VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by J2000E » 12 Mar 2010 17:37

ArvidSvensson wrote:
viktor wrote:...föredömlig spurtklossdemo...

Inte så praktiskt men coolt... och kanske lite suicidalt.. :wink:
Som sagt. Respekt! 8)
Kanske missförstår jag någonting (har nog skrivit så en gång tidigare här på forumet). Känner en bred och stor generationsklyfta öppna sig - som en avgrund.....

Så här cyklade ju alla, till och med motionärer, omkring fram till de första LOOK-pedalerna dök upp i mitten på 80-talet. Det fanns tidigare system, Cinelli bl a men låt oss för enkelhetens skull säga pre-LOOK. Remmar med eller utan clips (oftast med då det gav lite extra stöd framåt och att det var lättare att hantera i- och urkliv). Det var det naturligaste i världen att planera sina stopp genom att lätta lite på remmen för att kunna sätta ned en fot. Instinktivt så gör jag fortfarande en liten "vinkning" ned mot pedalerna när det skall stannas - även om jag kört med LOOK sedan slutet av 80-talet.

Jag trodde alla track/pista/piste/fixie-åkare körde med clips och remmar.....?

Mvh
J2000E
Grön våg för grå man...

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by viktor » 12 Mar 2010 17:52

J2000E wrote:
ArvidSvensson wrote:
viktor wrote:...föredömlig spurtklossdemo...

Inte så praktiskt men coolt... och kanske lite suicidalt.. :wink:
Som sagt. Respekt! 8)
Kanske missförstår jag någonting (har nog skrivit så en gång tidigare här på forumet). Känner en bred och stor generationsklyfta öppna sig - som en avgrund.....

Så här cyklade ju alla, till och med motionärer, omkring fram till de första LOOK-pedalerna dök upp i mitten på 80-talet. Det fanns tidigare system, Cinelli bl a men låt oss för enkelhetens skull säga pre-LOOK. Remmar med eller utan clips (oftast med då det gav lite extra stöd framåt och att det var lättare att hantera i- och urkliv). Det var det naturligaste i världen att planera sina stopp genom att lätta lite på remmen för att kunna sätta ned en fot. Instinktivt så gör jag fortfarande en liten "vinkning" ned mot pedalerna när det skall stannas - även om jag kört med LOOK sedan slutet av 80-talet.

Jag trodde alla track/pista/piste/fixie-åkare körde med clips och remmar.....?

Mvh
J2000E
Jag tror inte du missförstått nånting. Denna typ av pedaler (med både clips, rem och kloss) tillverkas ju inte längre eftersom spd och look helt ersatt dom pga av att dom är jäkligt mycket smidigare.
Därimot ärdom ju som gjorda för sprinter eftersom du blir helt fixerad till pedalen. Sprinters på bana alstrar enorma mängder energi och vill inte riskera att slinka ur look pedaler så denna typ av pedal passar dom utmärkt pga den ökade säkerheten och stabiliteten.
Att jag refererade till den som sprintkloss/pedal var för att nuförtiden finns det några få tillverkare som producerar liknande pedaler och dom är då riktade till bancykling.

Skillnaden mot tex en vanlig pedal med clips och rem är ju stabilitet och att du offtast, i händelse av nödfall, kan slita ut skon bakåt eftersom du inte har en kloss som hindrar en sådan manöver.

Edit: Sen var ju cyklister hårdare förr och hade inget emot att sitta helt fast vid cykeln men för oss som är vana vid Look så känns ju denna konstruktion helt livsfarlig :wink:
/Viktor

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by J2000E » 12 Mar 2010 18:01

Jag förstår...men jag menade i min tur att även motionärer körde med spurtkloss till vardags förr. Tanken slog mig inte att det kan finnas de som har clips och remmar utan spurtklossar (vilket bara visar att jag är en dinosaur). Att de är bättre ur "sitta kvar"-perspektiv gäller dock bara ur perspektivet velodrom och sprint. För att de skall sitta bättre än hårdinställda LOOK (eller andra system) så måste man dra åt remmarna så hårt att du inte kan cykla någon längre sutnd utan att få problem med blodtillförseln/nedkylning/domningar. Detta var faktiskt ett reellt problem under landsvägskörning också - även om man inte drog åt remmen för kung och fosterland.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by J2000E » 12 Mar 2010 18:12

Kom på att jag nog har en oöppnad påse "Jacques Anquetil" spurtklossar liggande i källaren. De är i metall och nubbas/spikas fast i sulan (pre-plastsula). DET är hårt.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Busken » 12 Mar 2010 18:19

dagens bild:
Image

ang pedaler: en del kör med korgar och remmar, andra med spd-mtb, några med look, några med time, några kör bara med plattisar, andra med plattisar och FRS-system. Du har mycket att lära kära J2000E
Last edited by Busken on 12 Mar 2010 18:33, edited 1 time in total.

User avatar
Lukas
Posts: 274
Joined: 25 Jun 2008 15:51
Location: Malmö

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Lukas » 12 Mar 2010 18:26

Busken wrote:dagens bild:
[img]lustgas.jpg?[/img]
vurpat?

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by J2000E » 12 Mar 2010 18:33

ang pedaler: en del kör med korgar och remmar, andra med spd-mtb, några med look, några med time, några kör bara med plattisar, andra med plattisar och FRS-system. Du har mycket att lära kära J2000E
Ja, det är det som är det fina med att vara lite äldre.....när man är 25 tror man sig veta allt och är inte sen att ge lektioner. Vid 45 är det enda man vet säkert -att man aldrig vet allt. Man blir ödmjukare med åren. Passar på att ge en liten länk till pedalhistoria:
http://www.speedplay.com/index.cfm?fuse ... eum.straps" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Busken » 12 Mar 2010 18:38

Lukas wrote:
Busken wrote:dagens bild:
[img]lustgas.jpg?[/img]
vurpat?
Nja, en tant i en toyota glömde att blinka och titta innan hon svängde vilket resulterade i att hennes toyota fick stryk och simpa gick segrande ut ur striden. För den goda ordningen skull tog jag en sväng förbi akuten för att dokumentera mina skador.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Busken » 12 Mar 2010 18:44

J2000E wrote:
Busken wrote:ang pedaler: en del kör med korgar och remmar, andra med spd-mtb, några med look, några med time, några kör bara med plattisar, andra med plattisar och FRS-system. Du har mycket att lära kära J2000E
Ja, det är det som är det fina med att vara lite äldre.....när man är 25 tror man sig veta allt och är inte sen att ge lektioner. Vid 45 är det enda man vet säkert -att man aldrig vet allt. Man blir ödmjukare med åren. Passar på att ge en liten länk till pedalhistoria:
http://www.speedplay.com/index.cfm?fuse ... eum.straps" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
JE
Hmm... ålder og ödmjukhet står ju inte precis i direkt relation till varandra. Men det var ju fina bilder på lite fint järnskrot! Nu ska jag käka pytt-i-panna och lyssna på dead moon! Fortsatt god fredag!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by J2000E » 12 Mar 2010 19:05

"Du har mycket att lära kära J2000E" - ja, i den kommentaren ligger mycket ödmjuket. Önskar även dig en trevlig helg.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by calavera » 12 Mar 2010 19:18

J2000E wrote:
ang pedaler: en del kör med korgar och remmar, andra med spd-mtb, några med look, några med time, några kör bara med plattisar, andra med plattisar och FRS-system. Du har mycket att lära kära J2000E
Ja, det är det som är det fina med att vara lite äldre.....när man är 25 tror man sig veta allt och är inte sen att ge lektioner. Vid 45 är det enda man vet säkert -att man aldrig vet allt. Man blir ödmjukare med åren. Passar på att ge en liten länk till pedalhistoria:
http://www.speedplay.com/index.cfm?fuse ... eum.straps" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
JE
Coolt! Dom här är väldigt mycket det jag funderat på att försöka snickra ihop och så är dom redan gjorda, för 90 år sen!!!

Joe's Toe Clip 1922 USA
These toe clips were made to be fitted to traditional block style pedals.
Image

Tackar för länken!

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Busken » 12 Mar 2010 19:25

J2000E wrote:
Busken wrote:"Du har mycket att lära kära J2000E" - ja, i den kommentaren ligger mycket ödmjuket. Önskar även dig en trevlig helg.
Mvh
JE
Nu har jag käkat pytt, det var gott! Du skrev ju att "Jag trodde alla track/pista/piste/fixie-åkare körde med clips och remmar.....?" detta är ju långt i från verkligheten. Slap lidt af mand!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by J2000E » 12 Mar 2010 20:29

Det här börjar bli fånigt. Jag är ny på forumet sedan en dryg vecka. Började mitt inlägg med att jag "kan ha missförstått något" fortsatte med att jag "är en dinosaur". Har varit borta från cykelvärlden i ganska många år och jag vet inget om den nuvarande fixie-kulturen. För mig är det verkligen naturligt att man har spurtklossar, clips och remmar (vilket återigen - visar att jag är en dinosaur...).

Jag trodde verkligen att fixie-folket körde med klossar, clips och remmar för i min värld så ÄR det track/pista. Om min kommentar kring "respekt" missförstods och att jag verkade oödmjuk så var det inte min mening. Jag var bara stilla förvånad - dels över att en kultur som bygger på (tror jag - är det bäst att jag tillägger) att köra direktdriven bancykel utan bromsar i allmän trafik och dels verkar vara rätt retro-inriktad skulle vara så pass omedveten om klossar, clips och remmar.

Du har rätt - jag har mycket att lära. Jag är dock inte ensam om det - tror jag.

En reflektion som kan vara belysande och eventuellt applicerbar på det vi diskuterar här - låt oss kalla det - gammal kunskap kontra nya trender. När "spinning" kom till Sverige så hakade jag på som vinterträning - det var väl kanske 15 år sedan... Efter ett tag började de andra deltagarna klaga över ont i knäna och andra ställen. Instruktörerna som var från fitness-världen fick frågor om skadorna och deras svar var väldigt svävande och oinitierade. Det gick upp för mig att de inte förstod att det var cykling de höll på med. De höll på med "spinning" som var en ny kul grej. Oödmjuk som jag är så kunde jag inte låta bli att närma mig några av instruktörerna efter ett tag och berätta att jag hade cyklat rätt länge och kanske kunde ge några tips om hur man undvek cykelrelaterade skdor - i exempelvis knäna. De var fascinerade att det fanns 100 år av lärdom att dra av. Jag vet....det är skrämmande (att de inte tänkt på det).

Jag må ha cyklat tiotusentals mil och haft 83 (snart 84) cyklar, ätit, skitit och drömt cyklar under större delen av mitt liv - men jag har fortfarande mycket att lära.

Nu skall jag öppna en flaska Champagne, knäcka några krabbklor och umgås med min flickvän.

Önskar alla på forumet en skön helg och lovar att jag skall uttrycka mig försiktigare i fortsättningen.
Mvh
J2000E
Grön våg för grå man...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by ArvidSvensson » 12 Mar 2010 20:56

J2000E wrote:....
Önskar alla på forumet en skön helg och lovar att jag skall uttrycka mig försiktigare i fortsättningen.
Mvh
J2000E
Trevlig helg på dig också. Busken är lite stingslig idag. Han har bucklat en Toyota och släpper ut lite adrenalin i tangentbordet (min amatöranalys). Jag tycker inte att du ska uttrycka din försiktigare i fortsättningen. Lär oss allt du kan! En sak till, hjärtligt välkommen till fixedgear om jag inte sagt det tidigare.

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Alex » 12 Mar 2010 21:32

ArvidSvensson wrote:
J2000E wrote:....
Önskar alla på forumet en skön helg och lovar att jag skall uttrycka mig försiktigare i fortsättningen.
Mvh
J2000E
Trevlig helg på dig också. Jag tycker inte att du ska uttrycka dig försiktigare i fortsättningen. Lär oss allt du kan! En sak till, hjärtligt välkommen till fixedgear om jag inte sagt det tidigare.
+1 Välkommen!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by viktor » 12 Mar 2010 22:11

+1
/Viktor

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Kneecap » 12 Mar 2010 22:43

+1

Har uppskattat J2000E på andra forum och gör det här också.. Håll för fan inte käften, att vara försiktig här inne r att inte skriva nått alls.. Stick ut hakan och dynga upp med all gammal lärdom du sitter på..

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Busken » 13 Mar 2010 00:38

Nu har jag försökt att skriva ett genmäle hur länge som helst. Min granne under mig har tonnårsfest och spelar någon form av elektro på en nivå som gör det omöjligt för mig att sova. Jag spelar till min fästmös stora förtret dödsrock för att störa ut grannen. Men helt ärligt tycker jag det här är lite fånigt, så jag vet inte vad jag ska skriva.

Jag menade inget illa J2000E, det var menat som en vänskaplig box på axeln. Det verkar som att det tog som en käftsmäll. Du är ju väldigt välkommen till forumet! Vi kan ju bara hoppas på att även du hittar till fastnavet och att vi ser dig på en alleycat eller ett giro fram över!

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Nils » 13 Mar 2010 01:10

Det uppstår ju lite sånna här disskussioner då och då. Jag tror att det kan bero på att detta är en prylsport, dom flesta av oss kör på grejjer som är old news för 20 år sen, många av oss är födda på åttiotalet, man vill ju helst veta så mycket som möjligt och ha gjort det längst. Folk som hållit på längre och är snäppet äldre kanske inte fattar våran nojja?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Jonatan F » 13 Mar 2010 15:13

Kneecap wrote:+1

Har uppskattat J2000E på andra forum och gör det här också.. Håll för fan inte käften, att vara försiktig här inne r att inte skriva nått alls.. Stick ut hakan och dynga upp med all gammal lärdom du sitter på..
1+
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply