Mitt försök på timmen.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Fredde » 31 Oct 2010 22:58

48/16 magnus wrote: ...
Nädå inte alls. Hade jag lyssnat på Ronny hade det gått fortare! :)

/Fredde

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Ronny » 31 Oct 2010 22:59

Fredde wrote:
Ronny wrote:Bättre kan du Fredde än detta. Måste varit orutin och nervositet mer än din "maniska" fastnavsträning som fallerat. Cykeln är så pass aero som börjar fylla en riktig funktion mot 40km/h, så visst fan ska du klara av det.
Ha ha ha ja nu vill jag inte slå mig allt för hårt på bröstet men 1 kilometer till skulle nog vara görbart med mer rutin och planering. Det finns mycket att vinna på att ha mer info om varvtiderna och prognos på hur man ligger till.

@Indurain, körde på min Cannondale Capo med Conti Competition 19mm bak (som satt på när jag köpte disken) och GP4000 22mm fram. 9bar.

Har skrivit en RR här om man vill läsa mer: http://blog.fredde.se/?p=4703" onclick="window.open(this.href);return false;

/Fredde
En sak som jag funderar på är den korta banan samt att få upp hastigheten till första böjen. Undrar om det kan ställa till det för den som tänkt köra men väldigt höga utvxl. och längre vevar vilket tar längre tid att få cykeln i den tänkta hastighet? Kanske banan struktur gör att man få välja en högre kadens kombinerat med lägre utvxl och kortare vevar.
Мясо это убийство

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Mitt försök på timmen.

Post by atomlab » 31 Oct 2010 23:03

Det ger alltså väldigt mycket på klockan den tiden det tar att komma upp till 40km/h.
Att egentligen ha långa vevar som ger mer kraft större delen utav loppet gör inget om man ändå inte är tillräckligt snabb i starten?
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Fredde » 31 Oct 2010 23:05

Ronny wrote:En sak som jag funderar på är den korta banan samt att få upp hastigheten till första böjen. Undrar om det kan ställa till det för den som tänkt köra men väldigt höga utvxl. och längre vevar vilket tar längre tid att få cykeln i den tänkta hastighet? Kanske banan struktur gör att man få välja en högre kadens kombinerat med lägre utvxl och kortare vevar.
49/14 hade inte varit några problem att starta på med 170-vevar, tyngre utväxling har jag ingen aning om.

/Fredde

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Ronny » 31 Oct 2010 23:19

atomlab wrote:Det ger alltså väldigt mycket på klockan den tiden det tar att komma upp till 40km/h.
Att egentligen ha långa vevar som ger mer kraft större delen utav loppet gör inget om man ändå inte är tillräckligt snabb i starten?
Tänkte på hastigheter mot och över 45km/h och vad det krävs. Falubanan är extrem om man jämför den med de tider som satts på andra velodromern. Längre banor med mindre lutning ger möjligheter till längre vevar och högre utväxlingar.
Snabbhet i starten har den som kan köra på en sådan utvxl och det handlar inte om att inte orka. Det är ändock skillnad mellan timmen och km.
Мясо это убийство

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Mitt försök på timmen.

Post by 48/16 magnus » 31 Oct 2010 23:22

Ronny wrote: Du kan väl fråga Fredde var jag sa till honom efter sitt förra försök istället för dina trollposter. Vill du återigen ha en diskussion forum etik?

Det där var väl knappast någon trollpost, Det var bara en grej som jag reagerade på när jag läste tråden, Det handlar såklart inte om "forum etik" och du behöver verkligen inte berömma någon för min skull :wink:


@fredde: Vad sa Ronny till dig efter ditt första försök?

/M

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Ronny » 31 Oct 2010 23:49

48/16 magnus wrote:
Ronny wrote: Du kan väl fråga Fredde var jag sa till honom efter sitt förra försök istället för dina trollposter. Vill du återigen ha en diskussion forum etik?

Det där var väl knappast någon trollpost, Det var bara en grej som jag reagerade på när jag läste tråden, Det handlar såklart inte om "forum etik" och du behöver verkligen inte berömma någon för min skull :wink:


@fredde: Vad sa Ronny till dig efter ditt första försök?

/M
Men du måste väl stärka ditt lilla självförtroende av att alltid försöka kompromettera någon och alltid vara den gode magnus, alltid så jävla pk.
Мясо это убийство

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Mitt försök på timmen.

Post by 48/16 magnus » 01 Nov 2010 08:54

Ronny wrote: Men du måste väl stärka ditt lilla självförtroende av att alltid försöka kompromettera någon och alltid vara den gode magnus, alltid så jävla pk.

Du har snart skrivit 3000 poster på forumet. Du drar dig inte för att berätta för oss hur det är med saker och ting.
När jag några gånger har reagerat på och kommenterat det du har skrivit kommer du dragandes med "alltid så jävla pk" "den gode magnus" "forumpolis" "åsiktsrasism" osv.
Vill du husera oemotsagd på fixedgear.se eller ?
Jag tycker inte att det är så farligt att bli kallad PK men jag tycker att det var väldigt tråkigt att du tycker att jag alltid försöker kompromettera någon, du får gärna utveckla det.

/M

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by svennelainen » 01 Nov 2010 09:52

Äsch, låt det vara Mange. Vi andra vet att Rompa har fel ibland. Speciellt när det kommer till kullager.

Fredde, jag har en grej till dig:
http://boardcorner.spreadshirt.se/hail- ... ze/color/5" onclick="window.open(this.href);return false;

Häpp!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Fredde » 01 Nov 2010 10:22

48/16 magnus wrote:@fredde: Vad sa Ronny till dig efter ditt första försök?
Lugn i kojan nu!

Ronny och jag skämtar ibland om att träna snabbare och hårdare, lite sådär mysigt internt, med den bakgrunden kanske Ronnys inlägg får en annan klang. För min del kändes det som en dunk i ryggen! :)

Verkligen tumme upp för att säga ifrån när något känns obra och sluta inte med det!

Svenne, fy fan vilken fet tissha! :)

Admin kanske vill flytta ut lite inlägg från denna tråden? Den handlar ju trots att om timförsök (och ChR's i första hand) och jag är övertygad om att många kommer läsa den framöver.

Kram på er! :)

/Fredde

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Mitt försök på timmen.

Post by 48/16 magnus » 01 Nov 2010 15:03

Fredde wrote:
Ronny och jag skämtar ibland.......
Kram på er! :)

/Fredde
När jag skrev "Vissa är mer missunnsamma än andra :wink: " så var det inte för att jag trodde att Ronny var elak mot dig. Jag försökte skoja det ska jag aldrig prova igen :wink:
Men jag petade visst på någon gammal irritation där. Sorry Ronny!

/M

User avatar
fixielense
Posts: 57
Joined: 17 May 2010 01:43
Location: göteborg

Re: Mitt försök på timmen.

Post by fixielense » 01 Nov 2010 21:04

jag tänker blanda mej i fastän jag inget vet. jag tycker inte du behöver be om ursäkt magnus.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Jonas.F » 02 Nov 2010 14:03

Fett Fredde!

Men jag undrar med det seriösa banbygget du gjort av capon varför du inte körde hed 3, IO eller varför inte diskhjul i fram?
Banans korta längd kanske kräver ökad acceleration ur kurvorna eller
We are 138

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Fredde » 02 Nov 2010 18:09

Jonas.F wrote:Fett Fredde!

Men jag undrar med det seriösa banbygget du gjort av capon varför du inte körde hed 3, IO eller varför inte diskhjul i fram?
Banans korta längd kanske kräver ökad acceleration ur kurvorna eller
Det var nog mest för att jag råkade ha ett 45mm Bontrager/HED och inget av ovanstående. :)

Disk fram vore kul att testa!

Spottade dej igår på Götgatan, såg bra ut!

/Fredde

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Ronny » 02 Nov 2010 18:23

Fredde, du kan få låna sådana där snygga bruna sovjetiska kevlar diskar av mig fram som bak i 700C. Väger som Ghibli och tillverkas fortfarande i Ryssland. Har ett par här med tufo tubar i december. Det är ingen bra lösning att ta en bakdisk och konvertera till fram. En korrekt framdisk ska vara bredare vid navet för aerodynamikens skull. Ett bakdisk är smalare vid flänsen.
Мясо это убийство

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Indurain » 02 Nov 2010 18:56

Ronny wrote:tillverkas fortfarande i Ryssland
Gruppköp? kan vi fylla en container kan vi säkert få ett bra pris,
jag vill ha 1st fram 700c track och 1st bak 700c track
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Mitt försök på timmen.

Post by snarkus » 12 Nov 2010 21:48

Hur går träningen? Fixar du 42km/h i 22:48 eller vad det blir, i enlighet med planeringen?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Ronny » 19 Nov 2010 17:27

Italienare håller på med timmen. Ett försök från den 13 nov i år.

Sabato 13 novembre 2010, presso il Velodromo di Montichiari, si è svolto il tentativo per battere il record dell'ora (miglior performance sull'ora vista la bici da inseguimento e non tradizionale) da parte di Michele Astegiano. L'uomo da battere è Steve Lehman con i suoi 44,54 km, questo signore è stato campione del mondo di inseguimento individuale nel 2002, ha vinto quest'anno i Campionati Panamericani di inseguimento e 500 mt. Time Trial, ha vinto diverse edizioni dei campionati nazionali su pista sia sui 500 mt che sui 2000 mt inseguimento. Astegiano, lo sfidante, è invece uno che ha registrato record ancora imbattuti sulla distanza, 24 ore, oltre 1000 km, insomma grandi doti di resistenza. Due mondi molto diversi, che in comune hanno solo la parola “record” e niente di più. Astegiano c'è da dire che aveva già tentato una volta questa prova sull'ora, e per lui questa era una seconda sfida. Ho conosciuto Astegiano nel negozio di biciclette di Mario Vaira, un caro amico, che tra le altre cose è stato un campione di ciclismo su strada e su pista, proprio nelle specialità di endurance come l'inseguimento. Astegiano, a chiesto a noi, consigli, a dire il vero credo che lo abbia chiesto a quasi tutti quelli che ha ritenuto competenti in materia. Questo è il suo carattere, è un personaggio particolare veramente originale. E noi da “colleghi” e nel caso di Mario Vaira presidente della società che lo ha tesserato, si siamo resi disponibili ad accompagnarlo il giorno dell'impresa. Devo dire che tutto è stato organizzato alla perfezione, io non ho mai visto nulla di simile nelle gare su pista, e tutto grazie al lavoro di sponsor e di tasca propria (pulman, ristorante, banda, giornalisti, fotografi...) tutto organizzato e pagato agli invitati. Un vero signore, campione di generosità. Mario ed io da tecnici del pedale (lui è meccanico e corridore, io solo il secondo), la prima cosa che abbiamo fatto è controllargli la bici fornita tra l'altro dallo sponsor Boeris. Una bicicletta tradizionale, con telaio in alluminio e ruote a razze all'anteriore (Mavic IO) e Mavic Comete al posteriore, lenticolare. Manubrio con le protesi. Trazione: 52x14 con catena da 3/32 per rendere la bici più leggera. Sino a qui nulla di particolare se non che il manubrio da crono era a nostro giudizio troppo alto. Sentendo poi il suo preparatore, Sergio Benzio, avevano già riscontrato questo problema, ma non hanno avuto il tempo per adattare ad una posizione più aerodinamica Michele, lui è abituato a posizioni più comode viste le lunghe percorrenze. Michele si è scaldato a nostro giudizio troppo poco prima della prova, era molto teso, e forse l'eccessivo zelo nell'organizzare l'evento, con le premiazioni degli sponsor e i ringraziamenti vari, lo hanno distolto dal suo obiettivo principale, ovvero battere il record dell'ora. Tra i due atleti però a noi è sembrato subito, sin dall'inizio un divario troppo alto in termini di conoscenza della specialità e retroterra culturale. Non dico che Michele non possa fare questi tentativi in futuro, ma quello che non si improvvisa è la tecnica della pista. Pensate che tra i suoi ondeggiamenti rispetto alla riga nera della corda poteva perdere anche 1 metro ogni giro, ma anche di più e al termine di 163 giri, almeno un 150 metri in più avrebbe potuto fare. Inoltre, aveva indossato un bellissimo casco da crono a goccia, però durante la prova abbassava continuamente la testa rendendo il suo vantaggio aerodinamico addirittura controproducente. Poi la posizione troppo alta. Sommando questi piccoli aspetti tecnici a nostro giudizio un 500 metri in più avrebbe potuto farli. La tabella proposta da Sergio Benzio era tarata sulle sue effettive potenzialità, nessuna illusione, si sapeva da dove partire, e si sapeva dove arrivare. La scelta di non seguire subito la tabella dei 44.54 è stata fatta perchè si voleva fare una buona prova ma senza l'illusione di poter battere l'americano. I quattro chilometri che separano il nostro atleta sono al momento, incolmabili, ma nulla è impossibile, ci devono però essere delle condizioni di partenza diverse da quelle attuali. Michele ha un buon fisico, grande resistenza e giro dopo giro rispetta la tabella, anzi, aumenta. Noi siamo già contenti, sappiamo anche di quanti pochi chilometri ha nelle gambe e quanto tema il velodromo. La mia impressione è che Michele vada ad un ritmo al di sotto delle sue possibilità, o meglio, forse mentalmente è abituato a spingere ad un basso numero di giri, per fare molti chilometri, ma qui è diverso, non si raggiungono di certo le medie orarie dell'inseguimento, ma è pur vero che si tende ad andare un pochino fuori giri. Invece lui sembra che possa girare all'infinito, tant'è vero che gli ultimi giri li affronta ai 44 orari. Dopo una prova del genere è difficile recuperare velocità, cioè aumentare. Nell'insieme è stata una bella prova, vistì tutti gli attenuanti del caso, Astegiano ha ance battuto se stesso di quando era molto più giovane e preparato. Merito dei materiali e merito anche al preparatore. Così Michele ha fatto almeno il record italiano M6 a 58 anni, segnando i 40,788 km. Per chi volesse provare... questo è il suo risultato. Complimenti.

Excel dokument med tider: http://www.vignalonga.it/modules/mydown ... hp?lid=791" onclick="window.open(this.href);return false;
Мясо это убийство

Linuss
Posts: 1
Joined: 02 Aug 2010 15:51

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Linuss » 19 Nov 2010 17:53

Översatt med google:
Lördag 13 november, 2010, på Velodrome Montichiari, det var försöket att slå världsrekord timme (bäst prestanda på tid med beaktande av cykeln jaga och icke-traditionella) av Michele Astegiano. Mannen fick är Steve Lehman, med sina 44,54 km var den här killen världsmästare i enskilda strävan under 2002, vann årets panamerikanska mästerskapen spårning och 500 meter. Time Trial, vann flera upplagor av nationella mästerskap på banan är cirka 500 meter till 2000 meter på jakten. Astegiano, utmanaren, men är ett rekord som ännu inte förlorar på avstånd, 24 timmar, över 1000 km, kort sagt stor förmåga att motstå. Två mycket olika världar, har gemensamt bara ordet "rekord" och inget mer. Astegiano finns att säga att han en gång hade redan provat detta test på tiden, och för honom var detta en andra utmaning. Jag har känt i cykelaffär Astegiano Mario Vaira, en kär vän, bland annat har varit en förkämpe för landsvägscykling och spår, mitt i specialiteten uthållighet som utförandet. Astegiano, bad oss, råd, jag tror faktiskt att han har ansökt om att nästan alla som han ansåg ansvarig. Detta är hans karaktär, är en verkligt ursprungliga karaktär i synnerhet. Och vi med "kollegor" och i fallet med Mario Vaira VD för företaget som har en kortinnehavare är du tillgång att följa med honom på dagen av bolaget. Jag måste säga att allt var perfekt organiserat, jag har aldrig sett något liknande i spåret raser, och allt tack vare ansträngningar sponsorer och sina egna fickor (buss, restaurang, band, journalister, fotografer ...) all organiserad och betalas ut till gästerna. En sann gentleman, en förkämpe för generositet. Mario och jag av tekniker på pedalen (han är mekaniker och racer, jag bara den andra), var det första vi gjorde kontrollera cykeln bland annat ges av sponsorn Boeris. En traditionell cykel med aluminiumram och främre hjulekrar (Mavic IO) och Mavic Comete bakre linsen. Styre med protesen. Kör: 52x14 kedja från 3 / 32 till göra cykeln lättare. Fram till nu inget speciellt förutom att tempolopp styret var för hög i vårt yttrande. Känsla sedan hans tränare, Sergio Benzi, hade redan stött på detta problem, men har inte haft tid att anpassa sig till en mer aerodynamisk Michael, han är van vid mer bekväm ställning med tanke på den långa sträckor. Michele värms upp i vår mening för lite före provet, det var mycket spänd, och kanske alltför nit i organiseringen av evenemanget, med utmärkelser och tacka de olika sponsorerna, de har avletts från sitt främsta mål, vilket slog rekordtid. Mellan de två tävlande, dock verkade det till oss omedelbart, redan från början, en lucka för högt i form av kunskaper inom specialiteten och bakgrund. Jag säger inte att Michael inte kan göra dessa ansträngningar i framtiden, men vad är utmanande är tekniken på banan. Tror du att en av sitt inflytande över den svarta linjen på repet kan förlora ca 1 meter vardera, men ännu mer, och i slutet av 163 varv, 150 meter i minst en mer kan göras. Dessutom bar hon en vacker tid droppe rättegång hjälm föll dock kontinuerligt under provet huvudet, vilket gör dess aerodynamiska fördelar med kontraproduktiv. Då för högt satt. Summering dessa små tekniska frågor enligt vår uppfattning en 500 meter mer skulle göra det. I tabellen som föreslås av Sergio Benz har kalibrerats om dess verkliga potential, inga illusioner, vi visste var man ska börja, och du visste var att gå. Beslutet att inte omedelbart följer efter 44,54 gjordes eftersom vi ville göra ett bra test men utan en illusion av att kunna slå de amerikanska. Den fyra kilometer mellan våra idrottare är för närvarande fyllda, men ingenting är omöjligt, men det måste finnas några inledande villkor än idag. Michele har en god fysik, bra styrka och varv efter varv till bordet avseenden faktiskt ökar. Vi är redan lyckliga, vi vet också av dem några miles i benen och har temat för Velodrome. Mitt intryck är att Michael går till en takt under sin potential, eller snarare kanske mentalt användas till att driva en låg hastighet, att göra en hel del miles, men här är det annorlunda, verkligen inte nådde den genomsnittliga timme av jakten, men det är sant att vi tenderar att gå lite ur varv. Istället tycks han vända oändligt, så mycket att de tar itu med sista varven till 44 timmar. Efter ett sådant bevis är svårt att hämta hastighet som skall öka. Överlag var det ett bra test, med tanke på alla de förmildrande omständigheter i fallet, har Reed Astegiano slagit sig själv när han var mycket yngre och förberedelser. Ansvarig för material och även om förberedelserna. Michele har gjort så åtminstone den italienska posten M6 till 58 år, som markerar 40,788 km. För dem som vill prova ... detta är resultatet. Grattis.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Fredde » 20 Nov 2010 15:36

Blir det ngn timme ikväll??

/Fredde

Post Reply