Byggtråd: Min Obree cykel
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Snyggt chrobin, så sjukt snygt!
Jonathan: Det där är ett homage/parafras till/på Columbus, inte Reynolds
Jonathan: Det där är ett homage/parafras till/på Columbus, inte Reynolds
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Spackling och slipning, spackling och slipning...
Det gäller ju att få den så slät så att dom små luft molekylerna möjligtvis spiller ut sina kaffe lattes men inte mer när jag kommer farandes.
Stökig arbetsplast....
slipa slipa slipa..
Det gäller ju att få den så slät så att dom små luft molekylerna möjligtvis spiller ut sina kaffe lattes men inte mer när jag kommer farandes.
Stökig arbetsplast....
slipa slipa slipa..
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Idag hade jag finbesök i verkstan av tidningen KADENS som var där och fotade ett reportage. Kul och lite nervöst. Dom ska komma tillbaks och fota när cykeln är klar också.
Sen så har slipningen fortsatt och jag är nu nästan klar. Började slipa av det grövsta med ett 60papper. Graderingen på ett sandpapper anger hur många slipkorn ett såll släpper igenom per kvadrattum. Så om det står 60 så släpper sållet igen om 60 korn osv.
Sen har jag gått vidare med 80, 100, 120, 240papper och nu avslutar jag med en våt slipning med 1400papper. Jag ÄLSKAR att slipa, verkligen!! Det är sjuuukt kul. Och våt-slipa är nästan bäst. För er som inte har gjort det så går våtslipning ut på att man har ett väldigt fint sandpapper som man blöter genom att bara doppa det i en hink med vatten. Sen är det bara att slipa som vanligt. Vattnet fungerar som smörjning och håller pappret rent. Resultatet är en super slät yta. Sen har jag i den mån jag har kunnat använt slipkloss annars kan ytan bli ojämn.
Har lite uppdaterade vikter:
Ram 1970g (har slipat bort mer än 400g)
Gaffel/styr combo 720g
Fan va smalt det är....
Kult spacklet PP100 för det sista fixet
Gängtapp för att gänga framgaffeln för hjulaxeln.
Våtslipning. så roligt. Snart dags för grundmålning, som även den ska våt-slipas. Hurra!!
Sen så har slipningen fortsatt och jag är nu nästan klar. Började slipa av det grövsta med ett 60papper. Graderingen på ett sandpapper anger hur många slipkorn ett såll släpper igenom per kvadrattum. Så om det står 60 så släpper sållet igen om 60 korn osv.
Sen har jag gått vidare med 80, 100, 120, 240papper och nu avslutar jag med en våt slipning med 1400papper. Jag ÄLSKAR att slipa, verkligen!! Det är sjuuukt kul. Och våt-slipa är nästan bäst. För er som inte har gjort det så går våtslipning ut på att man har ett väldigt fint sandpapper som man blöter genom att bara doppa det i en hink med vatten. Sen är det bara att slipa som vanligt. Vattnet fungerar som smörjning och håller pappret rent. Resultatet är en super slät yta. Sen har jag i den mån jag har kunnat använt slipkloss annars kan ytan bli ojämn.
Har lite uppdaterade vikter:
Ram 1970g (har slipat bort mer än 400g)
Gaffel/styr combo 720g
Fan va smalt det är....
Kult spacklet PP100 för det sista fixet
Gängtapp för att gänga framgaffeln för hjulaxeln.
Våtslipning. så roligt. Snart dags för grundmålning, som även den ska våt-slipas. Hurra!!
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Snyggt jobbat Tänker du spara några ytor där kolfibern syns eller tänker du lacka alltihopa?
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
rogart wrote:Snyggt jobbat Tänker du spara några ytor där kolfibern syns eller tänker du lacka alltihopa?
Nä, jag kommer lacka hela.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Erik A.K.A Solomon kom förbi en sväng och visade hur långt dom har kommit med grafiken. Vill inte avslöja för mycket men det kommer bli helt galet bra!!
Sen var jag och köpte nya nr av Rouleur och jag skulle ju kunna tro att dom hade gjort det här nr speciellt till mig. Ett riktigt kanon nr med bl.a reportage om Specialites Ta klingor, ett jätte fint reportage om Time kolfiber ramar där dom lyfter fram vilket handverk det är med kolfiber, ett reportage om Nagasawa + mycket annat.
Sen var jag och köpte nya nr av Rouleur och jag skulle ju kunna tro att dom hade gjort det här nr speciellt till mig. Ett riktigt kanon nr med bl.a reportage om Specialites Ta klingor, ett jätte fint reportage om Time kolfiber ramar där dom lyfter fram vilket handverk det är med kolfiber, ett reportage om Nagasawa + mycket annat.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Sådärja. Då var vevlagerhylsan på plats.
lagrena ska ju in mycket längre men vill inte göra det för ens epoxin är genom härdad.
Lite kontroll mätning
Imorron är det dags för grundmålning!
lagrena ska ju in mycket längre men vill inte göra det för ens epoxin är genom härdad.
Lite kontroll mätning
Imorron är det dags för grundmålning!
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Jag skulle på ett så pass sofistikerat bygge inte välja ett vevlager som har så pass mycket rullmotstånd. Inte ens efter massor av mil kommer de i närheten av traditionella vevlager.
Мясо это убийство
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Vad menar du med traditionella?Ronny wrote:Jag skulle på ett så pass sofistikerat bygge inte välja ett vevlager som har så pass mycket rullmotstånd. Inte ens efter massor av mil kommer de i närheten av traditionella vevlager.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
^ Problemet är hur jag skulle få ett sån där traditionellt axel att passa ett 40mm vevlager.
Skulle behöva kapa axeln på två ställen och sen svetsa ihop det spikrakt. Sen kan man väll diskutera hur bra fyrkatstapp är.. Finns väl en anledning varför inga kör med det idag.....
Skulle behöva kapa axeln på två ställen och sen svetsa ihop det spikrakt. Sen kan man väll diskutera hur bra fyrkatstapp är.. Finns väl en anledning varför inga kör med det idag.....
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Anledningen att de inte används idag är nog främst produktionsteknisk.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Vänta lite nu. Tror ni på fullaste allvar att att Campagnolo, Shimano och gänget tillverkar sämre lager idag än igår och att det dessutom beror på att de inte "orkar"? Att Pro-tour cyklisterna kör på tröga lager och tänker "jahopp, campa orkar inte tillverka bra grejjer längre så jag får väl köra på modernt junk"?tropfrog wrote:Anledningen att de inte används idag är nog främst produktionsteknisk.
MVH
Magnus
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
- Justerbara lager med lösa kulor går att ställa så de har mindre friktion är vanliga kulor men gränsen är ju väldigt fin mellan lite friktion och glapp. Vilket kräver lite mer kunskap och underhåll.ArvidSvensson wrote:Vänta lite nu. Tror ni på fullaste allvar att att Campagnolo, Shimano och gänget tillverkar sämre lager idag än igår och att det dessutom beror på att de inte "orkar"? Att Pro-tour cyklisterna kör på tröga lager och tänker "jahopp, campa orkar inte tillverka bra grejjer längre så jag får väl köra på modernt junk"?tropfrog wrote:Anledningen att de inte används idag är nog främst produktionsteknisk.
MVH
Magnus
- Kapslade lager är som glödlampor antingen är de okej eller färdiga för soptunnan, inget att justera, inget att pilla på - bara att byta.
Så frågan är vad man vill åt, minimalt med friktion eller minimalt med underhåll? RPM eller make?
För cykelhandlaren är det ju självklart att man vill ha kunder som inte springer där och får prylarna justerade i tid och otid utan bara byter när något är kass.
Man kan ju anta att man i kapslade keramiska lager har tillräckligt låg friktion för att det inte ska vara den begränsande punkten i drivlinan utan en bra kompromiss mellan friktion och underhåll.
/Fredde
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Det är inte hela sanningen. Ett kullager som belastas har en statisk belastning som ger mindre friktion i andra riktningar. Även om det går trögt när det roteras för hand så är friktionsförlusten betydligt mindre när det trampas runt.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Men, handlar det inte om tre olika saker kontra fyrkantsaxel:
1 - Hollowtech och liknande vevlager/axlar är lättare?
2 - Hollowtech och liknande vevlager/axlar är styvare?
3 - Hollowtech och liknande vevlager/axlar ger anledning att sälja nya system?
1 - Hollowtech och liknande vevlager/axlar är lättare?
2 - Hollowtech och liknande vevlager/axlar är styvare?
3 - Hollowtech och liknande vevlager/axlar ger anledning att sälja nya system?
Loch Ness is Deep.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Menar du koniskt- vs spårkullager?svennelainen wrote:Det är inte hela sanningen. Ett kullager som belastas har en statisk belastning som ger mindre friktion i andra riktningar. Även om det går trögt när det roteras för hand så är friktionsförlusten betydligt mindre när det trampas runt.
/Fredde
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Vad sitter i ett Hollowtech?..Fredde wrote:Menar du koniskt- vs spårkullager?svennelainen wrote:Det är inte hela sanningen. Ett kullager som belastas har en statisk belastning som ger mindre friktion i andra riktningar. Även om det går trögt när det roteras för hand så är friktionsförlusten betydligt mindre när det trampas runt.
/Fredde
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Ett spår. Därför jag undrade vad du menade för lager med "kullager" i ditt resonemang?svennelainen wrote:Ett kullager som belastas har en statisk belastning som ger mindre friktion i andra riktningar.
/Fredde