för lås om ni gör det. ?
Jag brukar cykla till krogen/bion eller vad det nu kan vara. Låser gör jag med ett [url ="https://www.kryptonitelock.com/products ... 0&pid=1095"]Fahgettaboudit[/url]. Det värsta, peppar peppar, som hänt mig är att en tjej låste sin cykel genom min ram och jag inte fick loss den. Så cykla du till krogen, bion eller vad det nu kan vara. Men lås cykeln ordentligt.
Cogs 'n Kegs

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Styrfylla

Post by Fredde » 19 Aug 2010 20:51

Jag brukar alltid köra med SBF-principen när jag tar cykeln på fyllan.

Lås alltid med mer lås än hojen brevid så är risken stor att din står kvar.

/Fredde

Post Reply