smått och gott

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
cykelerra
Posts: 35
Joined: 21 May 2010 20:38
Location: göteborg

smått och gott

Post by cykelerra » 22 Jul 2010 23:37

lite snabba frågor bara.

1. vad är skillnaden i känsla och prestanda mellan tubhjul och kanttråd?(fråga för ronny kanske?)

2. hur snabbt skiddar du bort ditt bakhjul? med eller utan broms?

3. hur långt cyklar du om dagen?

4. hur många cyklar har du?

tacksam för svar!

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: smått och gott

Post by Nibbe » 23 Jul 2010 05:41

1. Ingen aning
2. 1 månad cirka, utan broms
3. Minst 2.6mil på vardagar då man jobbar
4. 9st totalt men 5st är körbara.
I My Honda
Flickr
Image

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: smått och gott

Post by Busken » 23 Jul 2010 06:33

1. konstig fråga! tubhjul sparar framförallt vikt, roterande vikt längst ut på hjulets radie... eller diameter... eller vad fan det nu heter! Kanttråd är framförallt behändigt, enkelt att byta, inga konstigheter. Men hur dom skiljer sig i prestanda är ju en helt annan femma, alltså kanttrådsdäck skiljer sig mot andra kanttrådsdäck och tub mot tub. Det har med tjocklek på gummi, rullmotstånd, grepp, vikt, utformning och så vidare och så vidare. Tub är dock en extremt dålig idé om du vill börja cykla med fastnav! Varför? Jo, pappa simpa ska berätta för dig! Tubdäck är skitsvåra att byta för en novis, är du till exempel långt i från hemmet (typ 9 mil) när punkan går så måste du också limma fast däcket till fälgen där ute i vid vägkanten... men inte nog med det! Du måste också töja däcket, det vill säga stå och slita i det tills det blir elastiskt nog att kränga över hjulet. Nu blir den processen lättare för varje gång man gör den, jag byter till exempel mina punkor med enbart en pump, inga däckavtagare här inte! Tubhjul har en utmärkt funktion och har fram för allt viktsparande fördelar. Men fram för allt så gör dom sig bäst till tävling, väldigt många "riktiga" cyklister har kanttrådsdäck på träning och tub på tävling. En del "extremt riktiga cyklister" kör ju med kanttrådsdäck fram på tävling när man kör ner för berg pga oro för att tuben ska kränga av sig. Vidare så är tuber extremt dyra, dom kostar flera hundra spänn styck. Ett kanttårdsdäck kostar runt två hundralappar styck, en slang kostar runt 20 kr. Hur som haver, tub = jätte bra om du kör på bana, eller cyklar extremt lite! Skitdåligt och svindyrt om du är lite mer av en vardagscyklist. Kanttråd = inte speciellt bra om du är riktigt seriös med din cykling, det blir för tungt då. Annars, utmärkt!

2. Beror på däck, mina vita palselor gick ju på en dag, vittoria zaffiro däcken gick på en vecka kanske. Allt mönster från mina randonneur-crossdäck var borta på två veckor men det var mycket gummi kvar i dom. Gatorskins varierar extremt mycket i kvallité men brukar alltid hålla minst en månad i alla fall. Dom jag har nu har hållt i två och ser ut att kunna leva ett tag till. Vittoria Rubino däcken har jag dock bäst erfarenhet med.

3. Minst 10 mil en normal dag. Nu när det är semestertider och lite att göra så ligger jag väl runt 7-8 mil om dagen.

4. Jag har tre cyklar, två aluspett och en stålcykel.


VARFÖR GÖR JAG SÅNT HÄR NÄR JAG BORDE CHILLA OCH ÄTA FRUKOST ISTÄLLET? VARFÖÖÖÖÖÖR?

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Re: smått och gott

Post by acke » 23 Jul 2010 06:59

1. Tub känns riktigt bra tills de går sönder då det känns det dyrt och jobbigt.

2. Jag skiddar så lite som möjligt när jag cyklar fixed så nått år kanske.

3. 5-62 mil dagar jag tränar, 0-5 mil annars.

4. En cyclocross/racer, en fixed, en randonneurcykel och en vintercykel.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: smått och gott

Post by Fredde » 23 Jul 2010 08:08

1. vad är skillnaden i känsla och prestanda mellan tubhjul och kanttråd?(fråga för ronny kanske?)
tubar är oftast lättare och därav snabbare

2. hur snabbt skiddar du bort ditt bakhjul? med eller utan broms?
skiddar sällan. Effektivare att bromsa med hjulet rullande.

3. hur långt cyklar du om dagen?
i snitt ett par mil

4. hur många cyklar har du?
6 st cannondale's

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: smått och gott

Post by Bompet » 23 Jul 2010 09:02

1. vad är skillnaden i känsla och prestanda mellan tubhjul och kanttråd?
Prestanda har redan avhandlats. Känslan är som skillnaden mellan ett par _riktigt_sköna skor och ett par sköna skor. Tub är gött. Men som sagt dyrt. Schwalbe Milano är mitt bästa tub-tips. Sköna, ser bra ut, hyfsat pris och håller bättre än billiga Vittoria eller Conti. Och sen skall man inte glömma att tubfälgar är sjuttioelva gånger syggare än kanttrådsfälgar.

2. hur snabbt skiddar du bort ditt bakhjul? med eller utan broms?
Kör mycket på tub, då skiddar jag bara för att rädda mitt liv. På slet-cykeln skiddas det ibland. Brukar hålla några månader beroend på däck. Conti Ultra Sport håller bra tycker jag.

3. hur långt cyklar du om dagen?
Minst 1 mil pendling varje dag, men oftast runt 3 mil med lite blandad transport cykling. 5 - 15 mil dagar när jag är ute och kör, 2-3 gånger i veckan i snitt.

4. hur många cyklar har du?[/quote]
En bancykel (fin-fix, tub), en brukscykel (slet-fix, kanttråd), en klasisk stål räser (tub), en modern cross (kanttråd).
Image

Post Reply