Fixed i media

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
A G
Posts: 247
Joined: 09 Feb 2012 17:53
Location: Blekinge

Re: Fixed i media

Post by A G » 28 Mar 2014 18:38

Arvid i senaste numret av cykla. :D

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Fixed i media

Post by TJ Mackey » 28 Mar 2014 18:56

^^Ser ut som en cykel som en tjej som heter maiken (?) på forumet, cyklar runt på. Inte så aktiv här.

EDIT: borde ha citerat. Angående rallykalles inlägg.

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by frank.h » 29 Mar 2014 08:12

TJ Mackey wrote:^^Ser ut som en cykel som en tjej som heter maiken (?) på forumet, cyklar runt på. Inte så aktiv här.

EDIT: borde ha citerat. Angående rallykalles inlägg.
Yepp, det är Majsans jonne.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
radiodept
Posts: 668
Joined: 23 Jul 2008 20:50
Location: Eskilstuna

Re: Fixed i media

Post by radiodept » 29 Mar 2014 23:47

Sevärd dokumentär på SVTplay: "Kultur i farozonen - Del 3 av 6: Cykelkultur i Detroit".
http://www.svtplay.se/video/1917951/del ... -i-detroit
Image
"”Det här är framtiden för amerikanska städer”
När motorstaden gick i konkurs började cyklisterna ta tillbaka Detroit.

Cykelentusiasten och juristen Kyle Wiswall flyttade från New York till Detroit för att hitta en ny plats för sig själv och för sitt cykelbyggarföretag. Att staden gått i konkurs, stora delar av den är öde och avfolkad ser han som en möjlighet, en förlängning av det oundvikliga. Han är övertygad om att det som händer i Detroit är framtiden för amerikanska städer.

– Det kommer skrämma skiten ur vissa, andra kommer bli väldigt glada, menar Kyle.

Den forna motorstadens ekonomiska kollaps har lett till att det i många fall är upp till privata företag och invånarna själva att hitta nya sätt att bo och överleva. En ny stad växer sakta fram, en stad där många väljer cykeln framför bilen. Cykeln är billig, funktionell och en del av en hållbar kultur."

ekdahl
Posts: 137
Joined: 11 Aug 2012 00:00
Location: Oslo

Re: Fixed i media

Post by ekdahl » 23 Apr 2014 19:04

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fixed i media

Post by ravelax » 23 Apr 2014 22:38

Hur fan skulle en cykel kunna överträda högsta tillåtna fordonsbredd? F.ö. borde de ju dela ut samma lappar till bilister.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fixed i media

Post by abacaxi » 23 Apr 2014 22:54

jag tror iofs att det är få bilister som bryter mot reglerna av okunskap, medan jag är mer tveksam när det gäller vissa cyklister. bra med lite info till folket även om vi med koll ser det som ett hån. för övrigt står det inget om bromsar. win.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Post by peteholmberg » 23 Apr 2014 23:18

Hur är det med att stanna vid obevakat övergångställe. Räknas det om man lägger sig längst till vänster i körfältet så att den som ska över kan börja gå, men jag slipper stanna? (Om fotgängaren ska gå över från höger till vänster)

CarlJohan
Posts: 160
Joined: 31 Jul 2011 12:48
Location: Lund, Nöbbelöv

Re: Fixed i media

Post by CarlJohan » 23 Apr 2014 23:30

vilka av dessa saker har folk här fått böter för? känns som att dom är rätt slappa med många av punkterna...
och vad räknas som bristfälliga reflexer, räcker det med ett band runt vaden?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re:

Post by abacaxi » 24 Apr 2014 00:16

peteholmberg wrote:Hur är det med att stanna vid obevakat övergångställe.
man behöver inte stanna däremot måste man sänka farten och därefter får man bara åka vidare om det kan ske utan hinder eller fara för den du har väjningsplikt mot. typ nåt sånt står det. något hinder är du ju inte men de kan säkert få det till att du utgör en fara när du kommer som ett jehu i full kareta eller hur det nu var de brukar uttrycka sig.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

el gato
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013 21:22
Location: Las Palmas GC

Re: Fixed i media

Post by el gato » 24 Apr 2014 06:20

abacaxi wrote:jag tror iofs att det är få bilister som bryter mot reglerna av okunskap, medan jag är mer tveksam när det gäller vissa cyklister. bra med lite info till folket även om vi med koll ser det som ett hån. för övrigt står det inget om bromsar. win.
Precis, bilisten har ju ändå varit tvungen att läsa på inför körkortet. Hade ett yrke som gjorde att jag satt väldigt mycket i bil i Stockholm under dagtid och den här cykelboomen (som jag uppskattar!!) medförde tyvärr hurtiga morgonpendlare som inte hade den blekaste om de mest banala saker, som högerregeln, väjningsplikt inför fotgängare och att cykel räknas som fordon m.m. Tycker det är super med infon även om jag skulle uppskatta mer berikande information i allmänhet än enbart olika bötesbelopp.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by MatKar » 24 Apr 2014 08:17

abacaxi wrote:jag tror iofs att det är få bilister som bryter mot reglerna av okunskap, medan jag är mer tveksam när det gäller vissa cyklister. bra med lite info till folket även om vi med koll ser det som ett hån. för övrigt står det inget om bromsar. win.
Tyvärr är det väl många pendlare och dylikt som ser sig som gångtrafikanter på hjul och anser att reglerna inte riktigt gäller dom men jag är rätt säker på att dom flesta VET att man inte får köra mot rött eller skita i gående vid övergångsställen. Dessutom gäller ju Lex Stockholm (JAG ska fram först!) oavsett om man sitter i sin BMW eller på sin Nishiki. Således mer ett attitydsproblem än ett kunskapsproblem i mina ögon..

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fixed i media

Post by abacaxi » 24 Apr 2014 08:38

^ helt rätt såklart, men när det gäller cykling på trottoar, väjningsplikt vid övergångsställe och högerregeln är jag osäker. fast jag tror inte speciellt många bilister vet att de ska väja för cyklar som kommer från höger heller. jag brukar uppfostra dem ibland. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by almlof » 24 Apr 2014 09:11

ekdahl wrote:...

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Fixed i media

Post by peteholmberg » 24 Apr 2014 09:23

almlof wrote:
ekdahl wrote:...

YB, Peter Jihde och Martin Melin. Snillen spekulerar.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by MatKar » 24 Apr 2014 11:04

abacaxi wrote:^ helt rätt såklart, men när det gäller cykling på trottoar, väjningsplikt vid övergångsställe och högerregeln är jag osäker. fast jag tror inte speciellt många bilister vet att de ska väja för cyklar som kommer från höger heller. jag brukar uppfostra dem ibland. :-)
+1 på att ta bilister i herrans tukt och förmaning.

Men jag retar mig ändå mer på idioter på cykel än idioter i bil. Man förväntar sig liksom mer av folk på två hjul...

Värst är hybridpendlarna med sina ringklockor, sina breda knän och den där fula jävla speedwaystart-positionen man tydligen måste anamma så fort man rullar ut från cykloteket... :evil:

*end of rant*

EDIT

Var en hårsmån från att bli antastad av reporter från Radio Stockholm i morse. Han tryckte upp en jättemikrofon i ansiktet på cyklister och frågade "är du farlig i trafiken?"

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fixed i media

Post by ravelax » 24 Apr 2014 13:21

peteholmberg wrote:
almlof wrote:
ekdahl wrote:...

YB, Peter Jihde och Martin Melin. Snillen spekulerar.
:lol: :lol:

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Fixed i media

Post by zef » 24 Apr 2014 18:47

FTP!!! Kör utan ringklocka
Image

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Fixed i media

Post by merkur » 24 Apr 2014 20:46

Så vid rödljus klipper man över trottoaren för halva priset...
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by mattiasj » 24 Apr 2014 23:42

Intressant att se bötesbeloppen, men....
kan tänka mig att det är tufft för bängen att hinna ikapp en memil på en nyoljad Dolan i morgontrafiken :-)

Post Reply