Cykelpolo-regler

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Cykelpolo-regler

Post by styggavargen » 27 Jul 2008 13:15

* klubba hålls i höger hand (dispans ges om det önskas)

* Man gör mål endast vi tillslag med klubbans kortända, dvs fösning funkar ej.

* Sätter man ner foten ska man göra en 360 graderssväng.

* Inga BMX.

* Varje omgång spelas av 3 personer på varje sida.

* Varje match spelas till en sida har gjort 5 mål.

* Vid start står alla spelare bakom sitt eget mål, bollen ligger i mitten. Vid startsignal kan alla rush efter bollen.

* Vid mål retererar vardera sidan till respektive mål. Det lag som det just gjorts mål på har bollen och startar när det andra laget nått sin sida.

* Medveten blockning av bollförarens väg är inte tillåten. (Brukar vara en diskussionsfråga vad som är en blockning.)

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 27 Jul 2008 17:46

Låter helt ok!
Vi diskuterade idag punkten "fri väg", alltså att man inte får ställa sig ivägen för bollföraren. Det är bra med en sån regel, det kan bli rätt otäcka krockar annars.

Jag har förslag på en punkt, vet inte hur jag ska formulera det. Kanske kalla den för "samma lika", alltså bara klubba mot klubba, kropp mot kropp osv, inte klubba mot cykel eller kropp.

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 27 Jul 2008 18:13

värkar ruskigt roligt, funderar på att göra om min sson till en fixe men räknas den som en bmx?

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 27 Jul 2008 18:56

Bruse: Vi har en "samma lika"-regel också, den har bara aldrig blivit aktuell då de flesta har nog jobb för att hålla koll på sin egen cykel än att gå in fysiskt i närkamper :)

Seb: Du kan i princip bygga din polocykel hur du vill för man kan ju alltid hitta kryphål om man önskar. Varför vi inte uppskattar BMX är mest pga av att deras hjulstorlek och hjulbas gör att de utmanuvrerar vem som helst och det gör att det inte blir speciellt kul. Ingentligen borde det inte finnas något förbud mot någon typ av cyklar men personligen skulle jag aldrig spela mot ett lag med t ex BMX, jag skulle helt enkelt inte ha roligt.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Re: Cykelpolo-regler

Post by freddie » 27 Jul 2008 19:18

styggavargen wrote:
* Sätter man ner foten ska man göra en 360 graderssväng.
Nu har jag ingen som helst talan eftersom jag aldrig spelat cykelpolo men i USA så åker man till en punkt längs kanten på mitten av planen och slår med klubban när man satt ner foten. Borde det inte vara samma regler överallt?

Så här ser det ut:

Image

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 27 Jul 2008 20:25

Seb wrote:värkar ruskigt roligt, funderar på att göra om min sson till en fixe men räknas den som en bmx?
hade oxo en sådan tanke...tror den kan bli klockren som polo-pansarvagn
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykelpolo-regler

Post by bruse » 27 Jul 2008 20:50

freddie wrote:
styggavargen wrote:
* Sätter man ner foten ska man göra en 360 graderssväng.
Nu har jag ingen som helst talan eftersom jag aldrig spelat cykelpolo men i USA så åker man till en punkt längs kanten på mitten av planen och slår med klubban när man satt ner foten. Borde det inte vara samma regler överallt?
Jag som lätt blir på fyllan av att snurra 360 ;~) gillar sån regel.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Cykelpolo-regler

Post by 48/16 magnus » 27 Jul 2008 21:17

styggavargen wrote:* klubba hålls i höger hand (dispans ges om det önskas)

* Medveten blockning av bollförarens väg är inte tillåten. (Brukar vara en diskussionsfråga vad som är en blockning.)

P R O T E S T ! :wink:

- Man måste så klart få ha klubban i vilken hand man vill. (utan dispans)
känns som en onödig regel eftersom dom flesta bara kan ha klubban i ena handen.( behöver jag säga att jag är vänsterhänt)


-Man får blockera bollföraren. klubba mot klubba, cykel mot cykel, kropp mot kropp. Man får däremot inte medvetet ramma motspelare även om man är bollförare. Kör man för hårt eller oschysst ska man skämmas och skärpa sig. :wink:
Spelet går ju ut på att man ska trixa sig förbi det andra laget göra mål även om det andra laget ställer sig i vägen. Har dom den regeln i andra länder? vad säger ni som har koll?
Så tänker jag i alla fall baserat på hur vi har spelat i stockholm. Jag respekterar ju såklart dom regler som vi kommer fram till, om ni tycket att jag har fel.

I övrigt tycker jag att det var finfint / magnus

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 27 Jul 2008 21:22

Kan förstå Magnus aviation att bli högerhänt helt plötsligt. Jag fann de internationella reglerna, och där heter det tom att man bara får spela bollen på högersidan. Tycker jag är att gå för långt.

Det finns två varianter av internationella regler :shock: 4 eller 5 spelare på plan. Jag har testat 3, å det blir lite för enkelt att göra mål tycker jag Fyra är bra. Fast det beror på planens sttorlek kanske.

Mycket ord är det. Är väl nån amerikan som fått betalt per ord.
http://www.worldbicyclepolo.com/rules.htm
http://www.polo-velo.net/english/rules/rulesinter5.htm
http://www.polo-velo.net/english/rules/rulesibpf.htm

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 28 Jul 2008 01:15

styggavargen wrote:Seb: Du kan i princip bygga din polocykel hur du vill för man kan ju alltid hitta kryphål om man önskar. Varför vi inte uppskattar BMX är mest pga av att deras hjulstorlek och hjulbas gör att de utmanuvrerar vem som helst och det gör att det inte blir speciellt kul. Ingentligen borde det inte finnas något förbud mot någon typ av cyklar men personligen skulle jag aldrig spela mot ett lag med t ex BMX, jag skulle helt enkelt inte ha roligt.
Vill definitivt inte försöka hitta ett "kryphål" i reglerna ... så man ska satsa på en annan sorts cykel då?

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Cykelpolo-regler

Post by Håkan » 28 Jul 2008 09:48

styggavargen wrote:* Medveten blockning av bollförarens väg är inte tillåten. (Brukar vara en diskussionsfråga vad som är en blockning.)
Att helt enkelt bara stå stilla eller bromsa framför bollförande motståndare så att denne måste veja måste anses vara "medveten blockering". Sedan går det alltid att tänja lite på det där. behöver den som har bollen bara svänga lite grann och bibehåller bollkontroll och inte göra en undanmanöver för att klara livhanken då tycker jag det kan vara okej. Man måste ju få utmana en bollförande motståndare, eller?
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 28 Jul 2008 10:17

Ja den där regeln känns ju rätt svår att följa.
Kan bero på att jag har en förkärlek att blocka motståndarens framfart på det ena eller andra sättet.

Men exempelvis om jag skär av bollhållarens färdväg och trycker ut honom mot långsidan på planen är det då regelbrott ?
Nej , den regeln känns rätt löjlig och svår att följa .
Bättre med så få regler som möjligt så vi slipper långa regeldiskussioner.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 28 Jul 2008 10:31

Jo jag tycker också att den känns svår att följa eftersom jag har spelat hockey då halva nöjet är att trycka in folk i sargen =)
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 28 Jul 2008 12:40

freddie: Faktum är att det där är ingen regel jag har sett men jag har bara sett matcher med deltagare från olika delar av västkusten. De regler jag har presenterat här är Lil´Beirut- style och de är de mest utbredda på västkusten. Folk på östkusten kan kanske ha en annan variant men street-varianten av cykelpolo har faktisk inga bestämda "internationella regler." Vill alla här att man ska vid röra klubban vid någon speciell punkt så går ju det att ordna men jag anser det ganska onödigt och bara skapar andra problem.

bruse: Street-polo och den mer konservativa gräs-cykelpolon har inget med varandra att göra :) Men vill man ha deras regler är det ju bara att köra på.

Seb & Hiwatt: De vanligaste streetpolo-cyklarna är SS MTB-cyklar faktisk, fixie-grejen är mer östkust än västkust när det gäller polo. Själv bygger jag just nu en ny polocykel som är en MTB fixed med 26"-hjul.

Alltså, orsaken till att vi Götet har haft dessa regler är för att jag var den enda som spelat polo innan och det var de regler som jag spelat med. Vilka regler som ska gälla låter jag någon annan gärna bestämma och tycka om för jag finner inte sådana diskussioner skojiga eller intressanta. Finns alltid någon som tycker det är jättekul att tolka/skapa/hitta kryphål/whatever när det gäller regler men jag vill bara att de ska vara enkla och att folk som leker gör det för att ha kul.

Jag lämnar det helt öppet att bestämma vilka regler som kommer gälla nationellt och hoppas ni kommer överens om något. Troligtvis kör vi på som vanligt tills någon bestämt vad som ska gälla vi sammankomster mellan olika städer. Tills detta "problem" är löst håller jag det öppet med "SM i cykelpolo" i samband med retarden.

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 02 Aug 2008 08:08

Lät jag alldeles sur eller nått eftersom jag döda diskussionen? Det var inte meningen, jag är verkligen inte intresserad av att utveckla ett regelverk, inget annat. Jag blir bara glad om någon annan gör sånt.

Men vad har ni för regler i Stockholm då?

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 02 Aug 2008 12:30

styggavargen wrote:Lät jag alldeles sur eller nått eftersom jag döda diskussionen? Det var inte meningen, jag är verkligen inte intresserad av att utveckla ett regelverk, inget annat. Jag blir bara glad om någon annan gör sånt.

Men vad har ni för regler i Stockholm då?
nej då, nej då.

Internationellt regelverk finns. Bruses länk nedan. (Bara att ta dom och, isf stryka regler som gör spelet "tråkigt"...lite som man gjort med street basket med 2 on 2, 3 on 3, 1 on 1...osv). Följer man dessa kan man ju hävda sig internationellt...

http://www.worldbicyclepolo.com/rules.htm
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 02 Aug 2008 12:57

styggavargen wrote:freddie: Faktum är att det där är ingen regel jag har sett men jag har bara sett matcher med deltagare från olika delar av västkusten. De regler jag har presenterat här är Lil´Beirut- style och de är de mest utbredda på västkusten. Folk på östkusten kan kanske ha en annan variant men street-varianten av cykelpolo har faktisk inga bestämda "internationella regler." Vill alla här att man ska vid röra klubban vid någon speciell punkt så går ju det att ordna men jag anser det ganska onödigt och bara skapar andra problem.
Har ju aldrig spelat polo själv (än) men regeln med att åka till en plats på sidan och röra klubban var nånting som gjordes under både CMWC i Toronto och ECMC i Eindhoven så regeln verkar vara rätt så utbredd runt om i världen.

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 02 Aug 2008 20:12

Hiwatt: Fortfarande är det reglerna för gräspolo, inte för asfalt. Finns ingen standard internationellt för det. Visst kan man använda dem men det är ganska mycket regler....är det någon som vill rådda med tidtagare, flera domare och kontroll av cyklar/klubbor/plan?
Jag gillar K.I.S.S.......

Frågan kvarstår dock, vilka regler kör Stockholm med? Är det ingen av de som hänger här som spelar?

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 02 Aug 2008 20:59

styggavargen wrote:Hiwatt: Fortfarande är det reglerna för gräspolo, inte för asfalt. Finns ingen standard internationellt för det. Visst kan man använda dem men det är ganska mycket regler....är det någon som vill rådda med tidtagare, flera domare och kontroll av cyklar/klubbor/plan?
Jag gillar K.I.S.S.......

Frågan kvarstår dock, vilka regler kör Stockholm med? Är det ingen av de som hänger här som spelar?
Fyra spelare, eller 3 om bara sex finns.
Anti-bmx har vi aldrig funderat på.
Aldrig funderat på att bara ha klubban i högerhand, vissa protester ovan.

Annars samma.

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 06 Aug 2008 17:35



Seattle kör visst med samma regler som vi...förutom nr 9.

Post Reply