Mitt försök på timmen.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
chrobin

Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 09 Jul 2010 13:34

Hej all.

I den här tråden kommer ni kunna följa träningen och förberedelsernaa inför mitt försök på timmen som jag kommer göra sommaren 2011 i Falun
Jag tänker inte sikta på nått rekord...
Men satsar på att cykla mint 42km.

Jag har alltså 52 veckor på mig att träna.
Har lagt upp tränigen ganska enkelt.
Om jag tränar på att cykla 42km/h så räcker det med en förbättring på 1,2min / vecka för att vara hemma.

Jag tränar varannan dag.
Tränar på roller och test cykel.
Har pulsmätrare cykeldator och wattmätare.
Det gäller nu att få ner watten så att jag klarar att cykla 42km/h med så lite watt som möjligt.

Men för att göra detta behövs ju en cykel!

Bygget av den kan ni följa här:

viewtopic.php?f=1&t=6007" onclick="window.open(this.href);return false;

Idag var jag och vägde mig på en sån där Body Composition Analyser.
Är väldigt medel. Ganska otränad.

Image

Idéen till det här spektaklet har legat och grott länge men efter att jag läste The Hour av Michael Hutchinson var det dags att ta tag i det.

Det kommer postas listor, diagram, staplar, mått, lufttryck, temperaturer, ja allt som har med ett förök på timmer att göra.

/ ChRobin

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Mitt försök på timmen.

Post by ana » 09 Jul 2010 13:46

Coolt! Ska bli kul att följa! :)

Men vad menas med "target BF: 17%"? Känns ju inte som något man vill uppnå... :|

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Bompet » 09 Jul 2010 13:56

Heja! Heja! Otroligt bra initiativ. Jag har själv funderat på att testa vad man skulle kunna göra på timmen.

Men som du bevisat förut så är du nån som "put's your money where your mouth is". En doer helt enkelt. Har inga tvivel på att det faktiskt kommer bli ett försök på timmen.

Om jag förstått rätt så kommer du ge dig på "Best Hour Performance" enligt UCI standarden. ("UCI Hour Record" kräver ju en "Eddy" cykel) Isf tycker jag du skall satsa på att få det ratifierat. Jag tror inte det finns nån oficiell tid på timmen satt i sverige. Jag tror du har goda chanser att bli svensk rekordhållare om du klarar 42km

Och som vidare tips rekomenderar jag dej att läsa "The Hour" av Michael Hutchinson om du inte läst den. Han gjorde två misslyckade försök på "UCI Hour Record". Boken innehåller en hel del historia kring tim-rekordet, men kanske mest intressant för dej: Detaljerad beskrivning av hans uppladdning/träning. Man kan väl säga att allt inte gick enligt plan, så det finns massa lärdommar at göra. Tex att se till att cykeln inte är färdig först två dagar innan försöket.

Kör så det ryker!
Image

xtedx
Posts: 47
Joined: 28 Jun 2010 02:03
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by xtedx » 09 Jul 2010 15:49

chrobin wrote:Idéen till det här spektaklet har legat och grott länge men efter att jag läste The Hour av Michael Hutchinson var det dags att ta tag i det.
Bompet wrote:Och som vidare tips rekomenderar jag dej att läsa "The Hour" av Michael Hutchinson om du inte läst den.
Just saying… (:

Men det här ska bli riktigt intressant att följa! Detta och din byggtråd. (;
xVx

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Mitt försök på timmen.

Post by 48/16 magnus » 09 Jul 2010 20:07

chrobin wrote:Hej all.
I den här tråden kommer ni kunna följa träningen och förberedelsernaa inför mitt försök på timmen ..
Det är bra chrobin du upphör inte att förvåna, bygget var ju bara en tidsfråga. Men att du skulle slå dig på en karriär som idrottsman var lite oväntat.
Men du har mitt stöd "the flying söderkis" :wink:

/M

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Mitt försök på timmen.

Post by euskadi » 09 Jul 2010 20:22

hejaheja!!
oj vad skojigt att läsa om detta.

hur lägger du upp träningen, kör du efter program? eller kommer det senare i planeringen?
förklara också gärna kroppsanalysen för mig som inte fattar riktigt.

edit: akta dig för att inte bli förkyld/övertränad i början. Att gå från otränad till att köra varannan dag är ett stort steg även fast motivationen är på topp i början! lycka till

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Hiwatt » 09 Jul 2010 20:50

Ljufligt! Du kommer att fixa det.

"Det gäller nu att få ner watten så att jag klarar att cykla 42km/h med så lite watt som möjligt."

Det här förstår jag inte riktigt. Skitsamma egentligen men...Jag antar att du menar att du ska gå ner i vikt samt hitta en grym aero position?

..."bara" att räkna ut vad som krävs, watt-wise, och sedan klättra dit. Vikt, hastighet/vindmotstånd, tidsbegränsning...på ngt sätt.

här är lite tips

http://www.cyclingtipsblog.com/2010/04/ ... more-10271" onclick="window.open(this.href);return false;
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by ArvidSvensson » 09 Jul 2010 20:58

Hiwatt: eller så gör man tvärt om och konstaterar att det krävs alldeles för många watt för att fixa det och utvecklar cykeln och stilen för att få ner effekten som krävs.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Bompet » 09 Jul 2010 22:51

xtedx wrote:Just saying… (:
Ooops! Så går det när man blir alldeles exalterad och inte läser hela inlägget :)

Men skit samma. Ett bra boktips är det, tycker uppenbarligen både jag och chrobin, som håller för lite upprepning.
Image

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Elmer » 10 Jul 2010 10:21

Bompet wrote:Jag tror inte det finns nån oficiell tid på timmen satt i sverige. Jag tror du har goda chanser att bli svensk rekordhållare om du klarar 42km
Tror Pär Edgren satte nåt rekord på slutet av nittiotalet mest för att, kan vara värt att kolla upp. Det är med ett uppslag i nån gammel velo i gömmorna.
I övrigt applåderar jag denna vansinniga plan, hade varit fantasktiskt kul att vara på plats när det smäller!


Edit: Absolute record, 45.335,18 km.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Nomis » 11 Jul 2010 10:36

Chrobin for president!

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 12 Jul 2010 01:31

VECKA #1

Då var första träningsveckan över.
Inga stordåd denna vecka. Koncentrerat mig mest på att komma igång.
Har mest kört kortare pass på rollern. Rollern är bra för att träna upp teknik och balans. Har haft en ovana att cykla med knäna lite brett, så nu tränar jag på att få ihop dom. Tränar på att följa med hela trampet och hitta en bra rytm. Men jag har nog framför allt tränat på att vara avslappnad på cykeln.

Inför förlossningen av våra söner gick jag och Jennie på Profylax kurs. Det var väldigt bra. För dom som inte känner till det är Profylax en andningsteknik som hjälper att klara av smärtorna under en förlossning.
Finns tre olika typer av andning:
-Lätt
-Mellan
-Djup

Man andas alltid in genom näsan (kroppen tar åt sig mer syre genom näsan) och ut genom munnen.
I en förlossning ska man växla mellan dom olika andnings typerna.
Väldigt ont= lätt
Inte ont= djup osv

Profylax går även ut på att man ska vara så avslappnad som möjligt. Jag har tex en ovana att jag spänner mig i ansiktet. Typ grimaserar när det börjar bli jobbigt. Det gör i sin tur att andningen blir sämre. Jag får mindre syre och blir tröttare. I en förlossning motsvarar det att det gör mer ont. Så idag testade jag att vara totalt avslappnad i ansiktet. Och ta mig fan det funkade ju perfekt!! Orkade genast mer.

Att cykla timmer är ju inte bara ett test i att trampa fort i en timme.
Man ska orka sitta i samma position i en timme.
Man ska vara totalt fokuserad i en timme
Du ska orka hålla rätt andning i en timme
Och man ska stå ut med tristessen att cykla runt runt runt i en timme.

I början kommer träningen vara ganska varierad. Jag får pröva på och se vad som passar. Men som sagt, det kommer tränas på allt från andning, styrka, kondition, koncentration, fokusering och teknik till motivation, rutiner, aerodynamik mm

Avslutade veckan med ett 35min landsvägspass i ganska högt tempo, och det kändes väldigt bra. Avslappnat och fokuserat.

Har även skaffat mig en målbild. Och det är efterfesten som kommer hållas i Stockholm samma kväll som jag cyklat timmen i Falun. Det ser jag väldigt mycket fram emot. Och då är alla härifrån självklart välkomna!!

Återkommer med mer info om kroppsanalys lappen. Ska även göra fler tester i veckan. Tex lungkapacitet

logear
Posts: 164
Joined: 09 Nov 2009 23:04
Location: GBG

Re: Mitt försök på timmen.

Post by logear » 12 Jul 2010 07:30

Du är så jävla grym! Stående ovationer!
________________________
Putsar och skruvar på en:
Raleigh Grand prix
http://fixed.dusten.se/

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Hoffen » 12 Jul 2010 22:13

Lycka till!

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 15 Jul 2010 00:28

Niki Yoshiuchi's försök.


chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 16 Jul 2010 08:49

Träningen går vidare.
Och när jag inte tränar läser jag dessa två böcker.
High tech cycling är en underbar bok som viger ett helt parti i boken åt timmen.
Massa grafer och formler.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Börjar komma igång med träningen nu. Har fått bra flyt på rollern. Att cykla roller är frukansvärt tråkigt och en bra träning för att stå ut med tristessen.

Image

Kört några tempo etapper om ca 30-45min. Har även kört ett en timmars pass med 5min intervall.

Har även börjar träna nacken, armar och axlar. Känner att nacken tar lite styk så jag kör en träning som thai boxarna brukar göra. Ligger på rygg, lufter up huvudet typ två/tre cm, håller huvudet så ett tag sen vänder jag åt höger. Håller ett tag till och sen gör samma åt vänster. Sen vanliga hedreliga armhävningar.

Känner mig överlag pigg och stark.

på återseende.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Mitt försök på timmen.

Post by viktor » 18 Jul 2010 00:37

Ett boktips som väl inte direkt är cykelrelaterat men ändå är en höjdare är Jonas Coltings bok "Jag vill ju bara se bra ut naken", inte minst för att han hela tiden poängterar att våra kroppar är byggda för uthållighet.
Ser fram emot när försöket går av stapeln och kommer absolut att vara på plats om du vill ha publik och hejaklack. Du är en insperationskälla!
/Viktor

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 18 Jul 2010 23:54

VECKA #2

Träningen går vidare.
Lite seg i benen efter några intervall träningar.
Har ganska snabbt och enkelt fått in träningen i vardagen och familjelivet.
Har kört roller, intervall. Tränat nacke och axlar.
Tränat kadens och balans.
I samband med nack och axelträningen har jag även börjat träna att torrcykla. Ni vet när man ligger på rygg och trampar i luften. Klart jobbigare än jag hade trott. Väldigt bra träning för att få bra rytm och teknik.
Full fart framåt!!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Fredde » 18 Jul 2010 23:55

Det där om att man ska slappna av i ansiktet var ett riktigt bra tips. Går ju bra mycket enklare att andas då.

Kör hårt!

/Fredde

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 18 Jul 2010 23:59

fredde.se wrote:Det där om att man ska slappna av i ansiktet var ett riktigt bra tips. Går ju bra mycket enklare att andas då.

Kör hårt!

/Fredde
Eller hur. Tänk på hur Gunde såg ut i spåret med
dregel hängandes från ett mycket avslappnat ansikte.

Post Reply