Byggtråd: Min Obree cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
nr83
Posts: 93
Joined: 17 Jun 2008 12:24
Location: Stockholm Hammarbyhöjden

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by nr83 » 18 Dec 2010 02:35

fy fan chrobbin YOU RULE!
Alltid en sjukt bra inspirationskälla, om man vill nåt, GÖR DET!

PS. älskar din Emco 3a! har du fräspelaren till den å?
/Mange (call me rookie)

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Speedman » 18 Dec 2010 14:29

:D S.T.O.R.T. :D

:P Grattis! :P

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 18 Dec 2010 18:43

Idag komm Erik förbi en sväng och vi testade lite grafik. Ni minns kanske att jag har postat några bilder på obskyra pilar som Erik och Erik hade donat med. Nu ska ni få svaret på vad dom där pilarna egentligen är. Det är ju så klart klockvisare. Klocka, timmen, ja ni fattar.

Och här får ni även se namnet. Paragon. Vilket blygsamt är namnet på en felfri diamant.
Sen har jag största delen av byggandet lyssnat på just The Paragons. (bilden jag postade tidigare)

Det är en hel del kvar att göra på hojjen men sen ska ju hela "teamet" fixas också. Verktygsväskor, transportlådor mm.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

User avatar
Slangen
Posts: 346
Joined: 31 May 2009 08:09
Location: ENSKEDE
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Slangen » 18 Dec 2010 19:45

Bloody lovely!

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Streamliner » 18 Dec 2010 23:18

I princip ingen seat cluster offset och nästan inget försprång på framgaffeln. Ska bli intressant att se om den får tendenser att wobbla i högre farter. Rent logiskt så borde den det. Spännande!
Loch Ness is Deep.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by svennelainen » 18 Dec 2010 23:24

Streamliner wrote:I princip ingen seat cluster offset och nästan inget försprång på framgaffeln. Ska bli intressant att se om den får tendenser att wobbla i högre farter. Rent logiskt så borde den det. Spännande!
Vet inte vad du tittar på, men jag ser i alla fall försprång.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by klasolsson » 18 Dec 2010 23:26

Grymt!

Nu väntar jag med spänning på att Fredde ska skriva nåt kul om kedjan, dropoutsen och en uteservering :wink:

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 18 Dec 2010 23:31

klasolsson wrote:Grymt!

Nu väntar jag med spänning på att Fredde ska skriva nåt kul om kedjan, dropoutsen och en uteservering :wink:
Det har vi redan rett ut, på förra sidan.

Svenne, jepp, vill minnas att robin pratade om ca 45mm i försprång.

/Fredde

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Ronny » 18 Dec 2010 23:43

Streamliner wrote:I princip ingen seat cluster offset och nästan inget försprång på framgaffeln. Ska bli intressant att se om den får tendenser att wobbla i högre farter. Rent logiskt så borde den det. Spännande!
Observant och det var det jag broderade om tidigare fast notera problemet är den branta styrrörsvinkel som ger upphov till vobbling.
Мясо это убийство

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Batman » 19 Dec 2010 12:01



Här e en annan Paragon. Titelhållaren passade ganska bra här... Annars kanske jag borde postat FTD(Fresh to death).
WarHeadCouriers

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Naugas » 19 Dec 2010 22:55

Ronny wrote:
Streamliner wrote:I princip ingen seat cluster offset och nästan inget försprång på framgaffeln. Ska bli intressant att se om den får tendenser att wobbla i högre farter. Rent logiskt så borde den det. Spännande!
Observant och det var det jag broderade om tidigare fast notera problemet är den branta styrrörsvinkel som ger upphov till vobbling.
Jag tror att geometrin är bra som den är. Inte är väl styrhuvudsvinkeln så jättebrant, eller? chrobin skrev att "försprånget" var 48 mm, men i svenskan används ordet både för gaffelns försprång (=fork offset) och hjulets försprång (=trail) och jag vet inte vad som syftades på. Var det om gaffeln så blir det ett hyggligt värde för "trail" om det är en brant (75 grader?) styrvinkel, gällde det "trail" är det inte fel heller. Jag kan tänka mig att ett riktigt lågt värde för trail, kanske 25-40 mm, är bra genom att så mycket vikt hamnar på framhjulet, vilket öker den upplevda effekten av hjulets trail. För mycket trail, speciellt med brant styrvinkel, gör att cykeln blir känslig för viktförflyttningar. Den blir nervös och flyttar sig snabbt sidledes vilket kanske inte är så kul, speciellt när man börjar bli trött. Fast genom att överkroppen ligger så stabilt på styret minskas nog tendenserna till att man vinglar till pga viktförskjutningar i sidled.

Vad är det som säger att vobblingstendenser skulle öka med brantare styrhuvudsvinkel förresten? Jag har aldrig sett någonting om någon enskild geometrifaktor som påverkar det alls, fast det jag läst om har mest varit om motorcyklar iofs.
Last edited by Naugas on 19 Dec 2010 23:19, edited 2 times in total.

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 19 Dec 2010 23:11

Fellini var och filmade andra test rundan.



Återkommer med input om geometrin när jag orkar skriva mer.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by ArvidSvensson » 19 Dec 2010 23:16

chrobin wrote:Fellini var och filmade andra test rundan.



Återkommer med input om geometrin när jag orkar skriva mer.
Grymt! Nöt inte för mycket på däcken bara! Tänk på att de kommer att explodera eftersom de sitter på kanttrådsfälgar. Två, tre testrundor till sedan är det bara att piska upp Paragon i 42000 meter.

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Carl » 19 Dec 2010 23:18

WOHOO!
Grymt ju, njuter av den här tråden.

Säg till om du behöver en mekaniker till timmen, måste se det live

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by pean » 19 Dec 2010 23:18

chrobin wrote:Återkommer med input om geometrin när jag orkar skriva mer.
Förstår att du är trött nu efter testrundan.

I övrigt gör jag tummen upp, jag följer byggtråden med stora ögon.
Image Image Image Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Naugas » 19 Dec 2010 23:20

chrobin - länktips, hittade just den här killen och vad han lagt upp: http://www.youtube.com/user/yoga12345678#p/u" onclick="window.open(this.href);return false;

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 20 Dec 2010 01:32

^ Kanon bra!! Tack!!

Sådärja, nu är jag tillbaks och utvilad. Det här med geometrin:
Som alla har sett så är det ganska så aggressiva vinklar. Det jag kan säga är att den är ganska så nervös när jag sitter upprätt och ska dra iväg. Men det tror jag beror mer på det 29cm breda (på bredaste stället) bullhorn styret. Men så fort man intar aero positionen och ökar farten känns det kanon bra. Efter ett gäng test körningar känns det mer och mer naturligt att krypa ihop på styret. Och så jävla branta vinklar är det ju inte. Typ 3,4° mer än originalet. Jag valde att testa en brantare vinkler pga den korta och branta banan jag ska köra på.
En annan sak jag märkte var att det känns som om man kan klara av tyngre utväxling i den här positionen. Svårt att förklara varför men jag har testat många cyklar igenom åren men det här är nått heleeelt annat. Som jag har nämt tidigare så är det såååå mycket mer än en aero position med infällda armar. Så otroligt trist att UCI förbjöd den. Tänk vad cool att se ett lag tempo där alla sitter i obree positionen.

Image

En Rolls var det ja.

Image

Redan lite patina

Image

Lite smidigare än dojjorna vid test körningarna

Image

Är lite missnöjd med hjälmen i aero synpunkt. Jag har ett ganska så litet huvud så fast det här är en small så blir det en ganska stor glipa mellan hjälm och öron. Den är helt enkelt för bred. Så antingen kan jag smalna av den eller montera ett visir som går ner till öronen. Eller så bygger jag en helt ny custom hjälm.
Om man bara tänker aero så skulle ju en sån här downhill hjälm vara pefekt. Sen att man skulle svimma pga syrebrist är en annan femma.
Snygga är dom i varje fall.

Image

Image

Giro hjälm utveckling


User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by svennelainen » 20 Dec 2010 09:43

Jag kan inte låta bli att tycka om idiotin i downhill-boarding. Aero-hjälm byggd på MC-hjälm, skinnställ, skinnhandskar - på det sneakers med rosa ankelstrumpor!

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 22 Dec 2010 10:38

Just den här bilden har jag inte sett förut.

Image

Sen har han ju designat en klocka för Mr Jones Watches.

Image

Image



Förövrigt så brukade Obree köra med en svart Swatch med vit urtavla på armen.
Jag är inte ett dugg insnöad, inte alls....

Image

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Busken » 22 Dec 2010 17:22

hurru du chrobin, jag har en film om chris boardmans försök på the athletes hour och sen har jag en annan film om chris vs obree på min datta. Om du är intresserad av dom så kan jag slänga upp dom på dropbox åt dig... annars finns dom att tanka på cyclingtorrents. Det är ju free leech tid där nu så bara att tanka lös...

Post Reply