Fixed i media

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Fixed i media

Post by kjellsnell » 09 Jan 2013 11:57

Intressant bok av Sandström i PDF.
http://sv.scribd.com/doc/17268227/Att-c ... nodvandigt

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Fixed i media

Post by AndreasVH » 08 Feb 2013 14:52

Expressen:
http://www.expressen.se/ledare/patrik-k ... s-hjaltar/

I kommentarsfältet blandas som vanligt högt och lågt...
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fixed i media

Post by ravelax » 08 Feb 2013 15:22

AndreasVH wrote:Expressen:
http://www.expressen.se/ledare/patrik-k ... s-hjaltar/

I kommentarsfältet blandas som vanligt högt och lågt...
Det har å andra sidan aldrig funnits någon anledning att bry sig om vad som står i kommentarsfältet.

Bra text dock! Kul att någon ger uttryck för en mer nyanserad bild för omväxlings skull, istället för att bara lufta de sedvanliga fördomarna.

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Fixed i media

Post by peteholmberg » 03 Mar 2013 10:53

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-ska ... kla-i-stan

Känns som den 200:e artikeln i samma ämne.

Men vad tror ni om den här nya mjukare asfalten med mer friktion? Känns som ultra fail enligt mig.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fixed i media

Post by ravelax » 03 Mar 2013 14:16

Mjukt är ju bra, ifall man skulle ramla. Det händer ju. Friktionen är väl mindre bra. Fast i texten står "bättre friktion", vilket inte nödvändigtvis är mer... Fast om man tittar på vissa av de här röda cykelfälten så är de lite grövre i ytan, tror det är något sådant de siktar på. Man får se det som extra träning...

Vad de borde satsa på är att bättre skilja cykelbanor från gångbanor.

User avatar
fjohan
Posts: 262
Joined: 03 Jul 2012 20:58
Location: Göteborg

Re: Fixed i media

Post by fjohan » 03 Mar 2013 15:04

Kan tänka mig de menar friktion för just grepp. Broms och kurvtagning alltså. Tror inte heller hastighet prioriteras eller är önskvärt. Stadscykling är ju inte direkt till för att användas till träningsspår ändå. Men självklart finns det ju en gräns.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Fixed i media

Post by ArvidSvensson » 03 Mar 2013 17:05

...ehh. Bättre friktion är mer friktion till skillnad från sämre friktion som är mindre friktion. Friktionen skiter i åt vilket håll du rör dig. Den håller emot när du accelererar, svänger, bromsar, rullar och ramlar. Om man ökade friktionen i bilarnas körfält skulle det bli ett jävla liv om ökad bränsleförbrukning.

Jag slår vad om att det är en fet (som i fet) KTH-teknolog och en lika fet politiker som kokat ihop asfalten. 100 spänn!

User avatar
fjohan
Posts: 262
Joined: 03 Jul 2012 20:58
Location: Göteborg

Re: Fixed i media

Post by fjohan » 03 Mar 2013 17:15

Mitt antagande var att de menade friktion som i grepp. Oavsett om det är en felaktig användning. Jag baserar det på att de inte skulle sätta sig ner och utveckla en annan typ av asfalt för att få ner den genomsnittliga hastigheten med hjälp av klister. Sådant har de ju andra slags hinder för.

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Fixed i media

Post by peteholmberg » 03 Mar 2013 17:35

ravelax wrote:Mjukt är ju bra, ifall man skulle ramla. Det händer ju. Friktionen är väl mindre bra. Fast i texten står "bättre friktion", vilket inte nödvändigtvis är mer... Fast om man tittar på vissa av de här röda cykelfälten så är de lite grövre i ytan, tror det är något sådant de siktar på. Man får se det som extra träning...

Vad de borde satsa på är att bättre skilja cykelbanor från gångbanor.

Fast det finns även de som är lite "glatta", typ hornsgatan alldeles vid Zinkensdamm i riktning mot slussen. Kan dra riktiga long skids där om det är lite fuktigt på backen. De som är lite grövre är ju inte supersköna att cykla på för oss med smala och stenhårda däck direkt.

Men ja skilja cykelbanor from gångbanor, är ju löjligt smalt på vissa ställen där man knappt kan cykla om den framför. Plus att kidsen inte vet var de ska gå, osv osv.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fixed i media

Post by ravelax » 03 Mar 2013 19:22

peteholmberg wrote:Fast det finns även de som är lite "glatta", typ hornsgatan alldeles vid Zinkensdamm i riktning mot slussen. Kan dra riktiga long skids där om det är lite fuktigt på backen. De som är lite grövre är ju inte supersköna att cykla på för oss med smala och stenhårda däck direkt.
De glatta är sköna, men livsfarliga på vintern!
peteholmberg wrote:Men ja skilja cykelbanor from gångbanor, är ju löjligt smalt på vissa ställen där man knappt kan cykla om den framför. Plus att kidsen inte vet var de ska gå, osv osv.
Det är inte bara kidsen som inte vet var de ska gå, det är de flesta människor tyvärr... Surbrunnsgatan är ett praktexempel på detta problem. Plötsligt ska cyklarna upp på cykelbana på trottoaren, som är typ 50cm bred, och gångbanan lika bred, klart folk går i cykelbanan. Sen kommer det en knyck som gör att man måste välja mellan att krocka med en stolpe eller en fotgängare. Löjligt...

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Fixed i media

Post by Kiliam » 03 Mar 2013 20:05

Ett lysande exempel på någon som inte visste var han skulle gå är ju snubben som du dundrade in i när jag var uppe och gästade torsdagsrundan. Han lärde sig väl efter det med tanke på telefonen.

Det lilla som jag cyklade i Stockholm så märke jag också att det var väldigt varierande var cykelvägen gick. Ibland var den bred ute i gatan och sen helt plötsligt så var den uppe på trottoaren, dessutom så var det en jävla massa småknyckar som var lite knepiga på vissa ställen.

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by nicklas1210 » 03 Mar 2013 20:19

Generellt känns det mindre säkert att cykla på cykelbanor (i synnerhet sådana som är på trotoaren) än att köra bland bilarna. Åtminstone innaför tullarna...

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Fixed i media

Post by Kiliam » 03 Mar 2013 20:22

nicklas1210 wrote:Generellt känns det mindre säkert att cykla på cykelbanor (i synnerhet sådana som är på trotoaren) än att köra bland bilarna. Åtminstone innaför tullarna...
Jag är benägen att hålla med dig.

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Fixed i media

Post by peteholmberg » 03 Mar 2013 23:28

Kiliam wrote: Det lilla som jag cyklade i Stockholm så märke jag också att det var väldigt varierande var cykelvägen gick. Ibland var den bred ute i gatan och sen helt plötsligt så var den uppe på trottoaren, dessutom så var det en jävla massa småknyckar som var lite knepiga på vissa ställen.
Ja, när man cyklar åt andra hållet på Hornsgatan (alltså från Zinken mot Hornstull) så går cykelbanan vid trottoaren, förrutom vid vissa trafikljus där man helt plötsligt ska dundra ut i körbanan. Bör nämnas att det lutar svagt nerför hela den sträckan för de som inte är bekanta med den, så man har ganska god fart när man helt plötsligt ska ut i körbanan. Super safe.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fixed i media

Post by ravelax » 04 Mar 2013 00:42

nicklas1210 wrote:Generellt känns det mindre säkert att cykla på cykelbanor (i synnerhet sådana som är på trotoaren) än att köra bland bilarna. Åtminstone innaför tullarna...
+ en miljard!!! Använder t.ex. aldrig cykelbanan nerför Hornsgatan mot Hornstull, som peteholmberg nämner. Fullkomligt livsfarligt. Uppför åt andra hållet funkar bättre, men är långt ifrån idealt pga. samma skäl som den nerför är farlig. Det är egentligen bara skillnaden i hastighet som gör att det funkar uppför.

User avatar
fredsays
Posts: 337
Joined: 21 Oct 2012 12:09
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by fredsays » 14 Mar 2013 09:39


User avatar
Chapter 2
Posts: 225
Joined: 11 Oct 2011 20:09
Location: Eskilstuna

Re: Fixed i media

Post by Chapter 2 » 14 Mar 2013 17:05

^Grymt snygg cykel. Vad är det för hoj du/han kör?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by Bratt » 14 Mar 2013 17:07

Ommålad bianchi super pista.

User avatar
Chapter 2
Posts: 225
Joined: 11 Oct 2011 20:09
Location: Eskilstuna

Re: Fixed i media

Post by Chapter 2 » 14 Mar 2013 17:08

Såg det nu =)
Cykelbud: Bianchi Pista Concept (Fixed gear)

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by nicklas1210 » 14 Mar 2013 17:44

Såg honom imorse på Kungsgatan, trodde först det var en Mielec :D

Post Reply