Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by limitedlizard » 17 Aug 2010 00:06

Nu när regnet allt som oftast står som spön i backen känns det mer och mer aktuellt att skaffa lite vettiga kläder till cykelpendlingen.

Tänkte höra om det är någon som kan tipsa om ett bra regnställ till ett vettigt pris.

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by Nils » 17 Aug 2010 07:01

Jag har kört med crafts activepant i några dagar och det har ju regnat en del. Tycker att dom funkar, lite varma kanske, men snart är det ju höst=(
Köpte dom för att dom är tre gånger så billiga som ett par motsvarande goretexbrallor. Men om du ska lägga mycket pengar, se då till att dom är gjorda för cykling, dvs förstärkta i röven, annars pajjar dom direkt.
/ Nils

jalle
Posts: 576
Joined: 03 Jun 2008 23:13
Location: Skeppsholmen

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by jalle » 17 Aug 2010 07:53

Jag är sugen på den sortens regnbyxor som bara har tyg på framsidan. Tror dom skapades för ryttare, men har dykt upp i cykelsvängen. Det är ju låren som alltid blir dyngsura, sen blir det ju luftigt... Någon som har testat?

/J

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by svennelainen » 17 Aug 2010 08:35

Jag har typ såna som Jalle tänker på, och ett par vanliga regnbrallor för 99:-. Tror tamigtusan jag köpte dem på Jula...

Grejen är den, att arslet blir lika blött i alla fall. Regnar det så stänker det. Jag har inte använt dem på flera år. Ganska precis sen jag av en outgrundlig anledning drog på mig 99-brallorna en dag till jobbet och insåg att det var torrt när jag kom fram. Jag har kört med dem i tre år och de är fortfarande hela...

decadent
Posts: 183
Joined: 05 Sep 2008 13:43
Location: Stockholm

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by decadent » 17 Aug 2010 21:56


Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by Hoffen » 18 Aug 2010 13:10

Jag funderar också på att skaffa regnställ för cykling. AIM Proffessional Rain Suit ser bra ut tycker jag, och jag minns att cykelnetto brukade sälja den ganska billigt. Men nu kan jag inte hitta någon affär som säljer den online alls. Någon som har tips på något liknande för runt tusenlappen?

http://www.aimbikeparts.com/index.php?p ... &Itemid=38

garino
Posts: 9
Joined: 11 Aug 2010 10:35

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by garino » 18 Aug 2010 14:38

Jag tycker själv att Haglöfs är det bästa märket när det kommer till allt som har med att skydda sig från väder och vind att göra. Hoppas att de också har vad du letar efter.
Jag kan ju inte säga att jag älskar dem, såsom kvinnor och öl, men de kommer väl en bit på vägen:)
Last edited by garino on 23 Aug 2010 14:42, edited 1 time in total.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by Fredde » 18 Aug 2010 20:20

Cyklar man när det regnar bli man blöt, antingen med vatten utifrån eller svett inifrån, det är den blöta sanningen.

Som skal kan du egentligen ha vad som helst, GoreTex eller plast-påse, det andas ändå skit när det är blött. Är GT torrt andas det bättre än en plastpåse dock.

Polarens morsa har gjort ett "hack" på hans regnjacka och sytt in ventilering från armhålan och neråt, det ska jag med göra. Han säger det är super. Så ventilation är viktigt.

Nästa grej som jag tycker är viktig är att regnjackan går att packa ihop så den blir pyttepytte och får plats i ryggfickan.

Sist men inte minst, oavsett vad du har som skal GT eller platspåse eller whatever är ändå nyckeln till en glad cyklist en varm cyklist. Ull slår alla material, det värmer även om det är dyblött. Bara att justera med antal lager efter temperatur.

På vintern brukar jag köra 1-2 underställ av ull / ullväst och fodrad wind-stopper och ytterst goretex om det regnar.

Benen är sällan problem, mina regnbyxor använder jag kanske 3 gånger per år. Dock är vattentäta skor (goretex) och skoöverdrag väldigt bra. Samma sak här, 1-2 lager ull håller fötterna glada. Bättre att köpa flera tunna plagg än tjocka så du kan justera lite.

/Fredde

User avatar
jectjonas
Posts: 58
Joined: 01 Nov 2008 01:57
Location: Sthlm
Contact:

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by jectjonas » 18 Aug 2010 20:55

hej!

kan tipsa om detta rätt prisvärda ställ från idefixteko.se
andningen på det är väl lite medium men funkar helt ok.
packabart + gött att man kan tajta ihop brallorna vid smalbenen med kardborreband..
( jag använder bara brallorna, sen en hellyhansen odin jacka)

jacka:
http://www.idefixteko.se/open_produkter ... &aktbild=3" onclick="window.open(this.href);return false;

brallor:
http://www.idefixteko.se/open_produkter ... ts_id=1386" onclick="window.open(this.href);return false;

--
Förresten, nån som har tips på bra vattentäta dojor & handskar?
/ J

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by Fredde » 18 Aug 2010 21:04

Shimano har en modell som är poppis:

Image

Har precis beställt ett par. Hade föregångaren höll tre vintrar, mycket nöjd.

På händerna är slalomvantar och innervantar i hör och häpna ull mycket bra.
När det är väldigt kallt.

/Fredde

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by Hoffen » 19 Aug 2010 19:36

Nu slog jag till och beställde ett Altura night vision evo-set från Wiggle för 1800. Såg bra ut som fan, hoppas det är det också.

visslaren
Posts: 47
Joined: 26 Nov 2009 14:27
Location: Göteborg

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by visslaren » 11 Nov 2010 11:26

Tänkte bumpa den här tråden lite. Är trött på att bli blöt i häcken när man cyklar till jobbet, och har inte hittat några schyssta skärmar att klämma på ramen ännu.

Är det någon som testat det där Idefix-stället som jectjonas tipsade om?

Och har Hoffen lust att avlägga rapport om sitt Altura-set från Wiggle. Funkar det bra? Är det någon annan som har tips på bra regnställ som inte kostar fläsk?

/ Simp

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by Jonatan F » 11 Nov 2010 11:52

visslaren wrote:... har inte hittat några schyssta skärmar att klämma på ramen ännu.
Image
Det enda de gör bra?
visslaren wrote:Är trött på att bli blöt i häcken när man cyklar till jobbet
Image
Har man inget projekt har man inget liv :)

visslaren
Posts: 47
Joined: 26 Nov 2009 14:27
Location: Göteborg

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by visslaren » 11 Nov 2010 12:40

Jonatan: Jag ska genast köpa på mig ett lager av Imse Vimses simblöjor, najs!
Ang. skärmar, har Biltema verkligen bra skärmar att fästa på ramen? Alltså om man inte har små "öron" på fram- och bakgaffeln att fästa monteringsskruvar i. Har annars sneglat lite på SKS Raceblade, som man fäster med gummistroppar. Inte värst snyggt, men det kan man väl leva med om de bara funkar...

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by Jonatan F » 11 Nov 2010 13:00

De har haft ett par svarta skärmar som var väldigt lika raceblade men med insex-snabbkoppling som morsan har på sin cykel och fungerar bra (så länge det inte ösregnar och man kör grusväg) men nu när jag kollade kunde jag faktiskt inte hitta dem... :S
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by carlhenrik » 11 Nov 2010 13:00

Image
+
Image

Kanske man va nått? Om du saknar alla eventuella hål en vanlig ram har. Jag har hittills inte testat några skärmar med metallstag som lite skramlar.

http://cykelcity.jetshop.se/tillbehor/s ... 394-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by Nomis » 11 Nov 2010 15:28

Jag köpte mig ett par biltema-skärmar och drog på slask-hojen. Eftersom min cykel inte har fäste för skärmar så löste jag det med stripes. Har endast använt skärmarna i fyra dagar och kan säga att de fungerar helt ok. Lite sladdriga men för 100 spänn tycker jag att de är helt ok. En nackdel är att framskärmen är lite kort så det skvätter lite på skorna men det löser man ju enkelt med en lite lapp som hänger ned från skärmen. Tycker faktiskt inte att det skramlar så mycket om skärmarna....hittills...

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by perp » 11 Nov 2010 16:23

addnature.com börjar sitt 10års jubileum idag, de hade erbjudande på både gore bikewear och marmot precip som är ett ganska hyllat regnställ

User avatar
Aera
Posts: 79
Joined: 01 Jul 2010 22:18
Location: Stockholm

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by Aera » 11 Nov 2010 18:42

Marmots precip regnställ är riktigt bra, vunnit priser etc., men priset är dock högre.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Tänkte köpa ett regnställ - Tips önskas.

Post by ana » 11 Nov 2010 19:27

Någon som testat de här? http://www.eci.nu/product_info.php?products_id=905" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkar bra, och 150 gram?! :shock:

Post Reply