TV-INSPELNING ONSDAG 23/7 KL. 10.00

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
martenn
Posts: 87
Joined: 15 Jun 2008 21:44
Location: stockholm

Post by martenn » 10 Aug 2008 15:16

haha då va man ju nästan kändis i usa me då..

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Post by gumae » 11 Aug 2008 10:27

Haha! Fan va random att det hamnade i usa.. =p
Vad skulle världen vara utan internet?
---------------------BIKE ON-----------------------

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 11 Nov 2008 19:51

48/16 magnus wrote:Jag har väldigt svårt att se varför SVT inte skulle lägga fokus på brakeless grejen. Jag tror inte att dom skulle vara intresserade annars. Finta dom och sätt på bromsar på hojarna innan ni ska filma ;-) (lite för sent nu ser jag)
Det är ju lite problematiskt med uppmäksamheten i media och bromsgrejen.
Det är ju massor med folk i Stockholm och alla andra städer som cyklat runt utan bromsar dag efter dag från morgon till kväll år efter år utan att varken köra ihjäl någon eller bli ihjälkörda. Det är ganska svårt att förklara att det inte är så farligrt men att det går med lite vettig körstil borde väl vara bevisat vid det här laget.
Jag kan inte se att det har vait till någon fördel med mediauppmerksamheten på sistone.
Det har alltid funkat bra förut, ingen har brytt sig men nu har polisen har börjat dela ut böter pga skriverierna.

Fimvisningar, tävlingar, jams, hojhäng, polo, forumsnack, katter, cykelturer mm är bra för fixedscenen.
Ytliga reportage med fokus på att det är olagligt att inte ha några bromsar är möjligtvis kul för den som vill vara med i tidningen/ tvn.
Jag är övertygad om att den s.k fixed gear kulturen gangnar cykelkulturen i stort.
Jag tror "fixie trenden" har rekryterat fler cykelentusiaster sista åren än alla cykelklubbar tillsammans ;-)

Jag hoppas såklart att jag har fel och att reportaget med Petter, Hiwatt och c/o blir jättebra och nyanserat.

/M

Av ren lathet lyfter jag den här gamla tråden i dessa fixed-i-media pratar tider :)

Peace /M

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Post by Prince of the rodeo » 15 Nov 2008 16:13

Som jag ser det är det en fråga om inställning. Hur man än vinklar det så är fixiehojjar klassade som olagliga fordon. Om man skaffar sig ett stycke hoj och cyklar och blir tagen och blir ledsen i ögat och VET att det är "olagligt" och ändå förbannar världen,karma,polisen eller vad man nu vänder sig till för att rikta sin ilska så kanske man inte är villig att ta smällen att hålla på med detta. Varför inte bara skita i att gnälla när man redan vid uppsittning i sadeln vet att det är olagligt och bara köra? Ska man börja kolla eller nojja sig för snutar i varje hörn slutar det nog med en visit till hispan. Har cyklat mycket i stan till och från jobbet och har sett en hel del poliser som har sett mig och dom har inte gjort nånting, visserligen kör jag inte helt fixed men dom glor ju ganska ordntligt på alla som har en racerram känns det som och om dom är tillräckligt uttråkade eller bara är lacka så kan det nog bli nån slags konfrontation. Jag säger jag inte att alla har det flytet men jag har iaf haft det och det hänger nog mycket på slumpen om konstapeln i bilen är så sugen eller inte.

Det kan bli knas när man trampar runt och jag säger inget annat och tycker man det är jobbigt att bli bötfälld,trakasserad eller göra sig illa så kanske man får hänga cykeln på hyllan eller bara bita ihop trampa och kötta på!

För den som är med i leken får...

Post Reply