Byggtråd: Min Obree cykel
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
fy fan chrobbin YOU RULE!
Alltid en sjukt bra inspirationskälla, om man vill nåt, GÖR DET!
PS. älskar din Emco 3a! har du fräspelaren till den å?
/Mange (call me rookie)
Alltid en sjukt bra inspirationskälla, om man vill nåt, GÖR DET!
PS. älskar din Emco 3a! har du fräspelaren till den å?
/Mange (call me rookie)
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Idag komm Erik förbi en sväng och vi testade lite grafik. Ni minns kanske att jag har postat några bilder på obskyra pilar som Erik och Erik hade donat med. Nu ska ni få svaret på vad dom där pilarna egentligen är. Det är ju så klart klockvisare. Klocka, timmen, ja ni fattar.
Och här får ni även se namnet. Paragon. Vilket blygsamt är namnet på en felfri diamant.
Sen har jag största delen av byggandet lyssnat på just The Paragons. (bilden jag postade tidigare)
Det är en hel del kvar att göra på hojjen men sen ska ju hela "teamet" fixas också. Verktygsväskor, transportlådor mm.
Och här får ni även se namnet. Paragon. Vilket blygsamt är namnet på en felfri diamant.
Sen har jag största delen av byggandet lyssnat på just The Paragons. (bilden jag postade tidigare)
Det är en hel del kvar att göra på hojjen men sen ska ju hela "teamet" fixas också. Verktygsväskor, transportlådor mm.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
I princip ingen seat cluster offset och nästan inget försprång på framgaffeln. Ska bli intressant att se om den får tendenser att wobbla i högre farter. Rent logiskt så borde den det. Spännande!
Loch Ness is Deep.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Vet inte vad du tittar på, men jag ser i alla fall försprång.Streamliner wrote:I princip ingen seat cluster offset och nästan inget försprång på framgaffeln. Ska bli intressant att se om den får tendenser att wobbla i högre farter. Rent logiskt så borde den det. Spännande!
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Grymt!
Nu väntar jag med spänning på att Fredde ska skriva nåt kul om kedjan, dropoutsen och en uteservering
Nu väntar jag med spänning på att Fredde ska skriva nåt kul om kedjan, dropoutsen och en uteservering
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Det har vi redan rett ut, på förra sidan.klasolsson wrote:Grymt!
Nu väntar jag med spänning på att Fredde ska skriva nåt kul om kedjan, dropoutsen och en uteservering
Svenne, jepp, vill minnas att robin pratade om ca 45mm i försprång.
/Fredde
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Observant och det var det jag broderade om tidigare fast notera problemet är den branta styrrörsvinkel som ger upphov till vobbling.Streamliner wrote:I princip ingen seat cluster offset och nästan inget försprång på framgaffeln. Ska bli intressant att se om den får tendenser att wobbla i högre farter. Rent logiskt så borde den det. Spännande!
Мясо это убийство
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Här e en annan Paragon. Titelhållaren passade ganska bra här... Annars kanske jag borde postat FTD(Fresh to death).
WarHeadCouriers
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Jag tror att geometrin är bra som den är. Inte är väl styrhuvudsvinkeln så jättebrant, eller? chrobin skrev att "försprånget" var 48 mm, men i svenskan används ordet både för gaffelns försprång (=fork offset) och hjulets försprång (=trail) och jag vet inte vad som syftades på. Var det om gaffeln så blir det ett hyggligt värde för "trail" om det är en brant (75 grader?) styrvinkel, gällde det "trail" är det inte fel heller. Jag kan tänka mig att ett riktigt lågt värde för trail, kanske 25-40 mm, är bra genom att så mycket vikt hamnar på framhjulet, vilket öker den upplevda effekten av hjulets trail. För mycket trail, speciellt med brant styrvinkel, gör att cykeln blir känslig för viktförflyttningar. Den blir nervös och flyttar sig snabbt sidledes vilket kanske inte är så kul, speciellt när man börjar bli trött. Fast genom att överkroppen ligger så stabilt på styret minskas nog tendenserna till att man vinglar till pga viktförskjutningar i sidled.Ronny wrote:Observant och det var det jag broderade om tidigare fast notera problemet är den branta styrrörsvinkel som ger upphov till vobbling.Streamliner wrote:I princip ingen seat cluster offset och nästan inget försprång på framgaffeln. Ska bli intressant att se om den får tendenser att wobbla i högre farter. Rent logiskt så borde den det. Spännande!
Vad är det som säger att vobblingstendenser skulle öka med brantare styrhuvudsvinkel förresten? Jag har aldrig sett någonting om någon enskild geometrifaktor som påverkar det alls, fast det jag läst om har mest varit om motorcyklar iofs.
Last edited by Naugas on 19 Dec 2010 23:19, edited 2 times in total.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Fellini var och filmade andra test rundan.
Återkommer med input om geometrin när jag orkar skriva mer.
Återkommer med input om geometrin när jag orkar skriva mer.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Grymt! Nöt inte för mycket på däcken bara! Tänk på att de kommer att explodera eftersom de sitter på kanttrådsfälgar. Två, tre testrundor till sedan är det bara att piska upp Paragon i 42000 meter.chrobin wrote:Fellini var och filmade andra test rundan.
Återkommer med input om geometrin när jag orkar skriva mer.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
WOHOO!
Grymt ju, njuter av den här tråden.
Säg till om du behöver en mekaniker till timmen, måste se det live
Grymt ju, njuter av den här tråden.
Säg till om du behöver en mekaniker till timmen, måste se det live
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Förstår att du är trött nu efter testrundan.chrobin wrote:Återkommer med input om geometrin när jag orkar skriva mer.
I övrigt gör jag tummen upp, jag följer byggtråden med stora ögon.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
chrobin - länktips, hittade just den här killen och vad han lagt upp: http://www.youtube.com/user/yoga12345678#p/u" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
^ Kanon bra!! Tack!!
Sådärja, nu är jag tillbaks och utvilad. Det här med geometrin:
Som alla har sett så är det ganska så aggressiva vinklar. Det jag kan säga är att den är ganska så nervös när jag sitter upprätt och ska dra iväg. Men det tror jag beror mer på det 29cm breda (på bredaste stället) bullhorn styret. Men så fort man intar aero positionen och ökar farten känns det kanon bra. Efter ett gäng test körningar känns det mer och mer naturligt att krypa ihop på styret. Och så jävla branta vinklar är det ju inte. Typ 3,4° mer än originalet. Jag valde att testa en brantare vinkler pga den korta och branta banan jag ska köra på.
En annan sak jag märkte var att det känns som om man kan klara av tyngre utväxling i den här positionen. Svårt att förklara varför men jag har testat många cyklar igenom åren men det här är nått heleeelt annat. Som jag har nämt tidigare så är det såååå mycket mer än en aero position med infällda armar. Så otroligt trist att UCI förbjöd den. Tänk vad cool att se ett lag tempo där alla sitter i obree positionen.
En Rolls var det ja.
Redan lite patina
Lite smidigare än dojjorna vid test körningarna
Är lite missnöjd med hjälmen i aero synpunkt. Jag har ett ganska så litet huvud så fast det här är en small så blir det en ganska stor glipa mellan hjälm och öron. Den är helt enkelt för bred. Så antingen kan jag smalna av den eller montera ett visir som går ner till öronen. Eller så bygger jag en helt ny custom hjälm.
Om man bara tänker aero så skulle ju en sån här downhill hjälm vara pefekt. Sen att man skulle svimma pga syrebrist är en annan femma.
Snygga är dom i varje fall.
Giro hjälm utveckling
Sådärja, nu är jag tillbaks och utvilad. Det här med geometrin:
Som alla har sett så är det ganska så aggressiva vinklar. Det jag kan säga är att den är ganska så nervös när jag sitter upprätt och ska dra iväg. Men det tror jag beror mer på det 29cm breda (på bredaste stället) bullhorn styret. Men så fort man intar aero positionen och ökar farten känns det kanon bra. Efter ett gäng test körningar känns det mer och mer naturligt att krypa ihop på styret. Och så jävla branta vinklar är det ju inte. Typ 3,4° mer än originalet. Jag valde att testa en brantare vinkler pga den korta och branta banan jag ska köra på.
En annan sak jag märkte var att det känns som om man kan klara av tyngre utväxling i den här positionen. Svårt att förklara varför men jag har testat många cyklar igenom åren men det här är nått heleeelt annat. Som jag har nämt tidigare så är det såååå mycket mer än en aero position med infällda armar. Så otroligt trist att UCI förbjöd den. Tänk vad cool att se ett lag tempo där alla sitter i obree positionen.
En Rolls var det ja.
Redan lite patina
Lite smidigare än dojjorna vid test körningarna
Är lite missnöjd med hjälmen i aero synpunkt. Jag har ett ganska så litet huvud så fast det här är en small så blir det en ganska stor glipa mellan hjälm och öron. Den är helt enkelt för bred. Så antingen kan jag smalna av den eller montera ett visir som går ner till öronen. Eller så bygger jag en helt ny custom hjälm.
Om man bara tänker aero så skulle ju en sån här downhill hjälm vara pefekt. Sen att man skulle svimma pga syrebrist är en annan femma.
Snygga är dom i varje fall.
Giro hjälm utveckling
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Jag kan inte låta bli att tycka om idiotin i downhill-boarding. Aero-hjälm byggd på MC-hjälm, skinnställ, skinnhandskar - på det sneakers med rosa ankelstrumpor!
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Just den här bilden har jag inte sett förut.
Sen har han ju designat en klocka för Mr Jones Watches.
Förövrigt så brukade Obree köra med en svart Swatch med vit urtavla på armen.
Jag är inte ett dugg insnöad, inte alls....
Sen har han ju designat en klocka för Mr Jones Watches.
Förövrigt så brukade Obree köra med en svart Swatch med vit urtavla på armen.
Jag är inte ett dugg insnöad, inte alls....
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
hurru du chrobin, jag har en film om chris boardmans försök på the athletes hour och sen har jag en annan film om chris vs obree på min datta. Om du är intresserad av dom så kan jag slänga upp dom på dropbox åt dig... annars finns dom att tanka på cyclingtorrents. Det är ju free leech tid där nu så bara att tanka lös...