VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
filmen_heat
Posts: 21
Joined: 08 Mar 2010 10:50

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by filmen_heat » 29 Mar 2011 09:54

Jag blev inplockad på skeppsbron i höstas någon gång. Det stod minst sex-sju poliser och tryckte bakom ett av tullhusen varav en hade radiokontakt med en civilpolis uppe i backen vid rödljuset, så de visste när cyklarna kom, samt om de cyklat mot rött vid ljuset. Blev mycket förvånad när en polis dök upp i cykelbanan från ingenstans, och än mer förvånad när det var ett helt gäng bakom huskröken.

Väl där var stämningen uppslupen och jag kunde höra hur de mumlade sinsemellan om att "det är en sån... ja, visst, det är en sån!". En av poliserna steg fram och levererade en utskällning om att det är olagligt att cykla utan broms, samtidigt som de andra stod och tisslade och tasslade och inspekterade min cykel nyfiket i bakgrunden, samtidigt som en av dem plockade fram en böteslapp. Nu hade jag emellertid en frambroms, vilket dessa trafikpoliser totalt missade i sin oerhörda skarpsynthet. Någonstans i uppläxandet om hur farligt det är utan broms i trafiken lyckades jag, inte verbalt, de lät sig inte avbrytas, men väl med en gest påvisa att jag faktiskt hade en broms genom att trycka lite på bromsreglaget. Det blev knäpptyst i flera sekunder.

"Oj, hehe", klämde en av poliserna ur sig. En annan steg fram till cykeln och testade reglaget. "Jodå, det verkar funka". "Får jag gå nu", frågade jag. "Nej, vänta här". Sedan stod vi där i tystnad i trettio sekunder innan de sa "nu kan du gå", varpå en av poliserna liksom ursäktande sa, "kör hårt nu då!".

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by calavera » 29 Mar 2011 10:00

filmen_heat wrote:Jag blev inplockad på skeppsbron i höstas någon gång. Det stod minst sex-sju poliser och tryckte bakom ett av tullhusen varav en hade radiokontakt med en civilpolis uppe i backen vid rödljuset, så de visste när cyklarna kom, samt om de cyklat mot rött vid ljuset. Blev mycket förvånad när en polis dök upp i cykelbanan från ingenstans, och än mer förvånad när det var ett helt gäng bakom huskröken.

Väl där var stämningen uppslupen och jag kunde höra hur de mumlade sinsemellan om att "det är en sån... ja, visst, det är en sån!". En av poliserna steg fram och levererade en utskällning om att det är olagligt att cykla utan broms, samtidigt som de andra stod och tisslade och tasslade och inspekterade min cykel nyfiket i bakgrunden, samtidigt som en av dem plockade fram en böteslapp. Nu hade jag emellertid en frambroms, vilket dessa trafikpoliser totalt missade i sin oerhörda skarpsynthet. Någonstans i uppläxandet om hur farligt det är utan broms i trafiken lyckades jag, inte verbalt, de lät sig inte avbrytas, men väl med en gest påvisa att jag faktiskt hade en broms genom att trycka lite på bromsreglaget. Det blev knäpptyst i flera sekunder.

"Oj, hehe", klämde en av poliserna ur sig. En annan steg fram till cykeln och testade reglaget. "Jodå, det verkar funka". "Får jag gå nu", frågade jag. "Nej, vänta här". Sedan stod vi där i tystnad i trettio sekunder innan de sa "nu kan du gå", varpå en av poliserna liksom ursäktande sa, "kör hårt nu då!".
Underbar läsning! Värt med broms bara för det!

Eliasn1
Posts: 149
Joined: 22 Aug 2010 22:09
Location: GBG

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Eliasn1 » 29 Mar 2011 10:10

Det jag inte fattar är att det ska behövs 4-5 poliser för en simpel uppgift, blev tagen för att jag cyklade på en gånggata och då inte speciellt snabbt heller, skulle bara precis rulla fram till en affär och sen hoppa av. Förstår att polisen måste göra sitt jobb enligt lagen, men lite mer effektiv fördelning av resurserna hade inte skadat, det behövs inte 1 polis som står och pratar med mig medan 4 andra står bakom och tittar på. Kändes bara så löjligt, speciellt när polisen ifråga läxar upp en och frågar om boten känns rättvis och rimlig, vad är det för fråga? Skulle det spela någon roll ifall jag inte tyckte det?

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by hadnan » 29 Mar 2011 11:03

Hej! Dags för en egen "Kling och Klang" tråd och låta den här vara dagens bild eller?

Image

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by oskarwallin » 29 Mar 2011 11:18

Eliasn1 wrote:Det jag inte fattar är att det ska behövs 4-5 poliser för en simpel uppgift, blev tagen för att jag cyklade på en gånggata och då inte speciellt snabbt heller, skulle bara precis rulla fram till en affär och sen hoppa av. Förstår att polisen måste göra sitt jobb enligt lagen, men lite mer effektiv fördelning av resurserna hade inte skadat, det behövs inte 1 polis som står och pratar med mig medan 4 andra står bakom och tittar på. Kändes bara så löjligt, speciellt när polisen ifråga läxar upp en och frågar om boten känns rättvis och rimlig, vad är det för fråga? Skulle det spela någon roll ifall jag inte tyckte det?
Som jag har förstått det är det tillåtet att cykla på gågator, sålänge man man inte cyklar så att det innebär en störning för de gående? Hände det här i lund, och var någonstans isf?

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Bubblan » 29 Mar 2011 19:31

hadnan wrote:Hej! Dags för en egen "Kling och Klang" tråd och låta den här vara dagens bild eller?
...
Sök och du skall finna.
Cogs 'n Kegs

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by hadnan » 29 Mar 2011 20:10

Bubblan wrote:
hadnan wrote:Hej! Dags för en egen "Kling och Klang" tråd och låta den här vara dagens bild eller?
...
Sök och du skall finna.
Precis. Inte jag som saknar en sherifftråd. Jag saknar den här tråden. 8)

Framhjul på gång.

Image

Eliasn1
Posts: 149
Joined: 22 Aug 2010 22:09
Location: GBG

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Eliasn1 » 29 Mar 2011 20:23

oskarwallin wrote: Som jag har förstått det är det tillåtet att cykla på gågator, sålänge man man inte cyklar så att det innebär en störning för de gående? Hände det här i lund, och var någonstans isf?
aa det hände vid Espresso House vid stationen, kom från Grand Hotell, blev lite förvånad själv, har nog aldrig blivit tagen av polisen för något innan :)

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by oskarwallin » 30 Mar 2011 16:14

Eliasn1 wrote:
aa det hände vid Espresso House vid stationen, kom från Grand Hotell, blev lite förvånad själv, har nog aldrig blivit tagen av polisen för något innan :)
Gick förbi där idag! Där var ju en stor skylt med en förbudsskylt mot cykel, så det var nog därför :)

Edit: Som du blev tagen alltså.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by atomlab » 30 Mar 2011 17:28

Hittade lite skit i källaren idag när jag letade efter fälgar! :)
Dock inget som passade för projektet.

Ingen som skall beställa h-son och vill splitta frakt?

Image
Image

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Prince of the rodeo » 30 Mar 2011 19:11

Image

Tugga lite landsväg i sigtuna på kvällskvisten friskt och jävligt härligt.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Muffat Stål » 01 Apr 2011 11:14

Har gått med den gnagande idén att det hade varit grymt att kombinera två udda koncept inom cykelvärlden. Det ena är drillium, en fantastisk metod att spara vikt och addera estetik på en och samma gång. Det andra är diskhjul. Okej tänker ni, smart idé. Skit samma tänker jag, någon måste vara först att testa så jag startade med lite ritningar på en schysst hålmönstring.
Rätt svårt att avgöra hur mycket man ta bort för att behålla hygglig styrka i hjulet. Man får väl gå på känsla?
Hålen spänner mellan 18 och 36 mm i diameter, fick bli att skaffa ett gäng träborr av den där platta varianten. (Var lite rädd att de skulle ta med sig för mycket fibrer när de går igenom. ett vanligt borr hade känts säkrare men finns ju inte i de storlekarna)

Image

Vad tror ni om möstret. Klassiskt drillium med ökande dia mot centrum och vice versa. Jag tänker mig att hjulet kan göra ett jäkla väsen av sig när det är klart! Kanske inte så aero men...


Image
Redo för borren..



Image

Klart! FInishen på hålen blev helt ok, bättre än väntat faktiskt. Ut och testa efter jobbet ikväll!
The thigh's the limit

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by oskarwallin » 01 Apr 2011 11:19

:shock:

Innan jag såg sista bilden trodde jag det var ett aprilskämt...Hur mycket lättare blev det?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by ArvidSvensson » 01 Apr 2011 11:20

Muffat Stål wrote:...<borrborr/>...
...Ut och testa efter jobbet ikväll!
Spela in ljudet tack!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Gustav » 01 Apr 2011 11:21

:D
Image

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by oskarwallin » 01 Apr 2011 11:22

ArvidSvensson wrote:
Spela in ljudet tack!
+1 :D

Eliasn1
Posts: 149
Joined: 22 Aug 2010 22:09
Location: GBG

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Eliasn1 » 01 Apr 2011 11:44

Upplys en novis, är inte tanken med dischjul att minska luftmotståndet?
Edit: En till fråga, vad är det för ytbeläggning på hjulen? Ser alltid ut som att dom är shoppade när man ser dom, alltid extremt vita så det ser konstigt ut.

stnlk
Posts: 55
Joined: 27 Aug 2008 14:47
Location: Göteborg

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by stnlk » 01 Apr 2011 12:12

He he...

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Andye » 01 Apr 2011 12:35

Fan , jag måste nog slänga in en guldpeng på att det här är ett 1: april skämt.
--------->>><<<<--------------

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by atomlab » 01 Apr 2011 12:47

Ser inte meningen!
Men det spelar ingen roll i det här fallet. Sköna saker är sköna saker.
Aprilskämt som är fin fint gjort uppskattas hur som så det är win win.
Image

Post Reply