Postcykel, bra köp?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
dahl
Posts: 29
Joined: 14 Jul 2008 17:43
Location: Umeå/Härnösand

Postcykel, bra köp?

Post by dahl » 26 Jul 2008 12:25

Tja!

Ligger en oväxlad crescent postcykel och "skräpar" på en brädhög här. Den är i hyfsat skick men verkar har legat ute länge.

Tänkte bjuda 500kr för den, man får ju sjukt mycket cykel för pengarna och kvalliten på det kungliga postverkets trotjänare måste ju vara rätt hög.

Bra cykel att ha när man ska storhandla också!

Eller? Vad är nypris?

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 26 Jul 2008 15:05

Jag tror att några hundringar beroende på skick vore en helt OK
affär. Kvaliteten är nog inge fel på.
Jag har tänkt göra samma sak jag. Men jag ska försöka få en gratis.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 26 Jul 2008 15:19

Jag kan ha fel med detta, om inte så är det en bit lustig kuriosavetande, men vad jag har hört så har Posten aldrig någonsin sålt ut sina brevbärarcyklar, vilket betyder att alla gula postcyklar är på ett eller annat sätt stulna. Låter märkligt, men det var en ändå en brevbärare som berättade det för mig för många år sedan, men som sagt, kanske inte är sant.

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 26 Jul 2008 15:37

Jag vet med största säkerhet att de som blir tidsnog uttjänta
de får postanställda ta över. Så gjorde min kompis.

hejdå

Post by hejdå » 26 Jul 2008 17:14

jag som faktiskt arbetar med att dela ut post kan ju säga ett och annat om kvalliten på postcyklar. Cyklarna är ju i grunden helt ok, en femhunka för en ram med påsvetsade ställ för lådor är ju billigt. Men hjul och lager är nästan garanterat skit. Eftersynen på postcyklar är minimal, inget som postverket vill lägga ut några stora summor på. Komponeterna är inte heller något att hurra för. Så länge cykeln rullar är den bra nog är en bra sammanfattning. Men ja, köp den för en femhunka, meka och pilla lite med den så blir det bra!

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 26 Jul 2008 21:05

SimonBusk wrote:jag som faktiskt arbetar med att dela ut post kan ju säga ett och annat om kvalliten på postcyklar. Cyklarna är ju i grunden helt ok, en femhunka för en ram med påsvetsade ställ för lådor är ju billigt. Men hjul och lager är nästan garanterat skit. Eftersynen på postcyklar är minimal, inget som postverket vill lägga ut några stora summor på. Komponeterna är inte heller något att hurra för. Så länge cykeln rullar är den bra nog är en bra sammanfattning. Men ja, köp den för en femhunka, meka och pilla lite med den så blir det bra!
Borde inte ramarna med rör väga otroliga mängder?

hejdå

Post by hejdå » 26 Jul 2008 22:59

breadandfalafel wrote:
SimonBusk wrote:jag som faktiskt arbetar med att dela ut post kan ju säga ett och annat om kvalliten på postcyklar. Cyklarna är ju i grunden helt ok, en femhunka för en ram med påsvetsade ställ för lådor är ju billigt. Men hjul och lager är nästan garanterat skit. Eftersynen på postcyklar är minimal, inget som postverket vill lägga ut några stora summor på. Komponeterna är inte heller något att hurra för. Så länge cykeln rullar är den bra nog är en bra sammanfattning. Men ja, köp den för en femhunka, meka och pilla lite med den så blir det bra!
Borde inte ramarna med rör väga otroliga mängder?
Jo, dom väger satan, men det ger å andra sidan ganska bra stabilitet när man lastar dom tungt tänker jag. Om den vanlige brevbäraren kör med sin cykel som jag kör med min så skulle jag iofs akta mig för en postcykel. Jag ser mig inte som postbud mer som en urban assault tactial unit! Jag brukar roa mig med att köra en runda utan att hålla i händerna, åka ner/upp för så många trappor jag hittar samt min favvorit "cykla och blunda". Det är tur att jag ska sluta nu, ett par månader till som postis och jag hade verkligen gått postal!

Post Reply