ANTR wrote:
man blir ju lite smått irriterad asså.
Antal saker i cykelbanan är galet; taxi & bilar, barnvagnar, folk som pausar eller knatar nonchalant, hundar, hål, grus från vägbanan som dumpats, barn som springer ut, ja alla vi vet ju hur det är. En annan tråkig sak är hur aggressiva vissa bilister är; jag möter inte sällan någon som, trots bred väg, ska köra nära inpå och tuta, peka finger, sprätta grus. Blev omkörd innan rondell på 30-väg, jag körde 30, bilen måste ha kört kanske 50: höll in tutan och klämde aggressivt in framför mig. Och sen var det ju dags att bromsa inför rondellen så där blev det som vanligt en verbal fight. Känns skönt att man släpper ut sina aggressioner på en oskyddad person på cykel.
När jag för min egen statistik endast på mina egna erfarenheter så funderar jag ibland om det kan vara så att det är en trend idag att man liksom hatar på cyklister och tycker att de inte hör hemma i trafiken eller att de ska använda cykelbana om den finns även om den är full med grus, föremål, folk och djur. Jag minns inte om det var "lättare" på 80- eller 90-talet. Minns inte att jag haft problem med bilar då, känns som att folk är mer griniga på allt möjligt idag och ska söka konflikt ofta; precis som att barn idag blir pacificerade och klarar plötsligt ingenting alls själva: cyklister ska banne mig inte tro att de kan cykla var som helst.