Byggtråd: Min Obree cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Andye » 28 Jun 2012 16:57

:shock: Fantastiskt!!
--------->>><<<<--------------

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Bompet » 04 Jul 2012 10:20



Just nu känns det som en bit kvar till harstighetsrekord...Go Graeme!
Image

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by lugosi » 04 Jul 2012 10:54

Kul med innovation, även om jag (tyvärr!) inte ser fördelen gentemot en traditionell liggcykel där man rundtrampar istället, men hoppas definitivt att jag överbevisas! Känns som det skulle vara svårt att hinna med, på detta visas. Kanske behöver större kedjehjul?

streber
Posts: 23
Joined: 25 May 2012 12:29
Location: Göteborg

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by streber » 04 Jul 2012 12:50

Är det inte risk att de horisontella rörelserna genom länkarmarna omvandlas till "baktramp"?

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Naugas » 30 Jul 2012 16:13

OK, Graeme har tidigare varit nytänkande, men nog borde han väl ha lite koll på de rena misslyckanden som gjorts genom åren vad gäller cyklar?

Att trampa "linjärt" sådär har ju prövats massor av gånger, och det har aldrig funkat bra. När man utvecklar kraft ska alltså foten och en del av benet först dras tillbaks från helt stillastående, sedan bromsas in och stannas upp helt igen, accelereras upp till den fart som krävs för "hinna fram" till där motståndet i trampan kommer, sedan utveckla effektiv kraft på den sträcka som är kvar, sedan tvärstanna i bottenläget, dras tillbaks till stillastående igen... osv, osv.

Man kan pröva själv ungefär hur effektivt det är jämfört med att hålla snurr i ett pedalvarv på vanligt vis - klicka i en pedal och sedan dra fram och tillbaka i det område där man har kraft då man trampar som vanligt, ungefär mellan kl. 1-4 av pedalvarvet eller så.

Tyvärr är det där projektet helt och totalt dödfött med ett sådant trampsystem, hur mycket jag än tycker om hans person och historia.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by ArvidSvensson » 30 Jul 2012 18:34

Hmm. Idrottsvärldens i särklass mest kraftfulla repetitiva rörelse är rodd-rörelsen. Att behöva dra tillbaka benet kanske är noll och ingenting i jämförelse med fördelarna Obree får av positionen på "cykeln".

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 30 Jul 2012 23:23

ArvidSvensson wrote:Hmm. Idrottsvärldens i särklass mest kraftfulla repetitiva rörelse är rodd-rörelsen. Att behöva dra tillbaka benet kanske är noll och ingenting i jämförelse med fördelarna Obree får av positionen på "cykeln".
Men åran rör sig ju i en cirkel...

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Naugas » 31 Jul 2012 19:16

Iofs så är det väl en väldigt kort sträcka som ska cyklas? Jag tog nog i lite i förra inlägget... om han ska trampa väldigt tungt, med så låg kadens att det inte blir någon acceleration av benen att tala om, kanske det inte är helt fysikvidrigt. (Jämför med rodd, hur många varv trampar en cyklist på ett roddtag?) Vad är det för reglemente och klass han ska cykla under förresten, någon som vet?
(edit: http://www.ihpva.org och 200 Meter Speed Trial antar jag. Det ska alltså på en heltäckande kåpa sen, vilket gör att jag inte fattar varför han i ett annat klipp pratar om att kroppen är mest strömlinjeformad med huvudet framåt.)

En annan sak jag funderar över är det där med att han pustar och stönar så mycket i klippet bara av att hålla styrfart. Kolla ådrorna på halsen kring minuten in i klippet, precis innan han säger "...feels great!". :) Flera HPV's jag sett tidigare med minimal frontarea har föraren liggandes platt på rygg istället. Måste ju vara betydligt lättare att andas då.

Och sedan undrar jag också varför han inte drar ut hjulbasen ännu mer, så han kan ligga längre ner mellan hjulen, bakom framhjulet istället? Luftmotståndet kommer övervägande ifrån storleken på frontarean, så varenda procent han lyckas minska den, får han ut i ökad fart.

Coolt förresten att han som har hastighetsrekordet nu, är rambyggare och har vunnit förstapriser på NAHBS flera gånger. :o

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Jonatan F » 05 Aug 2012 19:21

Naugas wrote: inte fattar varför han i ett annat klipp pratar om att kroppen är mest strömlinjeformad med huvudet framåt.)
Naugas wrote: Luftmotståndet kommer övervägande ifrån storleken på frontarean, så varenda procent han lyckas minska den, får han ut i ökad fart.
Har man inget projekt har man inget liv :)

EW200
Posts: 36
Joined: 02 Jul 2012 18:59
Location: Uppsala

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by EW200 » 27 Aug 2012 01:36

Råkade fastna här & sträckläsa hela tråden. Sjukt imponerande bygge. :D
Häftigt att det blivit så stort.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Naugas » 27 Aug 2012 06:56

^^ [Jonatan F] Öhh... tror du på allvar att jag inte förstod att det inte skulle vara så bra att sitta upprätt? Jag menade alltså varför Obree i ett klipp poängterade att det var en fördel med just huvudet först, att kroppen var mest strömlinjeformad åt det hållet, om han ändå ska ha en kåpa runt sig? I så fall kan han ju lika gärna cykla med fötterna först och kunna trampa bättre.

Hittade förresten ett stycke i Mike Burrows bok Bicycle Design, där han dissade att trampa linjärt. En bra bok för alla intresserade av cykling och teknik, rekommenderas.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Jonatan F » 27 Aug 2012 19:17

Naugas wrote:^^ [Jonatan F] Öhh... tror du på allvar att jag inte förstod att det inte skulle vara så bra att sitta upprätt? Jag menade alltså varför Obree i ett klipp poängterade att det var en fördel med just huvudet först, att kroppen var mest strömlinjeformad åt det hållet, om han ändå ska ha en kåpa runt sig? I så fall kan han ju lika gärna cykla med fötterna först och kunna trampa bättre.

Hittade förresten ett stycke i Mike Burrows bok Bicycle Design, där han dissade att trampa linjärt. En bra bok för alla intresserade av cykling och teknik, rekommenderas.
Var otydlig, vad jag ville säga var att om man har axlarna först kan man göra droppformen mycket mindre (mindre frontarea) än om det smala i droppen måste vara där kroppen är bredast och det bredaste där kroppen är smalast. Sedan brukar ju folk inte göra droppform, vet dock inte varför - kanske kanske därför?

Skall läsas så fort jag tagit mig igenom Bicycle Science :)

Edit: minns du vad han sa om linjäriteten?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Naugas » 11 Sep 2012 01:11

Här finns bilder på kåpan och lite om hur läget ligger...

http://www.humansinvent.com/#!/8856/obr ... t-britain/

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by K-dregg » 11 Sep 2012 07:29

Med kåpan på så verkar faktisk tramplösningen inte lika konstig, jämfört med andra HPV's så är frontytan verkligen minimal..

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by svennelainen » 11 Sep 2012 09:18

K-dregg wrote:Med kåpan på så verkar faktisk tramplösningen inte lika konstig, jämfört med andra HPV's så är frontytan verkligen minimal..
Hade han satt pedaler på framhjulet hade han utnyttjat ännu mer muskler. Tvåhjulsdriven fixie är dubbelt så koolt. Eller hipster. Ha! Det tänkte han visst inte på!

Post Reply