VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by julle » 28 Mar 2011 20:12

ja ge oss hela historien e du rar..
Onykter cyklist

dimman
Posts: 82
Joined: 16 Aug 2009 19:05

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by dimman » 28 Mar 2011 20:24

Det var jag och min polare som kom cyklade längst med skeppsbron på cykelbanan i lugnt tempo, då plötsligt en civil polisbild rullade upp bredvid och tutade till och vinkade in oss till sidan. vi frågade vad vi blev stoppade för och dom svarade att det är olagligt att cykla utan broms. Vi passade på att fråga om dom tar många som kör fixed och det gör dom tydligen, för det ska ha kommit in klagomål på fixed-cyklister :? och just idag hade dom skickat ut flera polisergrupper runt om i stan för att haffa cyklister av alla dess slag som saknar t ex, ringklocka,reflexer och bromsar osv osv. och som det lät på ena polisen vi fick prata med så kommer dom hålla på så här lite då och då:/

dimman
Posts: 82
Joined: 16 Aug 2009 19:05

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by dimman » 28 Mar 2011 20:30

glömde nämna att dom var lite gömda lite här och där, dom som tog oss satt i civil bil som jag nämnde tidigare, andra stod öppet vid gatan, några satt i bilar längst gatan sen var det en gömd polisbild i en gränd upp mot gamla stan sett från skeppsbron, dom stoppade även massa bilar.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Muffat Stål » 28 Mar 2011 20:40

Nu blir man ju lite fundersam alltså. Frågan är om det är värt en bot. Men jag undrar om ni tog snacket, förklarade hur cykeln funkar och hur man bromsar?
Kort och gott, gjorde de bara sitt jobb för att de var tvungna att haffa lite folk eller tyckte de verkligen att ni var skurkar?
The thigh's the limit

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Gustav » 28 Mar 2011 20:48

Typiskt vårbeteende hos polisen i Stockholm, men att de haffar för bromslöst är nytt vad jag vet.
Image

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Linkert » 28 Mar 2011 20:54

Muffat Stål wrote:Nu blir man ju lite fundersam alltså. Frågan är om det är värt en bot. Men jag undrar om ni tog snacket, förklarade hur cykeln funkar och hur man bromsar?
Kort och gott, gjorde de bara sitt jobb för att de var tvungna att haffa lite folk eller tyckte de verkligen att ni var skurkar?
Muffat Stål, är det verkligen en diskussionsfråga huruvida vi kan bromsa eller inte? Det handlar väl mer om att vi inte har några ordentliga bromsmöjligheter att komma med på våra fastnavscyklar nedstrippade till ram, gaffel, hjul, 2x kugg, kedja och styre..?
Givetvis är det ingen fara om vi cyklar i mysig low-rider takt, men oftast av vad jag sett och är skyldig till så tror vi ofta att vi är cykelbud som skulle vart framme med varorna igår.

Låt oss inte bli töntar som försöker motbevisa fakta, snälla.. Enkelt test, ta en cykel med handbromsar, nya eller dugliga klossar installerade. Och ta en fixiecyklist. Låt dem cykla i samma effektiva takt ned för någon gata och säg till dem att stanna.
Det är inte svårt att räkna ut vem som kommer ha stannat först, speciellt om det är en backe.

I'm just sayin', det är inte konstigt att de kanske börjar tröttna på att ha långdistansbromsare i trafiken? :wink:

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Jonatan F » 28 Mar 2011 21:01

As he said, enligt lagens mening har vi inga effektiva bromsar (med all tydlighet, det har vi redan avhandlat - man skall dessutom ha två självständiga bromsar)

Dock känns det fruktansvärt slöseri/röstfiskeri att sätta tio man på att stoppa cyklister... Ska inte polisen börja kolla om folk har varma sockar på sig också? För att inte tala om lastbilsbromsar*!!! Om vi kör in i någon så får vi ta smällen (barn exkluderat) Om en lastbil kör in i vadsomhellst blir det köttfärs kvar om det så är ett hus!

* Nästan var annan lastbil har underkända bromsar... Svårt att skidda en sexhjuling på +3,5 ton...
http://www.kristianstadsbladet.se/krist ... lttre.html
Har man inget projekt har man inget liv :)

dimman
Posts: 82
Joined: 16 Aug 2009 19:05

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by dimman » 28 Mar 2011 21:07

Muffat Stål wrote:Nu blir man ju lite fundersam alltså. Frågan är om det är värt en bot. Men jag undrar om ni tog snacket, förklarade hur cykeln funkar och hur man bromsar?
Kort och gott, gjorde de bara sitt jobb för att de var tvungna att haffa lite folk eller tyckte de verkligen att ni var skurkar?
Jag drog en kort förklaring för ena killen men han verkade ha fått höra den förut, så min förklaring hjälpte inte. Dom verkade mest göra det för att dom måste, för som jag förstod det hela så va polisen bara ute för att kolla cyklister så allt går lagligt till, det va vad han sa till mig. Men poliserna va inte otrevliga eller arga eller något i den stilen, så dom såg oss nog inte som några skurkar utan dom va helt enkelt ute på något typ av haffaallacyklisterutanbromsringklockareflexeruppdrag :) men vi slapp i alla fall undan böter för att vi inte hade reflexer eller ringklocka(ser det från den ljusa sidan) för det är tydligen böter på det med, har för mig att det är 500 för det med. Men som linkert säger, vi kör ofta snabbt och vi kan inte få stopp på cykeln lika snabbt som en hoj med broms. Så jag är inte helt sur för bötern det är ju mitt eget fel/val

swe3702
Posts: 29
Joined: 21 Mar 2011 21:28

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by swe3702 » 28 Mar 2011 21:17

Ja shit, gick från jobbet på skeppsbron runt 16:40 och då var det ett jävla drag. Såg minst två vanliga bilar och en civilare. Och en hel drös poliser som stod längs rakan och tittade på cyklisterna som for förbi. Själv gick jag till fots så jag klarade mig. :wink:

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by ArvidSvensson » 28 Mar 2011 21:28

^ Jag räknar med att åka dit då och då. Har varken laglig broms, ringklocka eller reflexer på någon av cyklarna. Kör med billiga ClasOlsson-lampor när det blir mörkt. Har även reflexer på kläderna/fötterna för det mesta. Klipper väldigt sällan rödljus. Har inte blivit stoppad en enda gång på flera, flera år. Kalkylerad risk. Jag har nästan tjänat pengar känns det som.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Muffat Stål » 28 Mar 2011 21:38

Linkert wrote:Muffat Stål, är det verkligen en diskussionsfråga huruvida vi kan bromsa eller inte? Det handlar väl mer om att vi inte har några ordentliga bromsmöjligheter att komma med på våra fastnavscyklar nedstrippade till ram, gaffel, hjul, 2x kugg, kedja och styre..?
Jag vet inte hur du kör men jag brukar föredra att ha en sadel på hojen också. Men snacket om bromsverkan behöver vi inte ta här. Jag kör gärna med en handbroms, är ingen puristfascist över huvud taget. Tycker det är bekvämt att ha en till hands om man kör lite tyngre drevat. De som kör utan handbroms är förhoppningsvis hyggligt bra på att få stopp ändå, men visst, man kan ju inte alltid förutspå medtrafikanters rörelser. Har bott i Japan en tid och där infördes en go bot, på ca 5000 har jag för mig, för den som körde utan handbroms. Ryktet gjorde gällande att det var för att fotgängare faktiskt cyklats till döds.
I den svenska trafiken kan jag dock tycka att det är ett smärre problem att vissa bromsar lite långsammare än andra. Oftast drabbar det ju bara första person.
The thigh's the limit

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by viktor » 28 Mar 2011 22:50

Var ute på en sväng med en polare idag, riktigt mysigt var det.
Image

Angående polisen: Inget konstigt att dom kollar cyklar. Här i Örebro brukar dom köra en sväng på hösten och en på våren.
Vi som inte cyklar lagligt (har själv broms men saknar allt annat) vet att vi bryter mot lagen och får vi en böter så är det inget att tjaffsa om.
Samma om man kört för fort i en bil eller inte uppmärksammar stopplikt mm. Bryter man mot lagen så får man ta konsekvenserna med ett litet leende :)
Ang bromsfrågan så är det ju inget konstigt att dom satsar på det. Det är ju olagligt och trenden ökar så polisen gör säkert en kraftsatsning mot det vare sig vi gillar det elller inte.
Jag dömer alltså ingen här. Jag menar bara att man får ta konsekvenserna, precis som Arvid säger
/Viktor

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by carlhenrik » 28 Mar 2011 23:30

^ Ändå trist att de trålar.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Indurain » 28 Mar 2011 23:59

Dimman:
Varför avlägsnade dig du inte från platsen?, försvinna in bland folkmassorna tex,
eller varför inte trampa järnet i motsatt körriktning... jag kan inte tänka mig att slöpittarna i bilen skulle lägga ner alltför mycket energi för att jaga en cyklist...
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by viktor » 29 Mar 2011 00:32

carlhenrik wrote:^ Ändå trist att de trålar.
Så sant!
/Viktor

dimman
Posts: 82
Joined: 16 Aug 2009 19:05

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by dimman » 29 Mar 2011 00:36

Indurain wrote:Dimman:
Varför avlägsnade dig du inte från platsen?, försvinna in bland folkmassorna tex,
eller varför inte trampa järnet i motsatt körriktning... jag kan inte tänka mig att slöpittarna i bilen skulle lägga ner alltför mycket energi för att jaga en cyklist...
haha måste säga att tanken slog mig :D men sen slog en annan tanke in... vad får man i böter om man försöker smita och blir tagen ändå.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by boon » 29 Mar 2011 07:35

^
Är genuint intresserad av svaret där, nån som vet eller har egen erfarenhet...?
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Fredde » 29 Mar 2011 08:15

dimman wrote:haha måste säga att tanken slog mig :D men sen slog en annan tanke in... vad får man i böter om man försöker smita och blir tagen ändå.
Du skulle frågat, sen tryckt plattan i matten och när de ändå tagit dej så: "Jag kunde inte stanna jag har ingen bra broms".

Boon, tror inte det räknas inte som smitning om man inte har gjort något, ex trafikolycka eller är delaktig i något annat skumt i trafiken. Smitning brukar leda till indraget KK.

Däremot så måste man stanna för polismannen tecken, annars räknas det som att köra mot rött:
==========================
Trafikförordning (1998:1276) 2 kap
3 § En trafikant skall lyda en polismans anvisning för trafiken. En anvisning som ges av en polisman gäller framför trafikreglerna och sådana anvisningar som avses i 2 §. (som handlar om trafikljus, vägmärken mm)

Det är alltså INTE tillåtet att strunta i polismans tecken. Det räknas som att köra mot rött. Om man vägrar åka in till kanten efter att polisen visat det med tecken, har de rätt att lägga ut spikmatta om de vill och anser att det behövs...
===========================

Spikmatta låter okul!

/Fredde

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Doug » 29 Mar 2011 08:30

Muffat Stål wrote:
Linkert wrote:Muffat Stål, är det verkligen en diskussionsfråga huruvida vi kan bromsa eller inte? Det handlar väl mer om att vi inte har några ordentliga bromsmöjligheter att komma med på våra fastnavscyklar nedstrippade till ram, gaffel, hjul, 2x kugg, kedja och styre..?
Jag vet inte hur du kör men jag brukar föredra att ha en sadel på hojen också. Men snacket om bromsverkan behöver vi inte ta här. Jag kör gärna med en handbroms, är ingen puristfascist över huvud taget. Tycker det är bekvämt att ha en till hands om man kör lite tyngre drevat. De som kör utan handbroms är förhoppningsvis hyggligt bra på att få stopp ändå, men visst, man kan ju inte alltid förutspå medtrafikanters rörelser. Har bott i Japan en tid och där infördes en go bot, på ca 5000 har jag för mig, för den som körde utan handbroms. Ryktet gjorde gällande att det var för att fotgängare faktiskt cyklats till döds.
I den svenska trafiken kan jag dock tycka att det är ett smärre problem att vissa bromsar lite långsammare än andra. Oftast drabbar det ju bara första person.
Jag läste nån story om bud i Tokyo (tror jag) som blev tvingade av sin arbetsgivare att sätta på handbroms, slutade med att dem gjorde det med bromsreglaget sittandes strax under bromsen på framgaffeln. Räckte tydligen för att komma runt lagen :D

Varför? beats me... någon form av protest kanske, lika bra att sätta den på styret så man KAN använda den om det skulle behövas...

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by klasolsson » 29 Mar 2011 09:49

Image

En variant...

Post Reply