Cykelställ till takräcke?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Cykelställ till takräcke?

Post by Hallisar » 18 Jul 2010 12:56

Tänkte skaffa cykelhållare till takräcket på bilen, kanske någon här har bra tips att dela med sig av?

- Vad är fördel/nackdel med varianten man tar av framhjulet och fäster gafflen på?
- Är Biltemas 129kr-variant något att ha?
- Något speciellt man tänka på innan/när man köper?

Kan tänka mig att lägga ett gäng hundralappar om det behövs, men behöver främst tips och råd från nån som testat...
Svart Katt
R.I.P.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykelställ till takräcke?

Post by Fredde » 18 Jul 2010 15:35

Hallisar wrote:Tänkte skaffa cykelhållare till takräcket på bilen, kanske någon här har bra tips att dela med sig av?

- Vad är fördel/nackdel med varianten man tar av framhjulet och fäster gafflen på?
- Är Biltemas 129kr-variant något att ha?
- Något speciellt man tänka på innan/när man köper?

Kan tänka mig att lägga ett gäng hundralappar om det behövs, men behöver främst tips och råd från nån som testat...
Tjena!

Har inget själv men snålåkt både med det man tar loss framhjulet på och det man sätter fast i diagonalröret.

Cykeln trillade inte bort på någon men det kändes lite tveksamt att dra fast i diagonalröret, det var svårt att avgöra hur hårt man vågar dra. Är det en stålram är det nog inga problem i mitt fall var det ganska tjocka aluramar. Det som man sätter framhjulet i skulle nog jag valt mellan de två. Funkar dock inte om man har lefty :)

Annars har Arvid cykelställens cykelställ till sin bil, det tar lätt tre cyklar och de sitter hur bra som helst på bakluckan.

Han kan säkert flika in med vart han köpt det...

/Fredde

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykelställ till takräcke?

Post by ArvidSvensson » 18 Jul 2010 18:00

För Combi/Hatchback är Thules Clipon BÄST!
Image
Så här glada var Fredde och NKDMS på väg till Girot med Thule-stället.

Det ska finnas en modell som passar på sedaner också. Spänns på bakluckan alltså. Kanonbra eftersom man kommer åt packning utan att häkta av cyklarna.

User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Re: Cykelställ till takräcke?

Post by Hallisar » 18 Jul 2010 21:09

Intressant! Jag har en hatchback (Seat Leon) men har tyckt att clipon verkar ostabilt, men jag är beredd att kolla upp detta närmare efter att ha läst era inlägg. Just Thule 9103, verkar funka prima med min bil.

tack för infon, ska kolla upp detta omedelbums!
Svart Katt
R.I.P.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykelställ till takräcke?

Post by Fredde » 19 Jul 2010 09:48

Image

Och såhär glad blev Arvid av att öppna luckan! :)

/Fredde

User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Re: Cykelställ till takräcke?

Post by ivo » 19 Jul 2010 15:40

värt att veta är att det har tillkommit en ny lag i Sverige som säger att om man monterar en cykelhållare på dragkroken eller så att cykeln skymmer reg-plåt samt ljus. Måste man köpa en ljusramp med reg-plåt som man monterar på cykelhållaren.
Image
SOLAFIX

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykelställ till takräcke?

Post by ArvidSvensson » 19 Jul 2010 15:48

ivo wrote:värt att veta är att det har tillkommit en ny lag i Sverige som säger att om man monterar en cykelhållare på dragkroken eller så att cykeln skymmer reg-plåt samt ljus. Måste man köpa en ljusramp med reg-plåt som man monterar på cykelhållaren.
Image
Brakeless och plateless. Biltullen betalar jag med framplåten.

User avatar
långmats
Posts: 94
Joined: 23 Jul 2009 15:08
Location: Malmö / Cph

Re: Cykelställ till takräcke?

Post by långmats » 21 Jul 2010 10:43

Tjabba. Vill du ha en sån som man fäster framhjulet i så har jag två sånna skenor som ligger hemma och tar plats i källaren. Du kan få dem gratis.
Jag fick dom på köpet när jag köpte en gammal racer av en pensionär, han hade använt dom flitigt men de känns mycket robusta och genuina.
lycka till
viewtopic.php?f=2&t=5779" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykelställ till takräcke?

Post by ArvidSvensson » 27 Jul 2010 07:33

Image
Sprang på denna igår på stan. Nummerplåten syns. Jag såg dock inte vad det var för märke/sort. Clipon.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Cykelställ till takräcke?

Post by pean » 27 Jul 2010 14:08

Ny regplåt kostar 80 spänn och kommer på två dagar. Beställa nya till hela bilen på en gång, nya plåtar är snyggt och det är riktiga stansade alu-plåtar och inte de där tråkiga plastskyltarna med klister på (sen man tog bort klisterlappen bak).

Thuleställen kommer med ljusramp, men tror man får köpa till skylthållare (30 spänn på Autoexperten).

För övrigt är Thule det enda rätta.
Image Image Image Image

Post Reply