Cykelkedjan - Aspudden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Cykelkedjan - Aspudden

Post by freddis » 23 Jul 2008 18:06

Nu börjar det dra ihop sig här!

Jag har:
Ram, gaffel
styrstam, styre
sadel
hjul
vevlager, vevarmar, trampor, framdrev
broms

Jag behöver:
bakdrev, låsring
kedja
sadelstång
däckar, slangar
linda
bromshandtag + vajer


Min närmsta cykelhandlare är Cykelkedjan i Aspudden. Tänkte göra som så att jag tar det jag har och går till nån cykelhandlare som kan tänkas ha det jag saknar och få ihop cykeln.

Är Cykelkedjan i Aspudden nåt att ha? Eller börja vända mig till Cycling (som jag visserligen aldrig varit hos, men hört mycket gott om).

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 24 Jul 2008 10:46

...svår fråga...som jag ser på det hela har alla lite olika erfarenhet beronde på vem du frågar. Erfarnehterna varierar från butik samt vad man har lämnat in samt vad man har haft för förväntningar (dyrt, billigt, snabbt klar, tar tid, trevlig persona, dumskallar...osv)...så det är djävligt splittrat.

Aspudden har jag ingen aning om men här haru en lista på vad jag har hört från folk/samt egna erfarnehter.

Cycling - engagerad bra snubbe. Trevlig och kunnig och så. Babblig.

Dr Spoke i Vanadisrondellen har en massa fixed erfaranhet. Nyöppnad butik (har den öppnat än?). Har hört mkt bra om detta gäng.

G:a Stan cykel - Old school. Trevliga som FAN. Gillar meckargrejjen cykel kulturen och är inte så petiga när det gäller märken eller kvaliter. Tar lite tid kanske...kanske inte.

Cycle-corner i Hammarby sjöstad ska enl uppg ha några fixed hejjare inne i verkstan. Vaket gäng.

Cycel city - Pro/avancerad amatör. Har sveriges bästa proffslag och så. Skärpta. Det behöver inte betyda att de gör underverk på dit fixieobjekt....de har börjat sälja fixedprylar oxo. (online iaf)

ECI i Björkhagen - lite samma som Cycling, fast jobbar mkt med tempohojjar i 50 Kkr klassen och så. Trevliga.

Sportson på Söder sägs vara snabba, bra och trevliga men lite snurriga.

Gefvret G12 - 10 000 års erfarnhet, klassisk meckargubbe som lever på gamla meriter. Bra kvalle men ibland totalförvirrad fylle dialog. Man vet aldrig vad som kommer ut i andra ändan...men efter lite stul brukar det ordna sig och bli bra.

Cykloteket jobbar mest med stora volymer och är kanske lite att anse som steget ovanför Cykelringen...vet inte mkt om dom förutom att det e dyrt och stämningen e lite bitter på ngt sätt. Stort klädutbud dock.

Prisakillnader har jag ingen aning om. Men pris-kvalité är inte alltid i paritet. Det handlar snarare om butikens arbetsbelastning. Lite lotto mao...sedan beror det ju på vad du kommer med för delar och så....är de ett omfatande bygge kanske du skulle tjäna ett gäng lusentappar på att skruva själv. Cykelmeckar tar ju lika mkt betalt som vilken hantverkare som helst (ungefär) så en 300- 500SEK i halvtimmen e nog inga konstigheter. Men som sagt det handlar ofta om arbetsbelastning....
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 24 Jul 2008 12:14

Hiwatt wrote:
Gefvret G12 - 10 000 års erfarnhet, klassisk meckargubbe som lever på gamla meriter. Bra kvalle men ibland totalförvirrad fylle dialog. Man vet aldrig vad som kommer ut i andra ändan...men efter lite stul brukar det ordna sig och bli bra.
Har väntat i en månad på mitt nya framhjul...
Onykter cyklist

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 24 Jul 2008 15:02

Jag förstår. Tack så mycket!

Jag har ganska många nybörjarfrågor...

Jag har ett framdrev med 45tänder. Vad kan vara rimligt att satsa på baktill? Vill att det ska hyfsat lättrampat och lättskiddat eftersom det här blir min första fixie.

Hur mäts tjocklek på drev och kedja? Jag vill veta vad ska ha för bästa resultat.

Tack på förhand.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 24 Jul 2008 16:28

freddis wrote:Jag förstår. Tack så mycket!

Jag har ganska många nybörjarfrågor...

Jag har ett framdrev med 45tänder. Vad kan vara rimligt att satsa på baktill? Vill att det ska hyfsat lättrampat och lättskiddat eftersom det här blir min första fixie.

Hur mäts tjocklek på drev och kedja? Jag vill veta vad ska ha för bästa resultat.

Tack på förhand.
För att nu riskera att verka gnällig. Kolla länksamlingen som är klistrad i forumet samt läs det som du tycker är vettigt på Sheldon Browns hemsida: http://www.sheldonbrown.com
Då kommer du få svar på de flesta av dina frågor.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 24 Jul 2008 21:42

freddis wrote:Jag förstår. Tack så mycket!

Jag har ganska många nybörjarfrågor...

Jag har ett framdrev med 45tänder. Vad kan vara rimligt att satsa på baktill? Vill att det ska hyfsat lättrampat och lättskiddat eftersom det här blir min första fixie.

Hur mäts tjocklek på drev och kedja? Jag vill veta vad ska ha för bästa resultat.

Tack på förhand.
'


45 fram och 16 eller 17 eller 18 bak kanske. beror på hur stark du e hur fort du vill hojja, hur snabbt du vill trampa ur.

kolla länksamlingen och kör learning by doing...testa dig fram, provhoja andras cyklar och mecka och så. Det e det bästa...
The Blood I bleed is Black indeed!

Post Reply