Fixed i media
- kjellsnell
- Posts: 534
- Joined: 19 Oct 2010 19:32
- Location: Ljungskile
Re: Fixed i media
Intressant bok av Sandström i PDF.
http://sv.scribd.com/doc/17268227/Att-c ... nodvandigt
http://sv.scribd.com/doc/17268227/Att-c ... nodvandigt
Re: Fixed i media
Expressen:
http://www.expressen.se/ledare/patrik-k ... s-hjaltar/
I kommentarsfältet blandas som vanligt högt och lågt...
http://www.expressen.se/ledare/patrik-k ... s-hjaltar/
I kommentarsfältet blandas som vanligt högt och lågt...
Pflanzgarten stole my virginity
Re: Fixed i media
Det har å andra sidan aldrig funnits någon anledning att bry sig om vad som står i kommentarsfältet.AndreasVH wrote:Expressen:
http://www.expressen.se/ledare/patrik-k ... s-hjaltar/
I kommentarsfältet blandas som vanligt högt och lågt...
Bra text dock! Kul att någon ger uttryck för en mer nyanserad bild för omväxlings skull, istället för att bara lufta de sedvanliga fördomarna.
- peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Re: Fixed i media
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-ska ... kla-i-stan
Känns som den 200:e artikeln i samma ämne.
Men vad tror ni om den här nya mjukare asfalten med mer friktion? Känns som ultra fail enligt mig.
Känns som den 200:e artikeln i samma ämne.
Men vad tror ni om den här nya mjukare asfalten med mer friktion? Känns som ultra fail enligt mig.
Re: Fixed i media
Mjukt är ju bra, ifall man skulle ramla. Det händer ju. Friktionen är väl mindre bra. Fast i texten står "bättre friktion", vilket inte nödvändigtvis är mer... Fast om man tittar på vissa av de här röda cykelfälten så är de lite grövre i ytan, tror det är något sådant de siktar på. Man får se det som extra träning...
Vad de borde satsa på är att bättre skilja cykelbanor från gångbanor.
Vad de borde satsa på är att bättre skilja cykelbanor från gångbanor.
Re: Fixed i media
Kan tänka mig de menar friktion för just grepp. Broms och kurvtagning alltså. Tror inte heller hastighet prioriteras eller är önskvärt. Stadscykling är ju inte direkt till för att användas till träningsspår ändå. Men självklart finns det ju en gräns.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Fixed i media
...ehh. Bättre friktion är mer friktion till skillnad från sämre friktion som är mindre friktion. Friktionen skiter i åt vilket håll du rör dig. Den håller emot när du accelererar, svänger, bromsar, rullar och ramlar. Om man ökade friktionen i bilarnas körfält skulle det bli ett jävla liv om ökad bränsleförbrukning.
Jag slår vad om att det är en fet (som i fet) KTH-teknolog och en lika fet politiker som kokat ihop asfalten. 100 spänn!
Jag slår vad om att det är en fet (som i fet) KTH-teknolog och en lika fet politiker som kokat ihop asfalten. 100 spänn!
Re: Fixed i media
Mitt antagande var att de menade friktion som i grepp. Oavsett om det är en felaktig användning. Jag baserar det på att de inte skulle sätta sig ner och utveckla en annan typ av asfalt för att få ner den genomsnittliga hastigheten med hjälp av klister. Sådant har de ju andra slags hinder för.
- peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Re: Fixed i media
ravelax wrote:Mjukt är ju bra, ifall man skulle ramla. Det händer ju. Friktionen är väl mindre bra. Fast i texten står "bättre friktion", vilket inte nödvändigtvis är mer... Fast om man tittar på vissa av de här röda cykelfälten så är de lite grövre i ytan, tror det är något sådant de siktar på. Man får se det som extra träning...
Vad de borde satsa på är att bättre skilja cykelbanor från gångbanor.
Fast det finns även de som är lite "glatta", typ hornsgatan alldeles vid Zinkensdamm i riktning mot slussen. Kan dra riktiga long skids där om det är lite fuktigt på backen. De som är lite grövre är ju inte supersköna att cykla på för oss med smala och stenhårda däck direkt.
Men ja skilja cykelbanor from gångbanor, är ju löjligt smalt på vissa ställen där man knappt kan cykla om den framför. Plus att kidsen inte vet var de ska gå, osv osv.
Re: Fixed i media
De glatta är sköna, men livsfarliga på vintern!peteholmberg wrote:Fast det finns även de som är lite "glatta", typ hornsgatan alldeles vid Zinkensdamm i riktning mot slussen. Kan dra riktiga long skids där om det är lite fuktigt på backen. De som är lite grövre är ju inte supersköna att cykla på för oss med smala och stenhårda däck direkt.
Det är inte bara kidsen som inte vet var de ska gå, det är de flesta människor tyvärr... Surbrunnsgatan är ett praktexempel på detta problem. Plötsligt ska cyklarna upp på cykelbana på trottoaren, som är typ 50cm bred, och gångbanan lika bred, klart folk går i cykelbanan. Sen kommer det en knyck som gör att man måste välja mellan att krocka med en stolpe eller en fotgängare. Löjligt...peteholmberg wrote:Men ja skilja cykelbanor from gångbanor, är ju löjligt smalt på vissa ställen där man knappt kan cykla om den framför. Plus att kidsen inte vet var de ska gå, osv osv.
Re: Fixed i media
Ett lysande exempel på någon som inte visste var han skulle gå är ju snubben som du dundrade in i när jag var uppe och gästade torsdagsrundan. Han lärde sig väl efter det med tanke på telefonen.
Det lilla som jag cyklade i Stockholm så märke jag också att det var väldigt varierande var cykelvägen gick. Ibland var den bred ute i gatan och sen helt plötsligt så var den uppe på trottoaren, dessutom så var det en jävla massa småknyckar som var lite knepiga på vissa ställen.
Det lilla som jag cyklade i Stockholm så märke jag också att det var väldigt varierande var cykelvägen gick. Ibland var den bred ute i gatan och sen helt plötsligt så var den uppe på trottoaren, dessutom så var det en jävla massa småknyckar som var lite knepiga på vissa ställen.
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Re: Fixed i media
Generellt känns det mindre säkert att cykla på cykelbanor (i synnerhet sådana som är på trotoaren) än att köra bland bilarna. Åtminstone innaför tullarna...
Re: Fixed i media
Jag är benägen att hålla med dig.nicklas1210 wrote:Generellt känns det mindre säkert att cykla på cykelbanor (i synnerhet sådana som är på trotoaren) än att köra bland bilarna. Åtminstone innaför tullarna...
- peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Re: Fixed i media
Ja, när man cyklar åt andra hållet på Hornsgatan (alltså från Zinken mot Hornstull) så går cykelbanan vid trottoaren, förrutom vid vissa trafikljus där man helt plötsligt ska dundra ut i körbanan. Bör nämnas att det lutar svagt nerför hela den sträckan för de som inte är bekanta med den, så man har ganska god fart när man helt plötsligt ska ut i körbanan. Super safe.Kiliam wrote: Det lilla som jag cyklade i Stockholm så märke jag också att det var väldigt varierande var cykelvägen gick. Ibland var den bred ute i gatan och sen helt plötsligt så var den uppe på trottoaren, dessutom så var det en jävla massa småknyckar som var lite knepiga på vissa ställen.
Re: Fixed i media
+ en miljard!!! Använder t.ex. aldrig cykelbanan nerför Hornsgatan mot Hornstull, som peteholmberg nämner. Fullkomligt livsfarligt. Uppför åt andra hållet funkar bättre, men är långt ifrån idealt pga. samma skäl som den nerför är farlig. Det är egentligen bara skillnaden i hastighet som gör att det funkar uppför.nicklas1210 wrote:Generellt känns det mindre säkert att cykla på cykelbanor (i synnerhet sådana som är på trotoaren) än att köra bland bilarna. Åtminstone innaför tullarna...
Re: Fixed i media
^Grymt snygg cykel. Vad är det för hoj du/han kör?
Re: Fixed i media
Ommålad bianchi super pista.
Re: Fixed i media
Såg det nu =)
Cykelbud: Bianchi Pista Concept (Fixed gear)
Cykelbud: Bianchi Pista Concept (Fixed gear)
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Re: Fixed i media
Såg honom imorse på Kungsgatan, trodde först det var en Mielec