Funderingar kring Mavic Ellipse Hjulen

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Fv02
Posts: 92
Joined: 23 Aug 2009 22:25

Funderingar kring Mavic Ellipse Hjulen

Post by Fv02 » 10 Jul 2010 10:44

Frågar hellre er än någon butik, så here I go...

Har gått i köptankar kring Mavic Ellipse hjulen som jag hört skall vara sjyssta för att vara ett par förbyggda hjul. Det jag undrar är dels om dessa (enligt mig) rätt fula gula logotyperna är enkla att ta bort? Handlar det om stickers?

En annan fråga rör bromsytan. Kommer iaf köra frambroms, men hur hanterar fäljarna friktionen? Är det färg som kommer slitas bort, eller är materialet anodiserat så att de är svarta rakt igenom? Bromsegenskaperna kanske inte är de bästa om det är färg som kommer slitas bort?

JSP
Posts: 143
Joined: 27 May 2008 20:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: Funderingar kring Mavic Ellipse Hjulen

Post by JSP » 10 Jul 2010 11:40

Loggorna är klistermärken men det var fan inte lätt att få bort dom. Bromsfrågorna har jag ingen aning om.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Funderingar kring Mavic Ellipse Hjulen

Post by Fredde » 10 Jul 2010 11:50

Fv02 wrote:Frågar hellre er än någon butik, så here I go...

Har gått i köptankar kring Mavic Ellipse hjulen som jag hört skall vara sjyssta för att vara ett par förbyggda hjul. Det jag undrar är dels om dessa (enligt mig) rätt fula gula logotyperna är enkla att ta bort? Handlar det om stickers?

En annan fråga rör bromsytan. Kommer iaf köra frambroms, men hur hanterar fäljarna friktionen? Är det färg som kommer slitas bort, eller är materialet anodiserat så att de är svarta rakt igenom? Bromsegenskaperna kanske inte är de bästa om det är färg som kommer slitas bort?
På de fem mavic-modellerna jag har är det vanliga klistermärken.
Det svarta på bromsytan kommer att slitas bort så det blir blankt där.
Bromsarna kommer ta bra ändå. Det brukar vara en lite "räfflig" yta, så färgen sitter ett tag och bromsarna tar bra från början.

/Fredde

Post Reply