Byggtråd: Min Obree cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Teodor » 04 Oct 2010 23:37

Nu kanske jag går händelserna i förväg, eller missat något i dina tidigare inlägg, men hur är styrlagret tänkt att fungera? Följer bygget med med spänning!

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 04 Oct 2010 23:44

Teodor wrote:Nu kanske jag går händelserna i förväg, eller missat något i dina tidigare inlägg, men hur är styrlagret tänkt att fungera? Följer bygget med med spänning!
Kommer sitta ett par glidlager i nylon i styrröret på ramen som kommer löpa runt en axel som skrivas in underifrån i gaffeln. Typ som ett stort gångjärn.

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 06 Oct 2010 09:31

Nu är den mer eller mindre färdig plastad. Lite småfix, slip och spackling kvar.
Har fått många frågor om vikten. Det blir inget super lättviktare och det har jag inte varit ute efter heller. Har prioriterat styrka + att aero inte är lätt då det ofta betyder att man gör många delar större. Så här ligger det till än så länge:

Ram: 2500g
Gaffel styr combo: 700g
Framhjul: 1050g inkl tubdäck
Bakhjul: 1080g inkl tubdäck

5330g

Då har jag vevpartiet med klinga och kedja kvar. Pedalerna sitter på skorna. Så under 6kg i total vikt borde jag klara

knege
Posts: 49
Joined: 25 Jan 2009 17:46
Location: Göteborg

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by knege » 06 Oct 2010 18:37

Finns det några regler om minimi-vikt då man kör timmen? I etapploppen ligger väl gränsen på 6,25kg eller nåt?

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 06 Oct 2010 19:40

knege wrote:Finns det några regler om minimi-vikt då man kör timmen? I etapploppen ligger väl gränsen på 6,25kg eller nåt?
Vet inte. Men jag vet att den lättaste hojen var Eddy's som vägde 5750g. Coppis vägde 9500g och Boardmans 7100g. Rominger släpade runt på 8300g cykel i 55.29km. Obree's Old Faitful vägde in på ca 7200g.

Genomsnitts vikten på cyklarna från Eddy's rekord 1972 och framåt ligger på 7328g

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by 48/16 magnus » 06 Oct 2010 20:14

chrobin wrote:Eddy's som vägde 5750g.
Stål är äkta! Det där var jag tvungen att googla på.
Image

Balsa är också äkta, När ska du provrulla den?

/M

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Naugas » 07 Oct 2010 20:58

Oj, gaffelbenet bröts lös i limfogen, och benet fälldes inåt när du började tömma på luft eller?

Jag hade instinktivt velat se en lite högre gaffelkrona med rundade former, inte hörn på inner- och yttersida, men det funkar säkert ändå... men lova att bryta ordentligt och känna hur den färdiga gaffeln och kronan beter sig innan du börjar cykla! Genom att det är en slät bana cykeln ska gå på blir ju belastningen bråkdelar av vad en vanlig gaffel ska tåla, men ändå.

Fantastiskt inspirerande byggtrådar, jättekul att få se cyklarna växa fram! Förhoppningsvis kan jag själv börja med lite egna projekt senare i vinter, jag får se.

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Batman » 07 Oct 2010 21:21

Jag blev så taggad så jag tog tjejens dam cykel (pga hälseneinflammation) till videobutiken och hyrde the flying scotsman precis... nu e jag över taggad... Och tänk vilket pris jag hyrde den till.... 15spänn!

GO Chrobin GO!!!
(jag vill inte vara boardman... )
WarHeadCouriers

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 11 Oct 2010 09:41

Börjar närma sig slutet av plastningen.
Draperade sista lagret på sadeln igår. Lite meckigt var det. Man vill ju ha en så stor bit som möjligt = så långa fibrer som möjligt = starkare. Gjorde då ett litet trix. Jag fuktade väven med epoxi precis som vanligt och la på den på sadeln. Sen lät jag den hänga i några timmar tills epoxin blev seg som sirap eller honung. Då blev den mer handterbar och jag kunde klippa och vika den runt sadeln och sadelstoplen. Sen på med eltejp och vakumsäck som vanligt. Blev mycket nöjd med resultatet. Jag kommer ju lacka cykel så det är ju inte så petigt med hur väven ligger men det är klat att det känns bättre när det ser ut så här.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nu är det bara ett enormt slip jobb kvar...

Venj00
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2008 20:31
Location: Falun

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Venj00 » 11 Oct 2010 19:43

Har alla kända superlativ använts än?

Det är möjligt att du kanske har nämnt det tidigare, men hur många lager fiberväv har du lagt?

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 11 Oct 2010 23:52

Venj00 wrote:hur många lager fiberväv har du lagt?
ca 4 lager och runt 6-7 på dom mest utsatta ställena.

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 12 Oct 2010 23:33

Dags för sista lagret på ramen.

Först en bild på när dropoutsen plastas fast. Notera träpluggarna i hålen, här ska det INTE filas nått. Oxfile på Söderkisen....
Image

Stooooora bitar.
Image

Image

Image

Sen tittade farsan förbi med en present. Perfekt nu när det börjar närma sig slipning.
Image

Imorron är det dags at göra klart gaffeln. Den ska likt ramen draperas med två stora
bitar roving.
Image

Image

Image

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 13 Oct 2010 09:57

Hann täcka av ramen innan det var dags för dagislämning.

Blev bra tycker jag. Lite slip på det där så är vi hemma.
Image

Image

Image

Image

Aero så det räcker.

Image

Fin fågel du gjort sa Jennie.

Image

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Teodor » 13 Oct 2010 12:39

chrobin wrote: Fin fågel du gjort sa Jennie.
Wow, som i en sann "rovfågel attackerar mus"-illustration. Fint! Nu kan du ju överväga ett fågelnamn på hojen.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by ArvidSvensson » 13 Oct 2010 12:54

Teodor wrote:
chrobin wrote: Fin fågel du gjort sa Jennie.
Wow, som i en sann "rovfågel attackerar mus"-illustration. Fint! Nu kan du ju överväga ett fågelnamn på hojen.
"Peregrine Falcon". Snabbare än så blir det inte!

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 13 Oct 2010 12:58

ArvidSvensson wrote:
Teodor wrote:
chrobin wrote: Fin fågel du gjort sa Jennie.
Wow, som i en sann "rovfågel attackerar mus"-illustration. Fint! Nu kan du ju överväga ett fågelnamn på hojen.
"Peregrine Falcon". Snabbare än så blir det inte!

Millenium Falcon....

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Bompet » 13 Oct 2010 13:22

Herr Mås

(För er som inte är så bevandrade i svenska kommun-maskotar så var Herr Mås symbol för Mönsterås kommun under slutet av 80-talet. En tjusig mås-herre i stormhatt. Det fanns klistermärken och, om jag inte minns fel, en sång. Jag vet inte riktigt hur de tänkte på kommunkontoret, men kanske kom de till sist på att måsar inte alltid har så positiva konotationer hos folk i allmänhet. Själv bodde jag i Kalmar under början av 90 talet och bevittnade hur Herr Mås tynade bort. Ända sen dess har jag saknat den stiliga Herr Mås i sin hatt och tar därför varje tillfälle jag får att försöka väcka honom till liv igen...)
Last edited by Bompet on 13 Oct 2010 13:39, edited 1 time in total.
Image

s-o
Posts: 6
Joined: 20 May 2010 10:11

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by s-o » 13 Oct 2010 13:28

chrobin wrote: Millenium Falcon....
Falcon Bayerskt? :-p

/s-o

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 13 Oct 2010 13:48

Grymt CH!!!

/Fredde

p.s Körde 39700m igår på timmen (med cykeldator) :)

Frans
Posts: 78
Joined: 05 Aug 2010 16:48
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Frans » 13 Oct 2010 14:20

chrobin wrote:
ArvidSvensson wrote:
Teodor wrote:
chrobin wrote: Fin fågel du gjort sa Jennie.
Wow, som i en sann "rovfågel attackerar mus"-illustration. Fint! Nu kan du ju överväga ett fågelnamn på hojen.
"Peregrine Falcon". Snabbare än så blir det inte!

Millenium Falcon....
+1

Post Reply