VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Viggen » 08 Jul 2012 18:42

Dagens 8 mil mtb på crossen känns lite överallt. Övriga inblandade hade ordentligt udstyr, lite avundsjuk på dom stora ballong-aktiga däcken.Här insupande av omgivning vid Dalby Stenbrott:
Image

Sander
Posts: 11
Joined: 05 Jul 2011 21:44

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Sander » 08 Jul 2012 22:54

Väldigt svårt att se, men fläcken borta vid backen är iaf en ren som jag mötte på dagens runda.
Image
Det prasslade i skogen när jag cyklade förbi första gången, så jag vände för att få en bild. Kom dock inte tillräckligt nära...
Last edited by Sander on 09 Jul 2012 09:13, edited 1 time in total.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by klasolsson » 09 Jul 2012 08:00

Image

Suddig bild från fredagens Freak Bike SM på Åsögatan

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by ravelax » 09 Jul 2012 16:30

Image

Lånade ut Batavusens Shimano-vev till fastnavet som behövde ny med 130 bcd. Hade en gammal Stronglight 105 liggandes, så jag slängde på den. Inte ett dugg "period correct", men väldigt, väldigt snyggt (tyckte jag). Pedalerna är provisoriska.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by klasolsson » 09 Jul 2012 22:16

Image

ZIPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Xorgproirl » 10 Jul 2012 09:42

Kling och Klang gillar inte min cykel.

Image
West Coast Ridaz #babfcgfta

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by julle » 10 Jul 2012 20:07

^^harom inge bättre att göra? snut+¤*#!
Onykter cyklist

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by ravelax » 10 Jul 2012 21:39

Åkte du dit igen?! :shock:

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Fixen » 10 Jul 2012 21:42

Maximal otur.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by d'epoca » 10 Jul 2012 22:21

Men är inte det där utanför Polishuset? Kanske fel stället att cykla förbi.
Yesterday's Technology Today

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Muffat Stål » 10 Jul 2012 22:23

ravelax wrote:Åkte du dit igen?! :shock:
Kanske inte så konstigt om man gillar att kötta genom Nordstan...
The thigh's the limit

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Xorgproirl » 11 Jul 2012 09:50

d'epoca wrote:Men är inte det där utanför Polishuset? Kanske fel stället att cykla förbi.
Det stämmer. Lite otur kan man kanske säga. Cyklar förbi där dagligen, aldrig hänt innan. Men den här gången slökörde jag på gångbanan och det tyckte de INTE om!
ravelax wrote:Åkte du dit igen?! :shock:
Nej, det är vid samma tillfälle - föregående veckan alltså. Aldrig åkt dit innan.
Muffat Stål wrote:Kanske inte så konstigt om man gillar att kötta genom Nordstan...
Haha! Tänk att en tråd för ett år sedan sätter så djupa spår! Antar att du cyklar med reflexväst, stannar för röd gubbe och använder säkerhetsbälte på bussen...

Edit: Nu för tiden är jak en snel hest :)
Last edited by Xorgproirl on 11 Jul 2012 10:13, edited 4 times in total.
West Coast Ridaz #babfcgfta

413
Posts: 268
Joined: 01 Aug 2009 19:26
Location: Göteborg

VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by 413 » 11 Jul 2012 10:00

Muffat Stål wrote:
ravelax wrote:Åkte du dit igen?! :shock:
Kanske inte så konstigt om man gillar att kötta genom Nordstan...
:D

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by atomlab » 11 Jul 2012 11:05

Rätt eller inte kan vi bara diskutera och spekulera i. Men faktum är det är olagligt att framföra dessa hojar på gatan och en risk vi alla tar varje gång som vi dessutom är medvetna om.

Samma sak när jag kör för fort med bilen. Varje gång gör man en uträkning för att se om det är värt risken.

Men surt sa räven är det förbannat varje gång.
Image

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Xorgproirl » 11 Jul 2012 11:45

atomlab wrote:Rätt eller inte kan vi bara diskutera och spekulera i. Men faktum är det är olagligt att framföra dessa hojar på gatan och en risk vi alla tar
Risker man får leva med, så är det, och dessutom är det olagligt att cykla på gångbana - där tänker jag inte bråka med länsman. Men de försökte ta mig för avsaknad av lyse och reflex, något som enligt lag inte alls är olagligt sålänge det är ljust... Men det kanske har ändrats.
West Coast Ridaz #babfcgfta

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Koyo » 11 Jul 2012 12:00

Xorgproirl wrote:
atomlab wrote:Rätt eller inte kan vi bara diskutera och spekulera i. Men faktum är det är olagligt att framföra dessa hojar på gatan och en risk vi alla tar
Risker man får leva med, så är det, och dessutom är det olagligt att cykla på gångbana - där tänker jag inte bråka med länsman. Men de försökte ta mig för avsaknad av lyse och reflex, något som enligt lag inte alls är olagligt sålänge det är ljust... Men det kanske har ändrats.
Det där har jag med funderat på, reflexer har jag inga men har alltid lampor med mig.. även om jag bara sätter dem på hojen när det blir mörkt. Är det ok? Någon som vet?

chrobin

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by chrobin » 11 Jul 2012 12:05

Håller på och fixar med min franska Porteur (den riktiga) och har upptäckt hur otroligt hårda dom här cyklarna är. Dom är rena track maskinerna maskerade med lite skärmar och lampor osv. Kolla bara på geometrin! Samma gaffelvinkel som på track hojjen, bara lite mer rake. Nästan samma hjulbas osv. ooooohhhh vad jag gillar den här cykeln!!!!

Image

Image

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Xorgproirl » 11 Jul 2012 12:21

Koyo wrote:
Xorgproirl wrote:
atomlab wrote:Rätt eller inte kan vi bara diskutera och spekulera i. Men faktum är det är olagligt att framföra dessa hojar på gatan och en risk vi alla tar
Risker man får leva med, så är det, och dessutom är det olagligt att cykla på gångbana - där tänker jag inte bråka med länsman. Men de försökte ta mig för avsaknad av lyse och reflex, något som enligt lag inte alls är olagligt sålänge det är ljust... Men det kanske har ändrats.
Det där har jag med funderat på, reflexer har jag inga men har alltid lampor med mig.. även om jag bara sätter dem på hojen när det blir mörkt. Är det ok? Någon som vet?
Nu blir det väldigt OT men jag svarar ändå. Jag har rotat runt lite och funnit en författningssamling på Trafikverkets hemsida där de tar upp vilka utrustningskrav som gäller för bl.a. cykel.

"1 § Utrustningskraven gäller vid cykling. Kraven i 2–5 §§ avseende bromsutrustning gäller dock inte för eldriven rullstol och kraven på belysning och reflexanordningar i 14–19 §§ gäller endast vid färd under mörker."

Enligt min uppfattning är lagen, i det här fallet, solklar. Är det ljust, behöver du varken lampa eller reflex.

I 14–19 §§ går man endast igenom vilken typ av reflex och lyse som är godkänt, bl.a. vilken blinkfrekvens baklyktan får ha och vilken färg reflexen skall avge. Inget om vilken tid på dygnet man bör ha det eller ens att det måste vara skymning.
West Coast Ridaz #babfcgfta

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by ravelax » 11 Jul 2012 13:37

Tack, bra letat! Då har vi det på det klara. Jag har reflex bakåt, funderar på att slänga på ett par på pedalerna som satt där från början också bara för att ingen ska kunna klaga. Lyse har jag alltid med mig, men bara monterat i mörkret.

Chrobin: Ser sjukt trevligt ut!

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Koyo » 11 Jul 2012 14:14

Xorgproirl wrote:
Koyo wrote:
Xorgproirl wrote:
atomlab wrote:Rätt eller inte kan vi bara diskutera och spekulera i. Men faktum är det är olagligt att framföra dessa hojar på gatan och en risk vi alla tar
Risker man får leva med, så är det, och dessutom är det olagligt att cykla på gångbana - där tänker jag inte bråka med länsman. Men de försökte ta mig för avsaknad av lyse och reflex, något som enligt lag inte alls är olagligt sålänge det är ljust... Men det kanske har ändrats.
Det där har jag med funderat på, reflexer har jag inga men har alltid lampor med mig.. även om jag bara sätter dem på hojen när det blir mörkt. Är det ok? Någon som vet?
"1 § Utrustningskraven gäller vid cykling. Kraven i 2–5 §§ avseende bromsutrustning gäller dock inte för eldriven rullstol och kraven på belysning och reflexanordningar i 14–19 §§ gäller endast vid färd under mörker."
i]
Tack! Bra att veta, så, nu återgår vi till bilder. Ursäkta urspårningen hehe. 8)

Post Reply