Mitt försök på timmen.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by svennelainen » 30 Jul 2010 09:07

Hög kadens mannen, hög kadens!
Speciellt med mycket framåtlut på cyklisten. Det aktiverar fler muskelgrupper i benet.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by ArvidSvensson » 30 Jul 2010 10:22

chrobin wrote:16,2
Du måste cykla snabbare än smira, Sönke och SuperFlyRetard gjorde på flygande 200m och lika snabbt som Jalle. Fast i 42 km. Det blir tufft!

zepofan
Posts: 21
Joined: 21 Jul 2010 18:06

Re: Mitt försök på timmen.

Post by zepofan » 30 Jul 2010 10:44

Får blodsmak i munnen bara av att läsa denna tråd :shock: men grymt imponerad av de extremt nogranna förberedleserna och viljestyrkan :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Fredde » 30 Jul 2010 11:04

ArvidSvensson wrote:
chrobin wrote:16,2
Du måste cykla snabbare än smira, Sönke och SuperFlyRetard gjorde på flygande 200m och lika snabbt som Jalle. Fast i 42 km. Det blir tufft!
Jag hade 3.5 på sprinten och trampade inte ur med 50+ i snitt så 3.66 låter riktigt tungt. Toppfart kommer ju inte spela någon roll för jag antar att du kommer ligga på samma kadens hela tiden. Fast när det gäller timmen har jag mindre koll än vanligt.

- Bara 41,800 meter kvar... :)

/Fredde

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 01 Aug 2010 07:28

Cykel City var vänliga nog och ställa upp med en helt ny tempodräkt och ett par hjulväskor. Skoöverdrag och handskar är på ingång. Börjar bli seriöst nu.

Image

Image

rogart
Posts: 101
Joined: 05 Oct 2009 20:48
Location: Kalmar

Re: Mitt försök på timmen.

Post by rogart » 01 Aug 2010 10:49

Chrobin .The flying swedman .Kul tråd . Ser fram emot rekordförsöket .

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by klasolsson » 01 Aug 2010 11:14

rogart wrote:Chrobin .The flying swedman .Kul tråd . Ser fram emot rekordförsöket .
+1

Håller helt klart med, det är en fröjd att följa. Hoppas du får ihop cykeln.

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 01 Aug 2010 16:50

film tajm

Ole Ritters försök










chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 04 Aug 2010 11:53

Träningen går vidare. Nu tränas det mer eller mindre varje dag. Jag har ju stegvis ökat träningen och i förrgår var det dags för första passet med skivstång. 30kg, stången bakom nacken och pressa 20 gånger med låren. Jag vet, 30kg låter inte mycket men jäklar vad det tog på benen. Har för tillfället träningsvärk i axlar mage och låren....
Men det ger resultat. Känner mig piggare på cykel och tiderna blir bättre.

Börjar även få till kadensen och rundtrampet.
Första veckorna hade jag problem när jag började närma mig 110i kadens. Jag tappade kontrollen och kraften och jag började hopppa på sadeln. Nu kan lag ligga stadigt i ca 1min på 128 i kadens på rollern. Har lyckat veva upp i 133 i kontrolerade former.
Tricket är för mig att slappna av i armar och rygg, ner med hälarena, jobba myyyycket med vaderna.

Och idag var det dags att göra egna flapjacks (eller socker med havregryn som det e)
Bra energikick efter hårda pass

7 dl havregryn
1 dl socker
1 matsked vaniljsocker
lite salt
1 dl sylt
1/5 dl ljus sirap

På med ungnen på 200°
smält smöret
blanda allt utom sylten
bred ut på bakpapper
på med sylt på med ett lager till
in i ugnen i ca 15min

hepp!!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nästa vecka blir det hemgjord gel och sportdryck.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Fredde » 04 Aug 2010 12:18

ChR, jag håller verkligen tummarna för att du en vacker dag vaknar upp och känner en stor lust att bygga en velodrom i tanto... :)

Kör hårt!

/Fredde

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Batman » 04 Aug 2010 21:08

tja chrobin.

körde 4km idag i velodromen. tiden hamna på 6.07. då har jag inte tränat speciellt mkt sen jag sluta på ryssen i feb. kanske 10 mash rundor över 1 h max.
utväxlingen va som deras hojjar 45/15 och med en tyngre utväxling hade det nog gått att få ner tiden lite antar jag...

följer din träning med spänning och har du tid, stanna en dag extra i falun för säkerheten i banan...
WarHeadCouriers

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 04 Aug 2010 21:33

^ Kul! Tack för den infon.
Då snittade du varven på 17,4sek
Och jag planerar att köra varven på 16,2sek
Så dryga sekundern snabbare och i 54min längre....

Så fort hojen bkir klar kommer det bli många turer till Falun. Måste verkligen cykla in mig på banan, framförallt med en så speciell cykel som jag har hittat på.

Idag fick jag även tag på en bra verkygs låda där jag får plats med allt som behövs.

Image

Image

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Speedman » 05 Aug 2010 09:40

Jihoo!

Jäkligt kul tråd att följa. Extra fin pepp för mig som saknat mål i träningen sedan början av juni (då jag deltog i en inofficiell fitnesstävling och vann grenen "plankan", med en vinnartid på 11min).
Efter att ha plöjt igenom hela tråden är peppen tillbaka. Mången eloge till dig!!!

Förresten,
Med så välplanerat och strikt och fint träningsprogram så bör du så småningom ta fram ett lika seriöst kostprogram. Är du t.ex. intresserad av att öka i aktiv kroppsmassa, d.v.s. lägre fettprocent, som jag ser är ett av dina testvärden och följaktligen ersätta förlorade fettkilon med muskler, så är det enligt mig ett måste.

(Nu blev det tvärt om här, bygg först, bränn sen är bättre)

Det är klart att det går med random kostintag. Men gud så mycket mer resultat du kommer att se av din träning med ett tillhörande kostprogram.

Detta program (baserat på min kroppsvikt, 80kg) har jag kört:

Image

Han som gjorde kostprogrammet till mig är Ako Rahim, Svensk mästare i Athletic Fitness.
Image

Ett första steg kan vara att se till att få i dig minimum 2gram protein gånger din vikt i kg per dag. D.v.s. 134g med din kroppsvikt. Detta med ett intervall på max 4 tim mellan varje mål. 3 tim är att föredra. Det resulterar i ca 5 mål per dag med ca 25-30gram protein (kroppens byggstenar;-)) i varje mål.

I ett senare skede kan du förädla ditt intag av kolhydrater. Exempelvis välja snabba kolhydrater endast vid målet efter träning. Långsamma kolhydrater vid övriga mål.

Akos kostprogram är väldigt hardcore och intehåller som ni kan se, inte en enda frukt. För sött enligt Ako. För mig som gillar frukt, mjölk, fil, yoghurt var det lite utav en pers att komma in i det. Men det gick.

Akos program innehåller väldigt lite kolhydrater, och använder istället mer fett och protein som bränsle. Precis som i tråden tidigare nämnda Jonas Colting förespråkar.

Tidigare körde jag kost och träningsprogram av Joel Delvert
Image

Det programmet innehöll mer kolhydrataer och mindre fett. Båda funkade bra på mig, men Joel och Ako kunde inte köra varandras program. Olika kroppar reagerar olika på utsöndring av insulin (läs intag av socker).

Nej, so long datorn, nu ska jag ut och röra på mig :-)

Hej!

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by KvarterenRundt » 05 Aug 2010 11:51

Ja jag tycker det är smått otroligt att ha orkar bygga på det där, trodde den översta var deffningskosten först

Heja Chrobin också!

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Mitt försök på timmen.

Post by jp » 05 Aug 2010 15:53

KvarterenRundt wrote:Ja jag tycker det är smått otroligt att ha orkar bygga på det där, trodde den översta var deffningskosten först!
+1, sjukt lite mat, den dieten skulle jag gått upp i rök av.
Image

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Hampan » 05 Aug 2010 17:52

Powerkakreceptet gjorde mig gladare än dietplanen... men sen kommer jag nog aldrig att sätta några rekord heller. Väldigt spännande tråd och en fantastiskt imponerande satsning iallafall, jag följer den med spänning. Lycka till som tusan!
_____________
Fista STHLM

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 06 Aug 2010 09:09

Härligt Petter!! Jätte tack för den posten. Mycket intressant.

Ska självklart ha ett genomtänkt kostprogram. Själet till att jag inte redan börjat är att jag vill ta ett steg i taget för att minimera risken att jag kroknar och lägger av.
Behöver absolut gå ner lite i vikt. Det ännda jag gjort hittills med kosten är att dra ner och ta bort det allra onyttigaste, typ läsk godis och dragit ner på intaget kolhydrater.

Men nästa vecka börjar jag med en mer planerad kost.
Hur funkar det här med deffning. Hur länge gör man det?

Här har ni några rekord frukostar:

Merckx: Rostade mackor med nån bredbar ost från Belgien

Obree: Rostade mackor med marmelad

Moser: Frukt, honung, citrus frukt pulver med extra C vitamin, tre teskedar wheat gem, hasselnötter, två glas frukt juice, 10g frukt pulver, 50g ris blandning med extra honung och 500ml electrolyte dricka

Då vet vi alla vad Ronny äter till frukost....

Hur försöket än går kommer jag vara in min livs form nästa sommar.

/ChRobin

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Mitt försök på timmen.

Post by 48/16 magnus » 06 Aug 2010 11:31

Heja ChRobin.
Mitt tips är att du hittar en skapligt platt asfaltsrunda som du ligger och nöter på.
Då får du bättre känsla för fartvinden, rundrampet, utväxlingen mm. p
På roller blir man lätt lurad av att det går för lätt och man missar "fixeddrivet". Hur långt kommer du på en timme på asfalt?

/M

rickardt
Posts: 13
Joined: 16 May 2010 17:54

Re: Mitt försök på timmen.

Post by rickardt » 06 Aug 2010 11:58

Härlig läsning, vilken satsning!!!

När det pratas mat här, hur är det under själva timmen? Äter/dricker man något under tiden eller är det bara att ladda mat o vätska så det räcker. Med den belastningen måste kaloriåtgången vara grym!!!

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 06 Aug 2010 12:20

rickardt wrote:Härlig läsning, vilken satsning!!!

När det pratas mat här, hur är det under själva timmen? Äter/dricker man något under tiden eller är det bara att ladda mat o vätska så det räcker. Med den belastningen måste kaloriåtgången vara grym!!!
Under timmer varken äter eller dricker man. Det gäller bara att ladda upp innan.
48/16 magnus wrote:Heja ChRobin.
Mitt tips är att du hittar en skapligt platt asfaltsrunda som du ligger och nöter på.
Då får du bättre känsla för fartvinden, rundrampet, utväxlingen mm. p
På roller blir man lätt lurad av att det går för lätt och man missar "fixeddrivet". Hur långt kommer du på en timme på asfalt?

/M
Absolut! Rollern har jag mest för att träna teknik kadens och balans. Det är ett bra sätt att testa olika positioner, fotvinklar, sadelhöjd mm. Den rollern jag kör på är utrustad med ett motstånd med fem olika steg. Jag kör på mellan nivån nu och då får man kämpa lite hårdare. När jag kör asfalt ligger jag på ca 36km på en timme. Men då är det ganska kuperat. Och det finns gott om partier att "vila" på.

Nån som har tips på var det finns bra slingor med platt asfalt?

Post Reply