Bromsar ha eller inte ha

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
speed
Posts: 32
Joined: 18 Apr 2010 21:06

Bromsar ha eller inte ha

Post by speed » 24 Jul 2010 11:01

Hej !
jag undrar om bromsar är något ni har på era fixcyklar och isåfall 1 eller 2 eller som sagt kör ni utan och vad är din åsikt om bromsar ha eller inte ha . själv så har jag en fram broms :)
Speed , thats the thing for me:)

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by pse » 24 Jul 2010 11:25

Har ingen för tillfället men tänkt montera en för nödfall.
Ser väl kanske dumt ut på en trackhoj/pursuit men är ju ganska smart att ha dagen när en unge springer ut i vägen framför dig.

ABS vs. icke ABS bromsar. Liknelse? :)

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Linkert » 24 Jul 2010 11:32

Hade frambroms i början, men idag har jag skruvat av den. Kände att den blev överflödig då jag har möjlighet att stanna, mer eller mindre. :)
Och sen är det ett annat sätt att cykla på när man är helt utan handbroms.

Min åsikt, hm.. Man är en trafikfara, det går inte att förneka. Det blir en längre bromssträcka på plan mark och ännu värre i en backe. Ibland är det helt omöjligt att få helstopp på cykeln om man kommer in för snabbt på en backe.
Faaast, det är ju skoj som fan när man får in snittsen.

Edit: Ja, självklart spelar farten man cyklar i en stor roll när det kommer till huruvida man är en trafikfara. Bara så att det är avklarat.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Nomis » 24 Jul 2010 11:46

Visst är det roligt att skidda men dom gånger när jag köra lite mer seriöst så sätter jag på en broms, känns som om jag blir mycket mer effektiv i min åkning och förlorar inte lika mycket kraft..

User avatar
Nhim
Posts: 61
Joined: 15 May 2009 19:16
Location: Malmö
Contact:

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Nhim » 24 Jul 2010 12:18

speed wrote:Hej !
jag undrar om bromsar är något ni har på era fixcyklar och isåfall 1 eller 2 eller som sagt kör ni utan och vad är din åsikt om bromsar ha eller inte ha . själv så har jag en fram broms :)
Jag kör bromslöst (dvs endast fastnavsbroms ;)). För mig ligger en stor del av charmen med fixed i att köra utan bromsar och det smågalna i detta. Det gör mig mer vaksam och alert, framförallt i stadskörning. Jag njuter av att behöva vara vaksam när jag cyklar; speciellt när man drar på bredvid/förbi bilar.

Trafikfara? Övervägde att ha frambroms i början, men har kört bromslöst sedan start även om det till en början blev "försiktigt". Som Linkert säger, så är man lite av en trafikfara eftersom man inte stannar lika effektivt när man skiddar. Dock kan detta jämföras med många av mina vänners "vanliga" brukcyklar vars kvalitet kan diskuteras. Många vanliga cyklar har ganska kassa bromsar och är inte mer effektiva på att stanna än en skiddande fixie. Men sen kör man betydligt snabbare med en trimmad, slimmad och avskalad sportcykel; så man kommer tillbaka till ruta #1 med "trafikfara" igen. Det som kan sägas är väl att den säkraste cyklisten är den som använder huvudet.

För den nyfikne finns följande tråd med statistik angående bromsars vara eller icke vara:
viewtopic.php?f=1&t=2865" onclick="window.open(this.href);return false;

Resultatet här på forumet var:
Image
Utan broms**: 24,2 (39%)
Frambroms: 31,65 (51%)
Fram och bakbroms: 6,15 (10%)

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Hampan » 24 Jul 2010 12:29

Jag körde med broms i början, men när jag började få koll på cykeln så plockades den bort. Jag har varit i en situation där en liten unge sprang ut i vägen och märkte hur skiddandet hade satt sig i ryggraden, hade jag däremot panikbromsat med frambroms hade jag antagligen dykt rakt över ungen, vilket ju hade varit tråkigt för oss båda, minst sagt.
Jag tror det handlar om att vara ärlig mot sig själv och att inte tänja för mycket på sina gränser, dvs. inte köra fortare än man klarar av. Och att planera sin åkning och se farorna innan dom dyker upp. Det roliga för mig är inte nörvändigtvis att köra asfort utan att hitta det där flytet där man slipper stanna, är stark nog att ta backar i samma fart uppför som nedför, samt att känna sig lite som en ninja när man upptäcker att det sitter någon i en parkerad bil och man vet att han antagligen inte kommer kolla backspegeln, så man börjar väja sekunden innan han kastar upp bildörren framför dig, sådanna saker. :)
_____________
Fista STHLM

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Orwar » 24 Jul 2010 15:41

Både fram- och bakbroms för min del. Bakbromsen hade man väl egentligen kunnat plocka bort men det hade bara sett konstigt ut eftersom jag fortfarande vill ha kvar reglaget att vila högerhanden på.

Att åka utan broms är inte aktuellt för mig, det går så långsamt för en förnuftig/feg cyklist som mig om jag fortfarande ska ha bibehållna säkerhetsmarginaler. Känns inget vidare att inte kunna bromsa med det hjul där man har merparten av greppet helt enkelt, och sen känns det lite onödigt att slösa benkraft på något som man kan använda händerna till med en bråkdel av arbetsinsatsen.
Annars är det väl upp till var och en, för min del får folk cykla brakeless med frihjul om de vill så länge de anpassar cyklingen efter sin egen och cykelns förmåga. Tror inte heller att det är något större problem, jag är mer rädd för alla herrar med överrock och portföljen på pakethållaren som alltid ångar på i konstant fart genom rödljus, kör åt fel håll på cykelbanor och kör om vid möte utan att ha minsta koll på omgivningarna, än vad jag är för en aktiv cyklist som är van vid att cykla utan "effektiv bromsanordning".
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Fredde » 24 Jul 2010 21:11

Det här med att skidda...

Skidda är inget speciellt bra sätt att bromsa. Det är såklart mycket effektivare att bromsa med ett rullande hjul än ett kasande.

Fördelen med att cykla utan frambroms är ju att fartupplevelsen ökar och man slipper cykla lika fort för att känna sig snabb :D

/Fredde

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by julle » 25 Jul 2010 19:26

NEJ INGEN BROMS!
Onykter cyklist

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by ana » 25 Jul 2010 20:18

Min kedja har både gått sönder (gått av) och hoppat av (gupp + något löst spänt, inte jättelöst dock!) och då var det bra med frambroms annars vet jag inte vad som hänt. Jag kommer aldrig köra helt utan broms.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Viggen » 25 Jul 2010 21:21

ana wrote:Min kedja har både gått sönder (gått av) och hoppat av (gupp + något löst spänt, inte jättelöst dock!) och då var det bra med frambroms annars vet jag inte vad som hänt. Jag kommer aldrig köra helt utan broms.
Samma sak hände mig i 45 frustningar framåt/km på girot nu i våras här nere, den hoppade alltså av. Då jag kör bromslöst löstes det enklast genom den så kallade BMX-bromsen, för många BMX:are kör ju bromslöst om det ska trixas och hoppas. Man lyfter sonika ena foten och placerar den mellan sadelrör och bakhjul och på så sätt saktar ner och till slut stannar cykeln. Voila, inte helt dödssnabbt men det fungerar.

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Jonatan S » 25 Jul 2010 21:27

När man är över trettio får man ha så många bromsar man vill. Jag har två.

User avatar
baddi
Posts: 38
Joined: 22 Apr 2010 21:43

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by baddi » 27 Jul 2010 10:19

kör bromslöst! Ser inte längre minimalistiskt ut med broms på, hade dock varit bra att ha i vissa situationer (som när jag fastnat med byxan i vevpartiet, kan sluta illa)

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by pean » 27 Jul 2010 13:44

Köra utan broms är väl skitdumt, köra utan broms på cykel med skärmar är ännu dummare. Själv gör jag båda och hjälm har jag inte heller. Dubbelmoral däremot, det har jag!
Image Image Image Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Fredde » 27 Jul 2010 14:12

pean wrote:Köra utan broms är väl skitdumt, köra utan broms på cykel med skärmar är ännu dummare. Själv gör jag båda och hjälm har jag inte heller. Dubbelmoral däremot, det har jag!
Och du vet hur det är Pean, det bästa med dubbelmoral är att när man förbrukat sin ena moral har man den andra kvar! :)

Kör försiktigt :)

/Fredde

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by boon » 27 Jul 2010 14:13

Nu måste jag klargöra en sak jag retat mig på ett tag.

Det finns två sätt att skidda.

1. Det "klassiska" sättet där man lutar sig så låångt över styret man kan för att få så lång skidd som möjligt.
Detta är inget som saktar ner farten, inte heller något jag skulle rekomendera i höga hastigheter så det kan bli ganska vingligt i 35-40 km/h


1. Så kallad "whip" skidd.
Man gör motsvarande en powerslide på en skate, mao. slänger man ut bakhjulet åt sidan för att sen sätta tryck på bakhjulet i sladden och på så sätt sakta ner farten.
Detta tar ett tag att lära sig och efter ett tag behöver man knappt lyfta röven ur sadeln.

Orkar inte hitta exempel på joytube eller så men jag antar att ni förstår vad jag pratar om...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Fredde » 27 Jul 2010 14:42

Håller med Boon.

För att bromsa så effektivt som möjligt så handlar det handlar ju om att få så mycket friktion som möjligt mellan däck och asfalt utan att däcket tappar grepp. Precis samma sak gäller acceleration (kanske inte på cykel då).

Släpper däcket så minskar friktionen massor, precis som att det krävs mest "kraft" för att starta en skid och komma över "släpp-gränsen" väl där så glider det på. Ju mer du vinklar däcket åt sidan ju större yta blir det mot asfalten och ju mer friktion klarar däcket innan det släpper och även om det släpper så befinner du dig på däckets "släpp-gräns" och där har du högst bromseffektivitet.

Samma sak med att "skutta" lite innan man stannar, effektivt för att samtidigt som du lägger mer vikt på bakdäcket så har det en större kontaktyta mot asfalten och håller greppet bättre och du kan hålla emot mer med benen innan greppet släpper.

Det är bara att kolla hur ABS på en bil funkar, där ligger man preeeecis på släppgränsen, så fort det släpper minskas bromstrycket och man får grepp igen.

Det är ju lättare att skidda med hårt pumpade smala däck än breda med lite luft.

Peace!

/Fredde

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by gumae » 27 Jul 2010 14:52

Brake, no have..

Började med broms men tog bort den. På mina senaste två cyklar har jag inte ens haft möjligheten att sätta på broms utan att borra eller byta gaffel.
---------------------BIKE ON-----------------------

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by boon » 27 Jul 2010 16:28

Här är en kille som "whippar" ganska bra:
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
speed
Posts: 32
Joined: 18 Apr 2010 21:06

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by speed » 27 Jul 2010 21:20

Image

Min kompis testade min cykel , han kom 20 meter sedan testade han frammåt bromsen och klämde till lite hårt , han voltade och fick ett jack i hakan 5 stygn blev det nackdelen med bromsar... :P och en hjälm hade inte hjälpt häller :(
Speed , thats the thing for me:)

Post Reply