TV-INSPELNING ONSDAG 23/7 KL. 10.00

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 29 Jul 2008 23:21

pean wrote:
Martin B wrote:jävligt bra att Deus (tror jag) fick in miljöperspektivet på slutet vilket alltid missas i mediesammanhang.
Ja det var bra! Cykla är bra för hälsan och bättre för moder jord än mycket annat (om vi bara kunde sluta flyga in ramarna från andra sidan av väldshaven och kontinenterna och svetsa stål på hemmaplan!).
gumae wrote:Haha! Alltid någon som ska gnälla om allt på happy! Undrar varför jag inte "hänger" där så ofta som jag gjorde förut och har blivit lite mer ointreserad??
Alltid! Jag har också dragit ner på happytid och istället ökat på fixedgear.se-tid. Alltid ett jävla tjat och gnäll där.

Nu blev jag dessutom lite sugen på att komma till Sthlm och hoja en sväng med er andra nördar.
Också riktigt sugen på det

Justja! det finns ju ett till cykelforum som man brukade hänga på.

Läckert reportage, ni såg coola ut allihopa. Grattis!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 29 Jul 2008 23:57

Tack för en superkul dag! Bara att så många kunde komma på så kort varsel. Jävligt skoj!
Fan, nu gör vi en långfilm!

Image

Såg inslaget på storbildstv på Oleareys. Har sett det hemma nu. Nu ska jag ta fram några frysta kanelbullar och kolla en gång till :D

Den som lyckas göra inslaget till ett högupplöst youtubeklipp ;) Ladda upp det på
www.youtube.com/fixedgearstockholm

Login: fixedgearstockholm
Password: fixfixfix

Ang Happy, enda anledningen att jag orkade läsa igenom vad som skrivits där var att det snackades om det här. Jag vet inte vad som hänt? Happy har blivit en klagomur.

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Post by gumae » 30 Jul 2008 00:08

Du är så välkommen så! =D
Säg bara till så ordnar vi nörds en skysst ride med dig =)
---------------------BIKE ON-----------------------

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Post by Carl » 30 Jul 2008 00:41

väldigt skönt reportage! väldigt kul och se bra åkning, måste ge creds till speedman(?) för otroligt långa och snygga skids. Även ni andra levererade verkligen. Det går ju inte och komma ifrån att det är en sjuuukt snygg "sport" både till det utseendet och utövandet.

Bra jobbat och bra känsla i det

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 30 Jul 2008 09:50

Speedman wrote:Tack för en superkul dag! Bara att så många kunde komma på så kort varsel. Jävligt skoj!
Fan, nu gör vi en långfilm!
...

Ang Happy, enda anledningen att jag orkade läsa igenom vad som skrivits där var att det snackades om det här. Jag vet inte vad som hänt? Happy har blivit en klagomur.
Ja jag är lite sur att jag jobba och inte kunde komma och skidda lite...

Jag har faktiskt tänkt samma sak om happy, bara massa gnäll och OT-trådar...allt får oseriösa svar och spårar ur, fixedgear.se ftw!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 30 Jul 2008 09:56

Vilka schnygga vader man har då ..

Riktigt kul att det blev ett reportage om cykling och mindre om fenomenet "bromslösa"cyklar.. Kulkulkul ..

Var sjukt nervös när jag kom hem efter att vi hade filmat hela dagen , satt mest och undrade om det var så bra att ställa upp och som hiwatt sade på happy så blev det en del idot körning.. Det är ju så lätt att dras med .. :P

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 30 Jul 2008 10:59

Hoppas ni känner er riktigt stolta över reportaget sen när polisen står och stoppar fixies på löpande band till hösten..

Somsagt, all uppmärksamhet är faktiskt inte bra uppmärksamhet.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 30 Jul 2008 11:03

Älgen wrote:Hoppas ni känner er riktigt stolta över reportaget sen när polisen står och stoppar fixies på löpande band till hösten..

Somsagt, all uppmärksamhet är faktiskt inte bra uppmärksamhet.
Stenen har varit i rullning länge nu Älgen och det här reportaget var inte det första.
Samt hur många poliser tror du kommer stoppa cyklister för att kolla om dom har färdbroms , innerst inne vad tror du ?
Har verkligen svårt att tro att trafikpolisen skulle börja jaga cyklister helt plötsligt.

User avatar
Deus
Posts: 386
Joined: 08 Dec 2007 23:52

Post by Deus » 30 Jul 2008 11:05

Älgen, Borde inte du bege dig till happy istället..

:shock:

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 30 Jul 2008 11:12

Andye wrote:
Älgen wrote:Hoppas ni känner er riktigt stolta över reportaget sen när polisen står och stoppar fixies på löpande band till hösten..

Somsagt, all uppmärksamhet är faktiskt inte bra uppmärksamhet.
Stenen har varit i rullning länge nu Älgen och det här reportaget var inte det första.
Samt hur många poliser tror du kommer stoppa cyklister för att kolla om dom har färdbroms , innerst inne vad tror du ?
Har verkligen svårt att tro att trafikpolisen skulle börja jaga cyklister helt plötsligt.
Med tanke på vad polisen faktiskt KAN prioritera så skulle det inte alls förvåna mig. Dom har haft kontroller av cyklar vissa dagar i våras vid slussen bla.

Sen till Deus: Varför kan ni inte ta lite kritik, känns bara fånigt att säga "bege dig till happy" om du inte har nåt annat att komma med.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 30 Jul 2008 11:20

Såklart dom kan prioritera bromslösa cyklar men dom kommer inte göra det varje dag.
Risken att åka dit kommer vara ungefär lika stor som att åka dit för att inte köra med reflexer och lysen en fredagskväll.
Samt om det nu skulle bli massor av poliser som stoppar cyklister för att kolla om dom är lagliga och du eller jag skulle åka dit pga avsaknad av färdbroms så är det ju inte värre
än att man tar det. =)
Eller monterar på en broms så är problemet löst , det är ju trots allt inte fastnav som är olagliga utan att köra utan två oberoende av varandra bromsar, eller lysen osv osv.

hejdå

Post by hejdå » 30 Jul 2008 11:21

Andye wrote:
Älgen wrote:Hoppas ni känner er riktigt stolta över reportaget sen när polisen står och stoppar fixies på löpande band till hösten..

Somsagt, all uppmärksamhet är faktiskt inte bra uppmärksamhet.
Stenen har varit i rullning länge nu Älgen och det här reportaget var inte det första.
Samt hur många poliser tror du kommer stoppa cyklister för att kolla om dom har färdbroms , innerst inne vad tror du ?
Har verkligen svårt att tro att trafikpolisen skulle börja jaga cyklister helt plötsligt.
Väl talat Andye! Innan reportaget sändes (eller ens hade filmats) så undrade jag varför rapport skulle vilja visa fixedgear cyklister i bästa sändningstid, nyhetsvärdet är ju minimalt. "cykelnördar cyklar" är ju kanppast någon nyhet. Sätter man ihop fixedgear cyklism, räcercyklism, lowriders och det bubblandet intresset för cykel-kultur i stort (tour de france-bloggen hos eurosport blir hypas av j.wirfäldt tex) så har man kanske något om man slänger in en miljö-vinkel. I sig själv vidhåller jag att fixies har noll nyhetsvärde, det enda är väl icke-frågan om hur vida det fixerade baknavet är lagligt som bromsande kraft eller ej. Men även det är ju en icke-nyhet, ungefär som att göra en nyhet av att det finns massor med folk som hottar sina bilar så att dom inte riktigt följer reglementet, meningslösa nyheter helt enkelt. I ljuset av vårens/sommarens tidningsartiklar förstår jag att man ställer sig skeptisk till när någon från mediasidan dyker upp och ska kasta lite ljus på saken åt tittarna. Det är nog ingen här som har lust att ta broms-diskutionen ÄNNU en gång liksom, MEN det är nog ingen heller som tror eller vill att fastnavscyklister skall hålla sig hemliga och under jorden. Hur "subkulturella" och "annorlunda" man än tror sig vara för att man cyklar fixed gear så är man till syvende och sist en cyklist. Steget från din fixie till lycra är försvinnande litet, vi sitter alla i samma båt vare sig vi vill det eller inte. Faktum är att polisen faktiskt HAR bättre saker för sig än att stå i gathörn och kika efter bromsvarjrar. Älgen får gärna hålla sig hemlig och gömma sig för polisen, men vi andra kan nog lugnt fortsätta med att trampa vidare. Katten är ur hatten sedan länge...

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 30 Jul 2008 13:37

Andye wrote:Eller monterar på en broms så är problemet löst , det är ju trots allt inte fastnav som är olagliga utan att köra utan två oberoende av varandra bromsar, eller lysen osv osv.
Ämnar inte starta en bromsdiskussion utan vill bara klargöra att det räcker med en broms. Två "oberoende av varandra" bromsar krävs endast på en tandem, trehjuling, lastcykel etc.

Peace!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 30 Jul 2008 13:44

jag tyckte inslaget var OK. bra att ni fick med miljöaspekten. Men min personliga reflektion efter att ha sett inslaget var att det hela såg ganska löjligt ut när ni kom cyklandes på rad och skulle skidda när ni närmade er kameran osv.... hahah herregud... jaja... det var lite för mycket såna grejer över det hela.
(obs detta är endast min personliga åsikt!!!!!!!!!! det såg säkert väldigt coolt ut hos alla andra)

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 30 Jul 2008 13:52

jag har blivit stoppad av snuten fyra ggr (ej på fix). att bli stoppad pga "cykel utan broms" känns inte helt omöjligt.
vi får väl se om det dyker upp någon "jag blev bötfälld"- tråd på forumet i höst.
själv har jag iof aldrig fått boten. man e ju artig och svensk, då klarar man sig från det mesta.

nä, nu ska jag till happy och gnälla lite...
Last edited by julle on 30 Jul 2008 13:57, edited 1 time in total.
Onykter cyklist

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 30 Jul 2008 13:57

I Uppsala brukar du köra lite bust-a-cyclist-kampanjer, gärna i samband med terminsstart och fallande höstmörker. För mig kända spots är Skolgatan vid gamla brandstationen och cykelvägen längs spåret vid S:t Olofsgatan.

Men samtidigt, hur svårt ska det vara att köra på en laglig cykel. Reflexer, lysen, ringklocka och broms, easy peasy väl?

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 30 Jul 2008 14:00

euskadi wrote:det hela såg ganska löjligt ut när ni kom cyklandes på rad och skulle skidda när ni närmade er kameran osv.
Hehe, lite "Lilla Sportspegeln"-känsla var det kanske över de arrangerade åkningarna.
Men det vägdes upp av den positiva och glada stämningen som förmedlades. :)
julle wrote:vi får väl se om det dyker upp någon "jag blev bötfälld"- tråd på forumet i höst.
Finns redan ett par trådar med sådana inslag, den här tillexempel:
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=507

hejdå

Post by hejdå » 30 Jul 2008 14:59

Att polisen gör cykelräder någon gång om året är ju inget nytt. I jönköping brukade dom stå i anslutning till högskolan och plocka glada studenter på väg att hämta ut studiemedlet...

Vi kan göra en liten jämförelse med danmark. Här är en fixie olaglig så länge du inte har TVÅ separata bromsar utöver ditt bakhjul, polisen bedriver en hyfsat aggresiv linje mot fixies, bötfäller utan snack och tjafs liksom. Andelen fixies per capita är också mycket högre än i sverige, buden är många fler osv. Min uppfattning av det hele är att de polisen i stort sett skiter i dig, nitiska motorcykel-snutar är dom man ska akta sig för. Aldrig har jag blivit stoppad av någon patrulerande eller bil-buren snut. En motorcykel-snut har en gång påpekat för mig att mitt framhjul var över strecket vid ett rödljus och att det var ett lagbrott, en kaskad av ursäktande svenska fick dock polisen att fälla ner visiret och vinka mig ut i trafiken igen när det slog om till grönt igen.

Det jag hade gjort om jag var blev bötfälld i Sverige är att jag skulle bestrida boten, hävdat att jag visst kan applicera de 350 nm som krävs för att bromsen skall räknas som duglig och att jag visst har "god stopförmåga" eller vad nu lagtexten kräver. Se vad som händer, kanske blir fixies lagliga i sverige till slut. På den här sidan sundet har det redan varit uppe i rättegång och förlorat...

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 30 Jul 2008 15:07

Mossa wrote:
Andye wrote:Eller monterar på en broms så är problemet löst , det är ju trots allt inte fastnav som är olagliga utan att köra utan två oberoende av varandra bromsar, eller lysen osv osv.
Ämnar inte starta en bromsdiskussion utan vill bara klargöra att det räcker med en broms. Två "oberoende av varandra" bromsar krävs endast på en tandem, trehjuling, lastcykel etc.

Peace!
I Vägverkets Sommarvägen (tidningen man får hem i brevlådan) så står det att "Alla cyklar bör ha två oberoende bromssystem, något som är ett EU-krav på alla nya cyklar." Men jag letade på deras hemsida utan att hitta samma sak (letade inte ihjäl mig) så det kan ju vara ett ny lag om det på gång. Men som farbror Blå sa i P1 att det kommer inte att prioriteras så länge det inte börjar hända en massa olyckor pga bristfällig broms/teknik (fritt från minnet).

Blir det hårdare kontroller så tror jag det blir den här set-up-en:

Image

User avatar
Deus
Posts: 386
Joined: 08 Dec 2007 23:52

Post by Deus » 30 Jul 2008 15:29

Älgen.

Kollade bara på de få inlägg du postat, och såg att alla hade en negativ attityd och ton,
ville bara påpeka att gnäll är onödigt här på forumet. :twisted:
finns somsagt en anledning till att man inte är på happy längre.

Post Reply