Byggtråd: Min Obree cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Jon_S
Posts: 133
Joined: 22 Apr 2010 14:43
Location: Karlstad
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Jon_S » 28 Aug 2010 07:49

Hur har jag kunnat missa den här tråden?? Sjuukt inspirerande Chrobin! Cykeln kommer bli off the hook!
SOLAFIX

BLB

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Indurain » 28 Aug 2010 07:58

Chrobin, jag rekommenderar att du monterar in dessa lager i hjulen...dessa lager
slutar inte att snurra.
Image
SKF Energy Efficient (E2) deep groove ball bearings.
These bearings belong to SKF E2 performance class family, providing:
– optimized internal geometry for reduced friction
– a shield on both sides to protect the friction-reducing features
– new cage design
– unique lubricant

Example for the reduced frictional moment
The diagram illustrates the effectiveness of SKF Energy Efficient deep groove ball bearings as example in a 3 kW electric motor. In this example, the motor was equipped with standard SKF deep groove ball bearings and later with SKF E2 bearings. The free running time after the power was switched off was measured. With SKF E2 bearings, the free running time was about 50% longer.
Image

Bearings with shields
SKF Energy Efficient deep groove ball bearings are fitted on both sides with a shield made of sheet steel, as standard. The bearings are filled with a special low-noise, low-friction SKF grease (table). The grease fill is not identified in the bearing designation. The quantity of grease fills some 25 to 35% of the free space in the bearing. The bearings are lubricated for life and are maintenance-free. They should not be washed or heated to temperatures above 80 °C. Shielded bearings are primarily intended for applications where the inner ring rotates. If the outer ring rotates, there is a risk that the grease will leak from the bearing at high speeds.

återförsäljare:
http://www.momentum-industrial.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by ArvidSvensson » 28 Aug 2010 08:07

Indurain wrote:Chrobin, jag rekommenderar att du monterar in dessa lager i hjulen...dessa lager
slutar inte att snurra.
...

Får mig att tänka på detta klipp.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Ronny » 28 Aug 2010 08:20

Det är väl sådana skf lager som sitter i våra Takhions som styrlager? Inte undra på att barspinsen blir så otroligt långa.
Мясо это убийство

User avatar
waldner
Posts: 65
Joined: 14 Aug 2008 13:56
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by waldner » 28 Aug 2010 10:32

Fina grejer, men kan Phil Wood-lagren i klippet verkligen vara ordentligt infettade och justerade?

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Elmer » 30 Aug 2010 13:26

waldner wrote:Fina grejer, men kan Phil Wood-lagren i klippet verkligen vara ordentligt infettade och justerade?
Troligtvis är dom tomma på fett, det låter onekligen så. Mitt gamla campastyrlager spinner i liknande fasong utan fett eller spänning.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Viggen » 31 Aug 2010 11:00

Nu börjar du bli riktigt känd Chrobin! Först Prolly och nu Kadens, nu väntar jag bara på reportaget från rekordförsöket när cykeln är komplett.. Forza Chrobin!!
http://www.kadens.se/blogs/rytz/4059.htm#comments

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Nomis » 31 Aug 2010 11:58

Viggen wrote:Nu börjar du bli riktigt känd Chrobin! Först Prolly och nu Kadens, nu väntar jag bara på reportaget från rekordförsöket när cykeln är komplett.. Forza Chrobin!!
http://www.kadens.se/blogs/rytz/4059.htm#comments
Tidigare har ju Chrobin även blivit uppmärksammad på div utländska fg-bloggar..men det dröjer nog inte länge tills han återigen står i fokus..

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Viggen » 31 Aug 2010 13:16

Nomis wrote:
Viggen wrote:Nu börjar du bli riktigt känd Chrobin! Först Prolly och nu Kadens, nu väntar jag bara på reportaget från rekordförsöket när cykeln är komplett.. Forza Chrobin!!
http://www.kadens.se/blogs/rytz/4059.htm#comments
Tidigare har ju Chrobin även blivit uppmärksammad på div utländska fg-bloggar..men det dröjer nog inte länge tills han återigen står i fokus..
Precis det jag menade med "Prolly" aka Prollyisnotprobably, där var ju både Porteur:en och tempohojen på tapeten, så jag tror du missade min referens bara.
Men visst är det så att Chrobin kommer dyka upp på fler ställen igen :)

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Nomis » 31 Aug 2010 13:54

Viggen wrote:
Nomis wrote:
Viggen wrote:Nu börjar du bli riktigt känd Chrobin! Först Prolly och nu Kadens, nu väntar jag bara på reportaget från rekordförsöket när cykeln är komplett.. Forza Chrobin!!
http://www.kadens.se/blogs/rytz/4059.htm#comments
Tidigare har ju Chrobin även blivit uppmärksammad på div utländska fg-bloggar..men det dröjer nog inte länge tills han återigen står i fokus..
Precis det jag menade med "Prolly" aka Prollyisnotprobably, där var ju både Porteur:en och tempohojen på tapeten, så jag tror du missade min referens bara.
Men visst är det så att Chrobin kommer dyka upp på fler ställen igen :)


Missade är bara förnamnet!

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 01 Sep 2010 00:20

Hmmmm... Tänker ni vad jag tänker..

Image

Image
Obree's dojjor..

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Indurain » 01 Sep 2010 00:31

skit i det, köp look keo pedaler, skruva justeringsskruven i botten, klart.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Ronny » 01 Sep 2010 08:22

observera de nedslipade mavic vevarna det pga. mavics höga Q-factor.
Мясо это убийство

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 01 Sep 2010 21:22

Nej nej, bygget har inte stannat av.
Inväntar ett gäng delar innan själva plastningen kan börja. Så håll ut.

Men så länge fick jag låna ett fräs-stål av Mange 48/16 som jag ska ha för att falsa det 38mm stora hålet till vevlagret.

Image

Fick också ett paket med lite nya kullager. Gick efter den enkla metoden att dyrast måste vara bäst. Men kommer nog slå till på två par av dom där som Indurain tipsade om som jag har till race day.

Image

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 03 Sep 2010 00:48

-Jag går ner i källare och täljer lite på min cykel

Ja, det har min fru fått höra ett antal gånger nu. Men det är precis vad jag har gjort. Täljt fram en så aerodynamisk profil som möjligt. Många har frågat hur jag tänker angående just aero. Jag har ingen mer vetenskaplig metod än att formen ska klyva luften. Lyft molekylerna att smidigt glida fram över ramen. Nu är ju aerodynamik lite mer komplicerat men jag håller mig till den grundläggande dropp modellen. Aero bygger ju mycket på släppet. På runda rör bildas det virvlar bakom röret som "suger" kvar. Men dropp formen "släpper" ifrån sig luften. Mycket enkelt förklarat.
Och att jag vill ha den så smal som möjligt är ju bara för att ytan som frontar med lyften ska vara så liten som möjligt.

Image

Image

Image

Image

Sen har jag fixat lite med gaffeln.
Började med att kombinera träning och bygge genom att såga ut en bit alu med en bågfil. Helvete vad jobbigt det va.

Image

Image

Image

Den här alu biten kommer plastas fast i gaffeln, sen borras och gängas ett hål för framaxeln .

Image

Sen har jag börjat finlira lite med dropoutsen. Det kommer bli en specialare här också. Kommer köra utan dom vanliga spåren. Utan här kommer det bara borras ett hål på vardera sida där hjulet kommer monteras i. Så jag kommer alltså aldrig kunna justera kedjespänninge genom att flytta hjulet. Utan det kommer jag få göra med kedjelängen. Och här ska ju inte kedjan vara sådär spänd som när man kör i stan utan den ska hänga som en gardin.

Image

Image

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by atomlab » 03 Sep 2010 05:38

Riktigt spännande!
Du kan kolla in Ridley och se vad dom gör. Några utav världens med aerodynamiska cyklar finns i deras lager så skit är det inte.

Speciellt gaffeln är intressant. Men kolla även in färgen. Precis efter luften har kluvits så har man en skrovlig yta som tar "sönder" luften. Mycket speciellt men det ger tydligen 4% :lol:

Det finns en Ridley ram på cycling för inspektion.
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 03 Sep 2010 06:12

Magic-gearing brukar vara ett jädra meck att få till. Du ska inte göra några utbytbara insatser med hålet lite lite off-set som du bara kan bulta på?

/Fredde

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by svennelainen » 03 Sep 2010 10:12

En generell aerodynamisk regel för minsta friktion är en tredjedel. Den bredaste delen av kordan ska vara en tredjedel av kordans totala längd från fronten. Till och med fallande vattendroppar följer den regeln. :)

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 03 Sep 2010 14:31

Hård kille på hård cykel.
Den tunna bergcyklisten Tony Romingers cykel som han slog eller snarare krossade Miguel Indurain's rekord med. Han tog rekordet med 800m!!
Senare tog han och slog sitt eget rekord (filmen).
Den enda som har cyklat längre på timmen är Boardman. Sen fick UCI nog.
Det coola med Romingers rekord cykel (eller cyklar) är att dom inte ser ut som några rymdskepp, inte gjorda i kolfiber eller andra dumheter.

Image

Image

Image



Sen spårade det ur. Dert var tänkt att Rominger skulle göra ytterligare ett försök
och då på ett rymdskepp vid namn Colnago C42.(framklingar är en 62t!!) Men nu hade UCI fått nog och satte stopp för sånnahär dumheter....

Image

Image

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by atomlab » 03 Sep 2010 17:22

glöm look pedaler...

Det är Vista magic X som gäller!
Image
Image

Post Reply