Mitt försök på timmen.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
perbjesse
Posts: 3
Joined: 19 Aug 2010 17:15

Re: Mitt försök på timmen.

Post by perbjesse » 19 Aug 2010 18:34

Tipsen ar fran mig. Jag har aldrig kort timmen, fel fysiologi, men har tavlat pa alla andra distanser, och tranat specifikt for bancykling fem ar (senaste tva aren med fokus pa kilometern). Mina erfarenheter for endurance ar framst pa jaktstartssidan, som har mycket gemensamt med timmen (det viktigaste dar ar vo2, dock, istallet for thresholdpower).

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 20 Aug 2010 07:26

Film tajm.

Den klassiska Battle of the Bikes
















User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Batman » 21 Aug 2010 10:02

Jag har för mig att hojjen jag cykla på var uci godkänd. rätta mig om jag har fel.
Men fan vad taggad jag är på att komma igång och börja jobba på måndag. Få in cyklingen i benen. öka några kuggar och upp i falun och ta tillbaka rekordet... sista ordet är inte sagt mellan mig och björn :D
WarHeadCouriers

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 23 Aug 2010 13:09

När jag pratade med Pär Edgren tog han upp en intressant uträkning.
Han sa att ca 96% av det man klarat att cykla 4km på klarar man av att cykla timmen på.

tänkte inte så mycket mer på de för ens jag tittade på banrekord tiderna på YA's hemsida.

4km

Björn Stenberg(49*15) Falu CK H45 6.08 min
Kalle Börjesson Ryska Posten Bud 6.09,81 min

1 timme

Björn Stenberg (49*15) Falu CK H45 36556,6 meter
Loppet kör 2010-08-14

Kalle Börjesson (48*15) Ryska Posten Bud 36152,7 meter
Loppet kört 2010-08-06
Destinator


Det jag upptäckte var att Björn slog Kalle med nästen exat lika många % i både 4km och i timmen.

Så jag tog mig friheten att räkna på Kalles tider:

Han cyklade 4km med en snittfart på 39km/h
96% av det är 37,44. Så ca 1km länge än vad han körde. Och den km tror jag och säker Kalle också att han skulle klara av.

Så kontentan är att vad man klarar av på 4km säger ganska mycket om vad man klarar på timmen

perbjesse
Posts: 3
Joined: 19 Aug 2010 17:15

Re: Mitt försök på timmen.

Post by perbjesse » 23 Aug 2010 17:19

chrobin wrote:När jag pratade med Pär Edgren tog han upp en intressant uträkning.
Han sa att ca 96% av det man klarat att cykla 4km på klarar man av att cykla timmen på.
Detta stammer nog i grova drag i den meningen att det finns en korrelation. Men jag skulle inte titta alltfor noga pa detta med bara nagra fa datapunkter, speciellt inte nar det galler amatorer: 4km anvander endast 85% aerobisk energi (http://www.trainingandracingwithapowerm ... art-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;), och det ar i snitt. Detta betyder att for individer, speciellt individer som inte ar i varldsklass, sa kan det vara stora skillnader vad det galler sluttider pa 4km aven om dom har samma timme-kapacitet, beroende pa den individuella anerobiska arbetskapaciteten. Om jag utgar fran mig sjalv t.ex., sa kan kan jag kora snabbt nog pa 3km for att topp-2 i aldersgrupp i USA 2008, med en ganska usel troskel. Orsaken till den stora skillnaden ar att jag ligger valdigt langt till hoger vad det galler anerobisk arbetskapacitet, men ar ganska otranad vad det galler troskel.

For eliten sa ar det sakert sa att korrelationen ganska stark i den meningen att manga som ar i varldsrekordklass pa timmen, ar ocksa i varldsrekordklass pa 4km, men det beror pa att dom typiskt ar landsvagsproffs som tranar heltid, och som maste vara outstanding bade pa anerobisk kapacitet och aerobisk kapacitet. Tank Wiggins t.ex.

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Batman » 25 Aug 2010 19:21

men det är ju inte som jag fick det till...
Jag hade ju 1 sekund bättre på 4km än björn...
WarHeadCouriers

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Batman » 25 Aug 2010 19:22

edit: jag ska allt visa dom... kapa 2 sekunder på min där.. då tror jag det blir mer korrekt.
WarHeadCouriers

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Busken » 05 Sep 2010 08:04

hur går det med träningen? lägger du ner lika mycket energi där som på cykelbyggandet? Skulle vara intressant att veta. Nåja, nu ska jag laga brunch i stället, lycka till!

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 05 Sep 2010 19:17

Jo tack. Träninger går bra. Har fått in ett bra flyt och jag gör lite hela tiden. Har mest tränat styrka och att få upp nån någorlunda grundfysik. Det har gått väldigt bra hittils.
Frugan sa till och med häromdan "oj, vilka muskler du fått".
Ska väga in mig imorron, återkommer då med lite siffror. Om ca två veckor kommer jag gå på stenhårt för att träna upp kondiditonen.

Lite bilder på Darren Kenny som har Paralympics rekordet på timmen, 40.516km körde han. Ni kan läsa mer om Kenny här http://en.wikipedia.org/wiki/Darren_Kenny" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image

Image

Image

Last edited by chrobin on 05 Sep 2010 19:27, edited 1 time in total.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Indurain » 05 Sep 2010 19:25

Har du funderat på vilka däck du ska använda?
Rule #242 - More is good ... all is better.

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 05 Sep 2010 19:31

Indurain wrote:Har du funderat på vilka däck du ska använda?
En bulvan vid namn Arvid fixade dom här åt mig.
Dugast silk latex pista 20mm. (många fina ord i den beskrivningen)
Image

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 05 Sep 2010 22:41

Heeeelt galet!! Allt är galet, cyklarna, cyklisterna, banan, hastigheterna, funktionärerna.


User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Ronny » 06 Sep 2010 19:57

En sådan här är ett måste ty den ger tunnelseende redan vid start och varför vänta en timme på det?
Image
Мясо это убийство

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by efredrikson » 07 Sep 2010 20:49

Vad är det för bok som Obree sitter o hammrar på i sista dokumentären? Är det "Flying Scotsman" eller har han skrivit ytterligare en specifikt om träning?
Erik
there can be only one

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 10 Sep 2010 22:57

Nu i förkylnings tider gäller det att hålla sig frisk och kry. Så fort jag känner mig hängig eller förkyld (som jag känner mig nu) tar jag en riktig dunderhonung. En ninja medicin som kommer från Kina. Jag har ALLTID en burk hemma. När jag för typ 13 år sedan gjorde en rundresa i Nepal Tibet och Kina blev jag tipsad om denna magiska mirakel medicin. Och den funkar, verkligen. Var och varannan Kines dricker det här.
Man tar den tre gånger om dagen. Ca 1 matsked som sedan blandas ut med varmt vatten, sen är det bara att röra runt och dricka. Känslan är lite som att dricka en stooor Vicks tablet. Den här honungen kommer absolut ingå i tim försöks frukosten.
Tur att det inte är ett officiellt försök för då skulle jag säkert åka fast i nån doping kontroll....
Finna att köpa i välsorterade Asiat mat affärer. Jag köper min i Söderhallarna.

Image

Oj så många konstiga växter och örter

Image

Bara för att det är naturligt betyder ju inte att det är lagligt...

Image

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by boon » 10 Sep 2010 23:32

Den där måste jag testa!
Tack för tipset...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

jalle
Posts: 576
Joined: 03 Jun 2008 23:13
Location: Skeppsholmen

Re: Mitt försök på timmen.

Post by jalle » 11 Sep 2010 15:55

Märkligt... Hittade just en sån flaska efter att ha letat ett bra tag (efter tips från min förra "svärfar"). Hittade på Ringvägen, bortanför Skanstull. 98 kr för en stor flaska. Lyckades beställa på plingplongspråk "Pi Pa Ko". Stort garv från kassakillen!
Bra skit!
/J

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 18 Sep 2010 12:16

Träningen rullar på. Nu är det bara några veckor kvar tills den riktiga konditions träningen börjar. Jag och min fru Jennie har bestämt att vi ska åka och hälsa på hennes kusin och faster i England. Och av en händelse så bor dom strax utanför Manchester. Och av en händelse ringde jag Velodromen i Manchester igår och frågade om man skulle kunna göra ett försök på timmen hos dom.
-No problem, that would be great. And in the Obree style, thats fantastic!

Jag skulle bara höra av mig när jag visste datum så skulle dom hjälpa mig med tidtagning.

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 02 Oct 2010 18:14

Just nu pågår ett tim försök i Falun

http://www.cykelklubben.se/ya-cam/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Batman » 02 Oct 2010 19:12

Jag får inte upp live fönstret...
hoppas han inte kommer över 40km/h :twisted:
WarHeadCouriers

Post Reply