Vilken styrstam?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Vilken styrstam?

Post by fjonk » 14 Jul 2010 16:58

Nu har jag allt klantat till det! Eller så är kvalitén på min styrstam udermålig... För idag när jag skulle spänna åt min styrstam på min pista kände jag plötsligt, utan att ha tagit i särskilt hårt, att gängorna släppte och ut kom en sliten grå spiral när jag tog ut skruven. Skruvfästet som rök var det som fäster i gaffeln, så har ett till som sitter bergfast och den trasiga sitter kvar helt okej, men är det säkert att cykla på den? Har hört av mig till evans där jag köpte den, och hoppas de kan ge någon tröst, men jag ställer mig in på att få köpa en ny styrstam.

Frågan är nu bara vilken man ska ha? Har kollat runt en del och velo orange ser ut att ha riktigt bra. Speciellt den med 17 graders drop. Men blir otroligt förvirrad över storlekar och vad det är jag har och ska ha? Om jag förstått rätt ska jag ha 1" styre, så då måste man ha en "shim" för att det ska fungera då?

http://www.velo-orange.com/vost17ri.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen har jag även kollat på denna från Token, men kan heller inte bli klok på storleken. Står 31.8mm och det känns som det kan vara för högt?

http://www.evanscycles.com/products/tok ... en%20track" onclick="window.open(this.href);return false;

Tacksam för all hjälp!

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Vilken styrstam?

Post by Doug » 14 Jul 2010 17:56

Ska du ha den styrstammen på en 1" ram så får du använda en adapter (http://www.singlespeedshop.com/d_41224_ ... dapter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). Du kan inte shimma åt det hållet, en shim är en bit metall som ligger mellan för att göra en styrstam större.

31.8mm som du nämner är en normal diameter på ett nyare styre. Det är antagligen inte höjden på stemmen således...

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vilken styrstam?

Post by Busken » 14 Jul 2010 18:30

HVAD SKER DET MAND?

det finns en sökfunkton, använder man den hittar man MASSOR med info. Här hittar du tex en tråd som förklarar dina frågor utmärkt: viewtopic.php?f=4&t=5823" onclick="window.open(this.href);return false;

Men mitt råd till dig är att ta med cykeln till en cykelmek och så kan du få rett ut begreppen i verkligheten. Att försöka göra det på internet skapar allt som oftast bara ännu mer förvirring.

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Vilken styrstam?

Post by fjonk » 14 Jul 2010 19:07

Förvirring i kombination med rejäl trötthet efter jobbet ledde till ingen vidare post kan jag konstatera såhär efter middagen.
Doug wrote:Ska du ha den styrstammen på en 1" ram så får du använda en adapter (http://www.singlespeedshop.com/d_41224_ ... dapter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). Du kan inte shimma åt det hållet, en shim är en bit metall som ligger mellan för att göra en styrstam större.

31.8mm som du nämner är en normal diameter på ett nyare styre. Det är antagligen inte höjden på stemmen således...
Ja, som jag förstått det borde min cykel en 1 1/8" gaffel, eftersom jag inte har en "quill"-stam. Och sedan är mitt styre 26mm om mitt mått är så, då borde det vara lugnt? Ah, tackar för förklaringen, syftade på hög diameter, men du kunde ändå förstå vad jag menade! ;)
Busken wrote:HVAD SKER DET MAND?

det finns en sökfunkton, använder man den hittar man MASSOR med info. Här hittar du tex en tråd som förklarar dina frågor utmärkt: viewtopic.php?f=4&t=5823" onclick="window.open(this.href);return false;

Men mitt råd till dig är att ta med cykeln till en cykelmek och så kan du få rett ut begreppen i verkligheten. Att försöka göra det på internet skapar allt som oftast bara ännu mer förvirring.
Undskyld mand! Testade, men var tydligen inte så vass på det där med sökord. :P Men du har rätt, borde gå till cykelhandlarn och få saker och ting utrett på riktigt! Tycker jag haft klart för mig innan, men om man rotar runt för mycket, som när man har lite att göra på jobbet, blir det lätt väldigt förvirrat.

Frågan kvarstår dock om jag vågar cykla på den? Skruven är inskruvad men inte åtskruvad, den andra är dock stenhård.

Post Reply